Zweefalgen in herfst

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!
Plaats reactie
KevinL

Zweefalgen in herfst

Bericht door KevinL » 10 nov 2019, 22:47

Hoi allemaal,
ik heb op het forum gezocht maar kon niks vinden over het afsterven van zweefalgen als die nu nog in de vijver aanwezig zijn. Op dit moment is hier de vijver nog echt groen tot het punt dat vissen tot 30cm onder het wateroppervlak slechts schimmen zijn. Normaal gesproken was in voorgaande jaren het water rond deze tijd glashelder....
Eerst even wat achtergrond: afgelopen jaar heb ik maar weinig last van draad- en zweefalg gehad, trommel/bwb combi werkte prima, en dit seizoen heb ik hooguit 2 weken de dompel uv hoeven inschakelen. Ruim een maand geleden heb ik de dompel uv dan ook al verwijderd (in de winter wordt deze binnen opgeslagen).
Echter in oktober is er terug zweefalg in de vijver ontstaan. Een aardig deel hiervan wordt gelukkig ook door de trommel tegengehouden. Het plantenfilter heb ik vorige maand ivm het installeren van de winterkap volledig opgeschoond dus dat zal nu effectief nauwelijks meer werken.
De vissen krijgen nog maar weinig voer, en er is vrijwel geen (blad)afval in de vijver. De watertemperatuur is 12 graden en alle waterwaardes zijn in orde (NH3 ~0 mg/l, NO2 ~0 mg/l, NO3 10mg/l, PO4 1,0 mg/l, PH 7.5, GH 5, KH 4.5).

Is het een kwestie van afwachten tot de alg vanzelf verdwijnt, of hebben jullie nog tips?

Grt Kevin

Guyke

Re: Zweefalgen in herfst

Bericht door Guyke » 11 nov 2019, 12:23

Hallo,

Algen in het algemeen zijn een natuurlijke reactie van moeder natuur op iets dat er mis loopt in de biologische werking.
Als bv het pf te vroeg wordt opgeschoont, de watertemperatuur ( veel warmer gebleven in oktober dan normaal waardoor de vijvercyclus nog een heel eind is doorgegaan ) nog boven de 10°C blijft, voldoende activiteit van de vissen ( het verhaal ammoniak, nitriet,nitraat )
Meestal is het omdat er veel voeding ( dit kan nitraat zijn, of andere biologische afbraakprocessen ) in het water aanwezig is in samenwerking met veel licht.
Zweefalgen sterven niet echt massaal af in de winter maar worden doorzichtig.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

AVG

Bericht door AVG » 11 nov 2019, 17:47

Op het moment de voerstop in gaat zou ik de UV toch even haar werk laten doen, dit zodat je ook tijdens de wintermaanden zicht op je Koi hebt om ze te checken.

Verder met Guyke eens.

Budeltje

Bericht door Budeltje » 11 nov 2019, 20:36

Je NO3 zorgt voor de aangroei van de algen. Je zou nitraathars in je vijver of filter kunnen hangen om het nitraat uit je vijver te krijgen.

De andere optie is om meer te verversen dan je nu doet.

KevinL

Bericht door KevinL » 11 nov 2019, 21:37

Hoi allen,
Ik zal de uv dan dit seizoen alsnog een maal gaan gebruiken, en kijken dat ik vervolgens ook het nitraatgehalte naar lagere waarden krijg. Nitraathars heb ik nog, moet alleen eerst geregenereerd worden dus ik zal eerst zeoliet proberen, in combinatie met meer verversingen. Bedankt voor jullie reacties!
Grt Kevin

AVG

Bericht door AVG » 12 nov 2019, 01:41

Als het om eerder gebruikt Nitraathars gaat wat is opgedroogd kan je het dumpen.

KevinL

Bericht door KevinL » 12 nov 2019, 19:42

Hoi Aad,
de nitraathars zit nog in het filter, maar moet inmiddels al goed verzadigd zijn... ik heb dit afgelopen zomer voor het eerst toegepast maar moet nog een regeneratie"toren" bouwen ervoor :wink:

Grt Kevin

AVG

Bericht door AVG » 13 nov 2019, 15:07

OK, zolang je geen regenerator hebt kan je de zakken in een speciekuip plaatsen, neem warm water - niet te heet !- meng dit met landbouwzout en lucht er op. Laat de boel wat uurtjes pruttelen en daarna heel goed uitspoelen in de gootsteen totdat er geen kleurstof meer te zien is.

KevinL

Bericht door KevinL » 13 nov 2019, 22:37

Hoi Aad,

Ok, bedankt voor de tip! Daar ga ik dit weekend eens mee aan de slag.
Het vijverwater is met de uv nu 2,5 dag in gebruik, al een heel stuk helderder overigens :D

Grt Kevin

Plaats reactie

Terug naar “Waterkwaliteit”