Zwemvijver/koivijver project

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
echnat0n

Zwemvijver/koivijver project

Bericht door echnat0n »

Hallo iedereen,

Net zoals alle vissers had ik graag een vijver in de tuin gehad. Ik speel nu met het idee om een vijver te maken die uit meerdere delen bestaat. Een deel koivijver, een deel zwemvijver en dan natuurlijk de filters.
Nu het stuk grond wat we gekocht hebben heeft een iets wat ongewone vorm (zie bijlage).
De koi's mogen van vrouwlief jammer genoeg niet in het zwemvijver deel komen. En ja natuurlijk wil ze helder water hebben ander zwemt ze niet.. (je kent de vrouwen).

Ik wil het volgende doen:
1) locatie vastleggen
2) plannen opstellen (filterkeuze, bodemdrains, airlift,...)
3) Laten uitgraven
4) betonplaat gieten
5) muren optrekken
6) polyesteren waarschijnlijk
7) Filters uitwerken
8) afwerking

Nu we beginnen met punt 1. De locatie. Een klein detail, eind juni loopt hier een kleine spruit rond. Een vijver kan een groot gevaar worden voor deze nieuwe bewoner dus hiervoor moeten we extra maatregelen nemen. Los van dit feit zit ik ook met het volgende. Waar moet ik de vijver leggen?
In het achterste deel? Dit is dan niet te zien vanuit de keuken
In het voorste deel? Deze tuin ligt dan goed vol ...
Graag jullie advies.

Uitleg bij de tekening:
Het groot gebouw is het huis. De tuin ligt op het zuiden. Achteraan is een strook van 2-3m berkenbomen.Het kleine bijgebouw is een fietsenstalling + tuinhuis. Het klein gebouw achteraan is een tuinhuisje.
Het klein vakje in het midden is een soort van zonneterras (was de betonnen sokkel van het tuinhuisje van vroeger (3x3m).

Ik dacht aan volgende afmetingen:
- zwemvijver: +- 4mx8m
- koivijver: 4x5m
- filter te bepalen

Iemand suggesties voor een goede locatie?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door echnat0n op 06 mei 2014, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
gorisken

Bericht door gorisken »

hoi echnaton, welkom bij koivrienden!
inderdaad een raar stuk grond hebt u daar :wink:
dat gaat een flink uit de kluiten vijverproject worden dat u voor ogen hebt! voor het meeste genot van vijver en zwemvijver is het natuurlijk het best om deze zo kort mogelijk tegen het huis te plaatsen. voor de kleine spruit zal je de nodige maatregelen moeten nemen, of de vijver nu kortbij ligt, of achter in de tuin. tot vier jaar kunnen ze niet zwemmen, laat staan uit een vijver klauteren, dus een goede afscherming gaat nodig zijn. welk soort filtering heb je in gedachten?
Laatst gewijzigd door gorisken op 06 mei 2014, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Dominique
Contacteer:

Bericht door Dominique »

En is het de bedoeling om de eene vijver in de andere te laten overlopen? Of beiden een gescheiden en afzonderlijk circuit?
Laatst gewijzigd door Dominique op 06 mei 2014, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Koivijver - Zwemvijver - Chloorvrij zwemmen - Alles Voor De Vijver
mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang »

Hallo echnatOn,

allereerst welkom bij koivrienden.

mijn idee zou zijn om in het achterste gedeelte de zwemvijver te maken, en het tuinhuis gebruiken als kleedkamer/keuken/....

in het voorste gedeelte zou ik de vijver maken, met de nodige voorziening voor de kleine spruit.
in het smalle gedeelte kan dan een poort worden voorzien dat ook het zwemgedeelte is afgeschermt voor die kleine spruit.

heeft u al eens gedacht om airlift toe te passen ??
Laatst gewijzigd door mart-ang op 06 mei 2014, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping
polleke

Bericht door polleke »

Hey welkom hier en ja jullie staan voor een moeilijke keuze, als je een water/visliefhebber bent dan zal je spijt krijgen dat je de vijver niet dicht bij het terras legt want je kan er dan van binnenuit wel heel het jaar geniet van hebben en anders maar een paar zomermaanden/weken/dagen/uren als je thuis bent :D .
En het kleinste detail word het grootste probleem haha ,mischien zorgen voor een zeer goed hek of een zwembadoverkapping zo met lamellen ?
Het zal een moeilijke keuze worden maar als je zoveel geld voor iets geeft dan wil je er toch veel van kunnen genieten volgens mij .
Hier ook altijd vijvers gehad mijn ouders en op het terras stond een balustrade zodat ik er niet over kon ! grtjs en laat ons maar meegenieten van de vijverbouw :wink: .
Laatst gewijzigd door polleke op 06 mei 2014, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .
echnat0n

Bericht door echnat0n »

gorisken schreef:hoi echnaton, welkom bij koivrienden!
inderdaad een raar stuk grond hebt u daar :wink:
dat gaat een flink uit de kluiten vijverproject worden dat u voor ogen hebt! voor het meeste genot van vijver en zwemvijver is het natuurlijk het best om deze zo kort mogelijk tegen het huis te plaatsen. voor de kleine spruit zal je de nodige maatregelen moeten nemen, of de vijver nu kortbij ligt, of achter in de tuin. tot vier jaar kunnen ze niet zwemmen, laat staan uit een vijver klauteren, dus een goede afscherming gaat nodig zijn. welk soort filtering heb je in gedachten?
Ik dacht aan meerkamerfilters met japanse matten. Ik moet het nog tegoei bekijken aangezien vrouwlief echt helder water wil.

