Ik heb een koi / zwem vijver van 1000m3 met een deel 36 x 16 mtr van 2 meter diepte en een deel 16 x 16 m2 van 1,5 meter diepte. Het is een een natuurlijk vijver. Al jaren grote problemen om waterplanten te laten groeien. Van de week kwamen alle koi karpers plots in de ochtend bovendrijven, 1 tijger gestreept exemplaar van 80 cm was al overleden. Anderen waren met de hand te vangen. Meteen 2 benzine pompen van 60m3 per uur aangesloten om vers water toe te voegen aan de vijver en koi's in een boot met vers water gezet waar ze bij kwamen. Na 6 uur zwom alles weer in de vijver en nu dagen later gaat het nog goed.
Vraag; avond van te voren nog de koi's gevoerd, volgende ochtend kwamen ze letterlijk bovendrijven, hoe kan dit ? Ook de snelheid waar het mee gebeurde, 1000m3 is niet snel te beïnvloeden. Ik pomp nu elke dag 120.000 liter water erbij en heb een flinke dompelpomp aanstaan die het water hoog opgooit voor zuurstof. Is het beter diep op 1,5mtr op te pompen of juist ondiep, 50cm ?
Sterft vis door plots ademnood
Re: Sterft vis door plots ademnood
ik vermoed dat je met een zuurstofprobleem zal gezeten hebben,
meet je uw waterwaardes? Het kan bv ook zijn dat je een PH crash hebt gehad (of net niet).
beide kunnen als oorzaak een plotse massale sterfte hebben.
zeker omdat je vermeld dat ze eens apart gezet ze zichtbaar meteen opknapten denk ik dat het een van die 2 dingen zal geweest zijn.
toevallig die nacht extreem veel neerslag gehad?
ps: als je het wil en ziet zitten, ik ben wel benieuwd naar de vijver van 1000 kuub ;-)
foto's kan je eenvoudig posten door ze in een bijlage te steken (onderaan een nieuwe bericht heb je een tabje "bijlage").
meet je uw waterwaardes? Het kan bv ook zijn dat je een PH crash hebt gehad (of net niet).
beide kunnen als oorzaak een plotse massale sterfte hebben.
zeker omdat je vermeld dat ze eens apart gezet ze zichtbaar meteen opknapten denk ik dat het een van die 2 dingen zal geweest zijn.
toevallig die nacht extreem veel neerslag gehad?
ps: als je het wil en ziet zitten, ik ben wel benieuwd naar de vijver van 1000 kuub ;-)
foto's kan je eenvoudig posten door ze in een bijlage te steken (onderaan een nieuwe bericht heb je een tabje "bijlage").
Het is voor ons een beetje gokken zo wat de oorzaak kan zijn. Wat zijn je waterwaarden ?
Relatief hoge watertemperatuur, groen water, drukkend weer met onweer zijn indicatoren waarbij er een plotseling zuurstof tekort kan ontstaan.
Dank voor jullie reactie, het is of jullie erbij waren ! Het was weken erg warm tussen de 30 en 40 gr. al weken geen regen en toe kwam er onweer, het heeft onze tuin niet bereikt maar veel wateroverlast in de omgeving. Wij hebben maar een beetje regen gehad. Dus warm weer, hoge water temperatuur ( op de bodem duidelijk frisser) plots omslag van weer. Ik had nog 2 foto's op mijn telefoon zitten, te zien achter de 2 benzine pompen die draaien en 2 elektra pompen die water omhoog gooien. Niet de mooiste foto's maar was met andere dingen toen bezig, erg stress vol. Ik heb nooit water getest maar ga een set van de week halen.
Toen de vijver een paar jaar oud was moest ik elke week waterplanten eruit halen. Mijn zoon had een graskarper gevangen en die losgelaten om planten te eten. Dat had ik nooit moeten doen. Na een paar jaar was de vis 113 cm en geen plant meer in de vijver. Een week lang met 2 pompen de vijver leeggepomp om vis eruit te halen. Zal een foto plaatsen van vis eerst en dan later. Zodra ik een set heb zal ik mijn waardes plaatsen.
Toen de vijver een paar jaar oud was moest ik elke week waterplanten eruit halen. Mijn zoon had een graskarper gevangen en die losgelaten om planten te eten. Dat had ik nooit moeten doen. Na een paar jaar was de vis 113 cm en geen plant meer in de vijver. Een week lang met 2 pompen de vijver leeggepomp om vis eruit te halen. Zal een foto plaatsen van vis eerst en dan later. Zodra ik een set heb zal ik mijn waardes plaatsen.
Van visje naar een 13 kg vis
Mooi, mooie vijver, maar helaas denk ik ook aan zuurstofgebrek en te veel vis …..
Goed om horen dat u er net op tijd bij was
Goed om horen dat u er net op tijd bij was

