Welke vijverpomp ?

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
Plaats reactie
Pvrancke

Welke vijverpomp ?

Bericht door Pvrancke »

Hallo,

Ben bijna zover dat ik de vijver kan gaan vullen, maar …
Bedoeling was om een Blue Eco pomp met 4 flow aan te kopen om mijn biologie te voeden.
Doel +/- 20m³ te voorzien voor elke biofilter hoogte dat moet gepompt worden is 1,5 m.
Maar de Blue Eco's zijn nergens meer te verkrijgen, er komt de komende maanden ... ? een ander model uit.

Ik kan nergens een ander merk vinden wat betreffende opbrengst en verbruik in de buurt komt van de Blue eco.
Verder zat ik nog te denken aan de aankoop van een veel goedkopere pomp welke dan wel veel meer gaat verbruiken.
Maar daar dit maar tijdelijk is dit niet zo een groot probleem.
Deze pomp kan dan later dienen als reserve.
Suggesties ?

Met vriendelijke groeten,
Patrick

madinees

Re: Welke vijverpomp ?

Bericht door madinees »

Ik heb ook Blue Eco's (2x 320) en dacht dat ze er nog gewoon zijn hoor.
De mijne heb ik 1,5 jaar geleden gekocht voor een interessante prijs. Er zit veel marge op dus een bod doen heeft vaak nut!

Daarnaast hoor je tegenwoordig vaker wat over Highfill pompen.
Je zou daar eens naar kunnen kijken.

Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Mogen inderdaad niet verkocht, iets met hoogfrequent storing heb ik via via begrepen (verder dus niks mis mee als je er al een hebt lijkt me). Ik had een 4Flow 500 willen hebben maar heb nu als alternatief een FlowFriend Pro, alleen heb ik een opvoer hoogte van ca 10-15 cm, voor 1,5 meter opvoerhoogte heb je een beetje een probleem inderdaad.

Ik zou of een demo model kopen (google) of tijdelijk een goedkopere stroom vreter inbouwen tot ze weer leverbaar zijn. Ze blijven qua aansluiting gelijk dus in theorie zou je al buizen kunnen aanleggen, maar of dat verstandig is... ik had gelukkig een alternatief

madinees

Bericht door madinees »

Kijk ook eens naar een Oase Titanium heb ik ook over getwijfeld, ook goede pompen.
Daarnaast kijk ik snel op de sites van een paar bekende Koi dealers, de 'kleine' Blue Eco pompen zijn inderdaad uitverkocht, de zwaardere modellen nog gewoon op voorraad?

willem v d

Bericht door willem v d »

Inderdaad de titanium 50000 zou een goede keus kunnen zijn.
Als je de pomp curve bekijkt zit deze op 35/36 m3 op vol vermogen met 1.5 meter op voer hoogte.
Ander voordeel is dat deze pomp zowel nat en droog opgesteld kan worden, iets wat je niet kan met een flowfriend.

Budeltje

Bericht door Budeltje »

De marine aqua ac 20.000 is wellicht je oplossing. Die doet nog altijd 20 kuub bij 2m opvoerhoogte. Het is wel een 200 watt pomp. In aanschaf zeer goedkoop. Deze zou je kunnen gebruiken tot je de blue eco wel kunt kopen.

madinees

Bericht door madinees »

Die is wel heel goedkoop, wordt onder diverse merknamen verkocht zie ik onder zelfde typenummer (ACP-531).
Zou het persoonlijk niet willen, daarnaast vraag ik me af of ze echt dat debiet halen en of ze aan alle veiligheidsvoorschriften van hier voldoen?

https://fineaquarium.en.made-in-china.c ... arden.html

willem v d

Bericht door willem v d »

Ik denk ook niet dat deze pomp 20000 per uur haalt, laat staan met 1.5 meter opvoerhoogte.

Pvrancke

Bericht door Pvrancke »

Hallo,

Bedankt allemaal voor het helpen meezoeken.
Probleem is dat geen enkele pomp van de duurdere pompen het debiet haalt ten opzichte van het verbruik als de bleu eco 500 met 4 flow kop.
Blue eco 500 met 4 flow kop met 1.5 m opvoerhoogte : 20 m³ aan +/-60W of 40m³ aan +/-225W
Aquamax titanium 51000 :met 1.5 m opvoerhoogte : 36m³ max aan 320 w wat toch een behoorlijk verschil is.

Demo Blue eco pompen zijn ook niet te koop ondanks dat ze als beschikbaar op de site staan.
Zwaardere Blue eco pompen als ze nog beschikbaar zouden zijn (wat ik betwijfel), verbruiken zeer veel meer dan de blue eco 500.
vb .: Blue eco 1500 met 1.5 opvoerhoogte: 20 m³ aan +//-110w of 40m³ aan maar liefst 750 w !!!! met 4 flow kop haalt hij terug de cijfers van de blue eco 500.

Flow friend pompen kunnen niet nat opgesteld worden.

Dus het zal nog wat verder zoeken worden, de richting gaat meer naar een voorlopige pomp, ik zal er me nog wat moeten in verdiepen.

Groetjes,
Patrick

madinees

Bericht door madinees »

Interessant vraag stuk en goed naar de pompgrafieken kijken. Niet wat een pomp maximaal kan (is helemaal niet zo relevant).
Vaak zijn 2 pompen op laag vermogen goedkoper dan 1 pomp op vol vermogen.

Een vijver draait voor meerdere jaren daarom mag je toch wel met 5 jaar voor een pomp rekenen lijkt me.
Dan kun je ook uitrekenen wat iets over een periode kost. Maakt de vaak hogere aankoopsom vaak relatief een goedekopere optie!

Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Toen ik moest beslissen in januari waren ze nog aan het ontwerpen, je zou ze even kunnen contacteren om te vragen of ze al een datum hebben nu.

Pvrancke

Bericht door Pvrancke »

Hugo75 schreef:
29 mar 2020, 21:42
Toen ik moest beslissen in januari waren ze nog aan het ontwerpen, je zou ze even kunnen contacteren om te vragen of ze al een datum hebben nu.
Contact heb ik reeds gehad en ze hebben me verteld dat het nog enkele maanden zou duren en in de huidige omstandigheden kon het nog uitlopen.

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”