Ceratophyllum demersum (gedoornd Hoornblad)

Deze volledig ondergedompelde planten produceren zuurstof en beconcurreren algen.
paul1

Bericht door paul1 »

Ja Marc, het is iets venijnig hé, slijmalgen die aan het wateroppervlak tussen de planten groeien en alles versmachten.
Voor de zuurstofplanten zal het niet gemakkelijk zijn de strijd met de slijmalgen te winnen.
Wat bovendien ook nog in het voordeel van de slijmalgen speelt is dat zij voor hun stikstofvoorziening niet zijn aangewezen op het nitraat in het water, maar eveneens in staat zijn stikstof uit de lucht op te nemen, waardoor ze het zelfs in nitraat arm water toch nog goed kunnen doen.

Hier heeft het gedoornd hoornblad (wat momenteel groeit als kool) er nog geen last van, deze komen van 2 m diep en zijn nog niet tot boven, aan het wateroppervlak.
Tussen de andere planten (wateraardbei, waterdrieblad en lidsteng) die in de vijver over het wateroppervlak groeien, groeit hier ook altijd wat slijmalg, wat eens in de 2 à 3 weken eenvoudig met een schepnet wordt verwijderd. Moerasplanten die met hun groene plantendelen boven het wateroppervlak groeien, hebben er ook niet zoveel last van.

Slijmalg van tussen de zuurstofplanten verwijderen is niet zo eenvoudig, bijna onbegonnen werk.

Groeten,
Paul
Laatst gewijzigd door paul1 op 07 mei 2014, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hoi Paul,

Is het een optie dat ik deze vijver gedeeltelijk donker maak ( tijdelijk afdekken met folie )

Andere optie is om het deel van de vijver waar het gedoorndhoornblad staat in zichzelf te laten draaien, of eventueel een product aan toevoegen ?

Ik zeg maar iets , want zoals het er nu uitziet kan het echt niet verder :(

Slijmalgen? (ik begin te twijfelen :oops: ) zijn deze altijd geel van kleur ?

@Des, bedankt om mee te denken, maar weet echt niet wat te doen
Bij velen zijn deze ondertussen zeer goed aan het groeien en hier stagneren ze, tot uitlopers van 2à3cm..... :(

Groetjes,

Marc
Laatst gewijzigd door Marcje op 07 mei 2014, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Des
Contacteer:

Bericht door Des »

Marc, ik heb een denkvraag,
misschien ligt daar het probleem, is een hypothese.

Er is niemand die zijn vijver beter filtert en swanjeert, maar misschien zie je iets over het hoofd en zit het probleem in je pf , ik weet dat het misschien ver gezocht is maar kan het niet zijn dat de pf aan vernieuwing toe is , of reorganisatie, in die zin alles er uit en opnieuw er in, na reiniging?

ik weet niet precies de opbouw, maar je zou kunnen het hetzelfde probleem voor hebt als met een lava filter ? je weet wel wat ik bedoel denk ik , door de planten kan er niet voldoende slib , of planten resten afgevoerd worden en toch heb je goede water waarden , klinkt misschien raar maar zou toch dit eens dit onder de loupe nemen . ik meen me te herinneren dat je werkt zonder spoelruimte onder je pf. (kan serieus mis zijn ook natuurlijk.)
Laatst gewijzigd door Des op 07 mei 2014, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn vijverbouw:
de vijver van Daniel
Mvg Daniel,
koivijver : +- 28 m³
airlift gestuurde filter,
pomp gevoede skimmer ,
plantjes in de boord van de vijver
paul1

Bericht door paul1 »

Hoi Marc,

Ik begrijp dat je er moedeloos en radeloos van wordt.
Ik denk niet dat de vijver gaan verduisteren een oplossing gaat bieden. Ook het gedoornd hoornblad heeft veel licht nodig (en liefst ook wat hogere temperaturen) om goed te groeien.
Door de vijver in zichzelf te laten draaien zie ik weinig voordeel, en van het toevoegen van chemie ben ik ook niet echt een voorstander. Ik weet trouwens ook niet of zware metalen als zink en koper veel effect gaan hebben ter besrijding van slijmalgen (als het slijmalgen zijn). Slijmalgen zijn geen planten, maar behoren eigenlijk tot de bacteriën.

Ik neem aan dat het gedoornd hoornblad niet aan het wateroppervlak drijft, maar dat dit vanaf de bodem van je plantenvijver tot aan het wateroppervlak is gegroeid?
Kan je niet met een groot scherp mes, een paar cm onder water de toppen samen met alle smurrie die erin zit wegsnijden en wegscheppen.
De planten zullen normaal vlot terug uitlopen (als ook de temperatuur wat mee wil). Wellicht zullen nieuwe slijmalgen de jonge scheuten overwoekeren, maar zou je deze er niet af kunnen houden door deze regelmatig met een felle waterstraal proper te spuiten?

