Graag had ik eens willen weten of er hier iemand is die ervaring heeft met waterdichte mortel (m.n. CB dichtmortel).
graag had ik de gemetste vijver bekleed met polyester maar door de hoge stand van het grondwater hier is dit bijna niet mogelijk (vijver staat nu reeds bijna al vol )
daarom had ik zitten denken om deze met de hierboven vernoemde mortel te laten bezetten, daar men volgends de verkoper dit kan gebruiken op natte ondergronden.
Maar indien dit zo is vraag ik me dan ook af hoe men met dit product aansluit op de drains,toevoeren,skimmer,... daar deze toch van PVC zijn ?
didier
waterdichte mortel ?
waterdichte mortel ?
Laatst gewijzigd door didier op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
vijver 40m³
sequencepomp 18000S
skimmer 8000
1x amalgaan Aquariolux 105W
2x medo (NITTO) LA45 -LA80 luchtpomp
lavafilter 3m³
3x1.5m³ filterkamer, 1x 500L kaldness - 2x 1,5m³japanse matten
sequencepomp 18000S
skimmer 8000
lavafilter 3m³
didier
je mag nu ook weer niet denken dat je de vijver kan weter dicht maken met cb dicht mortel alleen het laat wel water door maar dan zeer gering
ik gebruik het ook maar dan komt er nog een pollyester laag op .zie hier een paar foto's vijver vriend van mij
voor

na

vgr dirk.d.
je mag nu ook weer niet denken dat je de vijver kan weter dicht maken met cb dicht mortel alleen het laat wel water door maar dan zeer gering
ik gebruik het ook maar dan komt er nog een pollyester laag op .zie hier een paar foto's vijver vriend van mij
voor
na
vgr dirk.d.
Laatst gewijzigd door ubbykoi op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
hoi,
volgens mij is een betonvloer van 30cm ook waterdicht.
gr Richard
volgens mij is een betonvloer van 30cm ook waterdicht.
gr Richard
Laatst gewijzigd door bottenberg op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet niets
Beste ,
het probleem is niet zo zeer de vloer maar de wanden
langs waar het grondwater naar binnen komt.
didier
het probleem is niet zo zeer de vloer maar de wanden
langs waar het grondwater naar binnen komt.
didier
vijver 40m³
sequencepomp 18000S
skimmer 8000
lavafilter 3m³
sequencepomp 18000S
skimmer 8000
lavafilter 3m³
In princope kan een cementlaag van 1.5 cm perfect waterdicht zijn. Wel met de volgende elementen rekening houden.
*Er mag op het ogenblik van de plaatsing geen insijpelend water zijn. De cementspecie moet de tijd krijgen om uit te harden.
*De samenstelling bestaat uit 50% cement en 50% zuiver rijnzand. Daarbij wordt compactuna of enig andere toeslagstof gevoegd om de waterdichtheid te garanderen.
In zuiver betonwerk voor kelderconstructies wordt normaal een 30 cm dikke beton(met de juiste toeslagstoffen) als waterdicht beschouwd.
Chapes en andere gewone betons zijn op zich meestal onvoldoende dicht.
*Er mag op het ogenblik van de plaatsing geen insijpelend water zijn. De cementspecie moet de tijd krijgen om uit te harden.
*De samenstelling bestaat uit 50% cement en 50% zuiver rijnzand. Daarbij wordt compactuna of enig andere toeslagstof gevoegd om de waterdichtheid te garanderen.
In zuiver betonwerk voor kelderconstructies wordt normaal een 30 cm dikke beton(met de juiste toeslagstoffen) als waterdicht beschouwd.
Chapes en andere gewone betons zijn op zich meestal onvoldoende dicht.
Laatst gewijzigd door EG op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Je weet slechts wat je mist als je het niet meer hebt!
Let ook op met teveel waterdichte stoffen zoals Compactuna als je nadien gaat polyesteren.
Blijkbaar hecht polyester daar heel slecht op, met als gevolg dat de polyester na verloop van tijd kan loslaten van de wand.
mvg
GIO
Blijkbaar hecht polyester daar heel slecht op, met als gevolg dat de polyester na verloop van tijd kan loslaten van de wand.
mvg
GIO
Laatst gewijzigd door G.I.O. op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
思い立ったが吉日
- koiliefhebber
Hoi Didier,
ik heb onlangs een filterputje moeten waterdicht maken. Langs de wanden kwam het water naar binnen !
Ik heb me eerst "snelcement" van rubson gekocht maar helaas kwam het water er nog door geperst. De verharding was niet snel genoeg.
Toen heb ik een snelcement van het merk WEBER gekocht : motex repair 210. In nog geen minuut was dit hard. Misschien is dit een oplossing voor je.
groetjes,
marc. <°)))><
ik heb onlangs een filterputje moeten waterdicht maken. Langs de wanden kwam het water naar binnen !

