Ervaring/mening over systeem David Pagan Butler?

Voorstellingen van zelfbouwvijvers
Plaats reactie
Tomvdw

Ervaring/mening over systeem David Pagan Butler?

Bericht door Tomvdw »

Beste Koivrienden,

IK dacht een kleine zwem/plonsvijver aan te leggen geïnspireerd door het bekijken van en lezen over het concept van David Pagan Butler. Meer info op zijn website:http://www.organicpools.co.uk/ en Youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/davidpaganbutler

Onze ruimte is echter beperkt en beslaat maximaal 20-22 m2. Waarvan de helft voorzien is voor het plantgedeelte/zuivering.

Ik moet erbij zeggen dat ik nieuw ben in de wereld van vijvers en geen voorgaande ervaring heb maar wel veel goesting om te starten met de aanleg. Ik stootte op dit forum (wel oldschool.. :) ) na wat verder onderzoek online over airlifts.

En ik had graag beroep gedaan op de expertise van de leden hier om eens te bevragen wat jullie opinie is over het systeem van David P. Butler? Is er iemand die hier directe ervaring mee heeft? Zijn er bedenkingen bij het systeem? Kwalitatieve levensduur? Extra opmerkingen die ik best in rekenschap neem vooraleer ik aan mijn eigen project begin?

Alle opmerkingen en advies zijn waardevol en erg geapprecieerd.
Mvg,
Tom

willem v d

Re: Ervaring/mening over systeem David Pagan Butler?

Bericht door willem v d »

Dit is een koi forum waar ook andere vijver liefhebbers welkom zijn.
Dat gezegd hebben zijn hier voor en tegenstanders tegen over een planten filter in een vijver met koi.
Maar waar we het allemaal wel over eens zijn, is dat dit alleen niet voldoende filtering is voor een koi vijver.

U Spreekt over een plons/zwem vijver. Als u alleen vissen en geen koi in de vijver gaat plaatsen, dan kan een moeras filter wel voldoende zijn.
Hoewel ik wel een bodem drain en vuil filter er bij zou willen zetten om al het grove vuil zoals zand en bladeren er uit te halen.
Hiermee is het niet nodig om elke 2 jaar de vijver leeg te pompen om de bodem te reinigen.

Een bio vijver lijkt leuk maar het is lastig om altijd een goed balans te houden.
Teveel afvalstoffen en u heeft algen
Te weinig afval stoffen en de planten doen het slecht
In het voorjaar groeien de planten nog niet en krijg je gegarandeerd eerst een groene vijver omdat algen wel eerder/sneller groeien.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Tomvdw schreef:
20 mei 2020, 12:25
Onze ruimte is echter beperkt en beslaat maximaal 20-22 m2. Waarvan de helft voorzien is voor het plantgedeelte/zuivering.
Welkom bij de koivrienden Tom,

Als ik zie welke plantenzone er rond de vijver van David Pagan gelegen is , dan zou het eventueel kunnen, maar dan moet het ook nog eens goed zijn aangelegd
Mooi concept maar niet simpel :wink:
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Tomvdw

Bericht door Tomvdw »

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. De verschillen in meningen over mogelijke problemen en wat te verwachten en wat niet maakt het soms moeilijk te navigeren voor de starter.

Ik las hier al een aantal keren dat een volledige biologische vijver niet eenvoudig zou zijn. Hoewel David Butler zelf het omgekeerde beweert, het zou net het hele proces ivm met aanleg versimpelen? De afwezigheid van vissen zou het algenprobleem verkleinen, en de afwezigheid van zwaardere pompen zou net bevorderend werken voor het biologische evenwicht in de vijver omdat kleinere organismen (daphnia's etc..) en ander leven in het water beter kunnen floreren.
Zijn er hier mensen die bv een vijver enkel en alleen met een plantenfilter en airlift zuiveren en waar geen vis in zit? (Maw, geen bodemdrain, geen skimmer,..) Haha, misschien op een koi forum is die kans gering... :slap:

David zelf bv zegt dat hij geen problemen ondervind met dichtslibben van filterbuizen in de gravelzone, hij heeft ook geen bodemdrain etc..

Of beter gezegd, zien de leden hier daar een issue mee of niet? Ik kan niet zoveel kritische info vinden online over zijn systeem. Bijna iedereen lijkt er tevreden over te zijn. Dat lijkt opt eerste zicht een goede zaak maar misschien is er gwn te weinig ervaring mee. Vandaar ik hier toch eens verder wou aftoetsen vooraleer ik verder ga met de uitvoering.

Nogmaals hartelijk dank voor alle reacties,
Tom

Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Zonder skimmer lijkt me lastig als ik nu kijk wat er op het water drijft na een beetje wind, biologisch of niet maakt daarvoor niet uit. Lijkt me niet fijn om daar dan in te zwemmen. Voor de beestjes op het water is het wel beter om er geen skimmer in te hebben.

Zonder bodem drain zal je af en toe moeten zuigen als je geen ophoping aan slib wilt, maar zelfs met drain ontkom ik daar niet aan. Als kind hadden we alleen vijvers zonder filter of pomp, met voldoende planten werd het een leuk eco systeem met kikkers, salamanders, geel gerande watertorretjes, schrijvertjes etc, zag er altijd leuk uit zonder veel algen het grootste deel van het jaar.

Mijn enige vraag voor zwemvijvers zou zijn hoe er blauwalg en botulisme word voorkomen. Geen idee of dat een probleem kan zijn voor zulke vijvers, in buitenwater is het een groeiend probleem door de warmte.

willem v d

Bericht door willem v d »

Kijk eens naar de filmpjes...
Qua oppervlakte is de helft of meer bedoeld als plant deel. Deze ruimte heeft de gemiddelde huiseigenaar in zijn/haar tuin.
Ook zag ik geen vissen in de vijvers geplaatst worden.

Zijn biologische vijvers zullen wel werken maar dan moeten er geen grote vervuilers in leven zoals koi of ganzen die door het hek komen
Hoewel ik zijn systeem met zijn type airlift mooi vind, moet je niet onderschatten hoeveel water hij hiermee laat bewegen. Deze beweging is zeer belangrijk.
Stil water is dood water bewegend water komt leven op af.
En ik zie elke keer zijn eigenste biofilter weer terug komen.

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ... door koivrienden”