Dominique schreef:En is het de bedoeling om de eene vijver in de andere te laten overlopen? Of beiden een gescheiden en afzonderlijk circuit?
Voor mijn part mag de ene vijver in de andere overlopen. Zou het ene voordeel hebben ten opzichte van het andere? Ik neem aan dat de koivijver een "grotere" filter nodig heeft dan het zwemvijverdeel. Of ben ik hier mis?
mart-ang schreef: heeft u al eens gedacht om airlift toe te passen ??
Dat wil ik zeker toepassen. In tijden van crisis moeten we zo energiezuinig mogelijk ontwerpen. Goedkoper zal het nooit worden.

Algemeen: Langs ene kant denk ik van laten we de vijver in het achterste deel leggen. Dit kan afsluitbaar gemaakt worden. Er moet dan wel toezicht zijn op het moment dat er kinderen in de tuin gaan. Je weet maar nooit dat er een 6-jarig vriendje ooit de aap gaat uithangen en dat deze erin slaagt om over het hekwerk te gaan zonder dat wij het zien...
De optie aan de voorkant is natuurlijk wel leuker en dan zie je het altijd. Ik wil op termijn het zonneterras groter maken. Het zou natuurlijk leuk zijn als dit zou aansluiten bij de vijver.

Verder mogen jullie het hele proces volgen. Van wild idee tot bouwput tot eerste plons :D
tulip
Contacteer:

Bericht door tulip »

Proficiat met je plannen en welkom
Je plannen zien er fabuleus uit en hoe je het doet zal je toch zelf moeten uitmaken, aan voorstellen van de koivrienden zal het zekers niet ontbreken. Voor je kleine spruit betaat er een oplossing. Kijk eens op Kapaza daar is iemand die vijverafsluitingen maakt in glas of plexi,mooi en niet storend.
Grtn freddy
Laatst gewijzigd door tulip op 06 mei 2014, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroenie

Bericht door jeroenie »

ik zou de koivijver vooraan maken, maar bvb 8.85 op 2 à 3meter, zo blijft er nog een mooi stukje gazon over voor het kindje!
achteraan zou ik persoonlijk de zwemvijver aanleggen, omdat je daar een mooie ruimte hebt, om een strakke grote vijver te leggen, je kunt het perfect afsluiten, en je kunt daar achteraan een paradijsje voor de familie van maken!
echter zou ik wel van de ene vijver naar de andere een paar buizen trekken, zodat het 1 geheel vormt, en je een betere waterkwaliteit bekomt voor je koi! want bvb 20 koi op 30 kub of 20 koi op 100 kub is een wereld van verschil!
ik zou bvb 3 bodemdrains naar achter trekken, daar ergens een meerkamer maken, deze retour via airlift naar de zwemvijver, en van daaruit het water terug laten vloeien door 2 x160 buizen naar de koivijver!
het is een iets duurdere aanleg vanwege het grote aantal buizen, maar een wereld van verschil voor je koi, en je bent je filter achteraan kwijt ipv in je tuin.
Laatst gewijzigd door jeroenie op 06 mei 2014, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Dominique
Contacteer:

Bericht door Dominique »

jeroenie schreef:echter zou ik wel van de ene vijver naar de andere een paar buizen trekken, zodat het 1 geheel vormt, en je een betere waterkwaliteit bekomt voor je koi! want bvb 20 koi op 30 kub of 20 koi op 100 kub is een wereld van verschil!
Dat is wat ik net zou afraden. Ik ken de verhalen van zwemmen in de vaart of in de kreek, maar in het 'afvalwater' van een beviste vijver raad ik niemand aan te zwemmen.
Lees eens wat naslagwerk over kwaliteitszorg bij zwembaden, een wereld gaat open voor de (propere) zwemmers. Als je dan deze lijn doortrekt naar een vijver en vergelijkt...... :roll:

Toch liever 2 gescheiden systemen.

