Zelf een waterput boren

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!
Marcje
Contacteer:

Zelf een waterput boren

Bericht door Marcje » 09 jun 2019, 23:06

Vandaag een putje geboord van 15m diep , en nu afwachten als het water niet te veel ijzer bevat :CrossFingers:

20190609_102957 (Custom).jpg
20190609_102957 (Custom).jpg (188.71 KiB) 450 keer bekeken
20190609_103528 (Custom).jpg
20190609_103528 (Custom).jpg (207.4 KiB) 450 keer bekeken

Groetjes
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

mario1

Re: Wat hebt U gedaan vandaag ?

Bericht door mario1 » 10 jun 2019, 06:22

Marcje schreef:
09 jun 2019, 23:06
Vandaag een putje geboord van 15m diep , en nu afwachten als het water niet te veel ijzer bevat :CrossFingers:
Waarschijnlijk een domme vraag, waarvoor wil je dit water gaan gebruiken Marc :?:
15 meter is hier bij ons een gevaarlijke diepte en ijzer gegarandeerd :evil:
In ieder geval tof dat je dit zelf hebt kunnen boren en is dan ook de vraag of je hiervan ook wat filmpjes hebt gemaakt zodat we kunnen meegenieten ;cool;

jocca

Bericht door jocca » 10 jun 2019, 07:31

ge hebt gewoon illegaal een grondwaterput liggen boren om goedkoop aan water te geraken tijdens de droge zomer ... :nono:
ps: goed gezien :lol: :lol:

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 10 jun 2019, 20:39

Hoi Mario en Jocca,

Normaal zou ik dit willen gebruiken voor de vijver, en had iets minder ijzer verwacht , verdikke toch
Op 3 meter ongeveer kwam ik een turflaag tegen van 30cm
Dan geel zand tot 11 meter en dan een zeer harde laag van een 50cm waar we met veel moeite doorheen kwamen
Dan ging het terug vrij goed met grijs zand tot op 15 meter en dacht van dit is het .... kon helaas niet dieper want was er niet op voorzien

Hier in de regio heeft mijn jongste zoon ( 3 kilometer naar het oosten) helder water op 12meter
De oudste zoon ( 2 kilometer naar het westen ) heeft op 8 meter veel ijzer

Pfff ik weet het effe niet wat ermee te doen , we zien wel
mario1 schreef:
10 jun 2019, 06:22
Op welke diepte lukt het wel ?

Groetjes

Trickle

jocca

Bericht door jocca » 11 jun 2019, 06:27

hoe heb je die wanden verstevigd, gewoon pvc buizen op elkaar gezet met een koppeling tussen?
Lijkt mij wel interessant om es zelf te proberen hier ook, het grondwater zit hier nl zeer hoog in onze regio en volgens dat ik weet zit hier veel zavel.
Is het niet voor de vijver dan is het voor de tuin.

mario1

Bericht door mario1 » 12 jun 2019, 21:36

Marcje schreef:
10 jun 2019, 20:39
Hoi Mario en Jocca,

Normaal zou ik dit willen gebruiken voor de vijver, en had iets minder ijzer verwacht , verdikke toch
Op 3 meter ongeveer kwam ik een turflaag tegen van 30cm
Dan geel zand tot 11 meter en dan een zeer harde laag van een 50cm waar we met veel moeite doorheen kwamen
Dan ging het terug vrij goed met grijs zand tot op 15 meter en dacht van dit is het .... kon helaas niet dieper want was er niet op voorzien

Hier in de regio heeft mijn jongste zoon ( 3 kilometer naar het oosten) helder water op 12meter
De oudste zoon ( 2 kilometer naar het westen ) heeft op 8 meter veel ijzer

Pfff ik weet het effe niet wat ermee te doen , we zien wel
mario1 schreef:
10 jun 2019, 06:22
Hier heb ik indertijd een proefboring laten doen en zat ook vrij snel op ijzer..... ik dacht op een meter of 6 a 7 diepte, durf het niet meer met zekerheid zeggen.
Zoals je weet heb ik hier de leidingen van de bronbemaling laten zitten onder de filters van de vijver en hiermee vul ik dan ook de vijver. Heb het water laten testen in een labo en was ok bevonden om de vijver mee te vullen..... en het water is helder.

goshiko

Bericht door goshiko » 13 jun 2019, 08:47

Ontijzeren he Marc.....

