Advies aanleg vijver

De naam zegt het zelf...
HerrStein

Re: Advies aanleg vijver

Bericht door HerrStein »

Bedankt voor je reactie Guyke. Ik lees effectief "tegenstrijdige" berichten hierover en 't zal niet wit/zwart zijn.

Als je maar een paar koi zoals mss 2-3 ofzo zou hebben op 12kuub, valt het dan goed mee met die ammoniak/nitriet/nitraat waarden?

En als je enkel sarasa zou hebben ipv koi, heeft dit ook een positieve impact ? Dat zij minder afvalstoffen uitstoten ?

Bedankt !
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Het enige verschil in al deze situatie’s is de tijd die er overheen zal gaan ivm met ammoniak, nitriet, nitraat,…..
Dus of je nu maar een paar koi houd of meerdere, of een ander soort vis, vroeg of laat zit je met teveel ammoniak,nitriet,nitraat.
Als er dan geen planten zijn zullen de draadwieren en zweefalgen het overnemen en dan begint de strijd daar weer tegen.
Waterwissels kunnen een en ander vertragen maar oplossen niet volgens mij.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Net even gelezen hier , in BE betaald een oversized trommel zichzelf in korte tijd terug .
Daarbij zit er ook veel verschil in de nozzles blijkbaar , bij mij draait de trommel per spoeling maar een halve rotatie en met 8 nozzles komt er dan ongeveer 4 liter water uit de goot .

In de zomer spoelt mijn trommel elke 10 minuten bij ruim een kilo voer per dag .

Nu ik niet voer in de winter 1x per uur of langer , soms ga ik hem even testen of er geen probleem is omdat het zo lang duurt.

Ik trek ongeveer 30kuub door een 100kuub trommel .
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

willem v d schreef: 02 feb 2023, 12:31
Guyke schreef: 02 feb 2023, 09:19 Hallo,

Bij aanleg van een gefundeerde vijver en meer dan 1 m diep kunnen er regels zijn ( streek tot streek en gemeente tot gemeente ) ivm bouwvergunningen

Mvg
Guyke
Dit kan wel maar voor mijn vijver heb ik niets aangevraagd.
Misschien dat dit in België zo is, maar in Nederland heb ik hierover nooit iets over gehoord.

Willem het wordt in Nl ook niet echt gecontroleerd , maar mij is wel ooit verteld dat wanneer je “eigen grond” koopt dat je dat tot 1m diep koopt , vanaf 1m zit je blijkbaar weer in gemeente grond . (Misschien heeft dit met archeologische vondsten te maken ? )
willem v d

Bericht door willem v d »

Infrasuri schreef: 07 feb 2023, 10:12 Willem het wordt in Nl ook niet echt gecontroleerd , maar mij is wel ooit verteld dat wanneer je “eigen grond” koopt dat je dat tot 1m diep koopt , vanaf 1m zit je blijkbaar weer in gemeente grond . (Misschien heeft dit met archeologische vondsten te maken ? )
Dit vindt ik op internet:
Indien de vijver voldoet aan het gestelde in artikel 3 onderdeel 5 van bijlage II bij het Besluit omgevingsrecht (Bor) (op het erf bij een woning of woongebouw en niet voorzien van een overkapping), dan is geen omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen nodig. Indien het plaatsen van de vijver in strijd is met het bestemmingsplan is wel een omgevingsvergunning voor strijdig planologisch gebruik benodigd op grond van artikel 2.1 lid 1 onder c van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo).Een vijver die slechts bestaat uit een gat in de grond met vijverfolie wordt niet gezien als bouwwerk en valt daardoor nooit onder de bouwregelgeving. Voor alle soorten vijvers kan wel een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk (de voormalige aanlegvergunning) nodig zijn. De gemeente kan u hier meer over vertellen.

Zou je een vijver maken met een betonnen fundering en gemetselde muren zal er een vergunning gevraagd moeten worden.
Dit kan een reden zijn dat we in Nederland meer vijvers zien van sandwichpanelen in plaats van gemetselde.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Zelfs met sandwich panelen en men stort een vloerplaat in beton ( wordt als fundatie bekeken ) kan het vergunningsplichtig zijn.
Onlangs bij de verkoop van een huis van kennissen werd de vijver als bouwovertreding opgetekend.
Geen regularisering mogelijkheid dus de vijver ( 30 kubiek ) moet er uit……
Veel heeft te maken met de opp die bebouwd mag worden.
Nu is men nog strenger aan het worden met de nieuwe regels ivm verhardingen aan de woning.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
HerrStein

Bericht door HerrStein »

Nog getriggerd door opm van Jocca om filter in grond te steken. Stel dat ik deze niet achter de vijver leg, maar aan zijkant van m'n huis (afstand 8-10m heen), als ik deze daar in de grond steek, dit is dan nog steeds gravitair hé. Werkt dit ook op zo'n afstand?

