Nieuwe dubbele vijver

Zoals vanzelfsprekend: vijvers aangelegd door professionelen
Hugo75

Nieuwe dubbele vijver

Bericht door Hugo75 »

We zijn al weer meer dan een maand bezig met de nieuwe vijver, helaas wil het weer niet echt super meewerken, zeldzaam nat.

We zijn begonnen met de vervanging van de huidige vijver omdat de wand was ingestort, deze keer beginnen we er gelukkig aan met behoorlijk wat meer ervaring en kennis. Hopelijk kan ik de gaten in m'n kennis met wat support van het forum hier invullen :)

De oude vijver was een 25,6 m3 vijver met een ondiep (planten) deel gescheiden door een muur van stenen en grind (extra filter was het idee, realiteit een plek die je nooit meer schoon kan maken en een mooie plek voor parasieten. Het filter was een meerkamer filter met een zeef en een TMC 110 UV (een zeef die al een paar jaar niet meer goed werkte waarbij er een slang overheen lag om genoeg water door het filter te krijgen). Opbouw van het filter was BWB in een zelf aangepaste kamer waar tot een aantal keer aantoe het medium is ontsnapt, of over de rand of naar de matten kamers, 2x matten 1x nitraathars en schelpen. De pomp was een red devil 17 waarmee ik ca 12 m3/uur verpompte hoop ik, maar er zal mogelijk maar 6-8 door zijn gegaan. De 2 bodem drains gingen met 1 buis tot vlak voor de zeef, waar de skimmer (een buis van 110mm schuin in het water) er ook nog bij kwam naar de enkele ingang van de zeef (Dit was in 2005 niet heel vreemd, en ik had een beperkt budget)

Wat ik daar niet uit mee wil nemen zijn de zeef, veel te veel onderhoud. Het UV filter, veel te veel weerstand, het meerkamer filter, teveel onderhoud en het gebrek aan flow.

De nieuwe vijver is ontworpen met 2 delen, 1 hoofd deel van 25 m3 en via een 125mm buis verbonden rond baby koi/goudvissen deel van 5.5 m3. Met het filter en de buizen er bij kom ik op ca 31 M3.

Het filter word een profidrum combibio 50, met sinds deze week als pomp een Flowfriend Pro. Ik had oorspronkelijk een Blue Eco 4flow bedacht (omdat deze water dicht zijn), maar die zijn niet meer leverbaar ivm aanpassingen. Blij wat betrefd het energie verbruik, al zal ik dat pas echt weten als ik de flow heb gemeten.

In het hoofd deel 2 beluchte drains en een skimmer, in het kleine deel 1 bodem drain met een rvs plaat

Het energie verbruik van de vorige vijver was ca 250 Watt/uur (2,2 MWh op jaarbasis, exclusief waterval die 15 watt verbruikt (dm 10000 vario op minimale stand), ca 40 kwh gok ik), het doel is om met een veelvoud aan doorstroming hier onder te blijven.

Op dit moment is dit nog ons uitzicht:
Afbeelding

Het filter is de volgende stap
FredLekx
Contacteer:

Re: Nieuwe dubbele vijver

Bericht door FredLekx »

Hallo Hugo,

Uit welke van de 2 vijvers komt het water UIT en bij welke gaat het IN?
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Retour (125mm) uit het filter komt uit in het hoofd deel, met daar 2 drains en in het kleine deel 1 drain. Het idee is dat de kleine vijver minder doorstroom heeft door de langere buis.

Ideale stroming zou zijn: 3x 8 m3/uur hoofd deel, 1x 6-8m3 kleine vijver

Ik zal regelmatig de stroming verhogen om de buizen te spoelen.
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hoi Hugo,

Hebt u een plan / schets van hoe het allemaal gaat worden ?

