vraagjes over vijver metselen

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
budoke

vraagjes over vijver metselen

Bericht door budoke »

ben weeral een beetje bezig met het ontwerp en het budget van mijn toekomstige vijver,3 vraagjes hieromtrent
dikte bodemplaat en samenstelling?speciale mix of gewoon stortbeton met bewapening?
formaat betonblokken vooral de dikte,14 of 19cm om vijver te metsen en hol of vol?dit ivm het gewicht van de betonblokken(moet ze naar de vijver dragen,50m)
sowieso ga ik murfor gebruiken,deze elke rij leggen of om de 2 of 3 rijen?
alvast bedankt
Laatst gewijzigd door budoke op 07 mei 2014, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
heb soms heldere momenten,zijn wel schaars
didier

Bericht door didier »

hey Budoke,

voor de bodemplaat zou ik zeker geen gewone "funderings"stortbeton nemen maar een rijke beton ( eens aan de centrale vragen welke best is ) en de plaat zeker van betonnetten voorzien .
voor de wanden zou ik toch voor de blokken van 19cm gaan ivm de warmte en sterkte van de vijver en voor het prijs verschil moet je het trouwens niet laten .
Hier is de vijver met holle blokken gezet en bewapend met betonijzer van 12mm horizontaal en vertikaal ,verbonden met de plaat en dan volgestort met beton .
De gebruikte blokken hier waren stepoc blokken , deze zijn "redelijk licht" en werken gemakkelijk en snel .juist opletten dat je niet meer dan een stuk of 6 blokken hoog gaat per keer.
je hebt zelfs blokken speciaal voor ronde wanden ,zie foto

didier
Laatst gewijzigd door didier op 07 mei 2014, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
vijver 40m³
sequencepomp 18000S
skimmer 8000
1x amalgaan Aquariolux 105W
2x medo (NITTO) LA45 -LA80 luchtpomp
lavafilter 3m³
3x1.5m³ filterkamer, 1x 500L kaldness - 2x 1,5m³japanse matten
pedro koi
Contacteer:

Bericht door pedro koi »

hoi
dikte plaat 20a25cm en liefts in kelder beton daar deze water dicht is

volle beton stenen op de gewone zijde 14cm dus en elke laag mufor

indien boven maai veld meer da 1 rij komt de stenen op 19 metsen vanaf het maai veld

tussen kelder en vijver de muur op 30 metsen

mvg pedro
Laatst gewijzigd door pedro koi op 07 mei 2014, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hoi Budoke,

Met 20cm voor de vloerplaats zit je altijd goed, maar het kan ook minder en afhankelijk van hoe groot de toekomstige vijver ongeveer zal worden en als je last hebt van grondwater.

Groetjes,

Marc
Laatst gewijzigd door Marcje op 07 mei 2014, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
budoke

Bericht door budoke »

ben idd aan het nadenken over een ringbalk,vijver word 3x6x1.5,en 30cm boven het maaiveld,plantenfilter 1 betonblok hoger
Peter en Anja

Bericht door Peter en Anja »

goe bezig budoke , veel vragen die hier voor mij ook zullen beantwoord worden :wink: :lol:
Voor de betonplaat te gieten , droge beton doen komen (wegens niet ter plaatste geraken met mixer) geeft daar iemand ervaring mee?
sorry budoke dat ik vragen stel op jouw topic he :lol:
Laatst gewijzigd door Peter en Anja op 07 mei 2014, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang »

hoi budoke.

over die 1,5 m diepte zou ik nog eens nadenken als ik U was.
als je de mogelijkheid hebt beter naar 1,8 m of 2 m gaan.

hier dacht ik toen ook 1,5 is een mooie diepte, maar later spijt dat het geen 2 m is geworden.
Laatst gewijzigd door mart-ang op 07 mei 2014, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping
koi.gin

Bericht door koi.gin »

Peter en Anja schreef:goe bezig budoke , veel vragen die hier voor mij ook zullen beantwoord worden :wink: :lol:
Voor de betonplaat te gieten , droge beton doen komen (wegens niet ter plaatste geraken met mixer) geeft daar iemand ervaring mee?
sorry budoke dat ik vragen stel op jouw topic he :lol:

Indien Je een mixer kan laten komen kan deze beton storten die meteen waterdicht is, door toevoeging van product natuurlijk, dit is volgens mij niet mogelijk met droge beton. Spijtig genoeg Peter, zou voor mij ook een oplossing zijn, ik zit nml. met hetzelfde probleem :twisted:

