airlift ( opvoeren ) met hevel ( hevel afgevoerd )

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Ronny66

Re: airlift ( opvoeren ) met hevel ( hevel afgevoerd )

Bericht door Ronny66 » 12 jan 2019, 12:25

Ziet er goed uit :good:

Gr Ronny
Koi vijver 11 kuub
Befil trommelfilter met 68 micron gaas
BWB 510L - 1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843

goshiko

Bericht door goshiko » 12 jan 2019, 12:59

nice, ben benieuwd naar de resultaten.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

riny42

Bericht door riny42 » 12 jan 2019, 13:50

Gelukkig goed afgelopen :D Ben benieuwd naar het resultaat, zal vast een flinke uitstroom geven.

jocca

Bericht door jocca » 12 jan 2019, 19:22

idd zeer benieuwd naar het resultaat ...

Lodewijk

Bericht door Lodewijk » 12 jan 2019, 22:12

Hallo Guyke,
Ben gloednieuw lid en keek al vaak in forum voor opdoen van ideeën voor mijn te maken vijver.
Zag ook jouw ideeën voor opvoeren voor trickle en heb daar idee voor. Mag dat in dit item?
mvg
Lodewijk

Guyke

Bericht door Guyke » 12 jan 2019, 23:02

Hallo,

Door wat fam omstandigheden zijn de testen ( waterballetten ) uitgesteld tot morgen...
Lodewijk schreef:
12 jan 2019, 22:12
Hallo Guyke,
Ben gloednieuw lid en keek al vaak in forum voor opdoen van ideeën voor mijn te maken vijver.
Zag ook jouw ideeën voor opvoeren voor trickle en heb daar idee voor. Mag dat in dit item?
mvg
Lodewijk
Voel u vrij om idea te delen ik heb daar niks op tegen.
Ik bouw wel geen liften om trickle's te laten werken.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Guyke

Bericht door Guyke » 13 jan 2019, 11:49

Hallo,

De eerste test is geweest. ( alles is mooi droog gebleven )
Het vat was te klein. ( in 40 cm water krijg ik ook geen 60 cm opvoer ) de volgende test gaat gebeuren buiten in een groter vat.
Er zijn wel een paar zaakjes die ik moet bijwerken.
- daar ik in feite nog niet alles wou verlijmen had ik hier en daar wat luchtverlies.
- er was aan de bovenzijde van de toeter waterverlies tussen de toeter en de bruine overgang.
- ook aan de onderkant van de toeter waar deze in de ring gemonteerd zit was er een lek ( op de plaats waar de toeter samen gelijmd zit
sluit deze niet mooi aan en dit was langs buiten zonder test niet waarneembaar.
- de luchtverdrijvingsring moet een vasthoudsysteem krijgen want deze wil ik niet vast verlijmen anders geen kans meer om bovenzijde lucht
disk te reinigen.
Ga deze vandaag ( als er geen tel komt ) bijwerken als de lift volledig terug droog is.

mvg
Guyke

Lodewijk

Bericht door Lodewijk » 13 jan 2019, 15:41

Hallo Guyke,
Dank dat ik in uw topic mijn idee mag plaatsen. Ook ik volg uw project met nieuwe ideeën voor airlift met veel belangstelling. Omdat ik dacht dat u wel eens heb gekeken naar geyserpomp de vraag of mijn idee zou kunnen werken.

Mijn idee is, ik heb het nog niet in forum kunnen vinden, tussen luchtpomp en airlift een geyserpomp en gravity tricklevat/buis te zetten
.
Geyserpomp 1.85 m diep, lucht duwt water naar boven en deponeert het boven in tricklebuis. Lucht uit tricklebuis verder naar airlift 1,70 diep.

Opbrengst trickle zal niet veel zijn maar zorgt voor goede bacteriën en het kost weinig extra energie met Nitto of Secoh? Als men aan alle luchtpompen van luchtverbuikers (bwb, crielz) een geyser+ trickle kan toevoegen zou het wat meer opbrengst geven.

Eventueel boven in trickle een expansievat.
In bodem expansievat gaatjes om het water bovenin trickle goed te verdelen. De gaatjes in bodem expansievat verkleinen met rubber doek die bij verstopping groter worden.
Het pulserend effect van geyserpomp zou worden verminderd door meerdere stijgbuisjes, expansievat en trickelbuis of misschien geen probleem door tegendruk airlift.

