Koi met of zonder certificaat ?

Op welke punten kan een koi gequoteerd worden?
Danny

Bericht door Danny »

Jeroenie, bij honden is het net hetzelfde als bij koi, je hebt mensen die er met hart en ziel achter staan, en je hebt broodfokkers. Wij hebben ook al wat shows gelopen met onze honden, en als je dan soms ziet welke honden een U krijgen :?, en dan zijn die zogezegd goed voor de fok.
Onze laatste pup, nu anderhalf jaar oud hebben we aangekocht om nog eens een nestje van te nemen. Ze heeft alle shows die ze meegedaan heeft gewonnen ( Brabo, Brussel en best in show op 9 maand oud bij de BFRC ) dus geen kleine shows. Nu weten we dat er bij de Flatcoad de laatste jaren PLD voorkomt. Maar is niet verplicht om te laten testen voor de fok. Wij hebben die test toch laten doen , en we hebben prijs :? . Spijtig dat we van haar geen nest kunnen nemen, maar het belangrijkste is dat haar ogen goed blijven. We weten dan ook dat er mensen zijn die hun hond gebruiken voor de fok die niet PLD vrij zijn. En mensen die in het verleden bleven fokken met honden waarvan ze wisten dat er kankers in de lijnen zaten. Dus kom mij dan niet vertellen als je een hond koopt met een stamboom van st- hubertus dat je goed zit. Als je ziet dat ze sommige rassen volledig naar de kloten fokken, honden die bijna geen adem krijgen, honden die enkel kunnen werpen via kijzersnede. Is dat dan de top :oops: :oops: :oops: dat is in mijn ogen niet denken aan het welzijn van de dieren, maar enkel kassa kassa.
En waarom zou je geen koi kunnen kopen vanaf een foto? Als je een goede verhoudeing hebt met uw dealer, moet die u er op wijzen wat de minpunten zijn van die koi. Of je kan vlug eens over en weer gaan kijken naar Japan hoe de koi er live uitziet natuurlijk. Al mijn laatste aanwinsten zijn genomen vanaf een foto, of een filmpje, en zijn mij allemaal zeer goed bevallen. Ieder koopt toch koi aan hoe hij dat wil.
grts, Danny
Laatst gewijzigd door Danny op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Pds

Bericht door Pds »

Danny schreef:En waarom zou je geen koi kunnen kopen vanaf een foto? Als je een goede verhoudeing hebt met uw dealer, moet die u er op wijzen wat de minpunten zijn van die koi. Of je kan vlug eens over en weer gaan kijken naar Japan hoe de koi er live uitziet natuurlijk. Al mijn laatste aanwinsten zijn genomen vanaf een foto, of een filmpje, en zijn mij allemaal zeer goed bevallen. Ieder koopt toch koi aan hoe hij dat wil.
grts, Danny
Veel van mijn vissen zijn ook gekocht vanop foto en film. Soms met, soms zonder certificaat. Ik heb nog maar weinig ontgoocheld geweest in mijn aankopen, op één uitzondering na, maar dat was dan ook de enige die ik gekocht heb als tosai. Dat is iets wat ik niet meer zou doen.
De insteek waarop dit topic gestart is begreep ik eerlijk gezegd niet zo goed, ofwel slechte ervaring gehad of toch wat jaloezie ( dat men dan meestal niet wil toegeven ). Laat ieder met zijn centen doen wat men wil en tracht dit te respecteren. Toch niet zo moeilijk dacht ik.

Gr.Peter
Laatst gewijzigd door Pds op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
AVG

Bericht door AVG »

Over hoeveel kwekers praten we eigenlijk,die de uitverkoren Koi een certificaat meegeven ?

Een Koi alleen aanschaffen omwille van een certificaat zou van de gekke zijn ( al kan mij voorstellen dat sommige die minder in de hobby thuis zijn hier blindelings op varen )

Een Koi met of zonder certificaat aankopen zonder deze live gezien te hebben zie ik mijzelf niet snel doen,dit hoeft doorgaans ook niet,een optie is voldoende en bij aankomst in Ned./ Bel. wordt er definitief een beslissing genomen in overleg met de dealer.

Er is wel één uitzondering ! na het zien van de nodige foto’s ,filmpjes en vertrouwen’s gesprek met de dealer ( zeer belangrijk ! ) kan er besloten worden om de bewuste Koi een jaar extra in Japan te laten verblijven,zover ik begrepen heb is een afspraak dan een afspraak.( excessen daargelaten )

Een Koi aanprijzen met een valse kweeklijn vermeld op het certificaat zie ik niet snel gebeuren,de betreffende kweker zal zichzelf snel de das om doen en de relatie met de dealer naar de filistijnen zien gaan.

