Nieuw in de koi-wereld en op dit forum

We willen natuurlijk geen datingsite worden, maar wil je jezelf voorstellen, kan dit hier!
Plaats reactie
Dirty Fool

Nieuw in de koi-wereld en op dit forum

Bericht door Dirty Fool » 03 sep 2019, 10:43

Hallo iedereen,

Ik ben Davy en samen met mijn vriendin zijn we begonnen aan het koi-(h)ouderschap: na enkele koi vijvers te zien bij vrienden, de kleine koi bij mijn vader te zien opgroeien en de Koi beurs in Hasselt te bezoeken zijn we ook getroffen door het besmettelijke koi virus...
Dat uitte zich eerst in het aanschaffen van een quarantaine bak (1000l, +-200l meerkamer filter met Japanse matten, bodemdrain en 3.5m3 pomp) en enkele kleine Tosai van 10 - 15cm, ongeveer 29/30 juli dit jaar.
Dit om zelf te proeven van het koi houden, het starten van een filter, het handtam krijgen...
2019-06-27 20.41.08.jpg
2019-06-27 20.41.08.jpg (73.8 KiB) 322 keer bekeken
Ik las veel over Hirasawa / Marusei Koi Farm en door mijn eigen liefde voor eenkleurige koi en mn vriendin haar interesses kwamen we met 6 visjes uit:
- Yamabuki Ogon - Hirasawa
- Hi Utsuri - Hirasawa
- Kujaku - Ikarashi (deze was nog geen 10cm bij aankoop)
- Chagoi - Hirasawa
- Ginrin Chagoi - Hirasawa
- Kohaku - Maruhiro

Het was de bedoeling met 3 visjes te starten, maar bij het netten van de gekozen exemplaren kwam er al eens een ander visje mee de bowl in: bij de Yamabuki kwam de Hi Utsuri mee, mooi rood, donker zwart, en vooral al een stevig visje qua bouw, dus die ook meegenomen.
Dan bij de Chagoi's te netten hetzelfde: de Ginrin Chagoi gekozen, er kwamen 3 of 4 visjes meer mee de bowl in en de gewone bruin - olijfkleurige Chagoi had zo een mooi schubbenpatroon, mooie body ook, dus ja... zeker als de dealers dan met korting afkwamen kon ik geen neen meer zeggen.
We hebben 3 van de 6 die al zichtbaar gegroeid zijn: de Yamabuki, de Hi Utsuri en de Kohaku, deze zijn nu +20cm. Dan volgt de donkere Chagoi, al kan het zijn dat deze door zijn donkere kleur simpelweg kleiner oogt, de Ginrin loopt zoals verwacht wat achterop, deze is echter het tamste, eet uit de hand en laat hem gewoon met de hand vangen, dus het is mijn favoriet. De Kujaku, de kleinste van de bak, is nu een 10cm, super mooi visje om te zien tussen de anderen: bleek metallic nog steeds en weinig oranje, hopelijk blijven de kleuren zo...

Tot nu toe wel al wat (kleine) problemen gehad:
- 3x behandelen en uitstrijkjes moeten laten nemen na uitbreken witte stip, maar het is onze eigen fout: de polyesterbak staat buiten, op een zonovergoten hof die een volledige betonvloer heeft en ik had deze aanvankelijk niet geisoleerd, met de hete dagen 30+ graden en dan gevolgd door koude nachten +-15 schommelde de temperatuur 7 - 8 graden per 12u! Na isoleren en 's nachts afdekken van de bak werd dit temperatuur verschil to 1 a 2 graden per 24u beperkt.
2019-07-24 13.20.17 HDR.jpg
2019-07-24 13.20.17 HDR.jpg (81.02 KiB) 322 keer bekeken
- staartvin van de Ginrin Chagoi is een stukje weg: geen idee hoe dit gebeurt is, het viel ons ineens op dat er een paar mm weg was. Dit is bijgeknipt en met propolis behandeld, geen verdere behandeling gestart omdat er nauwelijks parasieten te bespeuren waren
2019-08-18 13.05.39.jpg
2019-08-18 13.05.39.jpg (56.05 KiB) 322 keer bekeken
Door de eerste behandeling ook wat wisselende waterwaardes gehad: ammoniak was het makkelijkste te controleren met waterwissels, echter nitriet verdund niet makkelijk dus 10 a 12 dagen na de laatste behandeling met anti-parasiet (Maarten Lammers) kwam de piek, maar die was op 3 dagen weg (voederstop, consistent verversen etc) dus we hebben wat geleerd ondertussen :)

