Mening en advies m.b.t. filteropstelling

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Plaats reactie
Geldofski

Mening en advies m.b.t. filteropstelling

Bericht door Geldofski » 04 jul 2019, 11:24

Dag iedereen,

Zoals ik in een vorige post al had vermeld ben ik volop bezig met het aanleggen van een zwem/koi vijver.
Na 2 weken obsessief informatie verzamelen denk ik dat ik een goed idee heb voor een opstelling, die zo interessant mogelijk is in Energieverbruik/aankoop en onderhoud.

Graag wil jullie mening hiervoor wat betreft de gravitaire flow voor retour naar mijn plantenfilter.
Andere opmerkingen en feedback worden geapprecieerd.

De voorfilter zou een Ultrasieve worden, gravitaire aangesloten op 2 bodemdrains en 1 skimmer. schuifkranen op de buizen net voor de ultrasieve, zodat de druk kan verdeeld worden over de 2 bodemdrains en skimmer.
Na de ultrasieve komt dan een pomp, die het water verder pompt, door de UVC, naar het tuinhuis, waar een meerkamerfilter staat opgesteld.

-1e kamer: BWB
-2e en 3e kamer japanse matten;

Het is de bedoeling dat het water dan gravitair terugstroomt naar de plantenfilter. De afstand die het water moet afleggen is een 10 tal meter, met een niveauverschil van 1.5m.

Het water komt dan terecht in een reservoir onder mijn plantenfilter, waarna het moet worden omhooggeduwd door +- 50cm substraat en planten.

Mijn belangerijkste vraag is ofdat er genoeg gravitaire flow zal zijn om een 15m3-20m3 vanuit de meerkamerfilter, naar het reservoir en door de lava te krijgen, door 1x 110 PVC.

In bijlage een schets van de huidige plannen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Mvg

Thibaut
Bijlagen
schets filter.PNG
schets filter.PNG (25.11 KiB) 349 keer bekeken

de_matti

Re: Mening en advies m.b.t. filteropstelling

Bericht door de_matti » 04 jul 2019, 16:29

Beste Thibaut,

Mooie plannen heeft u daar.

Wij hebben jaren gewerkt zoals U in de toekomst wil gaan werken.
Uit ervaring kan ik U dus gerust bevestigen dat U 10m³/uur door een buis van 110 kan laten teruglopen naar U vijver. Momenteel loopt er hier over de trickle een 10m³/h. Toevoer trickle 50, retour 110. Hoogte trickle is +- 1meter. Lengte retourbuis is hier iets minder lang als bij U (hier 6 meter). Voor 20m³/h zou ik echter 2 buizen voorzien. Dit om 100% zeker te zijn dat alles terug loopt zonder dat er een restrictie op de pomp moet geplaatst worden.

Vanuit mijn ervaring:
- Buizen uit de sieve naar de pomp zo groot als mogelijk. Restrictie naar de pomp pas voor de pomp zelf voorzien.
- Persoonlijk zou ik de (druk) UV lamp niet meer instaleren. Deze is een grote weerstand en zeker na een 5tal jaren. Kan je niet beter een dompel UV voorzien?

Mvg
De_matti

Ps
Ik weet niet of U al een sieve heeft aangekocht? Ik heb hier eentje in verkoop staan. (zie viewtopic.php?f=37&t=20989)

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 04 jul 2019, 22:23

Hoi Thibaut,

Prima plan :good:

De terugloop zou ik persoonlijk ook groter nemen en dit minimaal 125mm, of 2 x 110 , ook belangrijk is dat er zich geen luchtbellen kunnen opstappelen in deze leidingen :wink:

De filtercompartimenten zeker voorzien van onderlinge overloop zodat bij het verstoppen van de matten het filter niet overloopt

Succes met de komende werken

Groetje

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Geldofski

Bericht door Geldofski » 04 jul 2019, 23:37

Bedankt voor de reacties.

Een dompel UV kende ik nog niet.lijkt me nu idd ook de beste optie aangezien de wattage dan ook een stuk lager kan :good:

Bedankt voor de tip Marcje ! Retour zal nu 2x 110 zijn, met een open T stuk aan de uitvoer zodat er geen luchtbellen in de leiding komen :good:

Omdat Ik graag zou vermijden dat ik een nieuwe kelder moet metsen voor de ultrasieve,dacht ik om te werken met een ingegraven pvc buis pomput, en daarna dezelfde opstelling.

Is het inderdaad zo, dat wanneer de sieve na de pomp staat opgesteld, het gehele filtersysteem zwaarder zal worden belast omdat het vuil wordt vermalen door de pomp??

Mvg

Thibaut

de_matti

Bericht door de_matti » 05 jul 2019, 08:53

Beste,

Omdat Ik graag zou vermijden dat ik een nieuwe kelder moet metsen voor de ultrasieve,dacht ik om te werken met een ingegraven pvc buis pomput, en daarna dezelfde opstelling.

