Polyester of rubberfolie in gemetste vijver.

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
koiliefhebber

Polyester of rubberfolie in gemetste vijver.

Bericht door koiliefhebber »

Hoi Koivrienden.
Ik zie dat de meesten onder ons hun gemetste vijver laten polyesteren.
Ik zie zeer weinig het gebruik van gelaste rubberfolie in een gemetste vijver. Waarschijnlijk heeft dit zijn redenen. Kunnen jullie deze keuze verantwoorden ? Wat zijn de voor- en/of nadelen van beide systemen?
Ik ben benieuwd.
Met dank,
Marc. <°)))><
Laatst gewijzigd door koiliefhebber op 07 mei 2014, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
kurten

Bericht door kurten »

hallo marc,

ik denk dat je polysteren zelf kan doen als je een handige harri bent.
en folie kan je niet zelf doen denk ik het lassen.
en folie heeft geen zo'n langer levensduur dan polyster.
folie is brozer tussen licht en water het stuk dan niet in contakt is met het water .

mvg kurten,
Laatst gewijzigd door kurten op 07 mei 2014, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
pacha

Bericht door pacha »

Marc, zoals je al vermoedt zijn er ook hier voor- en nadelen.
Het hangt er allemaal vanaf, wat je wensen zijn.
En ook wat de mogelijkheden zijn.

Wij hebben 2 vijvers met rubberfolie, en 1 gepolyesterd.

Vooreerst wil ik er vanuit gaan, wanneer we spreken over folie voor de vijver, dat we het hebben over rubberfolie.

Hieronder een paar voor- en nadelen, die me te binnen schieten, aangaande een vijver bekleden met rubberfolie of met polyester, er zijn er nog veel meer, hoor.

Rubberfolie.

- Veruit het goedkoopste is een lap rubberfolie, vooral als er niet te veel hoeken en kanten zijn, anders verlies je aardig wat aan de plooien.
- Wie geen 2 linkerhanden heeft, kan zelf de rubberfolie leggen.
- In een paar uur is de klus geklaard.
- Je hangt niet af van de weersomstandigheden, regen of natte muren, zullen je niet tegenhouden bij het plaatsen van rubberfolie.
- Zelfs bij erge vrieskou blijft rubberfolie soepel, en kan je hem leggen.

- De folie kan gelast worden.
Maar dat doe je best niet zelf, laten lassen is duur.
En als het werk niet goed gedaan is, zit je achteraf met een probleem.

Polyester.
- Polyesteren is niet direct goedkoop, als je het werk laat uitvoeren.
- Het zelf uitvoeren, is niet voor iedereen weggelegd, als je het nog nooit hebt gedaan.
Het moet bovendien van de eerste keer perfect zijn, anders zit je met een probleem.
- Als polyester goed is uitgevoerd, is het een lust om naar te kijken, alles mooi afgewerkt, geen plooien, enz...
- Voor het uitvoeren van de werken, ben je heel erg afhankelijk van het weer, er mag geen neerslag zijn, felle zon en hoge temperaturen, zijn ook niet aan te raden.
Aanbrengen op natte muren kan niet.

Mocht ik ooit nog een 4de gemetste vijver moeten bekleden, het zou zeker met polyester zijn,
maar dat is een heel persoonlijke keuze,
waarbij we voor onszelf, de vele voor- en nadelen afwegen, en dan zien dat de balans overslaat in het voordeel van polyester.
Ik kan me best voorstellen, dat bij iemand anders de balans in een andere richting kan overslaan.
Eén ding is zeker, een vijver dichtmaken, is keuzes maken.

Marc, ik wens je succes bij het maken van U keuze.
Laatst gewijzigd door pacha op 07 mei 2014, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
golfie

Bericht door golfie »

Hoi Marc

ik heb gewerkt met rubberfolie,is een rechte vijver en heb m'n
hoeken gevulcaniseerd dat valt reuze mee.Maar zoals Pacha
aangaf ieder maak z'n keuze.

mvg Bruno
Laatst gewijzigd door golfie op 07 mei 2014, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Dominique
Contacteer:

Bericht door Dominique »

EPDM is absoluut zelf te plaatsen.
Als het een rechte bak is zonder niveauverschillen is het een koud kunstje om de folie te gaan plaatsen.
EPDM kan tegen zonlicht en gaat niet "versterven" als PVC-folie.

Polyester is nog altijd het duurbaarst, zonder twijfel.

