Hoe temperatuur meten?

Vermits koi koudbloedigen zijn, is stabiliteit van bovenstaande een troef!
Guyke

Re: Hoe temperatuur meten?

Bericht door Guyke » 03 dec 2019, 14:33

Hallo,

Om watertemperatuur onder water te meten moet die meter niet per sé echt onder water ( het voelgedeelte natuurlijk wel.)
Om nu bv temp te meten op de bodem moet je niet met je voeler op de bodem gaan maar in de lijn van de drain zet je een T-stuk waarin je dan een droge zone kan bouwen waar die voeler dan in komt.
Het voelgedeelte meet nu het water dat voorbijkomt en dat is de temperatuur van het bodemwater. Met een pvc kapje over het geheel blijft de voeler droog.
Zo zit het zendgedeelte ook niet onder water.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

ROLIN15

Bericht door ROLIN15 » 03 dec 2019, 14:37

Hoi Dirk , ik heb hier een digitale van nog geen 10 euro , werkt goed . Even googelen digitale vijverthermometer en je komt ze tegen , alsook op koi sites , gr Ronnie

Knerreper

Bericht door Knerreper » 03 dec 2019, 19:42

Dirk,

Infra rood thermometer is nooit zo nauwkeurig als contact. De meter meet de hoeveelheid infra rood straling die het materiaal uitstraalt als gevolg van temperatuur (warmer, meer straling) Alleen oppervlakten die goed reflecteren ketsen ook infrarood straling terug die uit de atmosfeer komt. Dit verklaard ook direct waarom een meting vanuit diverse hoeken verschillende waardes oplevert. En laat water nou net lekker reflecteren (en bewegen dus de reflectie veranderd steeds).

Je kan toch ook in je filter meten? Volledig uit het zicht dus who cares dat er een touwtje aan zit?

Gr.marcel

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 03 dec 2019, 21:48

dirk schreef:
03 dec 2019, 14:16
Heeft er iemand ervaring met een pyrometer? da's zo'n laserschietding waarmee je instant oppervlaktetemperatuur meet.

Gebruikt iemand dit?
Ik gebruik deze op mijn werk als het is voor een voorlopige indicatie te is, maar niet echt 100% bij alles wat reflecteert, dus ook bij water net zoals Marcel al aangaf

Hier sonde in ontvangstkamer
Groetjes
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

KevinL

Bericht door KevinL » 03 dec 2019, 21:55

Hier ook een standaard weerstation met 3 buitensensoren, een vrij in de tuin op 1m hoogte, de tweede onder de vijver overkapping en de derde in de filterput. De watertemperatuur is aardig stabiel onder de kap (door de luchtpompen die binnenshuis staan wordt continu relatief warme lucht in de put en onder de kap toegevoerd) en meet ik een keer per week als ik de afvoer van het trommelfilter check/spoel.

Draadloos digitaal meten van de watertemperatuur lijkt mij ook wel wat dus ik volg :wink:

Grt Kevin

AVG

Bericht door AVG » 04 dec 2019, 15:48

Hier alles wel geprobeerd van weerstations zoals genoemd in deze topic tot drijvende zwembadmeters. Allen bleken niet nauwkeurig of geven al snel de geest. Een draad gestuurde zonde bevalt prima, deze hangt in de laatste filterunit.

dirk

Bericht door dirk » 04 dec 2019, 16:12

Dank voor jullie reactie.

Moeilijkheid is dat de filtering op 25 meter van de woning zit, en ondergronds is. Om de temperatuur af te lezen had ik dit graag vanuit de woning, het aanliggend terras of de vijver gedaan. Ik zou een drijvende meter kunnen nemen en onder het luik van de overkapping leggen, maar ik vertrek 's ochtends in het donker en kom 's avonds pas thuis in het donker.

Daarom leek mij zo'n infrarood meter wel handig.

Jullie ervaring is dat het niet zo nauwkeurig is. Ik hoef de temperatuur ook niet na de komma te kennen. Zou dat tot op +/- 1 graad betrouwbaar zijn? het gaat erom te meten wanneer het water in de buurt van de 6 à 8 graden komt, ivm met voeren.

Groetjes,

Dirk

AVG

Bericht door AVG » 04 dec 2019, 22:53

dirk schreef:
04 dec 2019, 16:12
Dank voor jullie reactie.

Moeilijkheid is dat de filtering op 25 meter van de woning zit, en ondergronds is. Om de temperatuur af te lezen had ik dit graag vanuit de woning, het aanliggend terras of de vijver gedaan.

Dirk
Maakt in de praktijk toch niet zoveel verschil of de voeler in de vijver of filter is gesitueerd ? Van de garage naar de laatste unit is hier pakweg 15 mtr. Gewoon een dun elektriciteitsdraadje voor gebruikt, met een kroonsteentje om het laatste stukje met voeler te verbinden, dat zijn de kosten niet.

Mriya

Bericht door Mriya » 05 dec 2019, 10:02

Hey juppekes.

Heb gegoogled om te weten wat een kroonsteentje was :kez: :kez:

Had daar nog nooit van gehoord.

Bie us ant zètje zegn we sukkertje. :Yahoo: :Yahoo:

Vertaling voor het binnenland en de noorderburen: Bij ons aan de zee zeggen we suikertje [thank_you

AVG

Bericht door AVG » 05 dec 2019, 11:14

Mriya schreef:
05 dec 2019, 10:02

Bie us ant zètje zegn we sukkertje. :Yahoo: :Yahoo:

Bij ons aan de zee zeggen we suikertje [thank_you
Wel, dan kom ik bij U geen koffie/ thee met suiker drinken :D

Plaats reactie

Terug naar “Temperatuur”