Hoi Koivrienden,
Naar aanleiding van een vraag die ik vandaag stelde in het draadje over de temperatuur van onze vijvers kreeg ik de raad van Aad om een aparte topic te starten.
Sinds deze morgen merk ik dat de Koi zeer actief zijn en "treintje" zwemmen. Het is grappig om zien doch ook soms angstaanjagend omdat ze niet bepaald voorzichtig te werk gaan.
Nu had ik bij de levering van ons Eléonore van Hans 2 paaiborstels gekregen (lekker fel fluo groene feestboa's) en hij had me de raad gegeven deze in de vijver te hangen van zodra de koi paargedrag beginnen te vertonen.
Nu is dit voor mij allemaal nieuw en heb ik dus het zekere voor het onzekere genomen en de borstels een goed uur geleden opgehangen. Jongens, wat een stimulans. Het treintje begint nu meer op een TGV / HST / Shinkansen (Japanse bullet trein) te lijken. Hans opgebeld en die vertelde me dat het zeker "kermis" zal zijn en dat er morgen afzetting zal gebeurd zijn.
Nu stel ik me de volgende vragen:
1. Wat gebruiken jullie als criterium (criteria) om te bepalen wanneer de tijd "rijp" (what is in a word!) is om de borstel(s) op te hangen?
2. Hoe plaatst men het best de borstels?
3. Hoe lang laat je die erin hangen en plaats je ze na enkele weken nog eens terug?
4. Moet men meer waterwissels gaan doorvoeren of volstaat het om de borstels eruit te halen en af te spoelen?
Hoe meer feedback hoe beter.
Alvast bedankt.
Mvg,
KoiFer (Pooier van een bende geile Japanse kornuiten)
Hoe weten we als het tijd is om de paaiborstel te plaatsen?
Hoe weten we als het tijd is om de paaiborstel te plaatsen?
Laatst gewijzigd door KoiFer op 07 mei 2014, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
we need IDEAS not solutions
Hoi KoiFer,
Hier liggen de borstels altijd klaar in het laatste compartiment van het filter, zodat ze geen reuk of smaakstoffen meer bevatten van bij de fabricatie .
Bij het zien van enige vorm van paaigedrag en de temperatuur 18°C overschreden is, dan gaan deze de vijver in, het paaien is niet altijd temperatuurs gebonden, en kan zich ook voordoen na een flinke waterwissel…..
De borstels worden 10cm onder het wateroppervlak gehangen, zodat het vrouwtje er zeker niet uitgeduwd kan worden, omdat de koi bij het afzetten bij voorkeur over de borstels geen zwemmen.
Hier worden filterborstels gebruikt dewelke zelfde resultaat hebben als de originele paaiborstels, wel de filterborstels nazien op scherpe uiteinden aangezien de rvs draad in het midden maar aan één zijde voorzien is van een oog
Het afleggen op zich begint hoofdzakelijk zeer vroeg in de morgen.
Zeker niet meer voederen na het afleggen omdat ze al meer dan voldoende eitjes naar binnen gewerkt zullen hebben.
Veel liefhebbers doen waterwissels na het paaien, maar dit is allemaal een beetje afhankelijk van de bezetting, maar ik doe dit niet, het water zal wel sneller groen worden hetgeen mijn persoonlijke voorkeur heeft na het paaaien
Groetjes en duimen maar
Marc
Hier liggen de borstels altijd klaar in het laatste compartiment van het filter, zodat ze geen reuk of smaakstoffen meer bevatten van bij de fabricatie .
Bij het zien van enige vorm van paaigedrag en de temperatuur 18°C overschreden is, dan gaan deze de vijver in, het paaien is niet altijd temperatuurs gebonden, en kan zich ook voordoen na een flinke waterwissel…..
De borstels worden 10cm onder het wateroppervlak gehangen, zodat het vrouwtje er zeker niet uitgeduwd kan worden, omdat de koi bij het afzetten bij voorkeur over de borstels geen zwemmen.
Hier worden filterborstels gebruikt dewelke zelfde resultaat hebben als de originele paaiborstels, wel de filterborstels nazien op scherpe uiteinden aangezien de rvs draad in het midden maar aan één zijde voorzien is van een oog
Het afleggen op zich begint hoofdzakelijk zeer vroeg in de morgen.
Zeker niet meer voederen na het afleggen omdat ze al meer dan voldoende eitjes naar binnen gewerkt zullen hebben.
Veel liefhebbers doen waterwissels na het paaien, maar dit is allemaal een beetje afhankelijk van de bezetting, maar ik doe dit niet, het water zal wel sneller groen worden hetgeen mijn persoonlijke voorkeur heeft na het paaaien
Groetjes en duimen maar
Marc
Laatst gewijzigd door Marcje op 07 mei 2014, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor je feedback Marc. Deze morgen was er nog niets gebeurd maar ze zijn wel wat rustiger in vergelijking met gisteren.
Alle vissen visueel gechecked en ik zie geen mechanische beschadiging. Ik laat de borstels zeker nog enkele dagen hangen en we zien wel.
Ik hou jullie op de hoogte.
Mvg,
KoiFer
Alle vissen visueel gechecked en ik zie geen mechanische beschadiging. Ik laat de borstels zeker nog enkele dagen hangen en we zien wel.
Ik hou jullie op de hoogte.
Mvg,
KoiFer
Interessant draadje KoiFer, omdat wij dit ook nog niet hebben mogen meemaken met de koi
Zoals ik het begrijp zit Eleonore dus met kuit? Wat Marc zegt klopt dan natuurlijk, voor Eleonore is het naar jouw vijver toekomen eigenlijk een waterwissel, je hebt tenslotte een andere watersamenstelling dan uit het bassin waar ze vandaan komt en dat zet aan tot paaigedrag...
Niet gek eigenlijk, je koopt 1 Eleonore en je krijgt er na een tweetal weken miljoenen, ben heel benieuwd wat onze Big Rose gaat doen als ze bij ons in de vijver wordt gestoken
Gelukkig hebben we wel al paaiboa's in huis
Succes met je sexkermis
Ingrid

