temperatuur koivijvers

Vermits koi koudbloedigen zijn, is stabiliteit van bovenstaande een troef!
Ingrid

Bericht door Ingrid »

Hier ligt voor de eerste keer dit jaar een dun ijslaagje op de vijver.
Waar de stroming is blijft wel, om het even hoe hard het vriest,
een ijsvrije ruimte.
Alle vissen liggen nors tegen de bodem.
Nu ja, het is al jaren zo..
Hoop op beter als de lente komt :roll:
Laatst gewijzigd door Ingrid op 07 mei 2014, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hoi koivrienden

Hier hetzelfde scenario, de platenvijver plaatselijk dichtgevroren bij een watertemperatuur van 4°C

1019

Groetjes,

Marc
Laatst gewijzigd door Marcje op 07 mei 2014, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Ingrid

Bericht door Ingrid »

Hallo Marc,

haal jij de waterleliebladen dan niet weg voor de eerste vorst?

Hier worden laat op het jaar alle bladeren en lis weggesneden want ze rotten toch maar.
Deze keer heb ik op 21 november mijn waadbroek aangetrokken en ben in het koude water van 6- 7 graden gegaan om alles op te kuisen.

Momenteel zit het zonnetje op het ijs, dus het smelt wel weer.
Er zijn al winters geweest waar het ijs enkele cm dik was.
Nu gaan we aan de koude periode beginnen denk ik.
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hoi Ingrid,

Bedankt voor de tip, want vermoed dat je overschot van gelijk hebt, vandaar dat ik een draadje heb opgestart “ Opkuisen van plantenvijver “ http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtop ... =4249#4249

Groetjes, :wink:

Marc

Trickle
AVG

Bericht door AVG »

De water temp.is momenteel 7.3 gr. de overkapping lijkt zijn vruchten af te werpen in tegenstelling tot vorig jaar.

groet Aad
Laatst gewijzigd door AVG op 07 mei 2014, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
LEO
Contacteer:

Bericht door LEO »

Temperatuur juist opgemeten - + 2 graden - geen ijsvorming op de vijver - water kristal helder - vissen zwemmen rustig rond iets boven de bodem.

Leo
Laatst gewijzigd door LEO op 07 mei 2014, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
LEO
Contacteer:

Bericht door LEO »

......tenzij mijn thermometer liegt!!! Volgens het "andere" forum zouden kois zulke temperatuur niet overleven en zou ik eens moeten denken aan een overkapping en eventueel een verwarming. Ik werd bijna beschouwd als een dierenbeul, terwijl mijn vissen toch al 20 jaar in blakende gezondheid verkeren. Wat is jullie mening hierover??
Leo
pedro koi
Contacteer:

Bericht door pedro koi »

dag leo
ben het met u eens.
vroeger was men vijver klein en ieder jaar vroor die gewoon dicht.
nooit heb ik een koi gehad die ervan stierf.
wel als nadeel dat de koi niet de goei uit halen die ze aan kunnen met zulk een temperaturen.
mvg pedro
Laatst gewijzigd door pedro koi op 07 mei 2014, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ingrid

Bericht door Ingrid »

Leo,

ik kan je garanderen dat er nog zo mensen met vijver en koi zijn.
Zeker al één, ik dan !
In al de jaren dat ik vijver, heb ik nog nooit één koi verloren door ziekte of koude. (één laten inslapen deze zomer)
Sommige winters ligt hier een cm dikke ijslaag.
Ja ik heb (misschien onnodige) compassie met die diertjes, maar het is de natuur.
Ze liggen rustig op de bodem, en zodra er een straaltje zon en enige opwarming komt, verschijnt ook hun levenslust opnieuw.

Een dierenbeul ben je niet, net zomin als ik,
Het is pas de laatste jaren dat het fenomeen van verwennen, verwarmen en zo meer de kop opsteekt.
Wie volgt volgt, wie de natuur zijn gang laat gaan, wel die koi is misschien veel minder vatbaar voor allerlei ziektes.
Ik persoonlijk denk dat alle beestjes (niet de vissen hé) dood gaan door een flinke koude periode.

Groetjes .....
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hoi Leo,

2°C is bijna niet te geloven, en zeker vanwege dat uw koi nog rondzwemmen, maar best mogelijk indien je veel stroming op de vijver hebt zitten.
Hier is de temperatuur al naar 0,7°C gedaald, waar de koi geen enkel probleem aan over gehouden hebben…..
Het gevaar is dat bij vijvers met stroming het water onder de 0,5°C kan dalen waardoor er zich ijskristallen in de kieuwen kunnen vormen, met alle gevolgen van dien.

