Grote of lichte pomp?

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
willydewoofer

Re: Grote of lichte pomp?

Bericht door willydewoofer » 09 okt 2019, 10:52

Ik heb overigens vorige week, voor de twee doorvoeren (110) naar bak twee, twee stroken japanse mat geplaatst.
Deze sla ik elke dag in de 1e bak uit. Ze houden veel groene zooi tegen en een klein beetje poep.
Hiermee voorkom ik dat groter vuil in bioloog komt. Ik hoop dat dit een verbetering geeft.

jocca

Bericht door jocca » 09 okt 2019, 11:10

volgens wat ik kan begrijpen ga je vanuit bak 1 die dus dient als bezinkingsbak direct naar een bewegend bed?
In sé is dit niet ideaal omdat een bewegend bed uw vuil nl gaat fijnkloppen ...
voordat het water naar uw BWB gaat moet het wat fijner gefilterd worden.

Al es overwogen om een crielzeef in te bouwen in het eerste vat?
Daar kan je dan een 200 micron zeef in steken, deze zal al veel afvangen en het BWB een stuk minder belasten (en zeker uw laatste kamer),
naar onderhoud is dit ook wel beter en makkelijk dat dagelijks die matten uit te spoelen/kloppen.

Ja 2 pompen bieden idd wel meer zekerheid dan 1, maar blijf het wat een gek idee vinden (ben van het idee om alles zo eenvoudig mogelijk te houden ;-).
Waarom is de piste airlift niet verder bekeken, ik heb gezien dat er hier destijds ook vraag naar was?

willydewoofer

Bericht door willydewoofer » 10 okt 2019, 07:49

jocca schreef:
09 okt 2019, 11:10
volgens wat ik kan begrijpen ga je vanuit bak 1 die dus dient als bezinkingsbak direct naar een bewegend bed?
In sé is dit niet ideaal omdat een bewegend bed uw vuil nl gaat fijnkloppen ...
voordat het water naar uw BWB gaat moet het wat fijner gefilterd worden.

Al es overwogen om een crielzeef in te bouwen in het eerste vat?
Daar kan je dan een 200 micron zeef in steken, deze zal al veel afvangen en het BWB een stuk minder belasten (en zeker uw laatste kamer),
naar onderhoud is dit ook wel beter en makkelijk dat dagelijks die matten uit te spoelen/kloppen.

Ja 2 pompen bieden idd wel meer zekerheid dan 1, maar blijf het wat een gek idee vinden (ben van het idee om alles zo eenvoudig mogelijk te houden ;-).
Waarom is de piste airlift niet verder bekeken, ik heb gezien dat er hier destijds ook vraag naar was?
Er zitten nu 2 stroken japan mat voor de doorvoeren. Eerst zat er niets voor. Het uitslaan elke dag duurt maar heel even.
Hoeveel micron zouden de twee matten tegen kunnen houden?

Voor de bouw van de vijver had ik een sieve gekocht. De man die mij toen hielp, zei dat ik die niet nodig had. Anders kregen de bacterieen te weinig voeding.
Zijn ervaring was dat dit systeem het beste werkt. Hij had er 2 vijvers perfect op draaien.
Nu de beste man overleden is, ben ik mij eens breder aan het orienteren en lees ik heel andere zaken op internet.
Vergeet niet, dat ik elke dag de drains en de bodem leeg trek, dat ik tot op heden kennelijk te weinig heb gevoerd en slechts koi heb.
Een airlift paste hij niet toe.

Op ons forum lees ik onder het hoofdstuk trommelfilter, dat er mensen zijn die zeggen dat dit filter teveel voeding voor de bacterieen weghaalt, waardoor er problemen ontstaan. Volgens mijn eerste voorzichtige conclusie, kun je niet veel meer dan proberen wat werkt!? Op heel het internet lees ik nauwelijks op feiten gebaseerde onderzoeken. Dat maakt mij enigszins onzeker.
Ik heb nu 4 grote artikelen, in het engels, gelezen. Ook daarin spreekt men elkaar tegen en mis ik vergelijkende onderzoeken.

jocca

Bericht door jocca » 10 okt 2019, 07:58

echt wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken ga je ook niet direct vinden,
het is veeleer gebaseerd op persoonlijke ervaringen.

Rond trommels ontstaan er idd wat twijfels rond de extreme filtering hiervan, aan de andere kant ... je zal nooit maar een hoeveelheid bacteriën krijgen volgens de aanvoer van "voeding", houd een trommel veel tegen dan heb je ook niet echt veel bacteriën van doen omdat er minder voeding is.
Een trommel gaat ook tot 75 micron gaan tegenhouden, een crielzeef 100-200 of 300 micron. Als ik hier zie wat er door een 300 micron zeef gaat ... bacteriën hebben hier genoeg voeding hoor.

