vraag ivm mogelijkheden airlift

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Plaats reactie
maarkedaller

vraag ivm mogelijkheden airlift

Bericht door maarkedaller » 15 aug 2019, 07:45

Goede dag,
zoals ik reeds vermeld heb, ben ik een aquaponics systeem aan het ontwerpen. Hierbij had ik graag de waterverplaatsing met een airlift gedaan.

het AP systeem is niet hetzelfde qua opbouw als een vijver met filter(s), maar is volgens mij wel vergelijkbaar.
stel dat ik het systeem als volgt opbouw, is dit haalbaar met een airlift?
- het vis-gedeelte:ongeveer 5 m³ : meerdere met elkaar verbonden bakken - waarschijnlijk type IBC van 1000 l, met wateraanvoer boven waterniveau, en drain onderaan. dit aangevuld met een biofilter en een waterreserve nodig voor het opvangen van het niveauverschil dat ontstaat bij de eb en vloed werking in de plantenbakken.

- plantenbakken : ongeveer 16 m² (80 cm breed) oppervlakte en 30 cm diep, deze zijn gevuld met hydrokorrels waar de planten in wortelen. deze bakken vullen zich en lopen opnieuw leeg (bell-syphon) dus een eb en vloed werking.

de plantenbakken krijgen water (met nitraat en mineralen) vanuit de bio filter, en sturen, na omloop en verbruik van de nutrienten terug naar het vis-gedeelte.
zou deze waterbeweging met een airlift kunnen? rekening houdend met de weerstand van de plantenbakken? om goed te zijn heb ik minimum verplaatsing nodig van 1 x totale volume /uur, voor de gezondheid van de vis mag het ook meer zijn. dus 5 m³(vis) + 5 m³ (plantenbak ongeveer) + 1 m³ biofilter + 1 m³ waterreserve. dus approx 12 m³.

ik hoop dat mijn uitleg beetje duidelijk is. tekeningen heb ik (nog) niet.

willem v d

Re: vraag ivm mogelijkheden airlift

Bericht door willem v d » 15 aug 2019, 20:12

Het eb en vloed systeem van aquaponics is zeer lastig met een airlift.
Zeg dat je "maar" 20cm eb/vloed hebt. Dit zal dus ook in het vis/vijver deel gebeuren waardoor je een eb vloed beweging gaat krijgen die misschien 30 cm of meer kan zijn. Hierdoor zal je airlift bijna stil komen te staan.
In jou geval zou ik eerder kijken naar een regelbare pomp die je terug draait naar je gewenste opbrengst.
Zo kan je met 50 watt of minder misschien al 12 m3 halen

frankske

Bericht door frankske » 15 aug 2019, 20:48

hoi Willem,

Soms kijk ik verbaasd naar uw uitleg en is meestal wat ik ook wil uitleggen dus :good:

grt
Franky

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 15 aug 2019, 21:44

Ik vind het idee om via airlift te werken eigenlijk wel een uitdaging en passend bij dit project
Op zich moet dit zeker lukken met een 40 à 50 liter luchtpomp , zal even testen worden
Eb en vloed aansturen zal dan door een automatische schuifkraan, of drieweg op de toevoer moeten gebeuren :wink:
Eerlijk , ik zie dit wel zitten op deze manier :wink: :D

hebt u een schets van het beoogde systeem

Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

willem v d

Bericht door willem v d » 15 aug 2019, 23:47

Met een 40 liter lucht pomp zit je ook te kijken naar een 35 /40 watt verbruik voor de luchtpomp.
Nadelen airlift in jou situatie:
Veel kosten van het maken,(colletor/stijgbuis/drukkamer)
De tijd dat het kost om alles te maken
De ruimte die de lift in neemt.
Vergeet het gat in de grond niet om een collector 180 cm hoog te krijg
Alles moet met 2x 110mm buis uitgevroed worden om je 12m3 te behalen.
Tegen het hoogte punt van vullen heb je bijna geen opbrengst meer met een lift tenzij je een raket ala Guyke maakt.

Dit en misschien nog meer voor 10 tot 15 watt besparing?

Voordelen van een pomp:
Stabiele opbrengst.
Kleiner formaat installatie
Minder buizen (enkele buis 75/90mm)
Aanschaf kosten zijn veel lager.
Snel gemaakt en/of aangepast

Kijk maar eens wat een collector kost om te maken.
Wil je met een lift werken moet je toch denken dat dit € 600 tot 700 gaat kosten aan pvc om dit te maken excl. Pomp.
Met een gewone pomp kom je uit op 100 tot 150 euro aan pvc excl. Pomp.

