Klein natuurvijvertje

Een kleine vijver? Veel vragen? Stel ze hier!
Plaats reactie
Oldtimer
Contacteer:

Klein natuurvijvertje

Bericht door Oldtimer »

Dag kenners,

Al zo'n 20 jaar hebben wij een klein natuurvijvertje in de tuin van ons huis in Frankrijk. Het vijvertje wordt niet belucht en er wordt niet gefilterd. Ik moet bekennen, ik heb er nog nooit iets aan gedaan als er af en toe een hark door trekken, alle willde planten die er in staan goeien als een waanzinnige en de vijver zat, ja ik zeg zat, vol met goudvissen. Door omstandigheden zijn we er niet zo heel vaak meer waardoor vorig jaar zomer de vijver droog is komen te staan. Ik had de hoop dat de vissen nog in de onzichtbare prut zouden overleven maar het was zo'n kurkdroge armoedige bende dat ik eigenlijk wel kon weten dat alles was gestorven. Sneu maar helaas. Heb er nog een tuinslang in gehangen maar er was geen vullen aan.

In mijn omgeving kan ik aan grotere natuurlijke vijvers zien dat het niet veel regent. Er staat nu wel weer aardig water in mijn vijvertje.

Aan de hand van bijgaande fotos wil ik graag van jullie weten, wat moet ik hier aan het water toevoegen, of juist niets toevoegen. De planten zijn weer aan het groeien, er pringen weer wat kikkertjes rond, er vliegen torretjes over het water, dus er komt weer leven in.
Wat moet er gebeuren om die algplakken die je ziet drijven weg te krijgen. Vijvertje is ongeveer 10x5 en ben al heel lang bang dat ik er een keer in lazer want heb geen idee hoe diep hij is :Yahoo:
Bijlagen
20210327_211131.jpg
20210327_211131.jpg (110.65 KiB) 426 keer bekeken
20210327_204518.jpg
20210327_204518.jpg (98.3 KiB) 429 keer bekeken
FredLekx
Contacteer:

Re: Klein natuurvijvertje

Bericht door FredLekx »

Wat je in ieder geval moet doen is zorgen dat je een foto laat nemen wanneer je er in gelazerd bent.... ;cool;
Oldtimer
Contacteer:

Bericht door Oldtimer »

:lol:
mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang »

Als in het verleden niets gedaan werd om het water gezond te houden, dan zou ik nu ook niets doen.
Het is een biotoop welke vanzelf weer stabiel zal worden ( tot de volgende droogte )

Natuurlijk is dat nu minder mooi, maar op termijn zal het goed komen.

Mijn idee is, als je nu kunstmatig gaat sturen je voor altijd moet blijven sturen
En dat zal lastig worden als je niet met grote regelmaat daar bent
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping
Oldtimer
Contacteer:

Bericht door Oldtimer »

Dank @mart-ang
Ik denk dat je gelijk hebt. Er staat nu aal minder water in dan voorheen. Ik ben heel benieuwd of er ooit nog een goudvis opduikt, de kikkers zijn er al.
Plaats reactie

Terug naar “De kleine, maar fijne, vijvers...”