Ondertussen zijn we uiteraard druk bezig aan de bouw van de vijver waar onze kindjes in terecht gaan komen, de plannen stel ik voor in een ander deel van het forum want ik heb ook enkele vragen en uiteraard zoek ik ook goedkeuring door mensen met ervaring, adresjes voor het materiaal etc.
2019-08-15 18.22.56.jpg
2019-08-15 18.22.56.jpg (143.72 KiB) 322 keer bekeken
Mvg,
Davy

FredLekx
Contacteer:

Re: Nieuw in de koi-wereld en op dit forum

Bericht door FredLekx » 03 sep 2019, 16:36

Welkom bij Koivrienden, Davy!

Jullie stellen jezelf wel op een hele mooie manier hier voor, Chapeau :good:
Je vragen e.d.: laat die maar komen, maar "goedkeuring" zal je niet krijgen... Uiteindelijk moet je het doen op de manier waar jullie je prettig bij voelen.

ferdy.1234

Bericht door ferdy.1234 » 03 sep 2019, 21:26

Welkom op de koivrienden !
Vanwaar die nickname ;cool; ?
Ik zou zeggen lees hier maar genoeg op voorhand en alles komt goed :good:
Groeten Ferdy

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 03 sep 2019, 21:41

Hoi Davy,

Toffe voorstelling en leuk om op deze manier van start te gaan met de hobby :D

Kijk al uit naar uw verdere plannen

Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Dirty Fool

Bericht door Dirty Fool » 04 sep 2019, 10:08

Bedankt iedereen,
je voorstelen kan je maar 1x dus maar meteen met de deur in huis vallen en de huidige stand van zaken uit de doeken doen denk ik dan...

Mijn nickname is de naam die ik als 13-jarige gekozen had om toen op een chatbox te gaan babbelen met streekgenoten (chat.to.be place.to.be, lang vervlogen tijden), maar die gebruik ik nog steeds, komt eigenlijk vanuit mn vriendenkring toen die dan al eens om te lachen "vieze gek" riepen als ik uit de boom sprong, me van de schommel lanceerde etc, maar heb jarenlang als gamer Dirty Fool gebruikt en mn emailadres is ook met die nickname in etc, dus...
Ik ben nu 34 overigens, dat ontbrak nog in mn eerste post.

Qua "goedkeuring" bedoelde ik overigens eerder: klopt mijn plan / mijn idee van een koi vijver en kom ik mogelijks ergens in de problemen qua filtratie, drains, pompdebiet,... want dit is de eerste keer dat ik me waag aan het bouwen van een vijver. Ik ben reeds bij een aantal dealers me gaan bevragen qua vijveropstelling en qua filtratie, en ze spreken elkaar niet tegen, maar elk heeft zijn voorkeur van opstelling en het een vergt al wat meer ruimte als het andere, dus ik zoek een gulden middenweg.

Ik zal wrs vandaag mn plannen voorstellen in het zelfbouw vijver gedeelte, heb mn eerste schema nog eens bekeken en het is toonbaar genoeg om het te bespreken :)

Mvg,
Davy

evn35

Bericht door evn35 » 05 sep 2019, 06:40

Welkom Davy,

Wij volgen, en we houden van foto's :wink:

Ronny66

Bericht door Ronny66 » 05 sep 2019, 12:50

Leuk dat je even voorsteld welkom op koivrienden en veel lees plezier Davy.
Koi vijver 11 kuub
Befil trommelfilter met 68 micron gaas
BWB 510L - 1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843

jensken

Bericht door jensken » 05 sep 2019, 18:50

Welkom bij koivrienden.

WWWebber

Bericht door WWWebber » 13 sep 2019, 16:12

welkom