wordt verversen onbetaalbaar in België

De naam zegt het zelf...
jocca

Re: wordt verversen onbetaalbaar in België

Bericht door jocca »

Guyke schreef: 04 aug 2022, 09:02 Hallo,

@jocca

Ik zou niet twijfelen.

Mvg
Guyke
idd, maar ik bedenk het mij gewoon altijd te laat :dash: ,
volgende week es mijn werk van maken
erwin2

Bericht door erwin2 »

Guyke schreef: 04 aug 2022, 08:47 Hallo,
erwin2 schreef: 03 aug 2022, 21:54
Orioner schreef: 03 aug 2022, 21:44 Ijzer bindt zich met zuurstof en ook met fosfaat.
Dat klopt , bij een ontijzeraar kan je na enige tijd door je ontijzeraar ook gelijk je fosfaat mee afvangen (soort van ijzerzand-oxide heb je dan)
Dus als je paar honderd liter zand laat meedraaien op je vijver en ongefilterd putwater in je vijver pompt , kan je in theorie je fosfaat serieus laten zakken .
Een wapeningsstaafje icm zand kan ook al wat teweeg brengen voor je fosfaatgehalte .
Hier kan ik niet goed meer volgen.
Als ik zoek op fosfaat kom ik bij meststoffen en zepen uit.
De enige manier dat ik kan vinden zo dat er fosfaten in de vijver komen is via het leidingwater ( meesten vullen met leidingwater ) of putwater ( in landbouwstreken zitten fosfaten in de bovenste grondwaterlagen door de bemestingen ) Of ook door gebruik van meststoffen in de tuin die dan ook in de vijver kunnen terecht komen.

Wat wel in de vijver veel voorkomt is nitraat maar of dat op dezelfde wijze uit de vijver gehaald kan worden weet ik ook niet.

Mvg
Guyke
Hallo Guyke , bevat jouw voer geen fosfaat dan ? Wellicht dat bij u dan het fosfaat mee opgebruikt wordt in de processen en zich niet opstapelt , maw u heeft geen overschot .
Jef

Bericht door Jef »

Uiteraard bevat elk voer ook fosfaat; je vissen hebben het zoals de mens ook nodig voor de beenvorming en de energiestromen in het lichaam.
nog steeds aan het bouwen ...
mario1

Bericht door mario1 »

jocca schreef: 04 aug 2022, 08:50 ik zou es moeten kijken voor een labo waar je putwater kan laten testen ... wij hebben een put laten boren, maar zit amper 6 meter diep. Wel op een zeer goede waterlaag (we kunnen probleemloos 12.000 liter trekken per dag momenteel ...), van ijzer is er in de verste verte geen spoor te bekennen ... misschien kan dit voor ons een uitkomst bieden.
Hier haal ik water op amper 4.5 meter diepte.
Heb dit ook laten onderzoeken in een labo, en dit werd ok bevonden voor mijn vijver.
Probleem is dat dit oppervlakte water wordt genoemd.
Hiermee wil ik zeggen dat het vandaag ok wordt bevonden, volgende week kan het anders zijn.
Met een put van vb 60 of 70 meter diep blijven je waarden nagenoeg stabiel.
jocca

Bericht door jocca »

mario1 schreef: 04 aug 2022, 12:41
jocca schreef: 04 aug 2022, 08:50 ik zou es moeten kijken voor een labo waar je putwater kan laten testen ... wij hebben een put laten boren, maar zit amper 6 meter diep. Wel op een zeer goede waterlaag (we kunnen probleemloos 12.000 liter trekken per dag momenteel ...), van ijzer is er in de verste verte geen spoor te bekennen ... misschien kan dit voor ons een uitkomst bieden.
Hier haal ik water op amper 4.5 meter diepte.
Heb dit ook laten onderzoeken in een labo, en dit werd ok bevonden voor mijn vijver.
Probleem is dat dit oppervlakte water wordt genoemd.
Hiermee wil ik zeggen dat het vandaag ok wordt bevonden, volgende week kan het anders zijn.
Met een put van vb 60 of 70 meter diep blijven je waarden nagenoeg stabiel.
misschien een domme opmerking ... maar in sé zou je een aantal parameters ook met gewone druppeltesten kunnen meten. Ik vermoed dat de hoeveelheid zware metalen in het oppervlaktewater niet vlug gaan veranderen (tenzij er wat gebeurd in de nabije buurt), het enige wat ik zou kunnen bedenken dat kan veranderen zijn bv nitraat en dergelijke (maar dat kan je terug meten met de druppeltesters).
Of ga ik hier nu veel te kort door de bocht?
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@erwin2
@Jef