<=> kan U hier meer uitleg over geven, hoe zie je dit praktisch? Vergeet niet dat u de sieve regelmatig moet reinigen + dat dit meestal via de schuifafsluiter gedaan wordt. Waar staat de pomp dan?

Is het inderdaad zo, dat wanneer de sieve na de pomp staat opgesteld, het gehele filtersysteem zwaarder zal worden belast omdat het vuil wordt vermalen door de pomp??

<=> neen, het vuil blijft op de zeef liggen, enkel het vuil dat nog door Uw zeef geraakt wordt vermalen (al denk ik dat er niet veel vermalen kan worden daar het eerst door uw zeef moet) en dan pas door de pomp vermalen kan worden. Pomp je direct het vuilwater in uw filter dan pas gaat U uw filter zwaar belasten. Een zeef is na een trommelfilter één van de beste mechanische filters dat er momenteel op de markt is.

Om u een idee te geven, zowel Marc als ikzelf hebben na onze zeven nog borstels staan maar deze moeten bijna nooit gereinigd worden.

Hierbij een foto van mijn zeven na een maand in dienst. Deze houden echt wel veel grof vuil tegen.

Mvg
De_matti
WP_20190628_14_58_29_Pro.jpg

Geldofski

Bericht door Geldofski » 05 jul 2019, 14:11

Bedankt voor de reactie matti.

Ik denk dat ik het niet goed heb uitgelegd.

Wat ik dus zou willen doen, is i.p.v. de ultrasieve te gebruiken (waarvoor ik een kleine kelder moet graven en metsen) zou ik graag een pvc pompkamer in de grond graven, waar mijn bodemdrains en skimmer op uitkomen. daar zou dan 1 of 2 pompen in komen die het water naar een pompgevoede sieve brengen.
De reden dat ik dit wil doen is om niet nog meer ruimte te verliezen in mijn tuin door nog een extra kelder te graven. Of kan ik de Ultrasieve gedeeltelijk ingraven dat enkel de invoer en uitvoer bloot liggen?

Wat is jullie ervaring met de levensduur van jullie pompen met de ultrasieve, gaan die lang mee? ik ben bang dat pompen die niet in het water liggen nogal snel kapot gaan door oververhitting.

Mvg

Thibaut

de_matti

Bericht door de_matti » 05 jul 2019, 20:09

Beste Thibaut,
Ik ben nu mee met wat je wilt doen.

Je spreekt over een pvc pompkamer waar je uw leidingen op laat toekomen... ik neem aan dan dat U zo weinig mogelijk plaats wilt verliezen in uw tuin maar aan welke afmetingen denkt U? Deze zal toch ook ongeveer 1 meter op 1 meter moeten zijn of... + waar wilt u dat uw schuifafsluiters plaatsen? In deze kast of ervoor? Vergeet niet dat U met deze opstelling (anders dan op uw tekening) u regelmatiger uw pompen gaat moeten uitkuisen. Enja met deze opstelling gaat U inderdaad het vuil (komende vanuit uw vijver) eerst door U pompen fijnmalen... Persoonlijk zou ik voor de opstelling gaan zoals op uw tekening. Misschien neemt deze opstelling meer plaats als de door U in gedachte opstelling maar veel meer plaats gaat dit in mijn ogen niet innemen. Met een beetje handige planning van U buizen kan U alles plaatsen (sieve en pompen) op een oppervlakte van 1.5 m² (is zelf veel te groot). Je zal op beide toch een afdekking moeten voorzien. De 2 oplossingen moeten niet direct naast de vijver staan. De sieve of de pvc pompkamer moeten allebei op hetzelfde niveau als uw vijver liggen.

Betreffende uw vraag ivm de opstellingen van de pompen, wij hebben ze allebei al gehad. Als je een pomp koopt die voor droog of nat opstelling geschikt is kan je gerust zijn deze kunnen ertegen. Naar oververhitting toe moet U geen schrik hebben.

Mvg
De_matti

Geldofski

Bericht door Geldofski » 08 jul 2019, 15:40

hartelijk dank voor uw reactie Matti.

Ik zal je advies opvolgen en een sieve filter plaatsen i.p.v. een pompput.

Als bijlage de aangepaste tekening.

Ik heb misschien wel interesse in de sieve die u verkoopt. zal hiervoor een privé berichtje sturen.

Mvg

Thibaut
Bijlagen
schets.PNG
schets.PNG (29.96 KiB) 161 keer bekeken

de_matti

Bericht door de_matti » 08 jul 2019, 16:31

Beste Thibaut,

Juist nog het SB en BWB omdraaien. Eerst het SB en dan het BWB.

Reden: je gaat via het SB nog het fijn stof uit uw water halen. Indien je eerste uw BWB maal je alles nog fijner.
Rest zit er dik in orde uit...

Mvg
De_matti

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”