Extra Ibc bak, vullen met grondwater, beluchten, ijzer laten bezinken. En dan langs bovenkant naar de vijver zodat bezinking kan gedraind worden.
Wel nog paar randvoorwaarden: ph moet in bepaalde range zitten, anders slaat ijzer moeilijk neer in vlokken.
Daarnaast nog maar de vraag, heb je naast het ijzer ook nog andere slechte waardes, zware metalen bvb, nitraat door bemesting,.....
Laatst gewijzigd door goshiko op 14 jun 2019, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

JeroenP
Contacteer:

Bericht door JeroenP » 14 jun 2019, 16:19

Marcje schreef:
10 jun 2019, 20:39
Wel helemaal niet uw regio, maar ik zou naar 75m moeten om goed water te hebben...

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 14 jun 2019, 21:08

mario1 schreef:
12 jun 2019, 21:36
Hier heb ik indertijd een proefboring laten doen en zat ook vrij snel op ijzer..... ik dacht op een meter of 6 a 7 diepte, durf het niet meer met zekerheid zeggen.
Zoals je weet heb ik hier de leidingen van de bronbemaling laten zitten onder de filters van de vijver en hiermee vul ik dan ook de vijver. Heb het water laten testen in een labo en was ok bevonden om de vijver mee te vullen..... en het water is helder.
Als ik de vijver kan vullen, dan ben ik al meer dan tevreden, want zoals het er nu uitziet is het te veel ijzer ...
Zeker weet ik dit niet, maar ik denk dat hier op een diepte van 6 meter te veel nitraat aanwezig zal zijn , maar het proberen waard
goshiko schreef:
13 jun 2019, 08:47
Ontijzeren he Marc.....

Extra Ibc bak, vullen met grondwater, beluchten, ijzer laten bezinken. En dan langs bovenkant naar de vijver zodat bezinking kan gedraind worden.
Wel nog paar randvoorwaarden: ph moet in bepaalde range zitten, anders slaat ijzer moeilijk neer in vlokken.
Daarnaast nog maar de vraag, heb je naast het ijzer ook nog andere slechte waardes, zware metalen bvb, nitraat door bemesting,.....
Kweet het , en heb al gedacht aan een regenputje van 5000liter om te laten bezinken, maar waar stopt het dan, en dan nog zit ik met die gele kleur , en wat weet ik nog niet allemaal ...

@JeroenP Ook hier moeten we naar dezelfde diepte, en dan nog kan het misgaan en dit naar gele kleur hebben vrienden van mij ondervonden uit deze regio

Bedankt iedereen om mee te denken

Groetjes
marc

Trickle

Pipo

Re: Zelf een waterput boren

Bericht door Pipo » 15 jun 2019, 06:18

Bij mij staat er een 2de hands ontijzeraar op, werkt perfect.
Even rondzoeken en je kan wel iets vinden...
https://www.2dehands.be/a/doe-het-zelf- ... ousPage=lr

peletonduwer

Bericht door peletonduwer » 17 jun 2019, 09:26

hoi

De gele kleur krijg je met een vingerknip weg, nl ozon. Ph boven de 7 houden en beluchten met ozon, zo heb je ontkleurd en grotendeels ontijzerd water. De ozon oxideert het ijzer veel vlugger dan gewone beluchting. Het wordt niet voor niks super zuurstof genoemd.

