Verhoogde ammonia

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!
Guyke

Re: Verhoogde ammonia

Bericht door Guyke »

Hallo,

Klinkt kort door de bocht maar testen doe ik ( jaren ) niet meer.
Vroeger liep ik als een stresskip rond bij verhoogde waarden van dit of dat , en maar water wisselen, product van dit en product van dat er in. Daar kwamen dan weer andere gevolgen van en was dus van het ene probleem in het andere wandelen tot ik op een moment gestopt ben , een voerstop ingelast en alles stabiliseerde zich, planten gingen aan de groei, vissen werden terug actief enz.
Ik wil maar meegeven dat ingrijpen dikwijls meer fout kan doen lopen dan wat er eigenlijk aan de hand is.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
BBEL

Bericht door BBEL »

kristof_d schreef: 19 jul 2022, 15:23 Ik heb ook wel eens gehad dat mijn hanna een veel andere waarde aangaf dan de druppelset van Colombo maar dit had toen te maken met een toevoeging die ik had gedaan in de vijver. Weet niet meer welke behandeling het was maar misschien kan je in die richting kijken?
Hallo Kristof,

Dat zou kunnen, ik heb een dag of 2 voor de rare metingen EM Vijver ( of ook EM Photo genoemd) toegevoegd.
Dit zijn fototrofe bacteriën die in competitie gaan met de algen, mogelijk hebben deze invloed op de reagentia van Hanna.

Bedankt voor de tip [thank_you

Mvg,
Bert.
BBEL

Bericht door BBEL »

Guyke schreef: 21 jul 2022, 09:26 Hallo,

Klinkt kort door de bocht maar testen doe ik ( jaren ) niet meer.
Vroeger liep ik als een stresskip rond bij verhoogde waarden van dit of dat , en maar water wisselen, product van dit en product van dat er in. Daar kwamen dan weer andere gevolgen van en was dus van het ene probleem in het andere wandelen tot ik op een moment gestopt ben , een voerstop ingelast en alles stabiliseerde zich, planten gingen aan de groei, vissen werden terug actief enz.
Ik wil maar meegeven dat ingrijpen dikwijls meer fout kan doen lopen dan wat er eigenlijk aan de hand is.

Mvg
Guyke

Hallo Guyke,

Ik vind dit een heel eerlijk en nuttig antwoord, want momenteel herken ik mezelf als beginnend koihouder heel goed in het eerste deel van je antwoord ( dat van de stresskip :oops: ), terwijl mijn gezond verstand zegt dat dit niet de manier kan zijn om te genieten van je hobby.
Ik hoop door voldoende ervaring op te doen in de toekomst meer in staat te zijn om alles meer zijn gang te laten gaan en meer vertrouwen te krijgen in wat de koi zelf kunnen oplossen.

Mvg,
Bert.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@BBEL

Dat ik geen metingen doe wil ook niet zeggen dat ik alles op zijn loop laat gaan.
Er is altijd dagelijkse controle, geen voederautomaat, of ze allemaal hun kostje komen halen, planten onderhouden enfin zo wat de dingen aan een vijver zonder stress. De afgelopen twee jaar heb ik zelfs alleen het minimum kunnen doen aan de vijver ( ik kan u verzekeren echt maar het minimum ) door fysieke hindernissen maar alles blijft goed zijn gang gaan.

Mvg
Guyke
Tigerkoi

Bericht door Tigerkoi »

Ik gebruik inmiddels al enkele maanden de Hanna testers. De ene is de Nitrite LR (rode tester) om het nitriet te meten. De andere is de Ammonia LR (Gele tester). Echter, ik ben niet zo'n kenner wat scheikunde betreft. Daarom stel ik me volgende vraag. Op mijn gele tester staat 'Ammonia LR - ppm NH3-N' terwijl ik net hetzelfde toestel tegenkom op het web met Ammonia ppm NH+4. Wat is het verschil eigenlijk tussen die 2?

