Vijver bouw, met of zonder vergunning

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Marcel Gotink

Vijver bouw, met of zonder vergunning

Bericht door Marcel Gotink »

Dag koi vrienden,

Ik ben van plan om volgend jaar met de bouw van mijn vijver te beginnen,
nu zit ik met een klein probleem in de maag.
Hebben jullie je eigen wel eens afgevraagd of dit wel mag? is hier een bouw-vergunning voor nodig.

Het blijkt van wel, tenminste in Nederland.
Dit zocht ik op bij http://www.vrom.nl

Vraag
Is een vijver bouwvergunningplichtig?
Antwoord
Indien sprake is van 'bouwen' dan is een bouwvergunning benodigd voor een vijver. 'Bouwen' en 'bouwwerk' worden als volgt gedefinieerd (Woningwet, respectievelijk Model Bouwverordening):

Bouwen: "het plaatsen, geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen of veranderen en het vergroten van een bouwwerk alsmede het plaatsen, geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen of veranderen en het vergroten van een standplaats"

Bouwwerk: "Elke constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of ander materiaal, die op de plaats van bestemming hetzij direct hetzij indirect steun vindt in of op de grond, bedoeld om ter plaatse te functioneren"

Een vijver bestaande uit een folie in een gat in de grond lijkt ons niet te voldoen aan de definitie van een bouwwerk (er is geen sprake van een constructie). Indien er gemetseld gaat worden zal er wel een bouwvergunning nodig zijn. Ook het aanbrengen van een houten constructie is volgens ons bouwvergunningplichtig.

Indien u twijfelt of u al dan geen bouwvergunning nodig heeft adviseren wij u om te overleggen met de gemeente. De gemeente is het aangewezen loket voor dit type vragen.

Versie 05-02-2005
Indien uw vraag hiermee niet is beantwoord dan kunt u hier uw vraag richten aan de Helpdesk Bouwregelgeving. Houdt u hierbij rekening met de voorwaarden die hiervoor gelden.

Zijn jullie hier ook mee aan de gang geweest of....?
Laatst gewijzigd door Marcel Gotink op 06 mei 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
rie

Bericht door rie »

Ik denk dat je op jouw gemeentehuis een correct antwoord kunt krijgen op je vragen.
Als je niet zeker bent zou ik me daar gaan bevragen.
Laatst gewijzigd door rie op 06 mei 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten
Rie

Men mag niets meer, alles is verboden en het gaat van kwaad naar erger !!
rie

Bericht door rie »

Och ja ,Marcel welkom hier op het forum.
Laatst gewijzigd door rie op 06 mei 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten
Rie

Men mag niets meer, alles is verboden en het gaat van kwaad naar erger !!
LEO
Contacteer:

Bericht door LEO »

Ik weet niet of de wetgevingen betreffende bouwvergunningen in Nederland dezelfde zijn als in Belgie. Hier in Schoten geld de volgende regel: alle bouwwerken minder dan 30 m² (terrassen - vijvers - tuinhuizen enz...) zijn vrijgesteld van bouwvergunning. Je moet het wel aangeven vermits er dan sprake is van "wijziging van relief" . Toen ik mijn vijvertje van 18 m² metste (in 1985) was men hier veel strenger. Ik was mij van geen kwaad bewust en was de werken begonnen zonder vergunning aan te vragen. Bouwpolitie aan de deur gehad - onmiddelijk stoppen !!! Gelukkig kende ik iemand van het schepencollege - even een telefoontje - mocht verder werken. :wink:
Toch één goede raad: even langs het gemeentehuis gaan - alles op papier laten zetten - en klaar is kees. Zo ben je zeker. :wink: :wink:
Laatst gewijzigd door LEO op 06 mei 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
schuurkot.be
Contacteer:

Bericht door schuurkot.be »

+30m2 is het verplicht een bouwaanvraag te doen.

anders is het gewoon een melding.
maar die melding lappen er veel aan hun laars.
en hopen op de goede wil van de geburen
Laatst gewijzigd door schuurkot.be op 06 mei 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
gorisken

Bericht door gorisken »

hoi marcel, welkom bij de koivrienden! (ik ben de man met het filmpje van de binnenvijver met raam :wink: )
hier in belgië is het inderdaad zo dat groter dan 30m² vergund moet worden. grotere vijvers kan je via de gemeente aanvragen, dit moet niet naar stedebouw. enkel héél grote vijvers/zwembaden moeten stedebouw passeren, de afmetingen ontsnappen me effe.
ik heb een vergunning voor mijn bouwwerk aangevraagd bij de gemeente. na de eerste gemeenteraad was het in kannen en kruiken.
de wetgeving in Nederland ken ik niet, ik zou bij de gemeente effe informeren, als ik jou was.
tot schrijfs :wink:
Laatst gewijzigd door gorisken op 06 mei 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
AVG

Bericht door AVG »

Hoi Marcel

Welkom bij koivrienden.

