Tosai vraagje

De benaming zegt voldoende
Plaats reactie
The digital hunter

Tosai vraagje

Bericht door The digital hunter » 10 okt 2019, 17:11

Dag Koivrienden,

ik heb op de valreep nog een paar tosai gekocht van ongeveer een tiental cm. (ze waren zo mooi :oops:)

Nu vraag ik me af of ik er wel goed aan gedaan heb om die in de vijver bij de grote 'mannen' te zetten :unknown:
Ze zijn goed doorvoed en zwemmen vrolijk met de andere koi's mee maar gaan ze straks ook bestand zijn tegen de koudere temperaturen en voldoende weerstand hebben om de winter door te komen ?

Ik heb momenteel nog geen opgroei bak, dat wordt mijn volgende klus ;cool;
Maar ik heb wel een bak van zo'n 600 liter die ik eventueel zou kunnen inrichten als tijdelijke opvangbak.

Nu is mijn vraag wat is het beste,
ze in de grote vijver laten waar ze alles ter beschikking hebben net als hun grote soortgenoten of ze toch in een klein bak met kunstlicht zetten ?

Alvast bedankt voor het mee denken en goede raad.

Groetjes,

Ronald
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/" onclick="window.open(this.href);return false;

FredLekx
Contacteer:

Re: Tosai vraagje

Bericht door FredLekx » 10 okt 2019, 18:09

Hallo Ronald,
Ook in deze situatie zullen er zowel voor- als nadelen zijn. Zelf heb ik ze destijds in een aparte bak gezet en pas in mei in de vijver gezet. De bak heb ik in deze periode op zo'n 20 graden gehouden.

jocca

Bericht door jocca » 10 okt 2019, 19:32

dat klein grut gaat wel probleemloos de winter door geraken hoor, ik heb soms de indruk dat die net wat minder van die koude weten.
een 600L bak zou net kunnen voor wat kleinere tosai.
Indien het bv eenkleurigen zijn dan zou je ze perfect binnen kunnen houden op een 18à 22°, dan gaan die de komende maanden flink doorgroeien (wat dan weer een nadeel kan zijn met uw 600L capaciteit - het hangt er ook van af hoeveel "een paar" zijn).
Indien het bv kohaku's of showa's of zo zijn dan zou ik ze bijna 100% zeker buiten houden, indien deze te weinig zonlicht gaan zien zit de kans er nl in dat ze zeer vlug pigment gaan verliezen en in veel gevallen komt dit niet meer volledig terug.
Eenkleurigen hebben hier bv een pak minder (tot geen) last van.

The digital hunter

Bericht door The digital hunter » 10 okt 2019, 20:33

Bedankt Fred en Joachim voor jullie antwoord ;OK;

Om de vraag over de hoeveelheid te beantwoorden, het zijn 2 Budo Goromo's en 1 Ki Utsuri

Moesten ze nu ergens helemaal apart zwemmen en zich bang gedragen had ik al beslist om ze terug uit de vijver te halen.
Maar aangezien ze zich precies wel amuseren tussen hun grote soort genoten en goed mee eten met de bende, ben ik toch geneigd om ze rustig te laten zitten.

Aan het verlies van kleur had ik eerlijk gezegd nog niet eens gedacht :oops:

Dat ze nu minder snel zullen groeien dan wanneer ze verwarmd binnen zouden zitten maakt me niet zo veel uit .
Het belangrijkste is voor mij dat ze gezond de winter door komen.

Ik kijk het nog een paar dagen aan en moesten ze zich anders gaan gedragen kan ik ze alsnog apart zetten.

In het weekend ga ik vermoedelijk de overkapping plaatsen zo dat ze al een beetje warmer zitten :wink:

Volgende zomer ga ik een qarantaine/opgroeibak maken en dan is dat probleem in de toekomst ook weer opgelost :good:

Wat het koi virus al niet te weeg brengt bij een mens,hé.

