Interessante app voor koi houders
Een team van drie Duitse studenten heeft uit enthousiasme voor de koihobby een nieuwe app met de naam "KoiControl" geprogrammeerd met nuttige functies.
Controle van de waterwaarden
Als eigenaar van een vijver, maken regelmatige watermetingen deel uit van het dagelijks leven. Met KoiControl kunt u de waterwaarden analyseren en, indien nodig, geeft het suggesties over wat er verbeterd kan worden.
Beheer en volg de koi
Met veel Koi in de vijver, is het gemakkelijk het overzicht te verliezen. Met KoiControl kunt u bijv. naam, variëteit, leeftijd, grootte, gewicht en nog veel meer opslaan. Bovendien kunt u de groei van de vis nauwkeurig bijhouden en zo de ontwikkeling meetbaar maken.
Het bepalen van de ideale hoeveelheid voer
Hoeveel voer hebben koi nodig om optimaal te groeien? De geïntegreerde voedercalculator geeft het antwoord. Op basis van je eigen Koipopulatie en de watertemperatuur wordt automatisch de aanbevolen voederhoeveelheid voor de gewenste groeidoelstellingen berekend. Je hoeft niet eens het gewicht van de vis te weten, aangezien dit door KoiControl zelf wordt bepaald op basis van de ingegeven lengte van de vis.
Trends vroegtijdig onderkennen
De groei van de vis en de kwaliteit van het water zijn de topprioriteiten. Met automatisch gegenereerde grafieken kunt u trends en correlaties in de waterwaarden herkennen en het potentieel van de koi in één oogopslag zien. Als u uw succes met anderen wilt delen of in een seizoensrapport wilt vastleggen, kunt u de geïntegreerde PDF-Expoort van de statistieken gebruiken.
De app is beschikbaar in de Apple App Store en in de Google Play Store voor smartphones en tablets.
Apple App Store: https://apps.apple.com/gb/app/koicontrol/id1558517332
Google Play Store: https://play.google.com/store/apps/deta ... rol.koiapp
Website: https://koicontrol.com
Instagram: https://instagram.com/koicontrol
Facebook: https://www.facebook.com/koicontrol/
KoiControl App
Moderator: FredLekx
KoiControl App
If you want something done right, do it yourself
Re: KoiControl App
Zelf ben ik nu ongeveer een jaar gebruiker van deze leuke app.
Ik ben begonnen met alles op papier bij te houden om vervolgens over te schakelen naar een excell-file op de pc maar nu ik deze app heb merk ik dat dit toch nog leuker werkt.
Ik was in contact met de ontwerpers van deze app om enkele functies toe te voegen die volgens mij wel interessant kunnen zijn en toen heb ik ook gevraagd of ze ook het plan hadden deze in het nederlands beschikbaar te maken.
Tot voor kort was dit enkel in het Engels en Duits maar sinds een week of twee is er dus ook de Nederlandse versie.
Dus aangezien ze nu toch in het Nederlands beschikbaar is heb ik ook de vraag gesteld of ze geen zin hadden om sponsor te worden van ons prachtige forum.
Hierop heb ik ook een positief antwoord gekregen dus daarom dat ik nu reclame wil maken voor deze toch wel zeer handige app.
Zoals je in de post hierboven kunnen lezen hebt is het in feite een volledige boekhouding van de koivijver.
Ik zal hier enkele screenshots zetten met enkele woordjes uitleg.
Dit is een screenshot van het beginscherm van de app. Via mijn Koi krijg je het overzicht van al je koi die je hebt ingegeven. Ik heb er al mijn vissen in staan met hun naam, lengte, geslacht, aankoopprijs, kweker....
Dit geeft per vis dus het volgende overzicht Heb je meerdere vijvers of heb je bijvoorbeeld een quarantaine bak dan kan je deze invullen bij Mijn vijvers.
Zo kan je ook de verschillende vissen in de vijver zetten waarin ze zwemmen. Ik heb zo 4 "vijvers" aangemaakt.
De koivijver, de q-bak, dealer (voor aangekochte vissen die nog bij de dealer afgehaald moeten worden) en dan Overleden (zo kan ik de vissen die overleden zijn daar in plaatsen)
Per vijver kan je dan ook een logboek bijhouden met wat er allemaal in de vijver gebeurt.
Zo registreer ik daar mijn waterwissels, hoeveel gram voer er in de voerautomaat gaat, of er een behandeling is gedaan.
Dit overzicht ziet er dan als volgt uit. Bij het gedeelte waterwaarden kan je al je gegevens invullen die je gemeten hebt.
Het enige dat ik hier voor mezelf nog mis is de TDS. Dit zet ik echter zelf erbij als een notitie. De volgende mogelijkheid die je in de app hebt is Statistieken. Hier kan je dus een grafiek maken van de gegevens die je wenst. Vervolgens zit er ook nog een voercalculator in de app verwerkt.
