waterkwaliteit

Zoals vanzelfsprekend: vijvers aangelegd door professionelen
Rik1

waterkwaliteit

Bericht door Rik1 »

Enkele maanden geleden hebben we een zwemvijver aangelegd van 3.5 x 9 meter.
We hebben twee goudwindes gekocht die plaats genoeg hebben om te zwemmen :D en helpen ons door vliegen en muggen te pakken.
Het filtergedeelte is 0.5 x 9 meter, gevuld met lavastenen en gele irissen.
De filter zit onderaan de lavastenen en spoelt 10000 l/u.
D.m.v. een zwemvijverrobot wordt 2x per week schoongemaakt.
Toch hebben we een probleem: de wanden en vloer zijn groen (de zwemvijverrobot krijgt het groen niet weg).
Op het forum hier heb ik verschillende antwoorden gevonden: algen en/of teveel voedingsstoffen.
Hoe kun je testen als het water teveel voedingsstoffen heeft? Bestaat daar überhaupt een test voor?
Bestaat er een product die algen weg neemt maar onschadelijk is voor planten en vissen?
jocca

Re: waterkwaliteit

Bericht door jocca »

wat is groen? in een natuurlijke vijver is het logisch dat oppervlaktes na verloop van tijd groen (er komt precies een donslaagje algen op) gaan worden ...
zijn het echt slierten vuil dat er aan hangen dan moet uw filtersysteem nagezien worden of dit performant genoeg is.
Rik1

Bericht door Rik1 »

Het zijn geen slierten, het is als groene aanslag op de grond en wanden.
Ik ging ervan uit dat door de filtering (lavastenen en planten) + 2x per week de robot, alles proper kon gehouden worden.
Dat werd ons ook door de verkoper van de zwemvijver beloofd.
Daver

Bericht door Daver »

Dit is niet mogelijk zonder toevoegingen van alg dodende spullen. Als je echt een zwembad wilt qua wanden zal je denk ik cloor etc moeten gaan toevoegen, maar dat haalt weer het zwemvijver gevoel weg.
Rik1

Bericht door Rik1 »

Chloor toevoegen is geen optie vanwege de vissen en planten, wat ik zoek is een product die algen laat verdwijnen maar die onschadelijk is voor vissen en planten.
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Hallo Rik,
Welkom bij Koivrienden!

Stel jezelf nog even voor in het daarvoor bestemde topic.

Benieuwd hoe je leverancier z'n beloften denkt na te kunnen komen, zonder gebruik te maken van bv. zink-oxide.
AVG

Bericht door AVG »

Rik1 schreef: 13 sep 2020, 10:28 wat ik zoek is een product die algen laat verdwijnen maar die onschadelijk is voor vissen en planten.
Welkom Rik.

Naar zo'n product hoef je niet te zoeken, want die zijn er helaas niet, al willen sommige producenten ons anders doen geloven.
Rik1

Bericht door Rik1 »

Hier een voorbeeld van "voor" en "na":

Afbeelding

Afbeelding
jocca

Bericht door jocca »

er bestaat gewoon niets ...
tenzij je naar chemische middelen zal gaan (zink-oxide bv), maar daar wil je dan weer niet in zwemmen.
Ook de zeer lichte bekleding zal je niet veel helpen (eigenlijk wel bizar ... naar opwarming toe is dit ook niet optimaal, zwarte liners gaan nl vlugger opwarmen en zorgen voor warmer water dan een witte reflecterende).
In een natuurlijke vijver ga je altijd vervuiling hebben, al stofzuig je het nog iedere dag 24/24 in ieder water krijg je een bepaalde vorm van vervuiling en die zal zich manifesteren op de wanden van de vijver...
Het is natuurlijk en niets aan te doen.
Meer zelfs, grote kans dat er draadalgen gaan ontwikkelen op de lavastenen en als er geen lavalamp in zit ga je vrijwel zeker 1 tot 2x per jaar pretgroen water krijgen ...

kleien opmerking nog, ik zie dat er een heuvel ligt aan 2 kanten van de vijver, hopelijk ligt de blauwsteen hoog genoeg (en de naad tussen blauwsteen en vijver volledig dicht) anders gaan er bij een hevige stortbui regenwater het heuveltje aflopen en zo de vijver in gaan en dat is water met veel voedingsstoffen in ...
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik zie zelfs dat er stenen op de blauwe steen geplaatst zijn.
Ook de aanplant is nog niet van dien aard om de aanvoer van voedingsstoffen ( die in alle wateren gebeurt ook al zou er geen vis in zitten )
te verwerken zodat de aangroei van algen verminderd kan worden. Ook is lava zelf is al een bron van voedingsstoffen.
Met een pomp van 10 m³ gaat het water om de 4 uur rond met een overloop van 9 meter gaan er zich zones vormen waar het water zo goed als stil zal staan.
Ook zie ik dat de vijver schijnbaar nog hoger gevuld moet worden wat ook betekend dat de planten toch een fiks eind onder water zouden komen te staan.

mvg
guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Rik1

Bericht door Rik1 »

Dank voor alle tips!
Ik zal er zeker rekening mee houden.
De stenen liggen tegen de blauwsteen, de grond ligt 10cm lager dan de blauwsteen.
Op de foto lijkt het dat de stenen op de blauwsteen liggen maar dit is niet zo.
Wat betreft de lavalamp zal ik e.e.a. moeten opzoeken want ik weet niet wat het is en wat het doet.
bazzio

Bericht door bazzio »

Een lavalamp is leuk maar denk dat jocca een uv lamp bedoelde :wink:

Biologische vervuiling/aanslag (zo'n glad slijmerig laagje) heb je snel in natuurlijk water, ook al is je filtering nog zo goed. Wil je spik en span en er ook nog in kunnen zwemmen, dan zal je toch echt met chloor moeten gaan werken.
jocca

Bericht door jocca »

:dash: idd uv-lamp
maar dan nog, dat zal het gladde groenige laagje niet voorkomen (in tegendeel, indien de filtering niet goed is ga je dan vrijwel zeker draadalgen krijgen).
biologisch evenwicht is moeilijk te verkrijgen (het noemt niet voor niets evenwicht)
Ronny66

Bericht door Ronny66 »

Mooie zwemvijver een mooi geheel
Koi vijver 11 kuub
Filter Red Label Happy
1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843
Rik1

Bericht door Rik1 »

ok, en wij die dachten dat met lavastenen en planten de gehele zwemvijver spic en span zou zijn :?
Das nogal een tegenvaller want als leek weet je niets en de verkoper kon het zeer goed uitleggen...
Nog een vraag voor de kenners: zou het algenprobleem verbeteren moesten we een pomp steken met dubbele capaciteit (20K liter i.p.v. 10K liter per uur)?
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ....door, of met professionelen”