Maar blijf van de vloeibare pasta's en coatings af. Een scheet in een fles....
Laatst gewijzigd door Dominique op 07 mei 2014, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Koivijver - Zwemvijver - Chloorvrij zwemmen - Alles Voor De Vijver
budoke

Bericht door budoke »

bij de aanleg van de nieuwe vijver in 2011 zal het een gelaste folie worden,voordeel hieraan is dat de mensen die deze plaatsen veel minder m2 nodig hebben,het verlies dat je hebt als je hem uit 1 stuk plaatst word grotendeels gecompenseerd doordat men bij het lassen van de naden veel minder m2 folie nodig heeft,zo denk ik erover.
Laatst gewijzigd door budoke op 07 mei 2014, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
heb soms heldere momenten,zijn wel schaars
Dominique
Contacteer:

Bericht door Dominique »

Budoke,

ik denk dat je de bal mis slaat.

Als je de tijd bekijkt en de kostprijs berekent van één hoekvulkanisatie weegt deze totaal niet op tov een paar m² folie. En je hebt 4 hoeken.....

Makkelijkste systeem is het vouwen van enveloppes die je dicht lijmt / vulkaniseert. Scheelt een hoop in werktijd en gebruikte materialen.
EG
Contacteer:

Bericht door EG »

Die dingen kunnen toch op maat besteld worden bij de fabrikant !
Lengte breedte en hoogte opgeven. Je weet zo de prijs om te vergelijken.
Daarnaast ben je zeker van een perfecte dichting.
Laatst gewijzigd door EG op 07 mei 2014, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Je weet slechts wat je mist als je het niet meer hebt!
JeroenP
Contacteer:

Bericht door JeroenP »

Voor mijn vijver in 2011 ga ik voor wat de dealer noemt "3D-folie", ik vermoed dat dit de op maat gemaakte folie is. Dat ze in het fabriek de naden al lassen e.d.

Het probleem met dit soort vragen ("wat is het beste") dat iedereen er een verschillende mening over heeft. Ik heb me bij het begin van het plannen van mijn toekomstige vijver dit ook afgevraagd en als ik alle antwoorden vergelijk komt het erop neer dat je bij wat je ook kiest er idd voor- en nadelen zijn en je na 30 jaar het goed toch moet vervangen.

Deze 3D-folie was niet zo duur als laten polyesteren, maar wel duurder dan een losse folie. Het valt bij mij nog binnen mijn budget, dus kies ik daar voor.

Jeroen
Laatst gewijzigd door JeroenP op 07 mei 2014, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Dominique
Contacteer:

Bericht door Dominique »

Betreft die 3D-zakken.

Je zal de eerste niet zijn die er miserie mee heeft, al kan dit natuurlijk ook bij ter-plaatse-gelaste-folie.
Voor zover ik weet is de 3D-folie een 0,8 mm EPDM waarbij er 20 % rek wordt gegeven. Of het klopt, weet ik niet. Ik heb altijd de verdeling ervan geweigerd. ( Wat we zelf doen,...... ) Als je 0,8 mm 20 % rekt, blijft er maar een dun dingske over.

Betreft de hoeken:
meerdere discussies leerden mij dat de meeste denken dat het "properder" is, wat ik durf te ontkennen. Hoe meer je knipt en friemelt aan een EPDM hoe meer zwakke punten. Je kan dan wel gaan lijmen met product X of Y, het is en blijft een zwak punt die ten allen tijde onder druk staat......

Folie, op maat gemaakt of polyester : keuzes maken. Al dan niet levenslang....
jeroenie

Bericht door jeroenie »

mijn mening is volgende.

rubberfolie (epdm) is uiteraard het goedkoopste. heb je een rechte vijver, ben je best met een rubber erin te leggen, de hoeken mooi uit te plooien en eventueel nog de naad extra dichtplakken voor een perfecte afwerking. deksteen erover en je vijver is een streling voor het oog tegen een perfect betaalbare prijs!

rubberfolie op maat in 3d is een 2de alternatief, waarbij de naden in de fabriek op voorhand betrouwbaar worden gelast. best ook voor een niet te ingewikkelde vormen.

folie ter plaatse laten leggen is meestal PVC folie van uitstekende kwaliteit! de kostprijs is meestal per vierkante meter, en zit onder de kostprijs voor het laten leggen van polyester! een uitstekende keuze met een propere afwerking.