Bent u ondertussen al begonnen met graven, want het weer zit ook niet echt mee :(

Succes met de werken
groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Dit was ons ontwerp:

Afbeelding

Op dit moment staat het filter in de put maar moeten de buizen nog aangelegd worden dus nog een paar klusjes.
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Flink project en duidelijker nu :good:
Laat maar enkele foto's voorbij komen tijdens de werken

groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Afbeelding

Afbeelding
madinees

Bericht door madinees »

Ziet er imposant uit! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Waarom zit er in de ronde vijver geen bodemdrain? Als je hier nu stroming in krijgt wordt het een vortex, al het vuil zal makkelijk naar het midden gaan en blijven hangen. Daarnaast zou ik de ronde vijver wat hoger zetten dan de andere. Als je met flink veel water wil gaan verpompen zoals je zegt zal het water in de ronde vijver hoger gaan staan dan in de grote vijver. Zou zonde zijn als hij overstroomt.
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

De ronde heeft ook een bodem drain (zie net dat ik die in de schets heb gewist toen ik het blauw er in plakte), met wat geluk komt er inderdaad een draaiing in om het vuil naar het midden te krijgen. Ik denk wel dat er geregeld een drijvende skimmer in zal komen te liggen als ik zie dat er nu al vuil in drijft (yikes, ik zie dat m'n drijfskimmer ca 40 watt verbruikt, misschien eens knutselen met een airlift bladskimmer... klinkt wel leuk iig.

Gister m'n filterput afwerking bedacht en besteld. Het deksel word een combinatie van Aluminium 30x30 profiel met daar op rockpanel platen en 30mm PIR onder de rockpanel als isolatie. De rand werk ik aan de bovenkant af met een Padouk 19cm plank met wat afschot. De zijkant word gedaan met padouk rhombus en daar achter 6cm pir platen op het gedeelte boven de grond.

De rand van de vijver wil ik aan de bovenkant 'afwerken' met Karia black pebbles, maar dan ga ik af van plaatjes op internet dus misschien veranderd dat nog als ik het zie.
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

De professionals zijn vandaag klaar, erg mooi werk opgeleverd van de heren uit Dirkshorn (ik vermoed dat ik hier geen bedrijfsnamen mag posten)

Nu heb ik nog een paar kleine klusjes voor de afwerking, filter behuizing en deksel, elektra, water verversing, rand afwerking, terrassen, grind vervangen, schutting vervangen en dan is het allemaal klaar :)

Vandaag nadat ze klaar waren begonnen met de filter put. Allereerst maar een trapje gebouwd.

Dit zijn de pompen:
Afbeelding

Trapje in aanbouw, een standaard trap basis gebruikt van 7 treden en de bovenste er af gezaagd om wat meer oppervlak te hebben. De treden met Bankirai gedaan
Afbeelding

En het eind resultaat:
Afbeelding

Ik zal de randen nog wel wat moeten schuren, die zijn een beetje erg scherp momenteel
jocca

Bericht door jocca »

trapje is wel handig gemaakt, ga ik hier ook doen.
Gisteren met mijn "klieken en klakken" in de filterput gevallen. Scheenbeen volledig op, arm blauw, bil blauw, rugpijn en kniepijn ... (maw beurs en blauw)
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Een trapje is zeker handig. Echter de bekleding ( bankirei ) vind ik geen goede optie.
Ik heb hier een brug over de vijver in bankirei en die is in deze tijden spekglad.
Heb vroeger ook een terras in bankirei gehad en daar schoof je ook op onderuit in het voorseizoen.

Dus wees voorzichtig want in zo een filterkelder is veel vocht en groeit mos welig.
Metalen roosters hadden een betere keuze geweest.

mvg
guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
madinees

Bericht door madinees »

Ja ben ik het ook mee eens, had eerst Bankirai rond de vijver en dat werd inderdaad spek en spekglad.
Heb de vijver nu verbouwd en in de put het filter op gegalvaniseerde roosters staan. Van dat zelfde materiaal heb ik een trap gemaakt.
Is eenvoudig te doen en zijn diverse hulpmaterialen voor beschikbaar (google maar eens).
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Hmmm, goed punt over die gladheid, ik had puur naar de sterkte gekeken. M’n vlonder voor m’n tuinhuisje word ook spekglad. Ik ga kijken of ik er iets op kan schroeven/smeren
Bogdan

Bericht door Bogdan »

Plaats reactie

Terug naar “De vijver ....door, of met professionelen”