pech op pech op pech

Een kleine vijver? Veel vragen? Stel ze hier!
Plaats reactie
kakakakarel

pech op pech op pech

Bericht door kakakakarel » 01 jul 2019, 23:47

15 jaar vijver pret met goudvissen en simpel een gat in de grond, folie er in en planten, de kikkers en libellen kwamen spontaan. Totdat ik de koi ontdekte. vijver uitgediept op 150 cm 100 cm breed en 300 cm lang, jonge koi uitgezet en het ging prima, totdat ik een nacht van huis was en het deksel van het drukflter sprong, de pomp zoog die nacht de vijver leeg en de vissen dus dood.
Drukfilter gerepareerd, de pomp op een verhoging geplaatst op dat hij bij een storing de vijver niet meer leeg kon trekken. water en vissen er in.
Tijdens mijn vakantie springt weer het deksel van de drukfilter, water weg vis dood. Ik zoek nu hulp van iemand die weet wat ik moet en kan doen om dit te voorkomen,

dsnijder

Re: pech op pech op pech

Bericht door dsnijder » 02 jul 2019, 00:41

Hoewel ik geen voorstander ben van een drukfilter zou ik adviseren om in jouw huidige situatie de pomp te schakelen via een niveauschakelaar . Deze zal de pomp automatisch uitschakelen zodra een bepaald minimum niveau bereikt is.

Tussentijds zou ik wellicht overwegen om het totale ontwerp van de filterinstallatie te herzien waardoor je ook in de toekomst zorgenloos kan genieten van de vijver want zo'n drukfilter is al snel niet meer toereikend.

Jef

Bericht door Jef » 07 jul 2019, 11:00

een vreselijke les; veel sterkte....

een gouden tip van Pacha, hier ooit actief op het forum: boor een gaatje in de verticale aanvoerbuis op pakweg de helft van de hoogte in de vijver. Als er iets fout loopt, zal de pomp lucht aanzuigen vanaf een zeker kritische niveau en blijft er sowieso voldoende water in de vijver staan om ellende te voorkomen.
Of leg de pomp niet op de bodem van de vijver, maar een stukje hoger.
nog steeds aan het bouwen ...

riny42

Bericht door riny42 » 07 jul 2019, 13:28

idd een gouden tip, alleen of die op een drukfilter werkt ben der bang voor dat die uit dat gaatje gaat persen.
zou gewoon een normaal filter overwegen

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 07 jul 2019, 22:18

riny42 schreef:
07 jul 2019, 13:28
idd een gouden tip, alleen of die op een drukfilter werkt ben der bang voor dat die uit dat gaatje gaat persen.
Het systeem van Pacha is bedoeld met pomp achter het filter ipv pomp op de bodem :wink:

Een pomp op de bodem van de vijver is altijd een risico naar leegloop bij eender welk filter
Een vlotterschakelaar of pomp omhoog brengen zijn inderdaad prima oplossingen

Spijtig voorval en hier kunnen we maar van leren
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Plaats reactie

Terug naar “De kleine, maar fijne, vijvers...”