Zuurstofgebrek kan de oorzaak zijn, en graskarpers erop steken is miserie die krijg je er nooit meer uit. Eten alle planten op en houden van een bodem met modder. 

Graag hoor ik nog waar ik op moet testen, ik zie kits van met vele tests maar heb ik die allemaal nodig ? Water wat ik erin pomp heeft een DH van 17 dus dat is goed hard.
Nog een vraag, als ik water oppomp om van 2 meter terug op het water te laten vallen voor zuurstof. Is het beter het van 50 cm te doen of juist van 1.6 meter op te pompen. Water word dan meer gemengd, is dit goed of juist slecht ?
Nog een vraag, als ik water oppomp om van 2 meter terug op het water te laten vallen voor zuurstof. Is het beter het van 50 cm te doen of juist van 1.6 meter op te pompen. Water word dan meer gemengd, is dit goed of juist slecht ?
Klopt krijg je er niet meer uit, moest een week pompen om vijver leeg te pompen en dan nog een hele klus om het te harpoeneren. 60 liter benzine verder was hij er uit maar een grote fout van mij om het te doen. Afdoende leer je

ph, gh, kh, nitriet, nitraat, amoniak
kortom een volledig setje kopen, dan heb je het meteen allemaal.
in uw geval zou een digitale zuurstofmeter ook handig kunnen zijn (zeker bij natuurvijvers zonder waterbeweging kan dit nuttig zijn).
persoonlijk zou ik de "diepere" waterlagen niet verstoren en eerder kijken om oppervlakkig het water te roeren.
ik zou voor uw formaat van vijver eerder kijken om een beluchtingsfontijn aan te schaffen en hiervoor te gebruiken.
Deze gaan het water ondiep gaan ophalen en maximaal vernevelen of vermengen met het water van de vijver zelf.
wat ook nog een optie is misschien is bv een zware vijverpomp nemen (geschikt voor gravitaire opstelling) en er een ferme venturi achtersteken (of zelf maken), hiermee steek je eeeeeenorm veel lucht in het water.
in uw geval zou een digitale zuurstofmeter ook handig kunnen zijn (zeker bij natuurvijvers zonder waterbeweging kan dit nuttig zijn).
persoonlijk zou ik de "diepere" waterlagen niet verstoren en eerder kijken om oppervlakkig het water te roeren.
ik zou voor uw formaat van vijver eerder kijken om een beluchtingsfontijn aan te schaffen en hiervoor te gebruiken.
Deze gaan het water ondiep gaan ophalen en maximaal vernevelen of vermengen met het water van de vijver zelf.
wat ook nog een optie is misschien is bv een zware vijverpomp nemen (geschikt voor gravitaire opstelling) en er een ferme venturi achtersteken (of zelf maken), hiermee steek je eeeeeenorm veel lucht in het water.
Dank voor je duidelijke antwoord, test set heb ik besteld en hoop dat dat wat duidelijkheid geeft. Beluchtingspomp had ik op 50 cm en zal het dus ook daar op houden. Digitale zuurstofmeter ook voor gekeken maar wel geschrokken van de prijzen, komt op wenslijst te staan. De dompelpomp die ik nu gebruik geeft een enorme druk en ga kijken hoe zo'n venturi werkt en dat maar ook proberen. Schrik zit er nu goed in want wat kan het snel omslaan. Met beluchten en pompen begint het water super snel groen te worden, was voordat het gebeurde erg helder, uiteraard voor een natuur vijver zonder filters. Groet Rodgerjocca schreef: ↑26 jul 2021, 16:54 ph, gh, kh, nitriet, nitraat, amoniak
in uw geval zou een ook handig kunnen zijn (zeker bij natuurvijvers zonder waterbeweging kan dit nuttig zijn).