Gino
Laatst gewijzigd door koi.gin op 07 mei 2014, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter en Anja

Bericht door Peter en Anja »

jamaja , dat moet toch niet waterdichte zijn diene vloer? Er komt poly op .Ik weet dat ze bij ons eens een kabien gezet hebben en ze dan droge beton met ezo van die ijzeren tutterkes erin (ipv net ) , dan gewoon in een betonneuze kappen , een beeke water erbij en ge hebt lopende beton .Of zie ik het weer te simpel ? ja zekers he :cry:
Laatst gewijzigd door Peter en Anja op 07 mei 2014, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
budoke

Bericht door budoke »

bij mij word het folie,ter plaatse gelast,ik ga proberen een vrachtwagen met pomp hier te krijgen die dan met een darm/buis 30 a 35m ver kan beton spuiten,weet eerlijk gezegd niet of dit mogelijk is,stel maar vragen hoor,ikke ook van leren,is voor binnen 1.5 jaar,begint te korten :D
Jef

Bericht door Jef »

budoke schreef:ik ga proberen een vrachtwagen met pomp hier te krijgen die dan met een darm/buis 30 a 35m ver kan beton spuiten,weet eerlijk gezegd niet of dit mogelijk is,stel maar vragen hoor,ikke ook van leren,is voor binnen 1.5 jaar,begint te korten :D
kan perfect, dat heet een city-pomp.
Laatst gewijzigd door Jef op 07 mei 2014, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
nog steeds aan het bouwen ...
raeske
Contacteer:

Re: vraagjes over vijver metselen

Bericht door raeske »

budoke schreef:ben weeral een beetje bezig met het ontwerp en het budget van mijn toekomstige vijver,3 vraagjes hieromtrent
dikte bodemplaat en samenstelling?speciale mix of gewoon stortbeton met bewapening?
formaat betonblokken vooral de dikte,14 of 19cm om vijver te metsen en hol of vol?dit ivm het gewicht van de betonblokken(moet ze naar de vijver dragen,50m)
sowieso ga ik murfor gebruiken,deze elke rij leggen of om de 2 of 3 rijen?
alvast bedankt

betonsoort: ga voor bewapening en beton die water dicht is ... voordeel is dat deze geen water zal doorlaten en ....zo kan die ook niet gaan duwen tegen u poly ( heb toch begrepen dat je hiermee wil werken)

dikte plaat .... te zien wat je gaat erop zetten hoeveel verdiepen .... die van mij is 22cm en wat aflopend naar de BD.

de stenen ... te zien wat je gaat doen, inbinden met andere muren dan nemen die de druk weg ...dus is 14 hier voldoende .... neem de volle of deze met die gaatjes is ..... niet de holle.

murfor aangewezen!! eerste laag murfor 2de laag murfor en dan om de 2 verder ..... zo deed ik het

gewicht is zo een 23Kg die van mij ...zou zeggen zie hoe ik het opgelost heb .... en anders eens een paar vrieden vragen een bakje (bier) koud zetten .. kruiwagens....en zo gaat pallet per pallet ook naaar achter

je kan altijd eens gaan kijken hoe ik het deed ...... info staat hier bij
Laatst gewijzigd door raeske op 07 mei 2014, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
koi.gin

Bericht door koi.gin »

Peter en Anja schreef:jamaja , dat moet toch niet waterdichte zijn diene vloer? Er komt poly op .Ik weet dat ze bij ons eens een kabien gezet hebben en ze dan droge beton met ezo van die ijzeren tutterkes erin (ipv net ) , dan gewoon in een betonneuze kappen , een beeke water erbij en ge hebt lopende beton .Of zie ik het weer te simpel ? ja zekers he :cry:

Hoi Peter,

volgens mij krijg je dan problemen,
om te kunnen polyesteren moet alles mooi droog zijn hè,
als uw betonplaat water doorlaat zal dat niet lukken mijns inziens, tenzij je grondwater enorm laag zit. Denk ook maar mee hè :wink: .
Laatst gewijzigd door koi.gin op 07 mei 2014, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
budoke

Bericht door budoke »

hier geen polyester,word foliezak
raeske
Contacteer:

Bericht door raeske »

als het goed gedaan is kan je er alle kanten mee op

poly,
folie,
.....

als het water er maar inblijft
Laatst gewijzigd door raeske op 07 mei 2014, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”