Aangaande certificaten heb ik bij SFF nog altijd een goed gevoel,waar ik dat bij Momotaro niet heb,een te grote hoeveelheid Koi krijgen bij laatst genoemde een certificaat ( lees: er wordt in mijn beleving te kwistig mee omgesprongen )

Of je nu een Koi met of zonder certificaat wenst,in beide gevallen zal men zijn ogen open moeten houden,ook tussen Koi met certificaat zie je:goed,beter en best,het is maar net wat men kan / wil neertellen aan pegels,een slechte Koi heb ik in die categorie nog nooit gezien als het om Nissai / Sansai gaat. ( het wel/niet bevallen van een patroon heeft hier niets mee te maken naar mijn mening )
Laatst gewijzigd door AVG op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
JeroenP
Contacteer:

Bericht door JeroenP »

Sorry voor het off-topic blijven gaan maar...
Danny schreef:Als je ziet dat ze sommige rassen volledig naar de kloten fokken, honden die bijna geen adem krijgen, honden die enkel kunnen werpen via kijzersnede. Is dat dan de top :oops: :oops: :oops: dat is in mijn ogen niet denken aan het welzijn van de dieren, maar enkel kassa kassa.
Dat zijn dan ook de broodfokkers, en die staan niet bij St-Hubertus geregistreerd !
Onze honden zijn met stamboom, men moet niet altijd denken aan shows maar aan de gezondheid. Ons interesseren de hondenshows niet, wij hebben gekozen om een hond met stamboom te nemen een bewijs is dat je niet met broodfok te maken hebt en deze dus pakken gezonder zijn. Zoals eerder gezegd, bij de hondenfok is dit papiertje wél belangrijk.
Iemand die honden met stamboom fokt, houdt zich bij één, maximum twee rassen en zit niet met 35 nesten tegelijk. Het is zelfs zo dat een fatsoenlijke fokker zijn honden zo goed kent dat die een klant niet laat kiezen, maar zelf een pup aan deze klant toewijst. Je krijgt bij deze fokkers als klant niet zomaar een pup mee, de fokker moet je eerst leren kennen om te bepalen welke pup met welk karakter het best bij het karakter van de klant past.

Jeroen
Laatst gewijzigd door JeroenP op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
EG
Contacteer:

Bericht door EG »

Een certificaat geeft leeftijd geslacht kweker en bloedlijn weer.
Niet meer maar ook niet minder.
Met een certificaat kopen geeft een garantie dat je krijgt wat je gekocht hebt.
Veel oudere koi worden verkocht voor Nissai terwijl ze dikwijls een paar jaar ouder zijn. Dit gebeurt veelal door de dealers en minder door de kwekers.
Veel koi worden verkocht als afstammend van een bepaalde bloedlijn van een bepaalde kweker. Ook hier heb je er zonder een certificaat het raden naar.
Ook naar geslacht geeft een certificaat meer zekerheid. Vooral bij jongere vissen.
Wil dit daarom zeggen dat vissen met certificaat in se toppers zijn? Helemaal niet! Wil dit zeggen dat een vis zonder certificaat geen topper kan zijn ? Helemaal niet! Alleen is de kans op een topper veel kleiner.

Wel is duidelijk dat de prijs voor een veelbelovende vis van een gans ander niveau zal zijn dan de andere en dat die vissen bijna altijd een certificaat meekrijgen.
Laatst gewijzigd door EG op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Je weet slechts wat je mist als je het niet meer hebt!
kurten

Bericht door kurten »

hier ben ik volledig akkoord wat eg zegd.
je ben gewoon zeker van de kweker en bloedlijn of geslacht.

ik heb ook een paar vissen gekocht als tossai die door de dealer
gezegd werd vrouwelijk maar blijk een man te zijn :oops:

natuurlijk bij kleinere vis kunnen ze het moeilijk zien he.

mvg kurten,
Laatst gewijzigd door kurten op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

zalm schreef:Marc,

Ik hoop echt dat mocht je ooit een koi kopen uit een duurdere prijsklasse (zoals je zelf aangeeft) dat een cerificaat NIET doorslaggevend is.

Juist deze opmerking geeft voor mij eigenlijk excact aan waarom ik een probleem heb met het fenomeen certificaat.
Zo'n certificaat kan dan iemand met minder kennis een valse verwachting geven.
Dit betekent niet dat alle certificaat vissen slecht zijn maar we kunnen/mogen nooit zeggen dat alle certifaat vissen goed zijn.
En daar zit nu net de cru.

Joop
Hoi Joop,

Ik begrijp uw standpunt, maar voor een liefhebber zoals ik die het vrij moeilijk heeft om een koi naar waarde te schatten is dit papiertje een vorm van “zekerheid”
Waar moet een leek dan op vertrouwen als hij op zoek is naar een koi die een grote kans maakt om positief te evolueren en 75 + haalt ?
Op de handelaar, prijskaartje, vriend met kennis….. ik bedoel maar dat het niet makkelijk is ( heb ondertussen wel wat kennis opgedaan en het boek van Jos Aben aangeschaft, maar dit alles is niet voldoende vrees ik.

In de uitleg van Etienne kan ik mij volledig in vinden !