Het is nu wel een héél uitzonderlijk somber voorjaar ook hé.

Groeten,
Paul
Dominique
Contacteer:

Bericht door Dominique »

Als de algen redelijk makkelijk los komen met de hand, waarom er dan niet eens over of tussen gaan met een vijverstofzuiger? Allicht zuig je zuurstofplantensteel mee, en dan nog?

Proberen.....
Laatst gewijzigd door Dominique op 07 mei 2014, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Koivijver - Zwemvijver - Chloorvrij zwemmen - Alles Voor De Vijver
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Des schreef:maar kan het niet zijn dat de pf aan vernieuwing toe is , of reorganisatie, in die zin alles er uit en opnieuw er in, na reiniging?
Hoi Des, oeioei dat zie ik niet zitten en denk niet dat dit alleen de reden kan zijn
Het plantenfilter is eerder een plantenvijver , weinig of geen substraat , enkel wat aan de kanten waar de planten zich kunnen verankeren :wink:
paul1 schreef: Ik neem aan dat het gedoornd hoornblad niet aan het wateroppervlak drijft, maar dat dit vanaf de bodem van je plantenvijver tot aan het wateroppervlak is gegroeid?
Kan je niet met een groot scherp mes, een paar cm onder water de toppen samen met alle smurrie die erin zit wegsnijden en wegscheppen.
Hoi Paul,

Het merendeel drijft en heb ondertussen het meeste verwijderd, maar die zuurstofplanten voelen zo raar aan en is alsof er een aanslag op de zuurstofplanten groeit ?????????
Dominique schreef:Als de algen redelijk makkelijk los komen met de hand, waarom er dan niet eens over of tussen gaan met een vijverstofzuiger?
Hoi Dominique, zal niet lukken vrees ik, want volgens mij zijn dit niet echt slijmalgen , maar een soort aangroei op de zuurstofplant zelf, en dit enkel aan de bovenkant van de plant

Verder allen bedankt voor het meedenken en zoeken naar een oplossing :D
Als ik tijd heb zal ik er eens een filmpje van maken zodat jullie beter begrijpen waar mijn probleem zit :wink:

Groetjes

Trickle
paul1

Bericht door paul1 »

Marcje schreef:
paul1 schreef: Ik neem aan dat het gedoornd hoornblad niet aan het wateroppervlak drijft, maar dat dit vanaf de bodem van je plantenvijver tot aan het wateroppervlak is gegroeid?
Hoi Paul,

Het merendeel drijft en heb ondertussen het meeste verwijderd, maar die zuurstofplanten voelen zo raar aan en is alsof er een aanslag op de zuurstofplanten groeit ?????????
Vreemd, zeer vreemd!
Gedoornd hoornblad dat aan het oppervlak drijft? Dit is duidelijk geen normale groeiwijze, zeker niet deze tijd van het jaar. Hier is duidelijk iets mis.
Eens je gedoornd hoornblad in de vijver hebt, en deze is aangeslagen, overwinterd die onder de vorm van winterknopen op de bodem van de vijver. In de voorjaar beginnen deze terug te groeien, vanaf de bodem, naar het wateroppervlak.
Of zijn dit planten die je dit voorjaar in de vijver gebracht hebt, en die niet aanslaan en beginnen te verslijmen/ wegrotten?
Heb je zink gebruikt in de vijver of kan het zijn dat er nog zink aanwezig is van de voorgaande jaren?
Heb je zout gebruikt in de vijver?

Groeten,
Paul
goshiko

Bericht door goshiko »

paul,
sterft er tijdens de winter dan een deel van de plant af?
Ik heb net hoornblad aangeplant, heb deze op dezelfde plaats gehaald als waar marc ze gehaald heeft denk ik.
De planten lijken wel aan te slaan, ze zijn toch al wat gegroeid denk ik.
Maar ik zit nu wel met de vraag of de plant deels afsterft tijdens de winter en of ik dan iets moet opkuisen in het late najaar.

Marc,
inderdaad heel raar. Zoals je het beschrijft sterft de plant inderdaad precies af. Als we langs geweest zijn voor de showa's was daar toch nog niks van te merken dacht ik. Is dit dan zo opeens beginnen te veranderen?

Goshiko
Laatst gewijzigd door goshiko op 07 mei 2014, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
paul1

Bericht door paul1 »

goshiko schreef:paul,
sterft er tijdens de winter dan een deel van de plant af?
Inderdaad Goshiko,
In het najaar stopt de plant zijn energie in winterknoppen, die afbreken en op de bodem overwinteren. De rest van de plant strerft af.
De winterknoppen lopen in het voorjaar terug uit, en groeien richting wateroppervlak.

