verschil tussen israël koi en Japanse Koï

De naam zegt het zelf...
Plaats reactie
schuurkot.be
Contacteer:

verschil tussen israël koi en Japanse Koï

Bericht door schuurkot.be » 07 jul 2009, 08:05

Awel dees wil ik nu is weten zie.

voor mij lijken ze allemaal hetzelfde. :roll:
Laatst gewijzigd door schuurkot.be op 07 mei 2014, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.

pacha

Bericht door pacha » 07 jul 2009, 10:25

Awel, kijk eens goed.
Soms zie je het meteen.
Soms moet je al eens beter kijken, voor je het ziet.
En soms moet je héél goed kijken...
En soms zie je het helemaal niet.
Het hangt natuurlijk af van de kwaliteit, die je onderling gaat vergelijken.
Elke kweker heeft verschillende kwaliteit klassen.
Vooral als het om topkoi gaat, is er vaak duidelijk verschil.

Koi van verschillende afkomst, lijken misschien hetzelfde voor de leek, maar ze zijn vaak heel verschillend voor de kenner.

We kunnen koi indelen volgens land van herkomst:
Japanse koi
Israël koi
Euro(pese) koi
enz...

Het zijn allemaal koi, zijn ze dan niet gelijk?

Waar zit het verschil?
Het verschil zit onder andere in:
- de strenge selectienormen.
in Japan zijn deze normen heel streng, hierdoor verkrijg je globaal genomen betere kwaliteit.

- de ouderparen, de beste kweekdieren zitten in Japan, omdat de Japanners er al eeuwen mee bezig zijn, en hun beste ouderdieren voor zich houden.

- de kennis van de kwekers, in brede zin, de beste en meest ervaren kwekers zitten in Japan, omdat zij de langste ervaring hebben.

Zie je het verschil aan de koi?
Een leek niet.
Een gevorderd koihouder, ziet veel méér, houdt rekening met veel meer parameters om een koi te beoordelen.
Vaak kan hij op zicht, de bloedlijn bepalen vanwaar de koi afstamt.

Mooie koi kunnen van overal ter wereld komen, de betere koi die uit Japan komen, stelen echter het hart van menig doorwinterde koiliefhebber.

Of je een koi mooi vindt of niet, hangt af van persoonlijke smaak.
Koi die niet uit Japan komen, kunnen ook mooi zijn.
In de ogen van veel ervaren koiliefhebbers, komen topkoi meestal uit Japan.
De Kenners weten waarom....
Met de andere koi is evenwel niks mis, zolang jij hem maar mooi vindt.

Test.
Zetten we koi, afkomstig uit verschillende landen samen met koi afkomstig uit Japan,
het zal niet voor iedereen mogelijk zijn, om de koi van Japanse afkomst, eruit te halen.
Wees daar maar zeker van. :)
Dus...
Laatst gewijzigd door pacha op 07 mei 2014, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.

AVG

Bericht door AVG » 07 jul 2009, 14:05

De opsomming die Pacha heeft vermeld kan ik geheel in meegaan. ( het KHV gebeuren laten we dan maar buiten beschouwing,alhoewel dit zo wie zo voor mij een reden zou zijn om geen Israëlische Koi te kopen,of ik zou mij alleen moeten beperken tot de aankoop van deze …)

De vraag zoals gesteld door schuurkot ( verschil tussen… ) komt op elk fora van tijd weer bovendrijven, maar wat is nu de werkelijke gedachte achter deze vraag ?
Laatst gewijzigd door AVG op 07 mei 2014, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.

alvani

Bericht door alvani » 07 jul 2009, 15:12

AVG schreef:( het KHV gebeuren laten we dan maar buiten beschouwing,alhoewel dit zo wie zo voor mij een reden zou zijn om geen Israëlische Koi te kopen,of ik zou mij alleen moeten beperken tot de aankoop van deze …)
Wat bedoel je hiermee Aad? Zou jij nooit Japanse en Israelische kois samen in uw vijver willen? En waarom niet?
't is toch niet omdat Israel zijn kois vaccineert dat de Japanse kois die erbij zouden zitten KHV zouden krijgen? Of vermoed je van wel?