Vraag: In de winter luchtleiding onder de grond laten lopen zodat lucht voor trickle opgewarmd wordt naar 10 graden?

vraag: Stilleggen tricklefilter kan langer dan andere biofilters (>2uur)?

vraag: Als in bovenste deel stijgbuis airlift een crielzeef zit versterkt dat niet de werking?
Mvg,
Lodewijk
schema gemaakt met tekens van toetsenbord:
Alles bevind zich beneden waterniveau
trickle en drukkamer geyser lager dan airlift

water+lucht-->
_ __________
| |_|| | \. . . .crielzeef?
| | | |-| | : \__==
| | | trickle |-| | | : | |
geyser | | | __ |-| | | : | |
| | | | |,,|-| | □ | airlift
|□| | ' | | |
lucht > ----^ '---------------^
van pomp lucht >

Guyke

Bericht door Guyke » 13 jan 2019, 16:40

Hallo,
Lodewijk schreef:
13 jan 2019, 15:41
Hallo Guyke,
Dank dat ik in uw topic mijn idee mag plaatsen. Ook ik volg uw project met nieuwe ideeën voor airlift met veel belangstelling. Omdat ik dacht dat u wel eens heb gekeken naar geyserpomp de vraag of mijn idee zou kunnen werken.

Mijn idee is, ik heb het nog niet in forum kunnen vinden, tussen luchtpomp en airlift een geyserpomp en gravity tricklevat/buis te zetten
.
Geyserpomp 1.85 m diep, lucht duwt water naar boven en deponeert het boven in tricklebuis. Lucht uit tricklebuis verder naar airlift 1,70 diep.

Opbrengst trickle zal niet veel zijn maar zorgt voor goede bacteriën en het kost weinig extra energie met Nitto of Secoh? Als men aan alle luchtpompen van luchtverbuikers (bwb, crielz) een geyser+ trickle kan toevoegen zou het wat meer opbrengst geven.

Eventueel boven in trickle een expansievat.
In bodem expansievat gaatjes om het water bovenin trickle goed te verdelen. De gaatjes in bodem expansievat verkleinen met rubber doek die bij verstopping groter worden.
Het pulserend effect van geyserpomp zou worden verminderd door meerdere stijgbuisjes, expansievat en trickelbuis of misschien geen probleem door tegendruk airlift.

Vraag: In de winter luchtleiding onder de grond laten lopen zodat lucht voor trickle opgewarmd wordt naar 10 graden?

vraag: Stilleggen tricklefilter kan langer dan andere biofilters (>2uur)?

vraag: Als in bovenste deel stijgbuis airlift een crielzeef zit versterkt dat niet de werking?
Mvg,
Lodewijk
schema gemaakt met tekens van toetsenbord:
Alles bevind zich beneden waterniveau
trickle en drukkamer geyser lager dan airlift

water+lucht-->
_ __________
| |_|| | \. . . .crielzeef?
| | | |-| | : \__==
| | | trickle |-| | | : | |
geyser | | | __ |-| | | : | |
| | | | |,,|-| | □ | airlift
|□| | ' | | |
lucht > ----^ '---------------^
van pomp lucht >
Een tekening zou wel wat meer duidelijkheid kunnen brengen.
Wat volgens mij niet kan is de lucht die je gebruikt hebt voor een geyser terug naar beneden te krijgen om een airlift aan te drijven.
Die lucht heeft geen druk meer en als je met de volgende lucht terug druk wil opbouwen dan vrees ik er voor.
Er bestaat wel een geyser die in combinatie met een airlift werkt maar efficientie en opbrengst gaat hier ten koste van verbruik.
Toen ik er mee begon wou ik 30 tot 40 cm opvoeren met toch een goed debiet. Ik ben daar in die zin in geslaagt dat ik door de recuperatie
via mijn waterwiel echt op een zeer laag verbruik kan komen.
Dit laatste liftje is om een dode zone in de vijver van cirkulatie te voorzien en aan te drijven met de luchtpomp die nu een
beluchtingssteen bedient. Het ontwerp is omdat ik beperkt zit in diepte in de vijver. Met een diepere vijver (???) had ik waar-
schijnlijk deze niet ontworpen of gebouwd.

mvg
Guyke

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 13 jan 2019, 17:46

Weer een stapje voorwaarts, Guy.