Zoals ik het begrijp zit Eleonore dus met kuit? Wat Marc zegt klopt dan natuurlijk, voor Eleonore is het naar jouw vijver toekomen eigenlijk een waterwissel, je hebt tenslotte een andere watersamenstelling dan uit het bassin waar ze vandaan komt en dat zet aan tot paaigedrag...
Niet gek eigenlijk, je koopt 1 Eleonore en je krijgt er na een tweetal weken miljoenen, ben heel benieuwd wat onze Big Rose gaat doen als ze bij ons in de vijver wordt gestoken

Gelukkig hebben we wel al paaiboa's in huis

Succes met je sexkermis

Ingrid
Laatst gewijzigd door Fukarin op 07 mei 2014, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorop gesteld dat ik in geen geval blij met het liefdes leven van onze Koi,het stel onbehouwen heeft vorige week wat paai gedrag vertoond met als gevolg er bij een van de vrouwtjes de rugvin is ingescheurd,normaal geneest dit vrij snel,maar nu het gebeurd is achter de eerste vinstraal ben ik daar niet gelukkig mee.of het hersteld,en hoe lang het gaat duren heb ik geen ervaring mee.
Mochten ze één dezer dagen weer hun seksuele behoefte niet in toom kunnen houden gaat de paaiborstel er acuut in,waarbij ik de hoop heb dat deze minder schade aan de Koi toebrengt dan aan hetgeen ze nu verkozen hebben ?
Op advies van Marc ligt de paaiboorsel het gehele jaar in het filter om het snel te kunnen plaatsen,maar of er dan ook daadwerkelijk interesse in hebben…,vorig jaar is dit niet gebleken,hetgeen gelegen kan hebben dat deze nieuw uit verpakking kwam.
Groet Aad
Mochten ze één dezer dagen weer hun seksuele behoefte niet in toom kunnen houden gaat de paaiborstel er acuut in,waarbij ik de hoop heb dat deze minder schade aan de Koi toebrengt dan aan hetgeen ze nu verkozen hebben ?
Op advies van Marc ligt de paaiboorsel het gehele jaar in het filter om het snel te kunnen plaatsen,maar of er dan ook daadwerkelijk interesse in hebben…,vorig jaar is dit niet gebleken,hetgeen gelegen kan hebben dat deze nieuw uit verpakking kwam.
Groet Aad
Laatst gewijzigd door AVG op 07 mei 2014, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- mart-ang
- Contacteer:
Hier heb ik gisteren ook de paaiborstels in de vijver gehangen, ik heb ze dubbel en losjes in elkaar gedraaid zodat ze als een wolk in de vijver hangen.
vorig jaar had ik meteen de morgen daarop een heleboel kuit, ik keek `s morgens buiten en zag veel schuim op de vijver, toen ik buiten kwam rook het naar een viswinkel.
snel de borstels eruitgehaald en een waterwissel van 10% toegepast.
als de koi hebben gepaaid dan ruik je dit vanzelf, echt een vislucht.
succes met de liefdesperikelen.
vorig jaar had ik meteen de morgen daarop een heleboel kuit, ik keek `s morgens buiten en zag veel schuim op de vijver, toen ik buiten kwam rook het naar een viswinkel.
snel de borstels eruitgehaald en een waterwissel van 10% toegepast.
als de koi hebben gepaaid dan ruik je dit vanzelf, echt een vislucht.
succes met de liefdesperikelen.

