vijver metselen

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
Plaats reactie
Jacob Hoekstra

vijver metselen

Bericht door Jacob Hoekstra » 15 aug 2019, 12:08

Dag Allemaal,

heb inmiddels al veel informatie gevonden op dit forum waarvoor mijn grote dank!
Mijn koi's zwemmen al een flinke poos in een 'hotel' rond van een goede vriend. Gaf mij de tijd om eens rustig na te denken hoe ik de vijver wilde gaan maken.
Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de vijver wil gaan metselen en aan de binnenzijde ga voorzien van een Impermax coating.
Ik woon in een nieuwbouwwijk, daarom ga ik uit dat de grond nog wel gaat verzakken.
Inmiddels zijn er palen de grond in gegaan voor de vijver, en staan we op het punt om de bewapening aan te brengen voor de vloer.
Er is gekozen voor een vloer van 30cm dikte, en de betonmix is gelijk aan die voor een kelder. Dit omdat het grondwaterpeil hier hoog staat.
De muur zal gaan bestaan uit Betonblokken 29x14x19cm. De vijverbak zelf is 10 bij 2 meter. Ik wil gaan werken met 2 bodemdrains (onbelucht) en 1 skimmer. Nu zit ik alleen even met de volgende vragen:
- hoe ik de skimmer ga positioneren in de gemetselde muur. Hebben jullie hier voorbeelden van misschien? Liefst met foto. Ik wil namelijk gaan voor een wandskimmer.
- hoe moet ik de wand bevestigen op de vloer? Moet ik hier al rekening mee houden met het aanbrengen van de bewapening?
- De muur komt ong 30 cm boven de grond uit, is een ringbalk dan noodzakelijk om aan te brengen?

Uiteraard sta ik altijd open voor tips/trucs/ervaringen van anderen!

FredLekx
Contacteer:

Re: vijver metselen

Bericht door FredLekx » 15 aug 2019, 12:38

Welkom bij Koivrienden, Jacob!

deglasblazer

Bericht door deglasblazer » 15 aug 2019, 14:06

Welkom Jacob.

Vloer van 30 dik lijkt me niet nodig, toch zeker niet als hij waterdicht moet zijn want dat is 20cm volgens mij ook al. Hier staat het grondwater momenteel op 1m en mijn vijver is 1.85 diep 40cm boven maaiveld en de vloer is rond de 20cm dik met enkel bewapening.

Een ringbalk zal nooit slecht zijn, de basis van een vijver kan best stevig genoeg gemaakt worden en als je je rand met dekstenen gaat afwerken is het ook al handig dat de ondergrond mooi strak is. Wil je beplanting dicht rond de vijver dan zou ik geen ringbalk gieten maar eerder een ecolat of een metalen profiel voorzien.

Ik heb mijn skimmers zoals op foto, 2 verschillende type skimmers. Maar iedereen heeft zijn eigen manier van werken ;-)
cementeren foto zijkant.jpg
Groetjes

Tim

PS Mss dat je best toch een bodemdrain extra steekt ;-)

Jacob Hoekstra

Bericht door Jacob Hoekstra » 15 aug 2019, 15:42

Dag Tim,

hartelijk dank voor je reactie en tips.

De bodem heb ik express 30cm dik gemaakt omdat er ook een PVC buis in gaat van 110cm, onder die buis wilde ik ook nog voldoende dikte overhouden. Mijn bedoeling was om de buizen op de bewapening aan te brengen namelijk. Op die manier kan de vloer geheel bewapend worden. Maar 10cm minder vloer scheelt ook weer centen.... toch wel het overwegen waard dus.

Als ik het goed zie op de foto dan heb jij de stuuc dus aangesmeerd tot aan de skimmer, en daarna heb je dit met coating verder waterdicht gemaakt?

mvg

Jacob

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 15 aug 2019, 21:26

Hoi Jacob,

kan mij volledig vinden in de uitleg van Tim
20 cm is meer dan voldoende en de buizen in het beton laten zitten zal scheuren veroorzaken , en als het beton scheurt zullen ook de buizen die erin zitten scheuren ...