polyester is een uitstekende afdichting voor de vijver, enkel moet je rekening houden met het feit dat je dit niet onder elke weersomstandigheden kunt doen! je vijver moet wel een vaste ondergrond hebben! polyester kun je leggen in alle hoeken en kanten, net als rubberfolie, maar bij polyester heb je alles naadloos. het moet uiteraard op een droge ondergrond gebeuren. de kuip die moet gepolyesterd worden, moet op voorhand waterdicht zijn! is dit niet het geval, dan zit je met polyesterrot na enkele jaren. (en dat kan al na een 5tal jaar zijn!) het zelf polyesteren van de vijver valt nog mee van prijs (ongeveer 3x duurder dan epdm-folie), maar het laten polyesteren is uiteraard terug een stuk duurder, en komt als duurste uit de bus!

ook heb je nog andere factoren! neem nu een gemetste vijver. alle materialen leven een beetje! dus zetten uit en krimpen.
een vijver uit polyester is veel gevoeliger aan barsten en lekkage's dan een rubberfolievijver, waarbij de rubberfolie perfect mee rekt! ook de pvc-folie rekt vrij goed.
ook is een vijver die gemaakt/gemetst is op een slechte/minder goede manier ook gevoelig aan barsten. bvb de wand die te dun/niet sterk genoeg is. daarbij zal ook de polyester barsten!

dan nog even verder doen met problemen oplossen:

- help, er zit een lek in mijn vijver:

een vijver die met folie is gedaan, is dit nu rubber of pvc-folie, kan bij geval van lekkage onmiddelijk worden afgedicht. enkel het waterniveau laten zakken.

bij een polyestervijver zit dat anders!
daar kun je pas perfect afdichten als de ondergrond droog is. en als dit bvb een barst in de polyester is, kan dit weken duren tegen dat al het water terug uit de muur is gekomen! want een barst waar vocht uitkomt kun je niet perfect herstellen.

voor mijn eigen ga ik zelf mijn eigen put polyesteren, aangezien ik daar al 7 jaar ervaring mee heb (op auto's dan wel maar schijnt op muren makkelijker te zijn!) maar ik ga wel kijken dat mijn put stevig genoeg zal zijn, perfect op voorhand al waterdicht, en wss zelfs eerst een topcoat zetten voor ik polyester plaats, zodat er langs buiten geen vocht aan de polyester kan, en dus ook geen polyesterrot kan optreden, maar zover ben ik nog niet.
Laatst gewijzigd door jeroenie op 07 mei 2014, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
EG
Contacteer:

Bericht door EG »

Een epdm op maat gemaakt in de fabriek en daar gevulkaniseerd zou minder stevig zijn dan ter plaatse gelaste naden?
Ik kan mij dat moeilijk voorstellen. daarnaast is een rek van 20% voor epdm slechts 1/5 van zijn mogelijkheden.
Laatst gewijzigd door EG op 07 mei 2014, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Je weet slechts wat je mist als je het niet meer hebt!
budoke

Bericht door budoke »

blijkbaar verschillende meningen,ik wil wel bij de plaatser eens horen wat ie zegt op het prijsverschil tussen een gelaste naad en een gevouwen hoek,das wel een goede tip Dominique,weeral wat bijgeleerd,ik durf er eerlijk gezegd niet aan beginnen om zo'n hoek zelf te vouwen en te vulkaniseren,bij de nieuwe vijver moet het van de eerste keer goed zijn vandaar,als iemand zich geroepen voelt?
Laatst gewijzigd door budoke op 07 mei 2014, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
heb soms heldere momenten,zijn wel schaars
Gis

Bericht door Gis »

Ik zou ook voor rubberfollie gaan zeker als er grondwater gevaar is
als er water achter het polyester gaat kruipen gaat dit rotten zoals Jeroenie aangaf Grtz gis
Laatst gewijzigd door Gis op 07 mei 2014, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang »

wij hebben een vijver met epdm folie en dan 3d
deze is in de fabriek op maat gemaakt en we hebben hem zelf geplaatst en de doorvoeren geplaatst.
na 4,5 jaar nog geen problemen.

is wel prijzig maar wat is nu wel goedkoop.
uitgerekend kwam ik gemiddeld op € 30 per m2 uit.
de loonkosten van de arbeiders moet ook worden betaald.
wat is de prijs van polyester om dit te laten aanleggen per m2 ??
Laatst gewijzigd door mart-ang op 07 mei 2014, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping
Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”