Beste,
Ik weet niet als ik hier aan het juiste adres ben maar ik vroeg me af als iemand me hier wat zou kunnen bijstaan om mijn zwembad om te bouwen naar een natuurlijke zwemvijver.
Momenteel maak ik gebruik van een 5P2RC starite pomp om het water rond te pompen. Deze werkt in combinatie met een zandfilter en 6wegskraan. De pomp staat binnen maar dicht bij het zwembad. De leidingen zijn 5 cm dik en in het zwembad is er 1 injector en langs de andere kant 1 wandskimmer. Het zwembad is 5,7 m op 3,2 m.
Momenteel wordt het water met ph+/- en chloor zuiver gehouden. Ik zou graag kunnen zonder chloor werken.
Momenteel heb ik ook 3 epdm matten liggen op 3 meter opvoerhoogte maar deze mogen er eventueel van tussen aangezien deze toch niet echt bijdragen en ik geen plaats heb om meer matten te leggen.
Ik denk vooral aan meerkamerfilters of eventueel een trommelfilter aangezien ik niet super veel ruimte heb maar weet niet goed hoe ik dit moet gebruiken in de nu aanwezige setup met een energiezuinige 12 volt pomp. Dit in verband met drukken en debieten.
Ik heb enkele foto's bij geplaatst.
Alvast bedankt en mvg,
Xavier
Zwembad naar zwemvijver omtoveren (eventueel met vissen voor later)
Re: Zwembad naar zwemvijver omtoveren (eventueel met vissen voor later)
Hoi Xavier,
Welkom bij de koivrienden
Enkel een skimmer en een retour gaat helaas wat te weinig worden , want voor het proper houden van bodem zijn bodemdrains nodig, i
Is het mogelijk om meer leidingen te voorzien ?
Zandfilter is mooi, maar vraagt een drukpomp met hoge energiekosten
Chloor gaat vanzelfsprekend niet samen met een natuurlijke zwemvijver
Groetjes
Marc
Welkom bij de koivrienden

Enkel een skimmer en een retour gaat helaas wat te weinig worden , want voor het proper houden van bodem zijn bodemdrains nodig, i
Is het mogelijk om meer leidingen te voorzien ?
Zandfilter is mooi, maar vraagt een drukpomp met hoge energiekosten
Chloor gaat vanzelfsprekend niet samen met een natuurlijke zwemvijver
Groetjes
Marc
Leidingen toevoegen lijkt me moeilijk aangezien ik dan de omringde vloer rond het zwembad terug moet openbreken. Ik zou inderdaad de drukpomp graag vervangen door een energiezuinige 12 volt pomp. Via de skimmer kan ik de bodem wel stofzuigen of is dit ook niet mogelijk in een setup van een natuurlijke zwemvijver?
mvg,
xavier
mvg,
xavier
De skimmer zal waarschijnlijk ook met 50mm buis aangesloten zijn .... ?
Het zal breken worden volgens mij , want anders gaat het helaas niet lukken en zeker als u het energie vriendelijk wilt houden ...
Het zal breken worden volgens mij , want anders gaat het helaas niet lukken en zeker als u het energie vriendelijk wilt houden ...
Ja alle leidingen zijn 5 cm. De-dju. Dat is jammer nieuws. Is er daar een verklaring voor te vinden ook?
Alvast bedankt voor de uitleg.
Groetjes,
Xavier
Alvast bedankt voor de uitleg.
Groetjes,
Xavier
Met hoge druk pompen is het makkelijk werken en goedkoop in aanleg, en kan het met 50mm, maar de energiekost
Met grote diameters kan u gravitair naar een meerkamerfilter of trommel om daarna met energie zuinige pomp of airlift terug naar vijver
Je gaat keuzes moeten maken..
Hopelijk zijn er koivrienden met andere ideeën die mogelijk zijn
Groetjes
Marc

Met grote diameters kan u gravitair naar een meerkamerfilter of trommel om daarna met energie zuinige pomp of airlift terug naar vijver

Je gaat keuzes moeten maken..
Hopelijk zijn er koivrienden met andere ideeën die mogelijk zijn
Groetjes
Marc
Oké,
Dank u Marc. Ik google alvast eens verder op die grote diameters en zie wat mogelijk is.
Dank u Marc. Ik google alvast eens verder op die grote diameters en zie wat mogelijk is.
robotstofzuiger kan ook solaas brengen als je geen drains kan steken...
onlangs bij een dealer geweest die dit in een van hun grote binnenvijvers had.
onlangs bij een dealer geweest die dit in een van hun grote binnenvijvers had.
Beste,
Ik ben nog steeds aan het kijken om dit project te voltooien. Mijn zandfilter is er één van het type "lacron sand filter". Ik heb op het net gevonden dat deze in plaats van met zand ook kan gevuld worden met zeoclere-30-filtratiemateriaal. Dit lijkt me ook alsof ik met beads zou werken dan. Zou dit eventueel een oplossing kunnen wezen voor me of zou ik er dan nog niet zijn?
Alvast bedankt en mvg,
Xavier Wastyn
Ik ben nog steeds aan het kijken om dit project te voltooien. Mijn zandfilter is er één van het type "lacron sand filter". Ik heb op het net gevonden dat deze in plaats van met zand ook kan gevuld worden met zeoclere-30-filtratiemateriaal. Dit lijkt me ook alsof ik met beads zou werken dan. Zou dit eventueel een oplossing kunnen wezen voor me of zou ik er dan nog niet zijn?
Alvast bedankt en mvg,
Xavier Wastyn
Alle raad zonder breken zal op termijn eindigen op teleurstellingen , vandaar het zo moeilijk is om u te helpen
Groetjes
Hmm oké, aangewezen op trial en er.... dan.
Merci !
Merci !
Hey Jocca,
Weet jij toevallig welke robotstofzuiger dit is? Welke dealer?
Onze vijver wordt een prefab polyester bak, bodem volledig vlak dus, en daarom
twijfel ik nog altijd tussen bodemdrains, of zijdrains in combinatie met robotstofzuiger.
Mvg,
Bert.
Weet jij toevallig welke robotstofzuiger dit is? Welke dealer?
Onze vijver wordt een prefab polyester bak, bodem volledig vlak dus, en daarom
twijfel ik nog altijd tussen bodemdrains, of zijdrains in combinatie met robotstofzuiger.
Mvg,
Bert.
-
- Contacteer:
Zonder aanpassing aan het leidingsysteem geraak je niet af van een zwembadpomp die 24/24 moet draaien, er bestaan er gelukkig die al een pak zuiniger zijn dan wat jij hebt staan.
Verder kan je op de huidige leidingen gaan werken mocht je echt niks anders willen.
Verder kan je op de huidige leidingen gaan werken mocht je echt niks anders willen.
http://WWW.KOIPARADIJS.BE
Wij kunnen voor u de aanleg, de afdichting, de filtering, het onderhoud, etc... van uw vijver realiseren naar uw wens!
Wij kunnen voor u de aanleg, de afdichting, de filtering, het onderhoud, etc... van uw vijver realiseren naar uw wens!