Het beste is de buizen onder het beton laten lopen , minder beton nodig en de buizen kunnen krimpen en uitzetten onder het beton :wink:

Ringbalkje ben ik ook voorstaander van en zorgt voor 100% zekerheid

Succes met keuzes maken

Groetjes
marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang » 16 aug 2019, 06:31

Ik zou toch overwegen om de drains belucht te maken,
Dit voor de toekomst bvb bij extreem warm weer dan is beluchten bijna een must.
Ook als je eens moet behandelen is extra beluchten een must.
En bij felle zon is het fijn omdat beluchting het wateroppervlak breekt en zo zonnebrand kan voorkomen.

Verder is de pvc in de beton en dan maar 20 cm dik niet echt aan te raden ivm scheuren.
Ook zou ik de pvc niet op de wapening leggen maar er onder .

Succes met de bouw :good:
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

Rob en Tara koi

Bericht door Rob en Tara koi » 16 aug 2019, 06:51

Ik zou de vloer wel 30 cm dik maken dan heb je ook de garantie dat de vloer waterdicht is en dat heb je bij 20cm dik niet .
Ook zou ik de buizen van de drain mooi in de beton mee storten met onder en bovenwapening erin .
Zo weet je zeker dat er met je buizen niks kan gebeuren .
De buizen onder de plaat laten lopen is altijd een risico op afscheuren mocht er wat verzakken

deglasblazer

Bericht door deglasblazer » 16 aug 2019, 06:56

mart-ang schreef:
16 aug 2019, 06:31
Ik zou toch overwegen om de drains belucht te maken,

Klopt Martien, ik heb nu 2 van de 4 drains belucht en deze en vorige zomer had ik ze liever allemaal belucht gehad.

Jacob ik heb mijn bodem opgebouwd zoals de mensen van Zenkoi dit doen, mijn vijver is ook gepolyesterd. De manier van Rob is natuurlijk sterker en beter maar of dit echt nodig gaat zijn bij een vijver van 2m breed weet ik niet. Maar als het budget er is dan wel best zo sterk en goed mogelijk bouwen.

gr

T

Infrasuri3

Bericht door Infrasuri3 » 17 aug 2019, 09:47

Even een stomme vraag
Er wordt regelmatig over een ringbalk gesproken .
Wat moet ik mij hier precies bij voorstellen ?
Een verdikt fundament onder de muren in de vloerplaat ?
Of een gestorte rand bovenop de muren ?

Groet
Frans

Jacob Hoekstra

Bericht door Jacob Hoekstra » 17 aug 2019, 10:57

Ik denk dat ik maar eens even een bouwkundige om raad ga vragen omtrent de leidingen wel/niet in beton.

Nog wel de vraag of de wanden van de vijver speciaal zijn vastgemaakt aan de betonnen bodem. Zijn deze met bewapeningspennen (of stalen staven) verankert? Of zijn jullie gewoon met lijm begonnen met het lijmen van de wand?

Jef

Bericht door Jef » 17 aug 2019, 14:41

Infrasuri3 schreef:
17 aug 2019, 09:47
Even een stomme vraag

Groet
Frans
geen stomme vraag, want het inderdaad beiden zijn.
Bedoeling is om één geheel te krijgen, zodat alle mogelijke krachten maximaal worden opgevangen en/of gespreid worden.
nog steeds aan het bouwen ...

Jacob Hoekstra

Bericht door Jacob Hoekstra » 17 aug 2019, 15:55

Jef schreef:
17 aug 2019, 14:41
Infrasuri3 schreef:
17 aug 2019, 09:47
Even een stomme vraag

Groet
Frans
geen stomme vraag, want het inderdaad beiden zijn.
Bedoeling is om één geheel te krijgen, zodat alle mogelijke krachten maximaal worden opgevangen en/of gespreid worden.
Aha dus ik moet straks met het aanbrengen van de bewapening al voorzieningen treffen voor de wanden?

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”