Laatst gewijzigd door mart-ang op 07 mei 2014, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor de reacties want jullie ervaringen helpen me echt. Zoals Fukarin schreef: ook zij (en met haar vele anderen) heeft dit nog niet meegemaakt dus is het niet simpel om te weten wanneer ze nu "zin" hebben of niet.
Blijkbaar is hun goesting overgegaan want tot op heden werd er absoluut niets afgezet. Ze snuffelen wel aan de borstels maar laten ze voor de rest links liggen.
Ik laat ze nog hangen tot morgen en dan zien we wel. Wat betreft de visgeur: zeer interessante opmerking. Eéntje wat me de nodige vragen en schrikreactie zal besparen eens het zover is. Ik denk alleen niet dat ik het zou ruiken mochten ze nu afzetten. De zee staat momenteel in bloei en van zodra we buiten komen ruiken we overal mosselen. Het is echt ongelooflijk dit jaar. De kans bestaat dus dat het hier morgen vroeg meer weg heeft van een vismijn dan van wat anders.
Ik hou jullie op de hoogte en nogmaals bedankt voor alle goede raad en info
Cheers,
KoiFer
Blijkbaar is hun goesting overgegaan want tot op heden werd er absoluut niets afgezet. Ze snuffelen wel aan de borstels maar laten ze voor de rest links liggen.
Ik laat ze nog hangen tot morgen en dan zien we wel. Wat betreft de visgeur: zeer interessante opmerking. Eéntje wat me de nodige vragen en schrikreactie zal besparen eens het zover is. Ik denk alleen niet dat ik het zou ruiken mochten ze nu afzetten. De zee staat momenteel in bloei en van zodra we buiten komen ruiken we overal mosselen. Het is echt ongelooflijk dit jaar. De kans bestaat dus dat het hier morgen vroeg meer weg heeft van een vismijn dan van wat anders.
Ik hou jullie op de hoogte en nogmaals bedankt voor alle goede raad en info

Cheers,
KoiFer
-
- Contacteer:
Hoi koifer,
Kan je reeds kuit zien aan de vrouwtjes? Als er nog geen kuit te bespeuren is zal het nog even wachten zijn stel ik.
mvg,
lieven
Kan je reeds kuit zien aan de vrouwtjes? Als er nog geen kuit te bespeuren is zal het nog even wachten zijn stel ik.
mvg,
lieven
Laatst gewijzigd door LdP op 07 mei 2014, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ingrid schreef:Hoe ik het zie ??
de vrouwtjes krijgen een leuk hangbuikje,
twee 'kussentjes' langs de achterflank.
Het is echt mooi om zien,
en, opvallend hoor !
Laatst gewijzigd door Ingrid op 07 mei 2014, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan heeft onze showa het zeker zweten want ik zie inderdaad twee kussentjes waar ze eigenlijk niet horen te zitten.
Ik moet zeggen dat het voorspel momenteel op een laag pitje staat. Eten, zweven tegen de stroming in en grazen aan de vijverwand ... meer melk geven ze momenteel niet.
God wat hebben die beesten toch een luxeleven. En wij ondertussen maar werken om die Jappen het naar hun zin te maken

Mvg,
KoiFer
Ik moet zeggen dat het voorspel momenteel op een laag pitje staat. Eten, zweven tegen de stroming in en grazen aan de vijverwand ... meer melk geven ze momenteel niet.
God wat hebben die beesten toch een luxeleven. En wij ondertussen maar werken om die Jappen het naar hun zin te maken

Mvg,
KoiFer
-
- Contacteer:
Hoi koifer,
Het plukken of grazen aan de vijverwand kan ook een teken vormen voor beginnend paaigedrag.
Natuurlijk is iedere koi anders -ook qua karakter en gedragingen- dus het komt er in feite op neer dat je veel "gadeslaat".
Kuit zie je als de vrouwelijke koi een merkbare tijdelijke verdikking hebben in de body.
mvg,
lieven
Het plukken of grazen aan de vijverwand kan ook een teken vormen voor beginnend paaigedrag.
Natuurlijk is iedere koi anders -ook qua karakter en gedragingen- dus het komt er in feite op neer dat je veel "gadeslaat".
Kuit zie je als de vrouwelijke koi een merkbare tijdelijke verdikking hebben in de body.
mvg,
lieven
Laatst gewijzigd door LdP op 07 mei 2014, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Vanochtend duidelijk paaigedrag gesignaleerd hier in de vijver,de gedachte kwam meteen op om die oerlelijke paai borstel vanmiddag te instaleren,even later was het feest alweer gedaan,wat hebben we toch een stel besluitenloze rakkers
groet Aad

groet Aad
Laatst gewijzigd door AVG op 07 mei 2014, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.