We zijn begonnen met de vervanging van de huidige vijver omdat de wand was ingestort, deze keer beginnen we er gelukkig aan met behoorlijk wat meer ervaring en kennis. Hopelijk kan ik de gaten in m'n kennis met wat support van het forum hier invullen

De oude vijver was een 25,6 m3 vijver met een ondiep (planten) deel gescheiden door een muur van stenen en grind (extra filter was het idee, realiteit een plek die je nooit meer schoon kan maken en een mooie plek voor parasieten. Het filter was een meerkamer filter met een zeef en een TMC 110 UV (een zeef die al een paar jaar niet meer goed werkte waarbij er een slang overheen lag om genoeg water door het filter te krijgen). Opbouw van het filter was BWB in een zelf aangepaste kamer waar tot een aantal keer aantoe het medium is ontsnapt, of over de rand of naar de matten kamers, 2x matten 1x nitraathars en schelpen. De pomp was een red devil 17 waarmee ik ca 12 m3/uur verpompte hoop ik, maar er zal mogelijk maar 6-8 door zijn gegaan. De 2 bodem drains gingen met 1 buis tot vlak voor de zeef, waar de skimmer (een buis van 110mm schuin in het water) er ook nog bij kwam naar de enkele ingang van de zeef (Dit was in 2005 niet heel vreemd, en ik had een beperkt budget)
Wat ik daar niet uit mee wil nemen zijn de zeef, veel te veel onderhoud. Het UV filter, veel te veel weerstand, het meerkamer filter, teveel onderhoud en het gebrek aan flow.
De nieuwe vijver is ontworpen met 2 delen, 1 hoofd deel van 25 m3 en via een 125mm buis verbonden rond baby koi/goudvissen deel van 5.5 m3. Met het filter en de buizen er bij kom ik op ca 31 M3.
Het filter word een profidrum combibio 50, met sinds deze week als pomp een Flowfriend Pro. Ik had oorspronkelijk een Blue Eco 4flow bedacht (omdat deze water dicht zijn), maar die zijn niet meer leverbaar ivm aanpassingen. Blij wat betrefd het energie verbruik, al zal ik dat pas echt weten als ik de flow heb gemeten.
In het hoofd deel 2 beluchte drains en een skimmer, in het kleine deel 1 bodem drain met een rvs plaat
Het energie verbruik van de vorige vijver was ca 250 Watt/uur (2,2 MWh op jaarbasis, exclusief waterval die 15 watt verbruikt (dm 10000 vario op minimale stand), ca 40 kwh gok ik), het doel is om met een veelvoud aan doorstroming hier onder te blijven.
Op dit moment is dit nog ons uitzicht:

Het filter is de volgende stap