Had ik helemaal geen erg op dat het via het voer ging. :oops:

Is dus samen met nitraat voeding voor mijn planten.
In vijvers zonder planten ( en ik bedoel dus echte waterplanten ) kan dat gaan oplopen.

Weer een gegeven rijker [thank_you

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
jo8810

Bericht door jo8810 »

Mijn boorput is ongeveer 35 m diep en levert mooi zuiver water. Alleen heel zacht. Gh is 3à4.
Welk is mijn vijverwater verschrikkelijk groen en krijg het op geen enkele manier helder.
Rogiers Kristof

Bericht door Rogiers Kristof »

Hi Jocca,

Ik heb hier bij ons destijds ook zelf een put geboord van 9meter diep met filterbuis en wordt nu enkel gebruikt om de planten in de tuin te bewateren, voor de vijver bij te vullen durf ik het niet te gebruiken omdat ik het ook nog niet heb laten testen.
Wat ik wel al eens gedaan heb is het water in een glas doen en dit een week laten staan en het blijft helder, ik had ergens gelezen dat als het bruinachtig zou worden er ijzer aanwezig is.
Ook gebruiken we het putwater nu reeds 3 jaar om het zwembad (8m3) van de kids te vullen maar als ik er dan chloor toevoeg wordt het groenachtig maar de volgende dag terug helder.

Mvg,
jocca

Bericht door jocca »

bericht gekregen van de apotheek, je kan dit blijkbaar via hen ook laten onderzoeken ... en dit meteen voor biologisch als bacteriële samenstelling ...
kostprijs valt eigenlijk zeer goed mee ... we gaan hier es werk van maken (dan weet ik meteen of we dat water eigenlijk kunnen gebruiken voor het vullen van de kleine haar zwembadje :oops: :oops: )
poutie

Bericht door poutie »

Een keer minder op restaurant gaan en wij zullen nog altijd een potje vers water kunnen geven ieder week aan ons vriendjes of niet ? :D :D :D
jocca

Bericht door jocca »

poutie schreef: 04 aug 2022, 15:30 Een keer minder op restaurant gaan en wij zullen nog altijd een potje vers water kunnen geven ieder week aan ons vriendjes of niet ? :D :D :D
kga nu al maar 2x per jaar op restaurant om een spaghetti te gaan eten ... :cry: :cry: :cry:
als ze het water gaan optrekken naar +15 euro per kuub met hun digitale meters dan zitten we hier aan wekelijks dik 60 euro water ...
is 240 euro per maand, dat is al een aardig etentje met 2 :(
poutie

Bericht door poutie »

Een keer niet gaan uiteten in een maand en het komt goed Joachim :D
jocca

Bericht door jocca »

poutie schreef: 04 aug 2022, 15:53 Een keer niet gaan uiteten in een maand en het komt goed Joachim :D
ma ik ga maar 2x per JAAR uit eten ...
wat ik wel kan doen is iedere maand 1x bij jullie komen eten, dat scheelt dan wel weer een beetje :lol: :lol: :lol:
goshiko

Bericht door goshiko »

Kristof, doe de test met het glas nog eens. Maar blaas met rietje een tijdje in het met putwater gevulde glas. Minuutje is voldoende, je mag onderbreken 😀

Laat dat twee dagen staan, als er dan geen bezinksel in je glas is (roestachtig stof), dan zit er geen ijzer in.
Of het zou moeten zijn dat de ph van het water heel hoog is, dan ga je met beluchting geen ijzervlokking krijgen.

Goshiko
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
Orioner

Bericht door Orioner »

1 goede tip: hou digitale meters zolang mogelijk buiten. De digitale watermeter komt eraan als ze al niet bezig zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”