Ik heb me eerst "snelcement" van rubson gekocht maar helaas kwam het water er nog door geperst. De verharding was niet snel genoeg.
Toen heb ik een snelcement van het merk WEBER gekocht : motex repair 210. In nog geen minuut was dit hard. Misschien is dit een oplossing voor je.
groetjes,
marc. <°)))><
Laatst gewijzigd door koiliefhebber op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
hey marc,
hoe heb je aangesloten met de mortel op je buizen?
toen ik bij CB was zeiden ze dat ik enkel extra compartuna in de cb dichtingsmortel moest doen en dat dit voldoende zou zijn ,
maar heb hier een beetje mijn twijfels over of gaat dit werkeijk?
didier
hoe heb je aangesloten met de mortel op je buizen?
toen ik bij CB was zeiden ze dat ik enkel extra compartuna in de cb dichtingsmortel moest doen en dat dit voldoende zou zijn ,
maar heb hier een beetje mijn twijfels over of gaat dit werkeijk?
didier
vijver 40m³
sequencepomp 18000S
skimmer 8000
lavafilter 3m³
sequencepomp 18000S
skimmer 8000
lavafilter 3m³
- pedro koi
- Contacteer:
gigier
afsluiten op pvc met mortel zal u niet lukken vrees ik.
enige wat eventueel kan is de pvc met drain volledig zwevend maken en maken dat ze rondom volledig in zit gebetoneerd met kelder beton dan heb je een kans van slagen anders dikke pech.
zie maar mijn vijver voorstelling hans de bouiw geen grond water gekend en bij de start van het polyesteren stroomde het erin.
mvg pedro
afsluiten op pvc met mortel zal u niet lukken vrees ik.
enige wat eventueel kan is de pvc met drain volledig zwevend maken en maken dat ze rondom volledig in zit gebetoneerd met kelder beton dan heb je een kans van slagen anders dikke pech.
zie maar mijn vijver voorstelling hans de bouiw geen grond water gekend en bij de start van het polyesteren stroomde het erin.
mvg pedro
Laatst gewijzigd door pedro koi op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: waterdichte mortel ?
Veel mensen kennen dit probleem, in de winter.didier schreef:...graag had ik de gemetste vijver bekleed met polyester maar door de hoge stand van het grondwater hier is dit bijna niet mogelijk (vijver staat nu reeds bijna al vol )...
didier
Door het stijgen van het grondwater, dringt er water door de muren van de gemetste vijver.
- Je kan vanalles proberen om dit te beletten, maar het zal moeilijk zijn, om hem nu dicht te krijgen.
Bovendien zal het polyester beter hechten op een ondergrond die met dichtingsproducten is behandeld..
- Of je kan gewoon wachten, het is nu toch te koud om te polyesteren.
Het grondwaterpeil zal vanzelf dalen.
Zo niet help je een handje, een putje graven naast de vijver, dompelpomp erin, en een paar dagen pompen.
Succes.
Laatst gewijzigd door pacha op 07 mei 2014, 00:42, 2 keer totaal gewijzigd.
- koiliefhebber
Hoi Didier,
ik vrees dat ik je niet kan helpen, ivm kleven van mortel op pvc. Waarschijnlijk zijn er hier wel mensen die hiermee ervaring hebben.
Het filterputje waar ik over spreek, heeft maar één ingang : een 40 cm onder de grond. Hier komt een buis van 110 binnen. Helaas heb ik hier bij grote regenval een hoge grondwaterstand. Deze is nu afgeplakt met een mengsel van zand, cement en compactuna pro (waterdicht), de zwarte dozen met gouden letters.
De toevoer naar de filterput is gemaakt met zwarte buizen, geen pvc.
Pe denk ik . Naar het schijnt kleeft hierop zelfs geen siliconen.
Voor alle veiligheid wordt er in de filterput ook een dompelpomp geplaatst. Moest er toch nog te veel water inkomen. Ik heb het onlangs ondervonden
, maar dat is een ander verhaal.
Ik denk :pvc ruw schuren, polyester erop, dan tot ertegen beton, de polyester van de vijver laten doorlopen over de polyester op pvc.
(dit laatste heb ik ergens gelezen bij vijverbouwers.)
O ja, nog een tip. Bij het afplakken van de put wou ik het binnendringende water tijdelijk zo veel mogelijk weg. Ik heb dan naast de put een putje gegraven, daarin stond dan een dompelpomp die het toestromende water wegpompte. Want zelfs met suppersnelle dichtingsmortel, bleek afdichten niet gemakkelijk.
groetjes,
marc. <°)))><
ik vrees dat ik je niet kan helpen, ivm kleven van mortel op pvc. Waarschijnlijk zijn er hier wel mensen die hiermee ervaring hebben.
Het filterputje waar ik over spreek, heeft maar één ingang : een 40 cm onder de grond. Hier komt een buis van 110 binnen. Helaas heb ik hier bij grote regenval een hoge grondwaterstand. Deze is nu afgeplakt met een mengsel van zand, cement en compactuna pro (waterdicht), de zwarte dozen met gouden letters.
De toevoer naar de filterput is gemaakt met zwarte buizen, geen pvc.
Pe denk ik . Naar het schijnt kleeft hierop zelfs geen siliconen.