Ik vind het gewoon wat bizar dat je ongefilterd water meteen in een BWB steekt waar het vuil fijn geklopt gaat worden, bacteriën gaan het daar niet gaan opeten... dus zit alles in bak 3.

Maar hé, als uw huidige manier van vijveren werkt en je hebt idd geen vuil op de bodem dan moet er ook al minder afgebroken worden.
Zie je er niet tegenop om dit dagelijks te blijven doen dan kan je waarschijnlijk prima zo blijven vijveren zoals je nu doet, het kost alleen wat extra werk.

willydewoofer

Bericht door willydewoofer » 10 okt 2019, 17:14

Ik heb overigens vorige week, voor de twee doorvoeren (110) naar bak twee, twee stroken japanse mat geplaatst.
Deze sla ik elke dag in de 1e bak uit. Ze houden veel groene zooi tegen en een klein beetje poep.
Hiermee voorkom ik dat groter vuil in bioloog komt. Ik hoop dat dit een verbetering geeft.

willydewoofer

Bericht door willydewoofer » 10 okt 2019, 17:17

Een bericht was blijven hangen.

willydewoofer

Bericht door willydewoofer » 12 okt 2019, 22:57

Twee boeken en 4 grote artikelen op internet spraken elkaar alleen maar tegen.

In het voorjaar ga ik over naar een zwaardere pomp. Eerst een 8000 liter en kijken hoe dat gaat.
Daarna waarschijnlijk nog een tweede 8000.

Verder heb ik 2 kokers voor 300 micron besteld. Die komen voor de doorvoeren van bak naar bak 2.
Hierdoor komt groter vuil niet meer in de bioloog.
De retouren van de lamp naar de vijver worden misschien breder, zodat er meer water terug kan lopen.

willydewoofer

Bericht door willydewoofer » 14 okt 2019, 09:09

Zijn er maar weinig actieve leden op ons forum?

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 14 okt 2019, 11:34

Waar wil je dat er op gereageerd wordt, dan?

willydewoofer

Bericht door willydewoofer » 14 okt 2019, 11:59

FredLekx schreef:
14 okt 2019, 11:34
Waar wil je dat er op gereageerd wordt, dan?
Dat er zoveel verschillende meningen zijn.

Ghost

Bericht door Ghost » 14 okt 2019, 12:21

Ikzelf heb een enkele filterlijn met 1 pomp van 10000L. Geen idee hoeveel debiet er nog overblijft met opvoerhoogte, bochten enz. Vijver is 30-35m³.
Als ik mijn water laat testen in de winkel heeft het een prima waarde. Zolang dit ok is, ga ik geen zwaardere pomp gebruiken. In de winter schakel ik mijn kleinere pomp van 6000L in.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, en ze staan niet allemaal in de boekskes!

Guyke

Bericht door Guyke » 14 okt 2019, 15:15

Hallo,
willydewoofer schreef:
07 okt 2019, 10:00
Beste mensen,
Mijn koi vijver draait nu zo'n 3 jaar, met weinig problemen.
De inhoud is 25.000 liter, de pomp is 3500 liter.
Nu hoor en lees ik overal dat deze pomp veel te licht is.
Waarom zou de pomp nu ineens door een zwaardere moeten worden vervangen?
Tot op heden, heeft niemand mij dat aan het verstand kunnen brengen.
Wat is de onderbouwing dan? Ik kan wel roepen, dat de vijverinhoud 2x per uur moet worden rondgepompt!
Waar is dit advies op gebaseerd? Het maakt mij danig in de war.
Op voorhand bedankt voor uw hulp.
Dus het is omdat je anderen hoort en leest dat je gaat twijfelen of zijn er andere zaken die ook aan het spelen zijn?
Bv zweefvuil, te onderhoudsbelastend ( spoelen annex waterverbruik ,...) een gevoel van....

Een pasklaar antwoordt op de vraag of de pomp te licht is of niet is dus niet eenzijdig te antwoorden.
De max doorstroom ( volgens fabrikant ) van de units is 18 m³ ( bij een standaard invoer van 50 mm heb ik daar vragen bij maar dat is maar mijn idee )
en deze 18 m³ is dan met een minimale vijverbezetting en geen koi.
Voor een koivijver moet je dit debiet dan al gaan halveren naar 8 a 9 liter.
Dan gaat er met de huidige pomp een 7000 liter door het filter om de 2 uur. ( inhoud van de vijver om de plus/min 6 uur rond )
Als je nu naar een zwaardere pomp gaat ( bv 8000 liter ) dan halveer je wel tov van de inhoud van de vijver maar ga je over de filtercapaciteit van het filter.

Het is niet omdat je de doorstroom gaat verhogen dat daardoor de filterwerking gaat verbeteren.

Het enige wat ik wel weinig vind is die pomp van 3500 liter om 2 bodemdrains efficient te laten werken.
Echter bij regelmatige flushing van deze leidingen is dat ook geen probleem.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”