Groeten,
Paul
goshiko

Bericht door goshiko »

ik heb mijn planten nu in mandjes gezet, als ik het goed begrijp is dat eigenlijk niet nodig dan, want voor hetzelfde geld vallen die knoppen naast de mandjes en wortelen ze vanaf volgend jaar dan in de dunne lavalaag die ik op de bodem van plantenbak liggen heb(met eronder nog paletten).

Goshiko
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
paul1

Bericht door paul1 »

goshiko schreef:ik heb mijn planten nu in mandjes gezet, als ik het goed begrijp is dat eigenlijk niet nodig dan, want voor hetzelfde geld vallen die knoppen naast de mandjes en wortelen ze vanaf volgend jaar dan in de dunne lavalaag die ik op de bodem van plantenbak liggen heb(met eronder nog paletten).

Goshiko
Ik had het ook zo gedaan Goshiko, geplant in kisten met lava. In de kisten staat nu, 2 jaar later, niets meer, maar heel de vijver groeit vol zuurstofplanten.

Groeten,
Paul
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

paul1 schreef:Of zijn dit planten die je dit voorjaar in de vijver gebracht hebt, en die niet aanslaan en beginnen te verslijmen/ wegrotten?
Heb je zink gebruikt in de vijver of kan het zijn dat er nog zink aanwezig is van de voorgaande jaren?
Heb je zout gebruikt in de vijver?
Hoi Paul,

Deze planten zijn vorig jaar in het voorjaar aangebracht en hebben het toen zeer goed gedaan :D

Naar de winter toe zijn deze naar de bodem verdwenen en bij het iets warmer worden in het voorjaar zijn deze planten gaan drijven en verslijmen .....
Zink heb ik enkele jaren terug éénmalig gebruikt met de dosis 0,3gr /m³ welke nu wel zal verdwenen zijn
Zout nooit gebrukt in de vijver
Als ik het goed begrijp is het niet normaal dat de oudere planten gaan drijven ..... :(
Blijkbaar ontstaat er een rottingsproces van de oudere planten die daardoor gaan drijven enz..., kan dit en waarom drijven ???

Groetjes,

Marc

Trickle
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

goshiko schreef: Marc,
inderdaad heel raar. Zoals je het beschrijft sterft de plant inderdaad precies af. Als we langs geweest zijn voor de showa's was daar toch nog niks van te merken dacht ik. Is dit dan zo opeens beginnen te veranderen?
Hoi Goshiko,

Toen was het ook al, maar is zeer afhankelijk van het weer ...
Bij veel zon gaan ze drijven en bij veel regen zaken ze deels naar de bodem

Groetjes

Trickle
goshiko

Bericht door goshiko »

zou het kunnen zijn dat de planten zich vorig najaar niet kunnen inwortelen hebben, omdat je denk ik een lege bodem hebt zonder enig materiaal waar inworteling in mogelijk is?

Goshiko
koivijver 56 kuub
koiliefhebber

Bericht door koiliefhebber »

Hoi Alain,
deze planten hebben geen worteltjes.
Vroeger stond mijn vijver er vol van. De onderkant van de plantjes was minder groen. Ik denk dat de plantjes zich vanzelf oprichten, doordat bovenaan de plant zuurstof geproduceerd wordt. Onderkant niet, dus dit zakt naar beneden.
Als je de slierten zo in de vijver gooit, gaan ze meestal eerst wat drijven. De onderkant zakt na een tijdje naar beneden, zodat de plant zich opricht.
Ik hielp een handje, of moet ik zeggen een steentje.
Ik nam een paar trosselkes samen, onderaan deed ik er een elastiekje rond. Tussen dit elastiekje stak ik een keitje. Zo stonden de plantjes onmiddellijk in de juiste positie. :wink:
(In de winkel worden deze sliertjes meestal verkocht met een loodje errond, maar dit is natuurlijk niet zo vijvervriendelijk)
Je kunt ook in een aquariumwinkel ceramische ringetje vragen. Dit zijn ceramische ringetjes, die ze onderaan in de plantenmandjes van aquariumplanten leggen om die te verzwaren.

groetjes,
marc. <°))))))><
Laatst gewijzigd door koiliefhebber op 07 mei 2014, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiezen is verliezen...
Vijver:46 cub, voorfilter oase trommelfilter
2 meerkamerfilters: eskada 4 en JCS-D.
Pompen : 1 x aquamax eco 12000, 1 x eco 8000. Drijfskimmer gevolgd door cetus.
supershower van air-aqua, 2 m,blue eco 240.
Plaats reactie

Terug naar “Zuurstofplanten”