ozonfilter waar aankopen?

Opnieuw een bijzondere filtertechniek: door middel van oxidatie door ozon !
peletonduwer

Re: ozonfilter waar aankopen?

Bericht door peletonduwer »

Dag Geert

Ik heb een opmerking: je hebt dat vakkundig geplaatst. 😊👍.

De redox heeft zich blijkbaar toch nog wat aangepast

Grtjes,

Chris
Edouna 5 kamer vortex-makkie
eco-x 10000 filterlijn + 55w UV
eco-x 4500 skimmer - plantenfilter
ph sturing
zelfbouw ozonreactor-afschuimer
OEM ozongenerator 1000mg redox gestuurd
Full control siemens logo
EPAS trained / http://www.epasconsultancy.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
didierd

Bericht door didierd »

aquatic sciene heeft zo een toestel mvg
Geert666

Bericht door Geert666 »

peletonduwer schreef: 01 okt 2021, 21:12 Dag Geert

Ik heb een opmerking: je hebt dat vakkundig geplaatst. 😊👍.

De redox heeft zich blijkbaar toch nog wat aangepast

Grtjes,

Chris
Hey Chris,

Je herkent heel duidelijk jouw structuur! 1000 maal bedankt voor het beantwoorden van mijn vele vragen. Zonder u was ik er nooit aan begonnen, maar ik durf nu wel zeggen dat ik enigszins positief naar de toekomst kijk en hoop dat het onstsmetten van het water nu begonnen is en wie weet is het volgende seizoen eens met mildere probleempjes die wel goed te behandelen zijn...
peletonduwer

Bericht door peletonduwer »

Graag gedaan.

Hopelijk wordt het beter. Wat ik ook veel zie is dat filters veel te grote compartimenten hebben. Dan krijg je snel kanalisatie omdat water altijd de weg van de minste weerstand zoekt. Zo krijg je dode zones in het filter en laat dit nu de plaatsen zijn waar slechte bacteriën graag zitten. En een opstart van een vijver is altijd moeilijk, ook al heb je niks over het hoofd gezien, problemen komen er in het begin altijd. Dus even doorbijten zou ik zeggen.

Hou ons op de hoogte :good: :CrossFingers:

Grtjes,

Chris
Edouna 5 kamer vortex-makkie
eco-x 10000 filterlijn + 55w UV
eco-x 4500 skimmer - plantenfilter
ph sturing
zelfbouw ozonreactor-afschuimer
OEM ozongenerator 1000mg redox gestuurd
Full control siemens logo
EPAS trained / http://www.epasconsultancy.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Geert666

Bericht door Geert666 »

peletonduwer schreef: 02 okt 2021, 09:59 Graag gedaan.

Hopelijk wordt het beter. Wat ik ook veel zie is dat filters veel te grote compartimenten hebben. Dan krijg je snel kanalisatie omdat water altijd de weg van de minste weerstand zoekt. Zo krijg je dode zones in het filter en laat dit nu de plaatsen zijn waar slechte bacteriën graag zitten. En een opstart van een vijver is altijd moeilijk, ook al heb je niks over het hoofd gezien, problemen komen er in het begin altijd. Dus even doorbijten zou ik zeggen.

Hou ons op de hoogte :good: :CrossFingers:

Grtjes,

Chris
Die kanalisatie heb ik proberen vermijden door mijn filtercompartimenten waar matten inzitten, om die vol te steken met matten. Dus echt mat tegen mat ipv die opstelling die je meestal ziet bij filters die gevuld verkocht worden. (zie foto)

Deze winter ga ik wel 2 van de 3 compartimenten reinigen. Dus alle matten eruit, kuisen en een maand of 3 laten drogen. Deze winter wil ik zo veel mogelijk 'schuilplaatsen' van die slechte bacteriën uitsluiten/vermijden/verwijderen.
Bijlagen
IMG_20210929_173113.jpg
IMG_20210929_173113.jpg (129.12 KiB) 337 keer bekeken
kreydt

Bericht door kreydt »

Wikipedia is meestal geen bron voor reële projecten maar bij de ozonreactor hebben ze gelijk;

“ Ozon wordt gebruikt om het water in aquaria schoon te houden. “

Met een apparaatje van circa 30 euro, een luchtpompje en een bruissteentje gaat je geen ‘ vijverwater ‘ steriliseren, daar zal wat meer moeten tegenaan gegooid worden
Met dank aan de strengere milieueisen, wordt de ozonreactor in de glasteelt meer en meer gebruikt maar dan spreken we over zo’n 40 000 euro per installatie ( ik heb de nullen extra nagelezen )

De verkopers van die weinig geprijsde apparaten liegen niet ( overdrijven, heel waarschijnlijk ) als ze schermen met redox-waarden maar ze meten die aan de uitgang van hun ding en dat is altijd prijs, Geen enkele geeft waarden aan die gemeten worden aan de ingang of in het vijverwater

‘ Geloof’ doet bergen verzetten maar steriliseert niet
bazzio

Bericht door bazzio »

Geert, hoe vaak doe jij die matten kuisen?
Je zal verbaast zijn wat daar in korte tijd al kan verzamelen aan vuil, zeker in jouw opstelling met de matten dicht op elkaar. Ik had in mijn laatste mattenkamer (Crielzeef (300mu)/SB/BWB/Matten) de matten om en om en moest al om de 3 weken die matten schoonspoelen. Vooral aan de onderkant die je van boven niet ziet verzamelt zich een hoop vuil.
jocca