Zou ik een verschil van 400 euro nemen om 15 watt stroom besparing te berekenen. Dan kost dit 13 jaar om een airlift er uit te halen.

maarkedaller

Bericht door maarkedaller » 16 aug 2019, 06:59

Dag allen,
bedankt voor jullie inzichten, hiervoor nemen we deel aan een forum.
hierbij enkele bedenkingen van mijn kant.
de waterverplaatsing moet m.i.
geen 12 m³ zijn maar 5 à 6 m³ (inhoud visbakken)
het eb en vloed systeem kan verdeeld worden over de verschillende plantenbakken, zodanig dat ze niet allemaal terzelfdertijd leeglopen, wat het niveauverschil zou moeten beperken, hiermee heb ik wel rekening gehouden door een extra bufferbak (waterreserve) bij te nemen, zodanig dat de waterlijn van de visbakken niet zou moeten veranderen.
de werking van het eb en vloed systeem wordt in onderstaand filmpje verduidelijkt.
werking bell syphon
de toevoer blijft constant, het niveau verschil komt dor de werking van het automatisch syphon.
waar ik wel kan in volgen is het feit dat de installatie complexer zal zijn met een airlift dan met een pomp in een sump.
en dus meer zal kosten
lees graag jullie opinie
groeten
Jean

jocca

Bericht door jocca » 16 aug 2019, 08:18

600 à 700 euro om een airlift te maken :shock: :shock: :shock:
is dit er niet wat scheef over getrokken :lol:
een collector kan idd wel wat geld kosten als je het nieuw koopt in de winkel, maar op 2dehand sites vindt je vaak voor een habbekrats grote buizen.
Wil je nog goedkoper gaan, klop eens aan bij iemand die graafwerken en rioleringswerken doet. Die hebben zeer vaak buizen die stuk zijn die ze gewoon op een hoop smijten.
Er is altijd wel een stuk van 180 cm te vinden daartussen (een klant van mij heeft er zo minstens 20 liggen met zeer grote diameter).

Verder een buis van 110 mm kost nu toch niet zo veel, bochtje, wat lijm, buiske van 125 mm (of een mof) en klaar is kees.
Luchtpomp van 150 euro (nitto la 45) en je kan vertrekken.
Ik denk mits wat rondkijken je met 250 euro royaal zal toekomen (pvc + luchtpomp) en je de komende 5à6 jaar niet moet omkijken naar uw systeem.
verbruik zal klein zijn, opbrengst zal ver boven de 12 kuub zitten mits goede aanvoeren en afvoeren.

Een pomp die 12 kuub moet versteken zal meer verbruiken (denk ik) dan die 55 watt (denk ik toch).

o en een pvc buis kan je bv op maat verkrijgen bij b..wkampioen voor 26,92 euro per lopende meter, op maat verzaagd gratis ;-). - diameter 315 wat net voldoende is om een lift van 110mm te maken.

ik zie dat je een lager aantal kuubs nodig hebt, dan is een enkele buis van 110 mm ruim voldoende en kan je met een nitto la-28 luchtpompje waardoor uw verbruik marginaal klein zal zijn.

willem v d

Bericht door willem v d » 16 aug 2019, 12:58

Ga eens kijken naar een deksel van 315mm dan mag je zeker aan 20 euro denken
Pake je 2 superfish eco e 3500 heb je een verbruik van 14 watt per pomp of een 8000 pomp voor 42watt.
Kleine pompen kunnen tegenwoordig al erg zuinig zijn.
Daarom zou ik echt een pomp pakken.
Ook met een buffer moet je opvoeren maar dan constant.
Ook al ga je met 2 bellsyphons werken zullen deze nooit synchroon blijven lopen.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 16 aug 2019, 21:23

Hoi Willem,

U hebt overschot van gelijk dat het met een pomp veel makkelijker zal zijn en goedkoper in aanleg, en naar energie kost zal het niet ver uit elkaar lopen ivm het tijdelijk opvoeren :wink:
Met pompen zit je veilig en kan er weinig fout gaan, met ailift is dit een uitdaging met risico's
Maar zoals ik reeds vermelde denk ik dat het hier gaat om iets vernieuwends en meer passend bij dit project waar Jean naar op zoek is

Groetjes
marc

P.S. deksels voor een buis van 315 zijn inderdaad duur, maar 250 zal zelfde resultaat geven en betaalbaar :wink:
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

maarkedaller

Bericht door maarkedaller » 17 aug 2019, 07:15

Dag Marc,

het gaat me meer over gebruiksgemak en energiekost.
ik had gelezen dat een airlift gebruiksvriendelijk was, dat een luchtpomp langer meegaat dan een sumppomp. dat het eveneens energiezuiniger is.
jullie zijn precies wel andere ervaringen gewoon, dus ik blijf twijfelen. de airlift was een leuk idee idd. maar als het echt te moeilijk wordt, gaan we voor klassieke pomp en luchtpompje voor extra zuurstof.
in alle geval bedankt voor de reacties

groetjes
jean

Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”