Ik ben nieuw hier.
We hebben dit voorjaar onze vijver volledig leeg gehaald en opnieuw gevuld. Daarnaast ook een filter aangeschaft met UV.
Nu werd de vijver ineens heel vies, dikke bruine vlokken op de bodem en aan de vijverrand. Water getest en GH en KH verhoogd dmv khengh plus.
Test is nu goed.
Dit weekend heb ik met een schepnet zo veel mogelijk van deze "algen" weggehaald. Het vijversubstraat voor 75% schoongemaakt en terug de vijver in gedaan. Echter ligt er nu al weer dikke grote vlokken bruine algen op de bodem op het substraat.
Wat kan ik hieraan doen?
Vijver wordt steeds viezer
-
Re: Vijver wordt steeds viezer
Je hebt je vijver supstraat schoongemaakt en die behuizen je bacteriën, deze ben je nu kwijt en in je filter zullen er ook wel te weinig zitten of niets. Bacteriën toevoegen en UV 2 dagen uit, zorg ook voor voldoende beluchting. 

Misschien toch dat conflict met de buren uitspreken
Grapjuh !
Wat zit er nu voor filter op ?
Sommige verstoppen nogal snel en wanneer je dan net met een uv alle algen aan het vernietigen bent komt er extra veel vuil vrij dat ergens heen moet kunnen.

Wat zit er nu voor filter op ?
Sommige verstoppen nogal snel en wanneer je dan net met een uv alle algen aan het vernietigen bent komt er extra veel vuil vrij dat ergens heen moet kunnen.
-
Dank je wel. Ga ik toevoegen
Waarom niet ik UV daarna uitzetten? Om te voorkomen dat bacteriën die UV gedood worden?
Zijn het draad of zweefalg?
Bij zweefalg moet uv juist wel aan .
Ook eventueel stoppen met voeren voor een tijdje ,of heel weinig . Bij felle uitbraak draadalg kan je behandelen , maar niet iedereen wil dit doen ivm zink in producten.
Bij zweefalg moet uv juist wel aan .
Ook eventueel stoppen met voeren voor een tijdje ,of heel weinig . Bij felle uitbraak draadalg kan je behandelen , maar niet iedereen wil dit doen ivm zink in producten.
Hallo,
Zweefalg en draadwier krijg je veel als er teveel voeding in het water zit en te weinig concurrenten ( planten ). Op zich is dat alleen maar het uitzicht dat je dan niet leuk vindt want de vissen hebben daar geen last van. De opstoot van zweefalgen en draadwieren komt veel voor in het voorjaar omdat er ofwel te lang is doorgegaan met voeren, of men te vroeg is beginnen voeren of beide.
Bacteriën is een ander verhaal want dan kan je te hoge nitriet en ammoniak/ammonium krijgen wat wel zeer schadelijk voor vissen is als de drempel overschreden word.
Met een pas opgestarte vijver is het altijd wat balanceren op een slappe koord.
Je denkt door alles proper te maken dat dat ok is maar meestal is dat niet goed en zeker niet de zaken die belangrijk zijn zoals de filterdelen waar uw bacteriën gehuisvest zitten.
Mvg
Guyke
Zweefalg en draadwier krijg je veel als er teveel voeding in het water zit en te weinig concurrenten ( planten ). Op zich is dat alleen maar het uitzicht dat je dan niet leuk vindt want de vissen hebben daar geen last van. De opstoot van zweefalgen en draadwieren komt veel voor in het voorjaar omdat er ofwel te lang is doorgegaan met voeren, of men te vroeg is beginnen voeren of beide.
Bacteriën is een ander verhaal want dan kan je te hoge nitriet en ammoniak/ammonium krijgen wat wel zeer schadelijk voor vissen is als de drempel overschreden word.
Met een pas opgestarte vijver is het altijd wat balanceren op een slappe koord.
Je denkt door alles proper te maken dat dat ok is maar meestal is dat niet goed en zeker niet de zaken die belangrijk zijn zoals de filterdelen waar uw bacteriën gehuisvest zitten.
Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!