Dag Leo
Een schuld gevoel zou ik er zeker niet aan overhouden als ik jou was !
Het is aan de persoon in kwestie of hij het aan kan zien wanneer de Koi door de kou gaan kantelen...
Zelf had ik daar toch wat problemen mee om dit aan te zien,dit gebeurde trouwens meestal wanneer de water temp. beneden de vier graden boven het vriespunt kwam.
Een ander aspect om toch te gaan overkappen kan zijn ( zo ook hier ) om zolang als mogelijk door te kunnen voeren wat de Koi in het voorjaar ten goede zal komen,eenmaal gestopt met voeren is in mijn visie blijvend tot het moment daar is wanneer de water temp. weer boven de 8 graden is uitgekomen i.v.m het metabolisme van de Koi ......
Behaalde resultaten uit het verleden zouden misschien mislijdend kunnen zijn ? v.w.b het/niet schadelijk zijn van zeer lage watertemperaturen voor onze inmiddels gecultiveerde pareltjes ( lees > steeds zwakker )
Het is maar een gedachte ! die ik niet kan onderbouwen uit de praktijk,wel lees je regelmatig dat nu net de mooiste Koi het loodje heeft gelegd ....( ik besef dat ik een beetje afwijk van het onderwerp

)
Leo,de luchtbollen zou ik uitzetten bij deze temp.waarbij er van zuurstof gebrek geen sprake zal zijn.
Plaats je een zuurstofbol om de vijver ijsvrij te houden is naar mijn mening een aan de kant gelegen plaats de beste optie.
groet Aad