Nieuwe dubbele vijver

Zoals vanzelfsprekend: vijvers aangelegd door professionelen
Guyke

Re: Nieuwe dubbele vijver

Bericht door Guyke »

Hallo,
Hugo75 schreef: 22 mar 2020, 22:35 Hmmm, goed punt over die gladheid, ik had puur naar de sterkte gekeken. M’n vlonder voor m’n tuinhuisje word ook spekglad. Ik ga kijken of ik er iets op kan schroeven/smeren
De treden zijn dan in bankirei maar de dragers in grenen.
Grenen is nu niet het hout om onbehandeld in vochtige ruimtes te gaan gebruiken.
Die had je dan ook beter in bankirei gemaakt.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Guyke schreef: 22 mar 2020, 23:16 Hallo,
Hugo75 schreef: 22 mar 2020, 22:35 Hmmm, goed punt over die gladheid, ik had puur naar de sterkte gekeken. M’n vlonder voor m’n tuinhuisje word ook spekglad. Ik ga kijken of ik er iets op kan schroeven/smeren
De treden zijn dan in bankirei maar de dragers in grenen.
Grenen is nu niet het hout om onbehandeld in vochtige ruimtes te gaan gebruiken.
Die had je dan ook beter in bankirei gemaakt.

mvg
Guyke
Het is geimpregneerd hout (ik heb die nog nooit in Bankirai gezien, zou ook fors duurder en zwaarder zijn), kans dat je door een tree zakt is veel groter dan dat die balk het begeeft. Maar ook die Bankirai treden zullen niet het eeuwig leven hebben. M'n Bankirai schutting is volledig weggerot (9cm palen compleet doorgerot in 15 jaar, schermen ook weggerot). Het enige wat niet zal rotten is een betonnen of RVS trap :)
jocca

Bericht door jocca »

betonrot, kan wel stukgaan (als je maar lang genoeg wacht :lol: ),
op de treden kan je ook kippegaas nagelen, wordt vaak gedaan in natuurgebieden waar er vlonderpaden zijn.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Die dragers had je ook in bankirei kunnen maken ( 2 planken tegen elkaar ) dat is wat ik bedoelde.
Je spreekt over geïmpregneerd hout.
Ik heb daar alleen maar vertrouwen in tegen houtworm/memel maar tegen rot niet zo zeer.
Ik weet ook niet wat je aan de einden gedaan hebt die op de vloer van de put rusten want dat is kops hout en dat zuigt als een spons.

Die kippengaas is wel iets wat ik voor mijn brug in gedachte houd. Moet ook wat estetisch zijn daar we er altijd op kijken van huis uit.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Gister een dag vrij genomen om de elektra aan te leggen. Helaas had ik wat bespaard op de stopcontacten en ze bij een grote bouwmarkt gehaald... behoorlijk wat gevloekt op die bagger dingen. Blijkt dat je in een dubbel stopcontact van dit soort het tweede contact apart moet bedragen en daar gaat behoorlijk wat tijd in zitten (door de krappe ruimteword dan het aansluiten van de grondkabel nogal een gepriegel).

Vandaag alles aangezet en ik ben blij met de doorstroom naar het kleine vijverdeel en van de skimmer. Met 30 watt op de flowfriend pro trekt de skimmer het vuil niet naar beneden maar vanaf 40 watt zuigt ook die alles goed mee. Met m'n geplande instelling van ca 72 watt zou ik forellen kunnen kweken denk ik. Hoeveel kuub het precies is zou ik nog niet kunnen zeggen, meten is weten maar ik heb (nog) geen ultrasoon meter. Volgens de tabel met de opvoer hoogte en buis weerstand zou het ca 30-36 m3/uur zijn bij die 72 watt/1000 RPM.

Dit is m'n verdeel/schakel kast, deze is nu nog even aangesloten met een stekker omdat ik er een keukenkastje voor moet uit halen om door de muur te gaan.
Afbeelding

En ingebouwd is het alsvolgt geworden (hier was ik nog niet helemaal klaar), er komen nog afdakjes boven de stekkerdozen. Zou niet nodig hoeven zijn (IP54) maar ik vertrouw die rommel niet al te best en liever iets te veel dan iets te weinig.
Afbeelding

Omdat de pomp niet tegen water bij de controller unit kan zet ik er nog een overstromings beveiliging tussen (de schade bij water indien de pomp is uitgeschakeld is fors minder dan wanneer de pomp nog draait.

Qua levering komen met enige vertraging vrijdag de Alu profielen zodat ik het deksel kan maken, m'n pomp om het water af te voeren uit de afvoer put moet uit Italie komen... geen idee wanneer die binnen komt, ik zal daar maar een tijdelijke pomp op zetten.
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Vandaag de filterput bovenrand afgewerkt en wat extra regen bescherming boven de elektra. Daar ging toch een stuk meer tijd in zitten dan ik had verwacht (ik dacht dat ik de wand isolatie en bekleding ook wel zou kunnen doen :oops: Voor de tussen wand heb ik ook nog een afdekplaat maar daar moet ook de basis van het deksel uit gezaagd worden (ik laat het deksel zo'n 2 cm afwateren naar achter).