Deze gaat dus automatisch rekening houden met de ingegeven lengte van de koi die je in de vijver hebt.
Andere parameters die je kan ingeven zijn de temperatuur van je water en of je veel of weinig groei wil bereiken.
Op basis van dit krijg je dan een suggestie van hoeveelheid voer. De laatste functie die verwerkt zit in de app is een zoutcalculator. In Duitsland is zout iets meer gebruikelijk dan bij ons dus daarom dat deze functie er ook in verwerkt is.
De zoutcalculator berekent de hoeveelheid zout die nodig om het vijverwater tot een bepaalde concentratie zout te brengen. Ook geeft deze weer hoeveel zout je moet toevoegen na een waterverversing om weer tot dezelfde concentratie te komen. Of kan men ook berekenen hoeveel waterverversingen nodig zijn om het zoutgehalte te verlagen tot een bepaalde concentratie. Dit is een korte voorstelling van de app.
De app is gratis verkrijgbaar in de App store en de Play store. Enkel de voercalculator en de zoutcalculator zijn betalend.
Dit is 5,99€ per jaar. Hiermee steun je de ontwikkelaars van de app en betalen ze ook de kosten van hosting en dergelijke.
Je kan de app met je account ook gebruiken op meerdere toestellen, dus zowel op je smartphone of op je tablet.
Een suggestie die ik nog naar de mannen van KoiControl heb gedaan is om een soort van reminder in te voegen.
Bijvoorbeeld dat als je wekelijks een waterwissel wil doen dat je hiervoor een melding krijgt op je smartphone.
Of als je een behandeling moet herhalen op een bepaalde dag dat je dit kan instellen om ook een melding te krijgen.
Ze gaan dit bekijken om het te integreren.
Ik ben begonnen met alles op papier bij te houden om vervolgens over te schakelen naar een excell-file op de pc maar nu ik deze app heb merk ik dat dit toch nog leuker werkt.
Ik was in contact met de ontwerpers van deze app om enkele functies toe te voegen die volgens mij wel interessant kunnen zijn en toen heb ik ook gevraagd of ze ook het plan hadden deze in het nederlands beschikbaar te maken.
Tot voor kort was dit enkel in het Engels en Duits maar sinds een week of twee is er dus ook de Nederlandse versie.
Dus aangezien ze nu toch in het Nederlands beschikbaar is heb ik ook de vraag gesteld of ze geen zin hadden om sponsor te worden van ons prachtige forum.
Hierop heb ik ook een positief antwoord gekregen dus daarom dat ik nu reclame wil maken voor deze toch wel zeer handige app.
Zoals je in de post hierboven kunnen lezen hebt is het in feite een volledige boekhouding van de koivijver.
Ik zal hier enkele screenshots zetten met enkele woordjes uitleg.
Dit is een screenshot van het beginscherm van de app. Via mijn Koi krijg je het overzicht van al je koi die je hebt ingegeven. Ik heb er al mijn vissen in staan met hun naam, lengte, geslacht, aankoopprijs, kweker....
Dit geeft per vis dus het volgende overzicht Heb je meerdere vijvers of heb je bijvoorbeeld een quarantaine bak dan kan je deze invullen bij Mijn vijvers.
Zo kan je ook de verschillende vissen in de vijver zetten waarin ze zwemmen. Ik heb zo 4 "vijvers" aangemaakt.
De koivijver, de q-bak, dealer (voor aangekochte vissen die nog bij de dealer afgehaald moeten worden) en dan Overleden (zo kan ik de vissen die overleden zijn daar in plaatsen)
Per vijver kan je dan ook een logboek bijhouden met wat er allemaal in de vijver gebeurt.
Zo registreer ik daar mijn waterwissels, hoeveel gram voer er in de voerautomaat gaat, of er een behandeling is gedaan.
Dit overzicht ziet er dan als volgt uit. Bij het gedeelte waterwaarden kan je al je gegevens invullen die je gemeten hebt.
Het enige dat ik hier voor mezelf nog mis is de TDS. Dit zet ik echter zelf erbij als een notitie. De volgende mogelijkheid die je in de app hebt is Statistieken. Hier kan je dus een grafiek maken van de gegevens die je wenst. Vervolgens zit er ook nog een voercalculator in de app verwerkt.
Deze gaat dus automatisch rekening houden met de ingegeven lengte van de koi die je in de vijver hebt.
Andere parameters die je kan ingeven zijn de temperatuur van je water en of je veel of weinig groei wil bereiken.
Op basis van dit krijg je dan een suggestie van hoeveelheid voer. De laatste functie die verwerkt zit in de app is een zoutcalculator. In Duitsland is zout iets meer gebruikelijk dan bij ons dus daarom dat deze functie er ook in verwerkt is.
