Wat allemaal meten

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
Plaats reactie
WimB

Wat allemaal meten

Bericht door WimB » 22 okt 2019, 23:39

Daar de vijver aan het vullen is, zou ik ook enkele zaken willen meten.
Ik weet ook... ik ben lui, en wil niet elke dag of week staaltjes nemen of wat dan ook. Dat vergeet ik toch als het druk is, en ben daarvoor niet genoeg thuis. Ik wil wel dat er gemeten wordt en dat ik alarmen krijg als er iets verkeerd gaat. Dus lang leve IoT. Eventueel als er geen wifi ofzo op een toestel zit, maar wel een interface, waar je waardes kan uitlezen, wil ik wel iets programmeren...

Wat wil ik dus al meten:
- Het debiet van filter naar de collector. Als er dus iets niet meer werkt, vb luchtpomp van airlift, trommelfilter die niet meer werkt,... zal dit resulteren naar een debiet dat niet meer goed is. Kent er iemand zo'n debietmeters, of iemand ervaring met kacise? http://www.kacise.com/product/product.p ... class2=53

- Welke waterwaardes zou je constant willen monitoren? Temperatuur, Ph, Kh, Gh, zuurstof, Nitriet, Nitraat.
Met een Seneye kan ik Temperatuur, ph, Ammoniak meten en online opvolgen. (Zuurstof heb ik ook nog eens gelezen maar niet zeker)
Ik denk dus ook dat je dit toestel ergens in het water moet bevestigen, en verder niets moet doen.

Met de eXact iDip® 570 kan ik volgende meten: Ph, Ammoniak, Nitriet, Fosfaat, Kh, GH. Hier denk ik worden de waardes ook online bijgehouden, maar denk dat het nog steeds manueel werk is om te meten en uitdagend om dit te automatiseren.

Zijn er nog die toestellen kennen die al zoveel mogelijk automatisch lopen?

Thanks

Guyke

Re: Wat allemaal meten

Bericht door Guyke » 23 okt 2019, 10:59

Hallo,

Als ik het zo wat lees stel ik mij toch vragen zoals:
- wat ga je als alarmwaarden hanteren?
zaken die vele waarden beïnvloeden zoals:
- iedere vijver is anders ( volume, bezetting, filtering, voeder, ...)
- de dagdagelijkse omstandigheden zoals temperaturen, regen, zon,...
- hanteren zacht of hard water,.....
- de waarden van het leidingwater ( ik veronderstel dat er ook een auto vulling op de vijver staat of komt )
- waar ga je meten ( in de vijver, filter,...)

Dan de opmerkingen van ik heb daar geen tijd voor, vergeten, niet genoeg thuis, ....
Moeten die censoren ook niet ( dagelijks ) onderhouden worden ( aanslag van kalk, biologische vervuiling,....)

Wat ga je bv doen als de ph om de haverklap alarmen gaat geven?

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

WimB

Bericht door WimB » 23 okt 2019, 11:29

Onder het motto.. meten is weten en data is het nieuwe goud...
Eens er genoeg data is moet het mogelijk zijn om goede alarmen in te stellen...Een vaste waarde of rekening houden met andere verschillende parameters.
Als je gewoon elke week zou meten, wanneer zal er dan een alarm belletje afgaan?
Daar zie ik dus geen enkel probleem in.
Computers (met oa machine learning) zijn net uitgevonden om zo'n zaken te kunnen doen.

Dat de sensoren ook eens zullen moeten onderhouden worden, kan ik inkomen. Maar ik reken op een paar keer per jaar.

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 23 okt 2019, 11:51

De "wensen" die Wim heeft zijn technisch reeds uitvoerbaar en kunnen de "problemen" die Guy aangeeft reeds voldoende tackelen.
Of de investeringen echter nog in verhouding zullen staan is de grote vraag...
Zolang er geen Seneye-achtige systemen hiervoor op de markt komen, zal e.a. zeker onbetaalbaar zijn.

Wel mogelijk een leuk project voor hier op Koivrienden?

WimB

Bericht door WimB » 23 okt 2019, 13:36

Ik zie het inderdaad ook als vijveren versie 3.0.
De 2.0 was voor mij de trommelfilter.
De prijzen wat het kost weet ik (nog) niet, dat het meer kost dan manueel meten lijkt me ook logisch, maar anderzijds heb je het gemak van op reis te kunnen gaan en dat je de zaken kan opvolgen.
Ook zijn prijzen altijd hoog in het begin, maar als de vraag er is, en ik geloof die zal er komen, zal de prijs enkel maar zakken.

evn35

Bericht door evn35 » 09 nov 2019, 12:51

WimB schreef:
23 okt 2019, 13:36
Ik zie het inderdaad ook als vijveren versie 3.0.
De 2.0 was voor mij de trommelfilter.
De prijzen wat het kost weet ik (nog) niet, dat het meer kost dan manueel meten lijkt me ook logisch, maar anderzijds heb je het gemak van op reis te kunnen gaan en dat je de zaken kan opvolgen.
Ook zijn prijzen altijd hoog in het begin, maar als de vraag er is, en ik geloof die zal er komen, zal de prijs enkel maar zakken.
Seneye aangeschaft, super handige tool :D

WimB

Bericht door WimB » 10 nov 2019, 18:48

Denk deze ook nog te kopen...maar eerst verder bezig met afwerking...

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”