Mochten er nog koivrienden zijn die tips hebben over tosai's te laten overwinteren,hoor ik het graag.

Groetjes,

Ronald
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 10 okt 2019, 20:35

Altijd leuk om kleine koi te volgen

Als je niet gaat verwarmen, dan zijn ze beter af in de vijver volgens mij en nu ze in de vijver zitten zal het niet zo simpel zijn om ze te vangen want dat kleine spul zijn vliegensvlug :lol:

Succes ermee, ene hebt u enkele foto's ?

Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 10 okt 2019, 20:41

Nu ik lees dat de kap erop komt, dan is het inderdaad de beste optie om ze in de vijver te houden :good:

Ben benieuwd

Groetjes
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

jocca

Bericht door jocca » 10 okt 2019, 22:44

gewoon laten zitten, die goromo's kunnen anders wel es flink gaan verbleken als er geen daglicht aan de bak kan.
zeker als er een kap op zit zou ik niet twijfelen.
Het enige wat mij zou tegenhouden is dat deze koi zo klein zijn dat ze in de bodemdrains kunnen (dit is de reden waarom er hier bv geen koi in de vijver gaan die kleiner zijn dan 20 cm)

frankske

Bericht door frankske » 11 okt 2019, 12:24

Jo Ronald,

Dat zal geen enkel probleem vormen hoor, zeker niet met overkapping :good:
Geef ze nog maar flink voer zolang het kan...
Mooie vissen die Budo Goromo heb er ook eentje maar is geleidelijk aan al zijn kleur verloren is nu ook wit dus :unknown:
Dus niet twijfelen en gewoon vijver binnen en veel eten geven :o

grt
Franky

AVG

Bericht door AVG » 11 okt 2019, 13:18

Hoewel we geen strenge winters meer kennen, zijn baby Tosai nog best wel kwetsbaar, ondanks dat is het in de vijver laten de beste optie.

Qua voer zou ik zinkend voer - of een mix...- overwegen, dit zullen ze makkelijker pakken, dan aan hun gerief komen met drijvend voer tussen de grote Koi.

Succes Ronald.

The digital hunter

Bericht door The digital hunter » 12 okt 2019, 21:01

Marcje schreef:
10 okt 2019, 20:35
Altijd leuk om kleine koi te volgen

Als je niet gaat verwarmen, dan zijn ze beter af in de vijver volgens mij en nu ze in de vijver zitten zal het niet zo simpel zijn om ze te vangen want dat kleine spul zijn vliegensvlug :lol:

Succes ermee, ene hebt u enkele foto's ?

Groetjes
Marc
Ja Marc, ik heb er een paar foto's van gemaakt voor ze de vijver in gingen maar een filmpje is misschien nog leuker :wink: , het formaat van de meetbak is hier eventjes aangepast aan aan het formaat van de visjes :lol:

Prijzen ga ik er niet mee winnen, dat besef ik wel maar we doen het voor het plezier en ik vond het wel leuke visjes om te zien opgroeien.
De Ki Utsuri zijn zwart verdween als sneeuw voor de zon bij het uitpakken :shock: maar dat is ondertussen weer terug ;OK;

Groetjes, Ronald

poutie

Bericht door poutie » 12 okt 2019, 21:57

Ze zien er goed uit Ronald :good:
Met ze in de vijver te laten zitten kom dat zeker goed !
Laat ze maar groeien :D
En veel plezier ermee nog :D
Grts Luc.

AVG

Bericht door AVG » 13 okt 2019, 17:57

Leuk, de twee Budo-Goromo om te volgen. Zeker de tweede heeft al best wat zichtbaar "Sumi"dus benieuwd naar de evolutie !

Tja, het klopt, Sumi kan bij stress ineens en voor een groot deel verdwijnen om even daarna weer zichtbaar te worden.

Veel plezier met uw nieuwe aanwinsten !

Plaats reactie

Terug naar “Kleine vragen”