Succes in je keuze!
jeroenie

Bericht door jeroenie »

Dominique schreef:
jeroenie schreef:echter zou ik wel van de ene vijver naar de andere een paar buizen trekken, zodat het 1 geheel vormt, en je een betere waterkwaliteit bekomt voor je koi! want bvb 20 koi op 30 kub of 20 koi op 100 kub is een wereld van verschil!
Dat is wat ik net zou afraden. Ik ken de verhalen van zwemmen in de vaart of in de kreek, maar in het 'afvalwater' van een beviste vijver raad ik niemand aan te zwemmen.
Lees eens wat naslagwerk over kwaliteitszorg bij zwembaden, een wereld gaat open voor de (propere) zwemmers. Als je dan deze lijn doortrekt naar een vijver en vergelijkt...... :roll:

Toch liever 2 gescheiden systemen.

Succes in je keuze!
De zwemvijver komt achter de filter, dus is het vuil reeds verwijdert, en de omzetting reeds gebeurd. de zee, rivieren, recreatiedomeinen met zwemzone's, etc... zijn naar waterkwaliteit toe, toch veel minder gezond dan een propere koivijver!
Als je vies bent van het vuil die een vis achterlaat, moet je nergens nog gaan zwemmen, op uitzondering van een zwembad met chloor, en daar is het ook niet altijd even proper!
Dominique
Contacteer:

Bericht door Dominique »

Ik zou er niet zo licht overgaan, maar soit.
Ieder zijn idee, geen enkel probleem ermee!

Betreft het zwembad: inderdaad! Niet ieder met chloor behandeld bad is voldoende "clean". Hier is meten en sturen het belangrijkste werk. Maar toch liever met mijn reet(je) in een badje met chloor dan....

Keuzes! Leuk! :wink:
jeroenie

Bericht door jeroenie »

Dominique schreef:Ik zou er niet zo licht overgaan, maar soit.
Ieder zijn idee, geen enkel probleem ermee!

Betreft het zwembad: inderdaad! Niet ieder met chloor behandeld bad is voldoende "clean". Hier is meten en sturen het belangrijkste werk. Maar toch liever met mijn reet(je) in een badje met chloor dan....

Keuzes! Leuk! :wink:
gij et ook nooit in een jeugdbeweging gezetten volgens mij :lol:
rie

Bericht door rie »

Wil je vollop van de koi genieten zou ik de vijver zo dicht mogelijk tegen het terras maken. Ook zou ik , zoals Jeroenie al aangaf, de vijver langer en smaller maken.
Een langere vijver is beter voor de konditie van de koi en het heeft nog als voordeel dat de vissen makkelijker kunnen gevangen ( genet) worden.

Net als Dominique zou ik de koi- en zwemvijver volledig appart houden met ieder zijn apparte filtering.
Zo kan je bv voor de zwemvijver een filter met lava en planten gebruiken aangestuurd door airlift en voor de koivijver bv een meerkamer op airlift of bead en trickel met energiezuinige pomp.
Voor mij een groot voordeel van gescheiden vijvers is wanneer de koi moeten behandeld worden dit met een veel kleinere hoeveelheid produkt ( lees vergif) kan.
Je zou maar een behandeling gestart zijn en moeder de vrouw wil gaan zwemmen. :lol:

Het idee van Mart-ange om de zwemvijver achteraan te leggen bij het tuinhuis is zeker te overwegen.
Laatst gewijzigd door rie op 06 mei 2014, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten
Rie

Men mag niets meer, alles is verboden en het gaat van kwaad naar erger !!
echnat0n

Bericht door echnat0n »

rie schreef:Wil je vollop van de koi genieten zou ik de vijver zo dicht mogelijk tegen het terras maken. Ook zou ik , zoals Jeroenie al aangaf, de vijver langer en smaller maken.
Een langere vijver is beter voor de konditie van de koi en het heeft nog als voordeel dat de vissen makkelijker kunnen gevangen ( genet) worden.

Net als Dominique zou ik de koi- en zwemvijver volledig appart houden met ieder zijn apparte filtering.
Zo kan je bv voor de zwemvijver een filter met lava en planten gebruiken aangestuurd door airlift en voor de koivijver bv een meerkamer op airlift of bead en trickel met energiezuinige pomp.
Voor mij een groot voordeel van gescheiden vijvers is wanneer de koi moeten behandeld worden dit met een veel kleinere hoeveelheid produkt ( lees vergif) kan.
Je zou maar een behandeling gestart zijn en moeder de vrouw wil gaan zwemmen. :lol:

Het idee van Mart-ange om de zwemvijver achteraan te leggen bij het tuinhuis is zeker te overwegen.
Een behandeling starten als schoonmoeder komt zwemmen is misschien nog te overwegen :lol:
Jullie hebben gelijk. Achteraan ligt een mooi stuk en dat kan iets mooi worden voor de zwemvijver.

Ik begin meer en meer jullie denkpiste te volgen waarbij de koivijver zo dicht mogelijk bij het terras mag komen. Hebben jullie in de zomer last van muggen aan de koivijver? Of is dit weg als het helder water is.
polleke

Bericht door polleke »

Hier geen extra muggen !grtjs
Laatst gewijzigd door polleke op 06 mei 2014, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”