Voor alle zekerheid de thermostaat even kontroleren… :wink:

Groetjes,

Marc

Trickle
LEO
Contacteer:

Bericht door LEO »

Heb zojuist nog eens gaan controleren en nog steeds 2 graden - wel oppervlakte-temperatuur - wat de bodem-temperatuur is weet ik niet, maar dat zal weinig verschil zijn. Waterbeweging is er nogal veel - 2 luchtstenen + een watervalletje. Mijn vijver staat wel beschermd tussen het huis en een hoge coniferenhaag, dus koude wind heeft er geen invloed op. Echt waar, ik heb er in die 20 jaar nog geen probleem mee gehad. Eerlijk gezegd, na de reacties op het "andere" forum, begon ik al schuldgevoelens te krijgen. Nou, ze doen maar. Ieder zijn mening, hé!!

Leo
Ingrid

Bericht door Ingrid »

Leootje,

wat dacht je van de luchtpomp af te leggen?
Deed ik hier ook hoor.
Zuurstof genoeg in koud water (zei men mij)
en de luchtverplaatsing zorgt voor meer koude.
(tenzij je pomp binnen aan de verwarming staat en de leiding geisoleerd is)

De aanzuigpomp even optrekken met een koordje tot een 50- 60 cm boven de bodem, dit koelt de onderste laag minder af, en dan maar laten winteren.

Ik zeg je maar wat ik al jaren doe... jij beslist over de jouwe.

groetjes hé.
G.I.O.

Bericht door G.I.O. »

Ik ga morgen nog eens meten.

Kheb een blok isomo en een wintervlotter in mijn skimmer gestoken om te voorkomen dat deze zou dicht vriezen. De skimmerlijn heb ik om electriciteit te sparen namelijk afgezet.

Door de vele stroming heb ik geen ijslaag op het water. Vissen zijn nog tamelijk actief. Is nog maar sedert vrijdag dat ik gestopt ben met voeren, en zelfs nu 5 ° zonder overkapping komen ze nog bedelen.

Vissen gaan niet dood van een beetje koude denk ik toch.

Tis inderdaad maar de laatste jaren dat je ziet dat mensen hun vijvers gaan verwarmen. Overkappen, daar kan ik nog inkomen, dat ga ik volgend jaar ook doen. Om de temp. stabieler te houden.

Verwarmen van een koivijver vind ik persoonlijk erover gaan.

Tkost u handen vol geld en het is niet de eerste keer dat je leest over problemen met vissen die indirect te maken hebben met een verwarmingselement of met opgebouwde gassen van het verwarmde water.

mvg

Gio
Laatst gewijzigd door G.I.O. op 07 mei 2014, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
思い立ったが吉日
Jacky

Bericht door Jacky »

Hier is de vijver niet afgedekt, watertemperatuur 7°C
Ik veronderstel dat het beluchten van het bwb in de filterkelder voor wat opwarming zorgt, de vijver ligt ook dicht bij het huis en aan de andere zijde op 1 m van een laurierhaag, behoorlijk beschermd tegen de wind en de opwarming van de muren overdag zou wel eens voor een microklimaat kunnen zorgen.
Mocht de vijver onverhoopt dichtvriezen laat ik het waterniveau 1 cm zakken zodat er een luchtlaag tussen water en ijs komt.
Bij aanhoudende vriestemperatuur ga ik de flow in de vijver verminderen door een gedeelte van de retour rechtstreeks terug naar het filter te sturen.
Laatst gewijzigd door Jacky op 07 mei 2014, 10:15, 3 keer totaal gewijzigd.
AVG

Bericht door AVG »

Dag Leo

Een schuld gevoel zou ik er zeker niet aan overhouden als ik jou was !

Het is aan de persoon in kwestie of hij het aan kan zien wanneer de Koi door de kou gaan kantelen...
Zelf had ik daar toch wat problemen mee om dit aan te zien,dit gebeurde trouwens meestal wanneer de water temp. beneden de vier graden boven het vriespunt kwam.
Een ander aspect om toch te gaan overkappen kan zijn ( zo ook hier ) om zolang als mogelijk door te kunnen voeren wat de Koi in het voorjaar ten goede zal komen,eenmaal gestopt met voeren is in mijn visie blijvend tot het moment daar is wanneer de water temp. weer boven de 8 graden is uitgekomen i.v.m het metabolisme van de Koi ......

Behaalde resultaten uit het verleden zouden misschien mislijdend kunnen zijn ? v.w.b het/niet schadelijk zijn van zeer lage watertemperaturen voor onze inmiddels gecultiveerde pareltjes ( lees > steeds zwakker )
Het is maar een gedachte ! die ik niet kan onderbouwen uit de praktijk,wel lees je regelmatig dat nu net de mooiste Koi het loodje heeft gelegd ....( ik besef dat ik een beetje afwijk van het onderwerp :wink: )

Leo,de luchtbollen zou ik uitzetten bij deze temp.waarbij er van zuurstof gebrek geen sprake zal zijn.
Plaats je een zuurstofbol om de vijver ijsvrij te houden is naar mijn mening een aan de kant gelegen plaats de beste optie.

groet Aad
Laatst gewijzigd door AVG op 07 mei 2014, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Temperatuur”