Nog eens mijn zwarte vissen, deze keer met filmke

Een kleine vijver? Veel vragen? Stel ze hier!
Plaats reactie
Mriya

Nog eens mijn zwarte vissen, deze keer met filmke

Bericht door Mriya » 22 jun 2019, 19:57

Hey juppekes.

Ik heb eindelijk eens een filmke kunnen maken van mijn fameuze zwarte vissen uit dit topic: viewtopic.php?f=68&t=20444

Ik heb toevallig ook een vast gehad vandaag, hij lag bijna op het droge door het paaien
Hij had dus toch korte baardharen, ongeveer vijf mm voor een vis van 30cm.
Hij voelde ook niet zo glad als een goudvis, hij heeft precies op elke schub een heel klein puntje, het voelt een beetje zoals schuurpapier.

Ik heb dan nog een paar vraagjes :wink:
Op die filmkes zie je ook een vis, zwart met oranje flanken en een sluierstaart.
Hij heeft op zijn voorste vinnen precies bulten op de voorkant, iemand een idee wat dit is?

Dan zitten nog witte slanke vissen in met een paar oranje of blauwe vlekjes op de rug, Welke vis is dit juist?

Als jullie nog vissen zien die speciaal zijn, mogen jullie het altijd melden hoor.
Er zitten zoveel verschillen en kleuren in.
En de meeste vis heb ik ook her en der gekregen dus weet ik de juiste naam of soort niet.

Alvast bedankt voor de komende info.

Guyke

Re: Nog eens mijn zwarte vissen, deze keer met filmke

Bericht door Guyke » 22 jun 2019, 20:35

Hallo,

Wat ik zie is:
Guodvis, ( er zitten sarassa's en sluierstaarten tussen), shubunkin ( is een kweekvorm van goudvis )
Als je deze samen zet en er wordt gepaaid dan krijg je van alle kleurtjes door elkaar, ook met sluierstaarten enz.
De donkere met oranje is een kweekvorm die nog niet helemaal verkleurd is. er zal waarschijnlijk wel heel wat zwart aanblijven.
Soms heb je in kweek van goudvis of zijn varianten nakomelingen die terug naar de originele soort kleur komen waar zij uiteindelijk van afstammen en dat is de giebel. De giebel wordt ook wel "wilde goudvis" door zijn goudachtige schijn.

De ruwe huid op de donkere karpers betekent dat je een mannetje in paaitijd gevoeld hebt.
De knobbles dar zijn paaiknobbels waarmee ze de vrouwtjes, door er tegenaan te schuren, trachten aan te zetten tot afzetting van de eitjes.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Tomkoi

Bericht door Tomkoi » 22 jun 2019, 20:39

De smallere vissen zijn volgens mij windes. Ik zie denk ik zowel de gele als blauwe variant.
Ti’s wat is, Ti’s Vis

Guyke

Bericht door Guyke » 22 jun 2019, 21:07

Hallo,
Tomkoi schreef:
22 jun 2019, 20:39
De smallere vissen zijn volgens mij windes. Ik zie denk ik zowel de gele als blauwe variant.
Klopt, had ik nog vergeten te vermelden. :oops:

mvg
Guyke

Mriya

Bericht door Mriya » 22 jun 2019, 21:41

Hey juppekes
Guyke schreef:
22 jun 2019, 20:35
Hallo,

Wat ik zie is:
Guodvis, ( er zitten sarassa's en sluierstaarten tussen), shubunkin ( is een kweekvorm van goudvis )
Als je deze samen zet en er wordt gepaaid dan krijg je van alle kleurtjes door elkaar, ook met sluierstaarten enz.
De donkere met oranje is een kweekvorm die nog niet helemaal verkleurd is. er zal waarschijnlijk wel heel wat zwart aanblijven.
Soms heb je in kweek van goudvis of zijn varianten nakomelingen die terug naar de originele soort kleur komen waar zij uiteindelijk van afstammen en dat is de giebel. De giebel wordt ook wel "wilde goudvis" door zijn goudachtige schijn.

De ruwe huid op de donkere karpers betekent dat je een mannetje in paaitijd gevoeld hebt.
De knobbles dar zijn paaiknobbels waarmee ze de vrouwtjes, door er tegenaan te schuren, trachten aan te zetten tot afzetting van de eitjes.

mvg
Guyke
Bedankt voor de info.

Die donkere met oranje die ik bedoel komt in het eerste filmke op 35sec in beeld.
Dat is volgens mij wel een volwassen vis want hij is toch al bijna 20cm.
En ik had graag geweten wat die bulten vooraan op zijn vinnen zijn, het is de enige vis die dit heeft.

Guyke

Bericht door Guyke » 22 jun 2019, 22:28

Hallo,
Mriya schreef:
22 jun 2019, 21:41
Die donkere met oranje die ik bedoel komt in het eerste filmke op 35sec in beeld.
Dat is volgens mij wel een volwassen vis want hij is toch al bijna 20cm.
En ik had graag geweten wat die bulten vooraan op zijn vinnen zijn, het is de enige vis die dit heeft.
Dat die vis volwassen is laat ik in het midden.
Ik heb hier goudvissen die maar na 3 tot 5 jaar begonnen te verkleuren.
Ook heb ik goudvissen die veel kleiner blijven als sommige andere.
Ik heb er ook die ik al jaren heb en nog steeds niet verkleuren.

Dat van die knobbels op de vinnen dat kan ik op het filmpje niet goed onderscheiden.
Het kunnen ook paaiknobbels zijn, of pokken of nog iets anders.
Door paaigedrag kan het ook zijn dat de vinnen wat geiiriteerd zijn.

mvg
Guyke

Plaats reactie

Terug naar “De kleine, maar fijne, vijvers...”