Bericht door jocca »

kreydt schreef: 07 okt 2021, 14:25 Wikipedia is meestal geen bron voor reële projecten maar bij de ozonreactor hebben ze gelijk;

Met een apparaatje van circa 30 euro, een luchtpompje en een bruissteentje gaat je geen ‘ vijverwater ‘ steriliseren, daar zal wat meer moeten tegenaan gegooid worden
Met dank aan de strengere milieueisen, wordt de ozonreactor in de glasteelt meer en meer gebruikt maar dan spreken we over zo’n 40 000 euro per installatie ( ik heb de nullen extra nagelezen )

De verkopers van die weinig geprijsde apparaten liegen niet ( overdrijven, heel waarschijnlijk ) als ze schermen met redox-waarden maar ze meten die aan de uitgang van hun ding en dat is altijd prijs, Geen enkele geeft waarden aan die gemeten worden aan de ingang of in het vijverwater

ik denk niet dat het aparaatje van Geert666 30 euro kost hoor :wink:
de_matti
Contacteer:

Bericht door de_matti »

jocca schreef: 07 okt 2021, 17:10
kreydt schreef: 07 okt 2021, 14:25 Wikipedia is meestal geen bron voor reële projecten maar bij de ozonreactor hebben ze gelijk;

;cool; :lol: voor 30 € installeer ik het hier direct :lol:
Bouw van mijn vijver: viewtopic.php?t=21732
Bouw van mijn eiwitafschuimer: viewtopic.php?t=24173
Mijn youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCIf-rQ ... TkHKJO3-qw
Geert666

Bericht door Geert666 »

bazzio schreef: 07 okt 2021, 14:54 Geert, hoe vaak doe jij die matten kuisen?
Je zal verbaast zijn wat daar in korte tijd al kan verzamelen aan vuil, zeker in jouw opstelling met de matten dicht op elkaar. Ik had in mijn laatste mattenkamer (Crielzeef (300mu)/SB/BWB/Matten) de matten om en om en moest al om de 3 weken die matten schoonspoelen. Vooral aan de onderkant die je van boven niet ziet verzamelt zich een hoop vuil.
Bij mij is de opstelling 100 micron zeef, BWB, en 3 kamers met matten.
Ik heb de matten in de eerste kamer al 1 keer gespoeld dit seizoen maar daar was de vervuiling zeer gering. Ik gebruik nl ook regelmatig witte watten waardoor ik echt zeer veel vuil opvang alvorens het door mijn matten gaat.

Komend weekend ga ik 2 kamers leeg maken en reinigen en zal ik snel weten of dat mss de oorzaak was/is. Maar eerlijk gezegd lijkt mij de kans klein dat vuile matten hier in mijn installatie de bron is van alle ellende.
Geert666

Bericht door Geert666 »

jocca schreef: 07 okt 2021, 17:10

Voor zij die het willen weten, de kostprijs zit rond de €3200 zonder de fujimac luchtpomp. :wink:

Ondertussen draait het systeem al enkele dagen. Ik had al helder water, al was er wel een lichte verkleuring merkbaar. Ondertussen is het water nu kristalhelder, en dan bedoel ik ook kristalhelder. Het is alsof de vijver net gevuld is...fenomenaal. :Hyper:
de_matti
Contacteer:

Bericht door de_matti »

Ach 30 of 3200 € das toch bijna hetzelfde hé :? :? :?
Bouw van mijn vijver: viewtopic.php?t=21732
Bouw van mijn eiwitafschuimer: viewtopic.php?t=24173
Mijn youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCIf-rQ ... TkHKJO3-qw
jocca

Bericht door jocca »

de_matti schreef: 08 okt 2021, 11:06 Ach 30 of 3200 € das toch bijna hetzelfde hé :? :? :?
een goede politieker zou zeggen dat het binnen de aanvaardbare marge zit, het is maar een cijfer verschil.
Geert666

Bericht door Geert666 »

jocca schreef: 08 okt 2021, 12:18
de_matti schreef: 08 okt 2021, 11:06 Ach 30 of 3200 € das toch bijna hetzelfde hé :? :? :?
een goede politieker zou zeggen dat het binnen de aanvaardbare marge zit, het is maar een cijfer verschil.
Oei, bestaan er goeie politiekers? :unknown:
Babette

Bericht door Babette »

Oei Geert €3200, meen jij dat nu of is dit licht overdreven ! Ik hoop dat het heldere water je problemen oplost, daar ben ik nog niet zo zeker van. Helder water is geen indicatie van gezond water, er zit ergens wat fout maar dit is een speld in een hooiberg.
Ik wou dat dit eens goed komt, ik wil je helpen maar hoe ?? :kez: :dash: Spoel je niet teveel ipv te filteren, ik denk dat je geen beestjes ziet in je filter. Kleine wormpjes of hoe noemen ze dat, ik ga de juiste naam eens opzoeken. Deze moeten aan de filteruitgang zitten en terug de vijver in. :CrossFingers:
Plaats reactie

Terug naar “Ozoninstallatie”