En misschien onmiddellijk een 2e vraag. De meting met mijn Ammonia tester geeft na omrekening momenteel een waarde aan die te hoog is terwijl mijn nitriet waarde weer zeer laag is. Kan ik daaruit opmaken dat mijn bioloog niet genoeg capaciteit heeft en daardoor niet genoeg Ammoniak omzet naar Nitriet? Want ook het Nitraatgehalte is héél erg laag. Dus mijn eerste indruk is dan dat het omzetten van Ammoniak naar Nitriet heel pover is. Ik ben momenteel ook bezig met een nieuwe pure plantenvijver die in de circulatie zal terecht komen van de koivijver. Nu, aangezien ik bijna geen nitraten in mijn koivijver heb vrees ik dat de planten het niet echt goed zullen doen. En kan een plantenvijver ook bijdragen voor de omzet van ammonium naar nitriet? De plantenvijver zal een oppervlakte van 15m² aan waterplanten bevatten waarvan de plantmanden op een rooster staan zodat de wortels los in het water kunnen hangen.
Koivijver 24 m³, Filtreco 4-kamer met BB, Filtreco zeef, Bio UVC 20, 2 x Blue Eco 250 pomp, aparte plantenvijver 15m² in circulatie met koivijver.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Niet zo maar in een twee drie te verklaren.
Als de ammoniak waarde hoog is en het nitriet en daarna nitraat laag dan schort er iets aan het biofilter.
Met de temperaturen van de laatste tijd zou het kunnen dat de temp te hoog oploopt in de filterkamer/water waardoor de zuurstofopname verminderd met als gevolg minder filterwerking.

Een plantvijver draagt altijd bij aan filterwerking ook als biofilter
Zelfs in de vijver is er biofiltering.

Mvg
Guyke
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Van de hanna testers zijn zoet en zoutwater versies meen ik . Bv voor een zeewater aquarium.
mario1

Bericht door mario1 »

Infrasuri schreef: 23 jul 2022, 07:11 Van de hanna testers zijn zoet en zoutwater versies meen ik . Bv voor een zeewater aquarium.
Onder zoetwater heb je ook 2 versies, de LR en de HR
Tigerkoi

Bericht door Tigerkoi »

Maar wat is uiteindelijk het verschil tussen de tester met indicatie NH3-N' en anderzijds de NH+4? Op allebei de testers staat Ammonia LR.
Koivijver 24 m³, Filtreco 4-kamer met BB, Filtreco zeef, Bio UVC 20, 2 x Blue Eco 250 pomp, aparte plantenvijver 15m² in circulatie met koivijver.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
Tigerkoi schreef: 23 jul 2022, 11:51 Maar wat is uiteindelijk het verschil tussen de tester met indicatie NH3-N' en anderzijds de NH+4? Op allebei de testers staat Ammonia LR.
Het ene meet ammonium en het andere ammoniak
Het verschil tussen ammoniak en ammonium is dat bij ammoniak drie waterstofatomen vastzitten en bij ammonium 4 waterstofatomen vastzitten aan het stikstofatoom.

Ammonium is een verbinding die één stikstof- en vier waterstofatomen (NH 4 + ) bevat. Terwijl ammoniak een neutraal niet-geïoniseerd molecuul (een zwakke base) is, is ammonium een ion dat een positieve lading draagt. Bovendien geeft ammoniak een sterke geur af, terwijl ammonium volledig geurloos is.
kristof_d
Contacteer:

Bericht door kristof_d »

@Tigerkoi
Eén van onze sponsors schrijft dagelijks een artikel, vaak is dit om koi te verkopen (wat dan ook zijn job is natuurlijk) maar regelmatig gaat het ook over interessante onderwerpen.
Heel wat jaren geleden heeft hij ook een artikel geschreven (of overgenomen van Rini) over Ammonium (NH4) en ammoniak (NH3). Toen waren er wel nog geen Hanna checkers denk ik :oops:
Ik zou zeggen lees het even door, het is best een interessant artikel als je het mij vraagt.
https://www.interkoi.eu/blog/meten-is-weten-1/
If you want something done right, do it yourself
mario1

Bericht door mario1 »

Mooi artikel :good:
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Het artikel was mij al langer bekend.
Ik lees veel maar vergeet al eens waar ik iet of wat gelezen heb.
Bedankt voor deze opfrissing.

Mvg
Guyke
BBEL

Bericht door BBEL »

Hallo,

Ammonia ondertussen weer op 0, nitriet ook weer gezakt, de visjes hebben vandaag weer wat eten gekregen :)

De Hanna Checker geeft weer normale resultaten, dus de rare metingen waren inderdaad zoals Kristof zei het gevolg van toevoegen van producten ( EM Vijver in dit geval).

Mvg,
Bert.
Plaats reactie

Terug naar “Waterkwaliteit”