Guyke

Bericht door Guyke » 14 jan 2019, 11:19

Hallo,
FredLekx schreef:
13 jan 2019, 17:46
Weer een stapje voorwaarts, Guy.
soms denk je van dat je met alles nu rekening hebt gehouden en dan komt er toch nog iets om het hoekje kijken.
Er zijn geen potten gebroken en alle zaakjes hebben reeds een oplossing gehad.
Hopelijk bij de volgende test gewoon water liften en kijken wat de lift kan.
-
73615
-
De voet van de toeter geseald
-
73612
-
De kop van de toeter geseald
-
73613
-
73614
-
De luchtverdrijvingsring vast gekleefd in het waterdoorlaatstuk en geseald
-
73616
-
De onderdelen van dit liftje.
Er komen geen vijzen of lijm meer aan te pas om alles in elkaar te zetten en te houden.
Aan de verbinding van de stijgbuis met de toeter en bovenaan met het T-stuk komt er nog een rubber gemaakt van epdm.

Als het weer wat meezit ga ik vanmiddag testen.

mvg
guyke

Lodewijk

Bericht door Lodewijk » 14 jan 2019, 22:57

Beste Guyke,

Ondanks dat de website mijn schema veranderde in een plattegrond, had u mijn idee toch begrepen en uw ervaring met het rendement van geyserpomp is mij in uw antwoord voldoende duidelijk. Mijn dank hiervoor. Toen ik met plan voor een vijvertje begon kwam mijn dochter met de wens een zwemvijvertje van 1,5m diep. Ik dacht dat als zij niet meer wilde zwemmen er dan koi in kon doen. Dus een weekend een graafmachientje gehuurd. De grond is hier 1,10 meter klei, daaronder zeeklei zo hard als cement. Bij de zeeklei laag aangekomen kon ik alleen maar de machine door de kuil trekken verder graven ging niet meer. Het laten doen door een bedrijf zat er niet in dus koi en airlift met bijkomende voordeel van beluchting leek mij voorlopig niet haalbaar. Vandaar mijn belangstelling voor uw project en met dan de vraag of de airlift tussen de filters in gezet kan worden bij gebruik van b.v. matten. Voor de vraag opwarmen of koelen luchttoevoer heb ik gezien dat er meer diepte nodig is dan de 1,10m die nu bereikbaar is ook omdat het grondwater is gezakt.

Mvg,
Lodewijk

Guyke

Bericht door Guyke » 14 jan 2019, 23:44

Hallo,
Lodewijk schreef:
14 jan 2019, 22:57
Beste Guyke,

Ondanks dat de website mijn schema veranderde in een plattegrond, had u mijn idee toch begrepen en uw ervaring met het rendement van geyserpomp is mij in uw antwoord voldoende duidelijk. Mijn dank hiervoor. Toen ik met plan voor een vijvertje begon kwam mijn dochter met de wens een zwemvijvertje van 1,5m diep. Ik dacht dat als zij niet meer wilde zwemmen er dan koi in kon doen. Dus een weekend een graafmachientje gehuurd. De grond is hier 1,10 meter klei, daaronder zeeklei zo hard als cement. Bij de zeeklei laag aangekomen kon ik alleen maar de machine door de kuil trekken verder graven ging niet meer. Het laten doen door een bedrijf zat er niet in dus koi en airlift met bijkomende voordeel van beluchting leek mij voorlopig niet haalbaar. Vandaar mijn belangstelling voor uw project en met dan de vraag of de airlift tussen de filters in gezet kan worden bij gebruik van b.v. matten. Voor de vraag opwarmen of koelen luchttoevoer heb ik gezien dat er meer diepte nodig is dan de 1,10m die nu bereikbaar is ook omdat het grondwater is gezakt.