Andere mogelijkheid als ik het goed begrepen heb is om vb voorfilter gravitair te zetten en dan pomp naar bovengrondse filter. Dan zou ik ook met bodemdrain kunnen werken zeker he?

Ik vroeg me af, werken met bodemdrain, geeft dit een zoveel beter resultaat? ik las dat de bodem dan mooi proper blijft. En is dit in werkelijkheid zo ? maw, is het de moeite om het gravitair te zetten?

bedankt !
kristof_d
Contacteer:

Bericht door kristof_d »

Afstand van 8-10m kan ook zeker gravitair.
Ikzelf heb ook een afstand van 10-12m tussen mijn vijver en filter.
Enkel rekening houden dat je voor de terugvoer dan wel extra verliezen in rekening moet brengen. Extra buizen, bochten, geeft extra weerstandsverliezen.
Kan het, ja. Is het ideaal, nee.

Een bodemdrain waarbij de bodem ook nog eens mooi schuin naar deze drains afgewerkt is werkt idd erg goed. Op deze manier gaat alle afval richting de filter en blijft er weinig in de vijver zelf op de bodem liggen.
If you want something done right, do it yourself
willem v d

In jou douche, badkuip en wasbak zitten allemaal bodemdrains.
Een bewezen techniek waar je van weet dat ze werken.
Door de stroming zal het vuil langzaam naar de drain toe "kruipen" en zal zo naar je filter afgevoerd worden.
HerrStein

Bericht door HerrStein »

Bedankt voor de feedback, ik begin het langzaamaan helder te zien :)

zit te denken aan ofwel sieve + meerkamerfilter beide gravitair ofwel sieve gravitair en dan pompgevoed meerkamer.
willem v d

Na een sieve hoort een statisch bed en liever nog een bead filter.
Doordat het water valt wordt vuil kapot geslagen op de zeef waarna het door de pomp gemalen wordt door de impeller. Zo wordt het vuil erg fijn waardoor dit erg makkelijk door een meerkamer filter heen komt.

Een criel zeef is een uitzondering hier op.
HerrStein

Bericht door HerrStein »

Bedankt voor de tip. Ik heb info opgezocht van een bead filter. lijkt me effectief ook wel interessant.
Ik vroeg me af, iemand idee van waterverbruik van een spoeling ? ik vind daar niet direct iets over terug.

En ik lees ook dat deze een krachtige pomp vereisen. maar wat is juist krachtig? maw, wat zijn specs waar je rekening mee moet houden. vooral als je die bypass erop zou zetten (zodat het niet meer door die speciale kraan passeert). idee zou zijn om sieve + bead gravitair te plaatsen. ik had graag energiezuinige pomp geplaatst en dacht vb aan een eco pond RC 15000. deze verbruikt maar 23W bij 8.000l/u & max ophoogte van 2,5m.

En verder nog vraag rond UV lamp. wat zou je daar best steken voor ~14kuub vijver. ik las op forum 2-4W/1000l naargelang vispopulatie, maar hoor bij andere mensen soms dat je best 5W/1000l steekt.

Alvast bedankt !
willem v d

Een bead is een krachtige filter, omdat water er doorheen geperst moet worden.
Dit geeft veel weerstand wat weer veel kracht kost, oftewel een hoog stroomverbruik.
Ik denk dat je met een 15000 pomp maar 8 overhoud.
De superfish op standje 1 zal nog maar 4000 per uur overhouden.
HerrStein

Bericht door HerrStein »

Iemand nog ervaring met waterverbruik van spoelen van beadfilter?

En hoeveel watt je best voor UV lamp neemt per 1000l ?

Alvast bedankt !
willem v d

Meestal wordt er 4 watt per M³ gerekend.

Bead filters zijn er in veel maten. Van 200 tot 800 liter.
De hele inhoud aan water gaat na het spoelen naar het riool.

Het verschil tussen een statisch bed en een bead is dat een statisch bed een vrij flow heeft en water zijn eigen weg door de media moet maken.
Bij een bead wordt het er doorheen geforceerd.

Ook zijn beads kleiner dan de vulling van een statisch bed.
Dit geeft een bead natuurlijk nog eens meer weerstandmaar, maar filterd fijner als een bewegend bed.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”