• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

koi's met bult op zijkant; ziek?

Een luikje inderdaad: een forum kan meestal geen soelaas bieden bij medische problemen.
Doch niet elk probleem is meteen een ramp, erover praten voorkomt paniek!

koi's met bult op zijkant; ziek?

Berichtdoor bushi » di 16 aug 2011, 14:49:12

Ik heb 2 koi's die onlangs een bult hebben ontwikkeld op hun rechterzijde en vermoedelijk ziek zijn. De grootste kooi heeft deze bult reeds een aantal maanden en is in het voorjaar opgedoken. Daarna heeft de bult zich traag en progressief ontwikkeld, maar lijkt nu stabiel te zijn. Bij de andere koi is de bult nog maar onlangs opgemerkt. Eigenaardig genoeg hebben beide vissen deze bult op juist dezelfde locatie, de midden-achter rechterzijde. Ondanks de verdikking lijken ze er geen last van te hebben en eten ze nog altijd met evenveel enthousiasme.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat het probleem zou kunnen zijn en wat ik hieraan zou kunnen doen?

http://www.zita.be/foto/erix/zieke-kois/zieke-kois
bushi

Berichtdoor filiberke19 » di 16 aug 2011, 15:20:57

Kan je een foto plaatsen want zo is het voor iedereen gissen wat het zou kunnen zijn.
Mijn vijverbouw
Met vriendelijke groeten
Philip
filiberke19

Afbeeldingen: 406

Berichtdoor bushi » di 16 aug 2011, 15:26:47

Ik kan zeker een foto kunnen plaatsen. Echter, naar waar moet ik die uploaden?

<De link naar de foto's is in het eerste bericht toegevoegd>
bushi

Berichtdoor AVG » di 16 aug 2011, 17:13:23

Het zou wel heel toevallig zijn – al kan het natuurlijk wel – dat twee Koi op precies dezelfde plek opgezette schubben ? of een verdikking onderhuids laten zien.

Kan het zijn dat de Koi zich veel schuren aan één of ander ?

Welkom trouwens.
AVG

Afbeeldingen: 3481

Berichtdoor bushi » di 16 aug 2011, 18:38:54

AVG,
Om eerlijk te zijn heb ik de vijver overgenomen van de vorige eigenaar. Deze persoon heeft toen gekozen voor een steriel concept met weinig verrijking voor de vissen. M.a.w. veel rubber, een skimmer, een pomp en een aantal "zachte" buizen. Dus de kans is klein dat ze zich zouden kwetsen. Alhoewel, je weet maat nooit, misschien botsen ze wel tegen de paal van de skimmer.

Ondertussen observeer ik ze regelmatig maar merk niet echt rare dingen op. Echter de vissen zijn door de vorige eigenaar nooit "opgeleid" geweest, ze zijn dus zeer schuw. Daarom is het moeilijk om hun echte gedrag te observeren.
bushi

Berichtdoor AVG » do 18 aug 2011, 0:14:38

Staan de schubben open ? ,zien ze er ontstoken uit ? ,of komt de verdikking van binnenuit ?

Hieraan zou je veel af kunnen leiden ! kuit lijkt mij onwaarschijnlijk, gezien de plaats van de verdikking op beide Koi.

Als een Koi zich wil schuren vinden ze altijd wel iets,meestal schuuren ze zich tegen de stroming in aan drain/ buis of anderzins...,zo kan het dus zijn dat twee Koi aan precies dezelfde zijde en plek een kwetsuur oplopen.
AVG

Afbeeldingen: 3481

Berichtdoor JeroenP » do 18 aug 2011, 8:27:10

(ook hier) Hallo Bushi,

Mijn mening blijft nog altijd om een KD langs te laten komen :wink:

Jeroen
JeroenP

Afbeeldingen: 18

Re: koi's met bult op zijkant; ziek?

Berichtdoor Daru » wo 13 jun 2018, 8:58:05

Hallo, ik ben nieuw op dit forum dus een beetje aan rond neuzen. Ik heb 2 kois met een zelfde soort bult, ik heb al eerder kois met dergelijke bulten gehad ( rechter zijkan, koi heeft er ogenschijnlijk geen last van vertoond normaal gedrag) en uiteindelijk inlaten slapen. Nou is dit al een ouder bericht maar is er al wat over deze bulten bekent??
Daru

Berichtdoor JeroenP » wo 13 jun 2018, 19:21:53

Hallo Daru,

Dat hangt van de bult af, staan de schubben recht of niet, is het een zachte of een harde bult,... Komt het aan één kant voor van de vis of aan beide zijden,... Hoe groot is het ?...

Mijn devies blijft: koidokter laten komen :-)
JeroenP

Afbeeldingen: 18

Berichtdoor Daru » zo 24 jun 2018, 14:41:26

Das een makkelijke begint klein en word groter zit alleen recht's achter en ja als het groter word staan die schubben uit. De kois hebben ogenschijnlijk geen last en eten goed. Ik reageerde op deze berichten omdat het uit 2011 is. En nee tis geen buikwaterzucht. Het is gewoon vreemd dat er niets over tevinden is , op geen een forum trouwens.
Daru

Keer terug naar Medisch luikje