Mvg,
Lodewijk
van grondlagen heb ik niet veel kennis. Een gewone kleilaag is al een klus om in te graven.
Waar je de airlift plaatst heeft voor de werking zelf geen belang.
Men zet de lift traditioneel achter het filter omdat dit de veiligste manier is maar het kan ook anders.
Een airlift verplaatst tenslotte water van punt a naar punt b. Wat er voor punt a en achter punt b is enkel constructief van belang.
Om een collektor te gebruiken die toch de mogelijkheid bied om met een langere lift te werken kan je misschien om de plaats waar deze eventueel zou kunnen komen die harde laag even te lijf gaan met een breekhamer.... Voor een buis van 315 is dat niet zo een grote opp.
Ook voor de buizen van de drains is dan misschien een breekhamer een alternatief.
Ik opper maar wat idea zodat je een keuze kan maken.
Hoe ben je aan de weet gekomen dat het grondwater gezakt is nu dat het in feite in dit seizoen overal stijgt?

mvg
Guyke

Lodewijk

Bericht door Lodewijk » 15 jan 2019, 19:43

Hallo Guyke,
Hier nog even de trotse bezitter van een kuil en een grote cementkuip 80breed en hoog die ik had gekregen mooi voor vortex.Met ingegraven van kuip had ik geprobeerd dieper te graven en een buis van 10cm er in te zetten.
Tot 1m ging dat prima tot grondwater in de zandlaag tussen klei en zeeklei zorgde dat de kuil alleen breder werd in plaats van dieper en ondermijnde het voetpad wat er achter liep.Kuil dicht gegooid met achterlating van tuinspuit bij de buis.Op de buis stapel van 10 grint tegels gezet terwijl ik de tuinspuit aan heb gezet de boven op de stapel met tegel gaan heien, ik kwam tot 1,40m. Heb de stapel nog 2 maanden laten staan en af toe tuinspuit aangezet maar het zakte geen mm meer. 2e poging was een 50 buis met hoge drukspuit laten zakken.Bij zeekleilaag gaan boren met 4cm brede houtboor vastgemaakt aan verwarmingsbuis van 3meter. boor brak af.
Bij gereedschap verhuurbedrijven hier zijn er grondboren van 300 en zelfs 400mm en 90cm lang maar geen verlengstukken. Volgens verhuur moet je als je dieper wil boren een vergunning hebben.

Had toen gedacht de vijver met sarasa of shubunkin te beginnen en heb goedkoop een groot drukfilter met pomp overgenomen van koiliefhebber, oeiii 10 koi's van 40 en 50 cm, wat zijn die prachtig... alleen de pomp is 90watt!!

Heb voor 35eur een oude secoh sl40 overgenomen om wat te proberen met de 100 mm buis met 50mm stijgbuis maar begreep wel dat een collector van 100mm veel te smal is?
Als ik de 315 buis er in krijg zou ik het dan met beton onder kunnen dichtmaken en mag de aanvoer hoger zitten 1,5m?

Na rugproblemen had ik verdere poging gestaakt maar wil nu weer aan de vijver beginnen.
Dank voor je antwoord en succes met je project.

mvg
Lodewijk

Guyke

Bericht door Guyke » 15 jan 2019, 20:14

Hallo,

Best toch eens een tekening maken hoe je alles bekijkt.
Een buis voor een collektor daar lijm je best toch een deksel op om zeker te zijn dat het dicht zit.
Wat je bedoelt met waar het water in de collektor komt (1,5 m hoog ) ben ik niet mee.
Daarom eens situeren de hoogte van de filter, vijver en collektor op een tekening om op dezelfde lijn
te blijven kwestie van onze gedachte op dezelfde lijn te krijgen.

Om het uitspoelen van de grond tegen te gaan bij het graven van onze collektor voorbij het grondwater hebben we hier gebruik gemaakt van een buis van 500 en 1 meter lang.
Deze hebben we in het graafgat gestoken en terwijl we verder groeven aan de binnenzijde van deze buis zakte deze eerst een beetje uit zichzelf en
daarna na er regelmatig eens op te gaan staan met twee. Er niet op kloppen want binnen de kortste keren sla je er de stukken uit. Als we diep genoeg zaten hebben we onze collektor van 400 er in geplaatst. We hebben nog geprobeerd om het stuk van 500 er terug uit te trekken maar hebben dat opgegeven.

mvg
Guyke

Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”