De regelgeving in België zal niet echt verschillen met die in Ned.,maar !. de bureaucratie zoals we die in Ned. kennen spant de kroon,ga je metselen zou ik zeker een vergunning aanvragen.( nadien gedonder wil je echt niet meemaken.)
Laatst gewijzigd door AVG op 06 mei 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
noa

Bericht door noa »

gorisken schreef:hoi marcel, welkom bij de koivrienden! (ik ben de man met het filmpje van de binnenvijver met raam :wink: )
hier in belgië is het inderdaad zo dat groter dan 30m² vergund moet worden. grotere vijvers kan je via de gemeente aanvragen, dit moet niet naar stedebouw. enkel héél grote vijvers/zwembaden moeten stedebouw passeren, de afmetingen ontsnappen me effe.
Ook dit is in Vlaanderen ( ruimtelijke ordening is een materie van de gewesten ) sinds welgeteld 4 dagen gewijzigd.
Vanaf 1 september kunnen vijvers tot 75 (!) m2 gewoonweg aangevraagd worden bij de gemeente of de stad. Geen poespas meer met stedebouw enz...

Ik vermoed dat dit in Nederland iets moelijker zal liggen...

Groet

Ps Marcel : welkom !!!
Laatst gewijzigd door noa op 06 mei 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang »

marcel , welkom bij koivrienden.

in nederland is zulks een dilemma verschillend per gemeente.
als je een vergunning nodig hebt omdat het gezien wordt als bouwwerk moet je ook mee latentellen dat max. 50 % van je perceel bebouwd mag zijn ( op industriegrond is dit 70 % )
Laatst gewijzigd door mart-ang op 06 mei 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping
koimaster
Contacteer:

Bericht door koimaster »

Ook in Belgie verschilt dit.
Zo heb je gemeente en verkavelingen en dergelijke met specifieke vereisten.
NAvragen is de boodschap, al maak je dan slapende honden wakker natuurlijk mocht je het toch niet doen waar nodig.
En niet alleen de oppervlakte kan belangrijk zijn, maar ook diepte?!
Laatst gewijzigd door koimaster op 06 mei 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Raf Segers

http://www.koimaster.be
http://www.rosingsecurity.be
YouTube: koimaster4u
LinkedIn: Raf Segers
Twitter: koimaster
blog: http://www.koimasterbelgium.blogspot.be
gorisken

Bericht door gorisken »

daar is bij mij niet specifiek naar gevraagd, raf. wel moest ik een doorsnede maken van de vijver, en een planneke van de ligging ten opzicht van het huis en de garage.
Laatst gewijzigd door gorisken op 06 mei 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel Gotink

Fijn gevoel

Dag Mensen,

Ik dacht even dat ik een fout had begaan door dit te vragen.
Ik voel dat ik in een grote Familie ben terecht gekomen,in een paar uur krijg ik een fijn welkom.
Met grote dank aan Gorisken die mij deze site aanbevool.

Ik denk dat ik hier veel Ideeën opdoe,en laat het aan jullie weten en delen.

Met vriendelijke groet,
Marcel Gotink en mijn gezin.
Laatst gewijzigd door Marcel Gotink op 06 mei 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
koimaster
Contacteer:

Re: Fijn gevoel

Bericht door koimaster »

Marcel Gotink schreef:Ik dacht even dat ik een fout had begaan door dit te vragen..
Marcel, echt niet hoor.
Je kan hier echt wel veel kwijt!
je vragen, je ideetjes, je ervaringen, je geld :wink: :lol:
Laatst gewijzigd door koimaster op 06 mei 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Raf Segers

http://www.koimaster.be
http://www.rosingsecurity.be
YouTube: koimaster4u
LinkedIn: Raf Segers
Twitter: koimaster
blog: http://www.koimasterbelgium.blogspot.be
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hoi Marcel,

Eerst en vooral van harte welkom bij de koivrienden. :D

Hoe het er juist aan toegaat in Nederland weet ik niet, maar denk dat jullie op dit vlak veel strenger zijn

Hier in Belgie, zegt men wel eens beter geen slapende honden wakker maken…, sowieso een verkeerde instellingr, met veel verdriet achteraan tengevolge van burenruzies….
De gemeenten verschillen veel in verband met het door de vingers zien van bouwovertredingen, zolang er geen klachten zijn van buren, en daarna kan aanvragen nog altijd is de instelling van velen.

Persoonlijk zou ik een aanvraag doen ( kan gratis dacht ik), en met maximaal 30m² kan je behoorlijk wat aanvangen :wink:

Groetjes,

Marc
Laatst gewijzigd door Marcje op 06 mei 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcel Gotink

Hoi Marc,

Ik ga maandag de gemeente vragen wat te doen.
Want op de plek van bestemming zwemmen nu mijn Koi's en ik ga ze niet eerder verplaatsen voor dat ik zeker weet of ik hier toestemming voor krijg.

Tot horen's

Marcel.
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”