Alain
Laatst gewijzigd door alvani op 07 mei 2014, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Gis

Bericht door Gis » 07 jul 2009, 17:09

ik heb hier meer dan dan vijf jaar met japanse en Israèl koi door elkaar
heb daar nooit een probleem meen gehad ik vind alleen dat de japanse toch beter van kwaliteit zijn als je er een paar jaar mee bezig bent ga je het toch merken maar er zijn zeker koi uit Israèl die als japanners verkocht worden maar dat is weer iets anders maar je moet geen schrik
hebben om ze samen te houden :wink:
Laatst gewijzigd door Gis op 07 mei 2014, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.

rie

Re: verschil tussen israël koi en Japanse Koï

Bericht door rie » 07 jul 2009, 19:37

schuurkot.be schreef:Awel dees wil ik nu is weten zie.

voor mij lijken ze allemaal hetzelfde. :roll:
Eens je wat langer met de hobby bezig bent en je er meer in gaat verdiepen zal je snel duidelijk worden waar de beste koi vandaan komen.

Al moet ik zeggen dat de kwaliteit uit Israël steeds beter en beter wordt maar toch nog niet kan tippen aan de kwaliteit uit Japan.
Natuurlijk je hebt goede Israëli en slechte Japanse koi, als je hier een vergelijk gaat maken gaan de Israëlische koi beter uit de bus komen.
Je moet kwaliteit met kwaliteit vergelijken.

Verder sta ik volledig achter de posting van Pacha.
Laatst gewijzigd door rie op 07 mei 2014, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten
Rie

Men mag niets meer, alles is verboden en het gaat van kwaad naar erger !!

Peter en Anja

Bericht door Peter en Anja » 07 jul 2009, 20:01

ik heb mij laten wijsmaken , dat je dat heel vlug kunt weten als je ertegen praat . de israelische versta je van geen kanten en de japanse nog veel minder . Is eigenlijk nie wreed moeilijk he , je zoekt het soms allemaal veel te ver .
Is juist hetzelfde om het verschil te weten tussen LINKS en RECHTS .
Links : is waar je dikke teen rechts staat
Rechts : is waar je dikke teen links staat , simpel toch
(maja da doet hier niets ter zake he , maar voor bepaalde mensen weer veel bijgeleerd he, )
Laatst gewijzigd door Peter en Anja op 07 mei 2014, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.

AVG

Bericht door AVG » 07 jul 2009, 22:23

Dag Alvani

Ik zou niet met zekerheid durven beweren dat Koi uit Israël welke het vaccin toegediend hebben gekregen een mogelijke bedreiging kunnen vormen voor de Japanse Koi,in ieder geval wil ik persoonlijk het risico niet nemen.( dit los van de kwaliteit )

Koi afkomstig ( ik kijk ook wel eens bij een dealer ) uit Israël hebben zeker vooruitgang geboekt,m.n bij Tossai zitten er aantrekkelijke exemplaren bij,toch worden veelal na een tweetal jaren de verschillen duidelijk,de Koi kunnen dan veelal niet meer tippen aan de Japanse kwaliteit.

Het verhaal over de Koi die op een Koishow gewonnen heeft en uiteindelijk een Israëlische Koi bleek te zijn is mij bekend,toch zie ik dat vooralsnog als een uitzondering.

Jap. Koi zondermeer uit decadentie boven Israëlische Koi stellen zou dom zijn ( in mijn ogen ) mocht de kwaliteit van laatstgenoemde gelijk zijn aan die van de Jap. Koi,want,zoals we weten is de prijs een stuk aantrekkelijker. ( Pacha heeft de redenen al genoemd ).

Een goede dealer zal zijn klanten nooit beduvelen door Israëlische Koi met Japanse Koi te mixen en deze doen voorkomen alsof ze allen uit Japan afkomstig zijn,de kreten dat het vaak zou gebeuren heb ik al vaker gelezen,persoonlijk geloof ik er niet in,want vroeg of laat zal hij toch een keer door de mand vallen en kan hij zijn toko sluiten.
Laatst gewijzigd door AVG op 07 mei 2014, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.

schuurkot.be
Contacteer:

Bericht door schuurkot.be » 08 jul 2009, 07:43

Neen de reden van deze vraag is

waar wij onze koï hebben gehaald zijn het israel koi
we hebben dit dan ook daadwerkelijk gevraagd.

de reden dat die verkoper israel koi verkocht was inderdaad omdat deze wel gevaccineerd waren en japan koi niet .(volgens hem)
uiteraard was de prijs zeker en vast doenbaar.

maar ik dacht misschien zie je het aan 1 bepaald ding.

maar zoals ik zei
zijn kleuren die hij heeft zitten
en de mooie koi daar kan ik niet direct onderscheidt plaatsen
Laatst gewijzigd door schuurkot.be op 07 mei 2014, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.

alvani

Bericht door alvani » 08 jul 2009, 08:44

Ik heb japanse en israelische door elkaar, geen problemen tot hiertoe(en dat mag zo blijven :lol: ).