Ben erg blij met hoe het hout er uit ziet, het is Padouk, dus die rode kleur zal vrij snel vergrijzen.

Afbeelding

Pas na negenen klaar :shock:
Afbeelding
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Weinig af gekregen in de afgelopen week, maar voor de Paas nog maar even een update.

De vissen zitten nu in de vijver, m'n filter media is 50liter nieuwe K1 die ik heb behandeld met KP en zo'n 30 liter zwarte namaak K1 uit de oude vijver die op de quarantaine tank heeft door gedraaid met de goudvissen het BWB is nueen peper en zout bad lijkt 't. Hopelijk zitten er genoeg bacterien op om een snelle doorstart te maken! In de BWB kamer heb ik daarnaast een 300mm buis met zo'n 860 gaatjes met daarin m'n nitraathars zakjes. Ik weet nog niet hoe goed dat precies werkt. Een paar gaatjes boren is wel een stuk meer werk dan verwacht. De bovenste rij zit iets boven het water nivo in het BWB. Dit zal nog wat tweaks nodig hebben om helemaal goed te staan in het bwb.

Afbeelding

De stroming in de vijver is perfect, ook de kleine vijver heeft behoorlijk wat doorstroming.

Het schrikdraad staat ook, tot dusver alleen een vijveraar weggejaagd die vergeten was dat de stroom er weer op stond. Door een dikke trui nog steeds een ferme tik.

Voor de filterput ben ik met het deksel bezig geweest, maar dat gaat erg langzaam. het alu frame ging rap maar de houten randjes (voor de afwatering) kosten nogal wat tijd om geschilderd te krijgen. Het deksel is nu m'n Paas klusje

Afbeelding
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Helaas geen deksel af gekregen, slechts een randje, scharnierend frame en handvat kunnen maken.

Daarna bezig geweest met de iets minder plezierige kant van de hobby, een van de vissen kwam niet eten en gedroeg zich al niet al te actief. Een andere vis had een wat grijze huid. Dus weer even aan het speuren gegaan:
Afbeelding

Na het vinden van Costia en Chilodonella gelijk maar een behandeling met Alparex gestart. De vissen zaten er nog maar een week in maar ik denk dat ik er op tijd bij was.
Afbeelding

Ik heb wel wat tijd kunnen besteden aan de waterval, ik denk dat er nog een ton stenen bij mag om het natuurlijk te maken maar het gaat al de goede kant op.
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Toch lekker bezig geweest, Hugo!
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Korte update, we hebben sinds twee dagen de verwachte (0,5) ammoniak piek (opstart piek nadat de UV aan is gegaan omdat de algen extreme ph schommelingen gaven (tussen 8,2 em 9,0). Dus flink aan het verversen. Wel fijn dat we de bodem nu kunnen zien. Het viel me op dat de algen de bacterie groei behoorlijk tegen hielden, de nieuwe K1 had nog bijna geen kleur (de oude zwarte variant uit de vorige vijver geeft helaas geen indicatie omdat de laag niet te zien is op de zwarte ondergrond).

UV in de skimmer werkt perfect overigens.

Als m’n deksel af is zal ik weer wat foto’s plaatsen
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Filter buitenkant is nu zo goed als klaar (op de achterkant na, ik moet de motivatie nog vinden om die netjes af te werken omdat er een hout beton schutting voor komt... 't is dat ik dan weet dat het niet gedaan is, ghaaa). Het hout is alles Padouk.

Tevens wil ik de witte rand van het hoek profiel not in dezelfde kleur schilderen als de bovenkant van het deksel

Afbeelding

Nog even wachten op de gasveren, deksel weegt ca 70 kg dus is nu wat zwaar om open te doen (met een maat van 4,37 x 1,36m is het best een fors deksel geworden. In de tussentijd heb ik het laatste deksel deel er weer afgehaald om makkelijk bij de afvoer put te kunnen.

Overzicht fotootje (de security cam is wat overdreven in de kleur):
Afbeelding
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Kleine update, onder de juiste hoek kan ik naar een tuin kijken die af is :) (Ok, de linkerkant is nog niet klaar en ik mis nog twee planken van m'n terras, maar het begint leefbaar te worden, yay)

Afbeelding
coone

Bericht door coone »

Is al een heel mooi relax hoekje geworden
Moet heerlijk vertoeven zijn daar
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Eindelijk is m'n terras af en heb ik alleen nog de rand afwerking als laatste taak over... ik weet alleen niet of ik nog genoeg temperatuur heb om de stenen vast te kunnen kitten.

De laatste dagen ook een erg vasthoudende reiger op bezoek, hij blijft nog bij de draden weg maar ik hoop dat dat beest snel een optater krijgt en niet meer terug komt.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hugo75 op 18 okt 2020, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Laat het voorjaar maar komen! 😀😀
Plaats reactie

Terug naar “De vijver ....door, of met professionelen”