Groetjes
Edouna 5 kamer vortex-makkie
eco-x 10000 filterlijn + 55w UV
eco-x 4500 skimmer - plantenfilter
ph sturing
zelfbouw ozonreactor-afschuimer
OEM ozongenerator 1000mg redox gestuurd
Full control siemens logo
EPAS trained / http://www.epasconsultancy.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

jocca

Bericht door jocca » 17 jun 2019, 09:28

mag ik vragen hoe je die put uiteindelijk hebt gemaakt? Ik heb nl ook wel interesse om dit es te proberen hier.
Materiaal dat je gehuurd hebt?

Guyke

Bericht door Guyke » 17 jun 2019, 09:31

Hallo,

Ik heb in een gezamelijk projekt met de buur een put laten boren. (gedeelde kost is halve kost )
De put zit 100 meter diep en water van goede kwaliteit voor tuin, vijver, enz.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

nico1012

Bericht door nico1012 » 17 jun 2019, 10:27

Goedemorgen Marc,

Heb 2 weken geleden ook zelf op vrij primitieve wijze een bron gemaakt. Zit op 5 Meter en het water is van goede kwaliteit.
*3 km verder op zit er bij mijn vader in zijn bron veel ijzer
* 1 km van ons huis bij een andere boer zit er ook nog wat ijzer in.
* Dezelfde boer heeft vroeger een bron gehad dicht bij het dorp en daar was het water van perfecte kwaliteit.
* Moet het water eigenlijk nog eens door een bedrijf laten testen.

De flow is nog niet echt super zou eigenlijk nog een Meter dieper moeten voor een betere flow.

Denk dat je gewoon een beetje geluk moet hebben mbt de water kwaliteit.
Guyke als jij pas op 100 meter diepte goed water hebt neem ik aan dat als je deze aangeboord hebt het water wel omhoog komt zodat je het nog maar van max 7 meter diepte op moet pompen.
Zijn er uberhaubt pompen die van zo diep water omhoog kunnen krijgen.

Succes Marc met de aanleg.

Guyke

Bericht door Guyke » 17 jun 2019, 11:08

Hallo,
nico1012 schreef:
17 jun 2019, 10:27

Guyke als jij pas op 100 meter diepte goed water hebt neem ik aan dat als je deze aangeboord hebt het water wel omhoog komt zodat je het nog maar van max 7 meter diepte op moet pompen.
Zijn er uberhaubt pompen die van zo diep water omhoog kunnen krijgen.

Succes Marc met de aanleg.
Het water in de boorput komt in rust even hoog te staan als de bovenste grondwaterlaag.
Deze waterlagen staan niet in verbinding met elkaar door de boorput maar door de doorsijpeling door de grondlagen.
Deze doorsijpeling verklaard ook die ijzer concentratie's. Bv op 7 m geen ijzer maar op 15 m wel omdat het water door een ijzerhoudende laag is gegaan.
Dan moet je weer dieper om door natuurlijke filtering het ijzer er weer uit te halen enz.
Onze put is geboord door een bedrijf die weten in welke streek er op bepaalde dieptes dit of dat water zit.
Hier in de streek zit er in de bovenste waterlagen bv concentratie's van fosfaten en ammoniak. ( komt door onafgeschermde waterputboringen van vooral landbouwbedrijven wat jaren geleden. Zo is er zeer veel mestafval in de waterlagen kunnen sijpelen. )
Wat betreft die pomp.
Deze hangt 35 m diep in de put. Bij start trekt deze het waterniveau tussen de 10 en 15 m naar beneden om bij constant waterverbruik rond de 7 m te blijven hangen
( dit gebeurt enkel wanneer ik en de buur gelijktijdig bv de tuin sproeien )
De pomp ka 6000 liter/uur geven en er staat een drukvat op van 300 liter zodat de pomp niet steeds staat op en af te springen.
De techniek van de pomp is dat deze het water opduwt en niet opzuigt. Opzuigen kan max tot 10 meter ( bij 10 m stopt het, het water valt zogezegd uit elkaar )
Opdrukken daarentegen gaat veel hoger. De druk op de lijn is ingesteld op 3 kg via een drukcensor op het vat ( de pomp kan meer aan maar dat hoeft niet )

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Plaats reactie

Terug naar “Waterkwaliteit”