De zoutcalculator berekent de hoeveelheid zout die nodig om het vijverwater tot een bepaalde concentratie zout te brengen. Ook geeft deze weer hoeveel zout je moet toevoegen na een waterverversing om weer tot dezelfde concentratie te komen. Of kan men ook berekenen hoeveel waterverversingen nodig zijn om het zoutgehalte te verlagen tot een bepaalde concentratie. Dit is een korte voorstelling van de app.
De app is gratis verkrijgbaar in de App store en de Play store. Enkel de voercalculator en de zoutcalculator zijn betalend.
Dit is 5,99€ per jaar. Hiermee steun je de ontwikkelaars van de app en betalen ze ook de kosten van hosting en dergelijke.
Je kan de app met je account ook gebruiken op meerdere toestellen, dus zowel op je smartphone of op je tablet.
Een suggestie die ik nog naar de mannen van KoiControl heb gedaan is om een soort van reminder in te voegen.
Bijvoorbeeld dat als je wekelijks een waterwissel wil doen dat je hiervoor een melding krijgt op je smartphone.
Of als je een behandeling moet herhalen op een bepaalde dag dat je dit kan instellen om ook een melding te krijgen.
Ze gaan dit bekijken om het te integreren.
Als er vragen moesten zijn over het gebruik van de app wil ik ze zeker proberen te beantwoorden.
Heb je nog suggesties voor de makers van de app mag je me dit ook laten weten dan wil ik gerust contact opnemen met de makers.
Niet iedereen zal fan zijn van deze app maar ook dat is ok!
Heb je nog suggesties voor de makers van de app mag je me dit ook laten weten dan wil ik gerust contact opnemen met de makers.
Niet iedereen zal fan zijn van deze app maar ook dat is ok!
Zijn er koivrienden die deze app ondertussen gebruiken of het binnenkort zeker gaan doen
Grtjs
Marc
Grtjs
Marc
Ik ben in ieder geval een tevreden gebruiker.
Vanmiddag de waterwaarden nog eens gemeten en vlotjes ingegeven.
Vanmiddag de waterwaarden nog eens gemeten en vlotjes ingegeven.
Er staat nu ook een toets "KoiControl app" bovenaan die verwijst naar dit onderwerp
Met dank aan onze webmaster Jan
Met dank aan onze webmaster Jan
Goede avond,
ik heb enkele dagen geleden de app in gebruik genomen op aanraden van verschillende koihobbyisten. Ik ben aan het zoeken naar de mogelijkheden.
Wel dacht ik dat je jaarlijks moet betalen om de app goed te kunnen gebruiken.
mvg
Marcvd
ik heb enkele dagen geleden de app in gebruik genomen op aanraden van verschillende koihobbyisten. Ik ben aan het zoeken naar de mogelijkheden.
Wel dacht ik dat je jaarlijks moet betalen om de app goed te kunnen gebruiken.
mvg
Marcvd
Ik heb hem geïnstalleerd, ziet er goed uit
Direct de betalende versie genomen, €5.99 per jaar is niet veel ...
De voercalculator is interessant, zeker voor mij als beginner ...
Mvg,
Bert.
Direct de betalende versie genomen, €5.99 per jaar is niet veel ...
De voercalculator is interessant, zeker voor mij als beginner ...
Mvg,
Bert.
Er zijn twee gedeeltes in de app die inderdaad betalend zijn. Namelijk de voercalculator en de zoutcalculator.
Deze twee zaken samen kosten 5,99€ per jaar.
Heb je geen nood aan die twee zaken kan je de app ook gratis gebruiken.
De calculator is inderdaad makkelijk. Het geeft een goede richtwaarde van de hoeveelheid voer. Natuurlijk altijd nog rekening houden met je filter. Deze moet de hoeveelheid voer ook kunnen verwerken. Dus de waterwaardes opvolgen hoort er ook altijd bij.
Ik heb er de laatste 4 metingen van de waterwaardes ingevoerd.
Gedaan met alles op te schrijven
Gedaan met alles op te schrijven
-
- 8
Ik heb hem een jaar gebruikt.
Werkt wel leuk om je groei bij te houden maar verder heeft het voor mij geen meerwaarde.
Ik heb hem dan ook weer verwijderd.
Voor mij moet de hobby hobby blijven en niet op werken gaan lijken
Het moet inderdaad altijd een hobby blijven.
Bewaar je de gegevens van je waterwaardes dan nog op een andere manier of doe je dat niet?
Bewaar je de gegevens van je waterwaardes dan nog op een andere manier of doe je dat niet?
Deze app ga ik zeker eens bekijken, nu houd ik al deze gegevens bij in excel.
-
- 8
Ik heb ze nooit bij gehouden daar zie ik de meerwaarde niet van in .
Ik meet ook bijna nooit mijn waardes omdat ik aan mijn vissen al kan zien of ze goed zijn of niet