Groetjes,

Marc
Laatst gewijzigd door Marcje op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
EG
Contacteer:

Bericht door EG »

Zo is dat!
Laatst gewijzigd door EG op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Je weet slechts wat je mist als je het niet meer hebt!
D-man

Bericht door D-man »

Certificaat is leuk bij een koi..maar zegt mij weinig eigenlijk,
als een dealer er niet om vraagt krijgt hij deze waarschijnlijk niet... vraagt hij er wel om kan hij bij dezelfde vissen wel een certificaat krijgen... certificaat zegt voor mij alleen maar dat de kweker klopt die bij de vis genoemd word..verder eigenlijk niets...
ik koop koi op mijn gevoel en mijn beperkte kennis... wel durf ik vissen van de foto/film te kopen, dit omdat ik een zeer goede vertrouwensband heb met mijn dealer...
als je een goede dealer hebt, je koopt een vis van de foto..en deze valt echt tegen, dan zal je dealer je altijd een alternatief aanbieden is mijn ervaring, ofwel een tegoedbon, ofwel een korting...
wederom zegt een certificaat dan niet zo veel... ik heb vissen zonder certificaat gezien die beter waren dan vissen met certificaat...zeker meer toekomstpotentie...

wat betreft jouw opmerking tussen certificaten van SFF en Momotaro Aad,
ik was het hier tot de afgelopen auction mee eens...beide kwekers verliezen een beetje geloofwaardigheid mijns inziens omdat dit vissen zijn MET certificaat... die geveild worden omdat het "zeer goede" koi dienen te zijn, bij beide auctions zie ik echter vissen met vervormde vinnen, en nog wel wat meer mankementen... niet allemaal .. maar ze zitten er tussen!
misschien een beladen uitspraak..maar denk dat de meeste mensen het er mee eens zullen zijn!

ben het volledig met joop eens... mocht je ooit een dure koi aanschaffen..laat je dan ALSJEBLIEFT niet leiden door een certificaat!
Laatst gewijzigd door D-man op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
ik ben mij er eentje...
jeroenie

Bericht door jeroenie »

D-man schreef:certificaat zegt voor mij alleen maar dat de kweker klopt die bij de vis genoemd word.
kunt ge mij dan zeggen aan de hand van dit certificaat welke kweker dit beestje heeft gekweekt, zonder voorkennis van vis?

15877

ik vrees dat iemand die geen voorkennis heeft van ouderdieren en dergelijke, gewoon niet kan weten wie deze kweker is, dit kan SFF zijn, maar evengoed Choguro :lol:
Laatst gewijzigd door jeroenie op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
D-man

Bericht door D-man »

op dit moment plakt SFF er zijn plaatje op jeroen,

denk niet dat een kweker zijn naam te grabbel wil gooien door vissen van andere kwekers van zijn naam te voorzien..maar das een gevoel
Laatst gewijzigd door D-man op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
ik ben mij er eentje...
Fukarin

Bericht door Fukarin »

Jeroenie,

Het is zoals Matthijs het zegt, geen een Japanner zal dit doen en certificaten gaan vervalsen. Eergevoel staat heel hoog in het vaandel in het Oosten en zeker in Japan..kunnen ze hier in Europa nog wat leren.

Het is hier al verschillende malen gezegd koop geen koi alleen op basis van het certificaat alleen. Het zegt niets over de groeipotentie, en of het de schoonste van alle schonen gaat worden :wink: Maar puur om aan te geven, welke bloodline, geboortedatum en aankoopdatum en SFF heeft het nodig gevonden deze koi waarvan hij denkt dat de koi van zodanige kwaliteit is dat deze een certificaat krijgt. Hij is de enigste die dat uitmaakt, niet de dealer die de koi koopt. Ik weet dat bij andere kwekers anders kan zijn, dat als een dealer om certificaten vraagt bij zijn aangekochte koi, die gemaakt worden voor hem.
Maar SFF heeft zo'n grote naam hoog te houden in Japan, weer die eer :roll: dat hij daar echt niet mee gaat rommelen.

gr.
fukarin
Laatst gewijzigd door Fukarin op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
'te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis'
polleke

Bericht door polleke »

Ik weet ook dat het een female zou moeten zijn en het is een man dan heb je wel bewijs dat het een vrouw moet zijn volgens het certificaat en dan kan de dealer normaal gesproken eisen voor eenzelfde klasse andere vis van het gewenste geslacht (dit is zo bij een tossai waarvan het moeilijk te zien is) grtjs
Laatst gewijzigd door polleke op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .
Pds

Bericht door Pds »

Marcje schreef:
Waar moet een leek dan op vertrouwen als hij op zoek is naar een koi die een grote kans maakt om positief te evolueren en 75 + haalt ?
Marc
Vertrouwen in je dealer notabene. In wat anders ?
Laatst gewijzigd door Pds op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
drieske

Bericht door drieske »

Pds schreef:
Marcje schreef:
Marc
Vertrouwen in je dealer notabene. In wat anders ?
Nee,
vertrouwen in je portemonnee, zodat je achteraf geen spijt hebt van al dat geld.
Laatst gewijzigd door drieske op 07 mei 2014, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
vijver 44 m³ 28 koi, één bari steur en twee stersteuren
Plaats reactie

Terug naar “Koi quotering”