Voor alle veiligheid wordt er in de filterput ook een dompelpomp geplaatst. Moest er toch nog te veel water inkomen. Ik heb het onlangs ondervonden

Ik denk :pvc ruw schuren, polyester erop, dan tot ertegen beton, de polyester van de vijver laten doorlopen over de polyester op pvc.
(dit laatste heb ik ergens gelezen bij vijverbouwers.)
O ja, nog een tip. Bij het afplakken van de put wou ik het binnendringende water tijdelijk zo veel mogelijk weg. Ik heb dan naast de put een putje gegraven, daarin stond dan een dompelpomp die het toestromende water wegpompte. Want zelfs met suppersnelle dichtingsmortel, bleek afdichten niet gemakkelijk.
groetjes,
marc. <°)))><
Laatst gewijzigd door koiliefhebber op 07 mei 2014, 00:42, 2 keer totaal gewijzigd.
- mart-ang
- Contacteer:
je zou ook naast de vijver een gat kunnen graven dat ietsje dieper is dan de vijver en daar een dompelpomp in leggen zodat je het grondwater tijdelijk wegpompt. ( bij een grote vijver dit aan 2 kanten )
daarna de vijverwand bezetten aan de binnenkant met een vochtwerend product ( eender welk ) en dan de polyester erop.
daarna de vijverwand bezetten aan de binnenkant met een vochtwerend product ( eender welk ) en dan de polyester erop.
Laatst gewijzigd door mart-ang op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
vijver
beste didier het beste produkt dat u kunt gebruiken om uw vijver muren
droog te maken is up 310 dit is een waterdichte cementering voor buiten
maar er is geen enkele cementerings laag of snelcement dat u kunt gebruiken zonder te polyesteren van uw vijver omdat u door de water temperaturen vroeg of laat barsten gaat krijgen
droog te maken is up 310 dit is een waterdichte cementering voor buiten
maar er is geen enkele cementerings laag of snelcement dat u kunt gebruiken zonder te polyesteren van uw vijver omdat u door de water temperaturen vroeg of laat barsten gaat krijgen
Laatst gewijzigd door matje op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo hebben wij het indertijd ook gedaan en dit was de enige oplossing om van het grondwater af te komen. Anders is het lang wachten. Het grondwater staat het laagst in de maanden september en oktober.mart-ang schreef:je zou ook naast de vijver een gat kunnen graven dat ietsje dieper is dan de vijver en daar een dompelpomp in leggen zodat je het grondwater tijdelijk wegpompt. ( bij een grote vijver dit aan 2 kanten )
Laatst gewijzigd door rie op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten
Rie
Men mag niets meer, alles is verboden en het gaat van kwaad naar erger !!
Hoi Didier,
In eerste plaats is het wel noodzakelijk dat het grondwater naar omlaag gaat om zodoende de waterdruk zo laag mogelijk te houden, om zodoende de plaatsen waar veel water doorsijpelt voorlopig te dichten met snelcement.
Daarna kan alles bezet worden met mortelspecie bestaande uit twee delen fijn rijnzand en één deel cement PPz 40
Het bezetten van wanden die waterdicht moeten zijn gebeurd dit het beste in drie keren en telkens een laag van ongeveer 0,5cm, met tussenpozen van enkel uren ( niet volledig laten uitharden alvorens de tweede en derde laag te plaatsen)
Het dichten van de pvc doorvoeren bij een doorvoer door cementwand kan perfect na het uitharden van de specie!
Rond de pvc buis breng je polyester aan, zodat er een polyesteren aanhechtingoppervlak rond de pvc buis ontstaat met een diameter van 50cm
Hier is de meerkamerfilter uit beton gemaakt en enkele afvoeren die nadien zijn aangebracht zijn op deze manier gedicht en met het nodige resultaat! ( had in eerste instantie bedenkingen als de polyester niet zou loskomen, maar dit is nu al ongeveer 5jaar zo en perfect dicht )
Groetjes,
Marc
In eerste plaats is het wel noodzakelijk dat het grondwater naar omlaag gaat om zodoende de waterdruk zo laag mogelijk te houden, om zodoende de plaatsen waar veel water doorsijpelt voorlopig te dichten met snelcement.
Daarna kan alles bezet worden met mortelspecie bestaande uit twee delen fijn rijnzand en één deel cement PPz 40
Het bezetten van wanden die waterdicht moeten zijn gebeurd dit het beste in drie keren en telkens een laag van ongeveer 0,5cm, met tussenpozen van enkel uren ( niet volledig laten uitharden alvorens de tweede en derde laag te plaatsen)
Het dichten van de pvc doorvoeren bij een doorvoer door cementwand kan perfect na het uitharden van de specie!
Rond de pvc buis breng je polyester aan, zodat er een polyesteren aanhechtingoppervlak rond de pvc buis ontstaat met een diameter van 50cm
Hier is de meerkamerfilter uit beton gemaakt en enkele afvoeren die nadien zijn aangebracht zijn op deze manier gedicht en met het nodige resultaat! ( had in eerste instantie bedenkingen als de polyester niet zou loskomen, maar dit is nu al ongeveer 5jaar zo en perfect dicht )
Groetjes,
Marc
Laatst gewijzigd door Marcje op 07 mei 2014, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.