wordt verversen onbetaalbaar in België

De naam zegt het zelf...
Marcvd

Re: wordt verversen onbetaalbaar in België

Bericht door Marcvd »

Goede morgen, ik ben ook benieuwd naar de afrekening voor dit jaar, vorig jaar een nieuwe vijver gevuld van 24M3 en zeer regelmatig aan het verversen ( in combinatie met regenwater).
Daarnaast heb ik nog een vijver van 5M3 . In het grondwater is er veel ijzer aanwezig. (op 6m diepte)
jocca

Bericht door jocca »

zolang ze die digitale meter niet uitrollen op grote schaal zal het watertarief altijd hetzelfde blijven, dus in sé zou je perfect kunnen weten wat de afrekening zal zijn.
het zal veel slechter zijn eens die digitale meters op grote schaal verdeeld zijn, dan zou men (en men zal het doen) perfect een variabel watertarief kunnen aanbieden waarbij de verbruiker betaald ...

in de wintermaanden zou het watertarief in sé vrij goedkoop kunnen zijn, in de zomer bij een mogelijke schaarste kan men het pokkeduur maken ...
Marcvd

Bericht door Marcvd »

dan zullen we misschien ook water aankopen in de winter en opslaan :lol:
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Toen ik 15 jaar geleden een gemeenschappelijk put liet boren met de buurman ( was de periode dat de oppervlaktewaterbelasting zijn intrede deed) zei men , zoals in die periode toen ik en de buurman zonnepanelen lieten leggen, dat wij goed zot waren.
Wel die kritikasters liggen nu te zagen over hoge rekeningen…..
Ik heb mijn eindfactuur voor gas en elektriciteit ontvangen ( eindelijk want ben overgestapt op 1 januari naar een andere leverancier ) en krijg 286,41 euro terug :dance:
Die leverancier wou in oktober verleden jaar mijn voorschotten nog gaan verhogen met 80 euro per maand ( verdubbelen van mijn voorschot ) wat ik toen na heel wat getouwtrek en nazicht van mijn contract toen ook heb geweigerd ( en terecht als je ziet dat ik nog terugkrijg.)

Juist zoals met mijn batterij kreeg ik weer die opmerking van dat haal je er nooit uit.
Wel ik moet mijn looptijd steeds herberekenen want het word alsmaar korter.

Nog wat tijd en ik haal de vijver ook nog van het net voor het meeste van de tijd en wat dat gaat brengen zal ik nog wel eens melden.

@jocca

Dat klopt helemaal want ik ken mensen die in dat testprojekt zitten en het principe is hetzelfde als bij elektriciteit nl een capaciteitstarief/piektarief

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
jocca

Bericht door jocca »

hup, het is droog en de prijzen gaan naar boven,
binnen nu en een paar jaar de digitale waterteller erbij en we krijgen een variabel watertarief en vanaf dan mag je een kruis maken over waterverversingen met kraanwater.

https://www.hln.be/geld/drinkwater-word ... ~a173bef0/
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Een kruis er over maken is misschien wat grof maar het zal er niet goedkoper op worden.
Echter er zijn mensen die daar niet van wakker liggen juist zoals men nu massaal hout gaat stoken en het klimaat overboord gooit

Mvg
Guyke
evn35

Bericht door evn35 »

Ik heb een boorput, met de hardheid is meer dan 80 duitse graden, zou een waterverzachter daar een oplossing kunnen zijn?
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ben je daar zeker van want 80 Duitse graden is wel heel extreem hard water.
Een waterverzachter voor huiselijk gebruik zou ik niet gebruiken. Ontharders gebruiken zout om de kristallen te spoelen en bij zulke waarden gaat dat spoelen vrij frequent worden.
Daarbij komt dat er een deel van dat zout ook in de leiding terecht komt.
Wij hebben hier een ontharder en dat is zeer goed werkzaam tegen kalkaanslag, minder zeep gebruiken, zachter aanvoelen, maar om zogezegd van de kraan drinken dat niet.
Ik heb daarvoor een bypass gezet zodat we nog het oorspronkelijke water kunnen gebruiken zonder ontharding.