Ik koop vissen die ik mooi vind, afkomst is voor mij in principe van geen belang.
Omwille van de locatie van de dealers tov mijn woonplaats heb ik in het verleden nogal wat Israelische kois gekocht.
Na wat beurzen en bezoekjes aan POJK in Kalken moet ik toch wel eerlijk toegeven dat de japanners iets hebben wat ik weinig of niet bij Israelkoi tegenkom. Kleurintensiteit, kleuraflijning, body, zoals Aad al stelt zeker bij de wat grotere vissen.
En de prijzen van de grotere vissen schelen echt niet zoveel meer als wat algemeen gezegd wordt.
In tegenstelling tot wat anderen hier zeggen vind ik dat de kwaliteit van israelkoi de laatste twee jaar achteruit gegaan is ipv vooruit, ten minste toch bij de dealers waar ik ging.
Mijn volgende aankoop zal zo goed als zeker "made in Japan" zijn. Ben sedert de beurs in Hasselt wat verknocht aan een beni kumonryu.

Alain
Laatst gewijzigd door alvani op 07 mei 2014, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.

EG
Contacteer:

Bericht door EG » 08 jul 2009, 16:26

Het is duidelijk dat de afkomst van een koi veel minder met het land van herkomst te maken heeft dan met de ouderdieren.
Duidelijk is dat de beste know how maar ook de grootste kweekhoeveelheid in Japan aanwezig is.
Naast de ouderdieren is uiteraard de selectienorm ook heel belangrijk.
De kennis en de voorsprong die de Jappen hebben zal vroeg of laat ook wel door anderen geëvenaard worden. De vraag is alleen wanneer? Ook in Japan blijven ze heel intens bezig met kwaliteitsverbetering.

Als ik de eerste Japanse koitjes die werden ingevoerd in België vergelijk met de hedendaagse dan is er een ongelofelijk verschil. Mijn eerste koi kocht ik in 1976 in een aquariumwinkeltje. Die koi zijn nu vergelijkbaar met de gewone eurokoi.
Als we naast kwaliteit(body, huidkwaliteit,patroon) naar de groei kijken is het verschil nog veel groter.
Toendertijd was een koi moeilijk groter te krijgen dat 30 a 40 cm. Zelfs na 10 jaar. Nu zijn ze reeds groter na twee jaar!

Vroeg of laat zullen dus de andere landen de Japanners bijbenen op voorwaarde dat er voldoende kan aan verdiend worden.

Want laten we eerlijk zijn. Ook deze business gaat over geld!
Laatst gewijzigd door EG op 07 mei 2014, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Je weet slechts wat je mist als je het niet meer hebt!

Ryu-san
Contacteer:

Bericht door Ryu-san » 08 jul 2009, 16:44

EG schreef: Vroeg of laat zullen dus de andere landen de Japanners bijbenen op voorwaarde dat er voldoende kan aan verdiend worden.

Want laten we eerlijk zijn. Ook deze business gaat over geld!
Daar ben ik het volledig mee eens, als ik foto's zie van sommige koi made in Malaysia/singapore waarvan de kwaliteit van de besten al niet meer zo ver van de betere kwaliteit in Japan is verwijderd, ook de groei is daar fenomenaal
Laatst gewijzigd door Ryu-san op 07 mei 2014, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Balance is everything!

Landerloos
Contacteer:

Bericht door Landerloos » 08 jul 2009, 20:16

Ik zie het ook zo, als ik zie hoe Israel koi evolueren amaai dat gaat de goede kant uit, ja ze vaccineren hun koi maar daar heb ik geen probleem mee, maar een goede israelier kost ook wat meer als de gangse b-koi.

Peter
Laatst gewijzigd door Landerloos op 07 mei 2014, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.

schuurkot.be
Contacteer:

Bericht door schuurkot.be » 10 jul 2009, 20:34

ik heb nu 2 maand israel koi

maar ik vind dat ze goed genoeg groeien.
kwa kleuren zijn ze redelijk dof van kleur op een stuk of 2 na
maar dat kan ook aan de voeding liggen dacht ik .

nuja kvind het schoon viskes

maar kga me toch eens wagen aan een japanese koi

maar eerst moeten mijn goudviskes verhuizen :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”