to ozon or not to ozon??

Opnieuw een bijzondere filtertechniek: door middel van oxidatie door ozon !
Plaats reactie
Claudevdvd

to ozon or not to ozon??

Bericht door Claudevdvd »

Zoals jullie wel weten (of niet) ben ik bezig met compleet nieuwe vijver te bouwen.
Nu was ik van de veronderstelling dat ik alles netjes gepland had, maar een opmerking op het forum ivm bacteriedruk doet me toch wat twijfelen.
In mijn quarantainebak van 10m3 waar mijn koi nu in vertoeven blijf ik nu en dan wat geschuur zien.
Vorige week had ik zelfs één koi die zich wat afzonderde en wat geïrriteerd was aan mond.
Op afstrijkjes is niks te zien....dus dan begint de twijfel/angst en ongemak.twee dagen later alles terug prima.
Daarom twijfel ik of ik dan niet beter af ben met OZON ipv nu en dan met "schadelijke" producten te behandelen, om zo geruster te zijn.
Wat zijn jullie ervaringen??
Mijn filterruimte ligt volledig gravitair dus ik veronderstel dat ozon<>eiwitafschuimer niet gaat.....mixer?? reactor??
ik zie sommige aanbiedingen van ozonleveranciers complete installaties op rugpaneel verkopen....
Laatst gewijzigd door Claudevdvd op 24 jul 2019, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
goshiko

Re: to ozon or not to ozon??

Bericht door goshiko »

Weet zelf niets van ozon, maar op de vijvertour vorige zaterdag gehoord dat peletonduwer met ozon werkt en er veel van afweet.
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
Claudevdvd

ik veronderstel dat het niet alleen Peletonduwer is die ozon heeft hier op het forum.
Je leest zowel goede als minder goede zaken ivm ozon.
Cuba

Bericht door Cuba »

Ozon eiwitafschuimer werkt prima.
Ik heb een zelfbouw draaien scheelt hoop in de euro's.
Zou niet meer zonder kunnen, ook Virkon is ook een goed alternatief.
Op youtube is ook veel te vinden wat peletonduwer geplaatst heeft.
Claudevdvd

Eiwitafschuimer kan niet gravitair staan denk ik.
Een gewone ozonreaktor kan wel gravitair staan al moet de ozongenerator steeds boven waterniveau gemonteerd zijn.
Dit zou juist moeten lukken bij mij.
Kan ook met statische mixer gewerkt worden.
Verbeter me maar als ik verkeerd ben.
Cuba

Bericht door Cuba »

Sorry,

iets te vlug geantwoord, ik werk met een pomp naar mijn afschuimer.
Wat betreft statisch mixer en reactor kan ik niet over meepraten.
Gerard073

Bericht door Gerard073 »

Ik heb zelf ook 2 jaar met ozon gewerkt, ik heb een gravitair systeem (trommel/bwb) en heb mijn eiwitafschuimer met een losse pomp voorzien.

Ik ben er zelf zeer tevreden over, heb het afgelopen weekend wel afgemonteerd omdat ik merk dat ozon in een buitenomgeving (mijn filterput zit direct aan de vijver) minder goed werkt dan wanneer deze in een garage/opslag/schuur zou hangen ivm minder vocht (moest nu wekelijks de luchtdrogers aanpassen.

Waarom ik begonnen ben met ozon? Ik had veel bacteriële problemen, ververste veel, goed (overcapaciteit) filter, goede zorg voor mijn koi maar keer op keer kwam dit terug. Ook Koidokter Rob en Maarten Lammers konden de problemen in mijn vijver niet vinden. Na het aansluiten van de ozon incl eiwitafschuimer jaren geen problemen meer gehad.
Plaats reactie

Terug naar “Ozoninstallatie”