Mvg
Guyke
goshiko

Bericht door goshiko »

Ik vul nu bij via boorput van 13m diep. Water heeft teveel ijzer, maar ik ontijzer via sterke beluchting waarna het water minstens 1 dag in een vijfkamerfilter blijft (filter is klaverbladfilter , over van een vorige vijverconstructie). Ontijzering is heel efficient, voor fde filter heb ik quasi onmeetbaar ijzergehalte, na de filter meet ik niks meer.

Goshiko
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
erwin2

Bericht door erwin2 »

goshiko schreef: 03 aug 2022, 18:44 Ik vul nu bij via boorput van 13m diep. Water heeft teveel ijzer, maar ik ontijzer via sterke beluchting waarna het water minstens 1 dag in een vijfkamerfilter blijft (filter is klaverbladfilter , over van een vorige vijverconstructie). Ontijzering is heel efficient, voor fde filter heb ik quasi onmeetbaar ijzergehalte, na de filter meet ik niks meer.

Goshiko
Met beluchten krijg je dat er snel uit , als je sneller water wilt kan je het ijzer over filterzand afvangen .
Maar gewoon een dag stil laten staan na beluchten werkt ook prima .
Ik pomp het ijzer gewoon zo de vijver in (2-3 mg/l)
En ook zo het aquarium in en in de opgroeibak .
Orioner

Bericht door Orioner »

Ijzer bindt zich met zuurstof en ook met fosfaat.
erwin2

Bericht door erwin2 »

Orioner schreef: 03 aug 2022, 21:44 Ijzer bindt zich met zuurstof en ook met fosfaat.
Dat klopt , bij een ontijzeraar kan je na enige tijd door je ontijzeraar ook gelijk je fosfaat mee afvangen (soort van ijzerzand-oxide heb je dan)
Dus als je paar honderd liter zand laat meedraaien op je vijver en ongefilterd putwater in je vijver pompt , kan je in theorie je fosfaat serieus laten zakken .
Een wapeningsstaafje icm zand kan ook al wat teweeg brengen voor je fosfaatgehalte .
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
erwin2 schreef: 03 aug 2022, 21:54
Orioner schreef: 03 aug 2022, 21:44 Ijzer bindt zich met zuurstof en ook met fosfaat.
Dat klopt , bij een ontijzeraar kan je na enige tijd door je ontijzeraar ook gelijk je fosfaat mee afvangen (soort van ijzerzand-oxide heb je dan)
Dus als je paar honderd liter zand laat meedraaien op je vijver en ongefilterd putwater in je vijver pompt , kan je in theorie je fosfaat serieus laten zakken .
Een wapeningsstaafje icm zand kan ook al wat teweeg brengen voor je fosfaatgehalte .
Hier kan ik niet goed meer volgen.
Als ik zoek op fosfaat kom ik bij meststoffen en zepen uit.
De enige manier dat ik kan vinden zo dat er fosfaten in de vijver komen is via het leidingwater ( meesten vullen met leidingwater ) of putwater ( in landbouwstreken zitten fosfaten in de bovenste grondwaterlagen door de bemestingen ) Of ook door gebruik van meststoffen in de tuin die dan ook in de vijver kunnen terecht komen.

Wat wel in de vijver veel voorkomt is nitraat maar of dat op dezelfde wijze uit de vijver gehaald kan worden weet ik ook niet.

Mvg
Guyke
jocca

Bericht door jocca »

ik zou es moeten kijken voor een labo waar je putwater kan laten testen ... wij hebben een put laten boren, maar zit amper 6 meter diep. Wel op een zeer goede waterlaag (we kunnen probleemloos 12.000 liter trekken per dag momenteel ...), van ijzer is er in de verste verte geen spoor te bekennen ... misschien kan dit voor ons een uitkomst bieden.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@jocca

Ik zou niet twijfelen.

Mvg
Guyke
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”