Planten filter

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
Plaats reactie
pondlab

Planten filter

Bericht door pondlab » 17 mei 2019, 11:20

Ik ben een planten filter aan het bouwen en zou graag van jullie willen weten of jullie op- en of aanmerkingen hebben op het ontwerp.

De bak wordt gemaakt van HDPE of LDPE. Aan de onderkant van het filter zitten twee aanvoeren van 110mm, een afvoer naar de vijver van 110mm en vier afvoeren van 50mm, voor het afvoeren van vuil naar het riool. Elke aan- en afvoer wordt voorzien van een kogelkraan. In het filter zie je een aantal niveau's, voorzien van een geperforeerde plaat. Op het bovenste niveau komen kratjes van 400x600x200mm (bxlxh). De niveau's daaronder kunnen gevuld worden met kratten/bakken met ander filtermateriaal, zoals lavasteen, matten, zeoliet, oesterschelpen, honingraat, enz. Ik zou er bijvoorbeeld ook nog een krat met mosselen in kunnen zetten. Indien nodig kan een filterkamer extra belucht worden

De bak wordt pomp gevoed en heeft een 110mm afvoer naar de vijver en een waterval de vijver in. Met de 110mm afvoer kan ik regelen hoeveel water er via de waterval terug de vijver in loopt of de waterval helemaal buitenwerking stellen.

Voor dit filter zit een 300 micron sieve en een UB-100. Ik kan het water of een deel van het water, na de sieve, rechtstreeks naar het plantenfilter pompen. Hiermee wordt de UB-100 gepasseerd. Zo kan ik er voor zorgen dat het plantenfilter, niet 'te' schoon water aangevoerd krijgt.

Vijver is zo'n 35m3 groot met hoge visbezetting. De pomp kan maximaal 40m3/h verpompen. Ik hoop de pomp op zo'n 20m2/h te laten draaien.

Afbeelding

Alle tips zijn welkom. Ik zou het ook waarderen als jullie een voorstel doen, waarmee het filter gevuld zou moeten worden. Zowel voor de planten als eventueel overig filtermateriaal.

pondlab

Re: Planten filter

Bericht door pondlab » 24 mei 2019, 09:40

Heeft echt niemand hier een mening over? Tips of suggesties?

Guyke

Re: Planten filter

Bericht door Guyke » 24 mei 2019, 10:21

Hallo,

na wat gegevens te gaan zoeken heb ik toch wat bedenkingen.
bv een sieve heeft een max flow van 20 m³ zo ook een ub 100.
Ik weet dus niet wat er gaat gebeuren als de pomp bv op 30 m³ draait.
De plantfilter heeft dan wel 2 aanvoeren van 110 maar slechts een enkele 110 terugvoer.
Bij gebruik van waterval en 110 terugvoer zal het nog wel lukken maar bv in de winter die 20 m³ of meer terug gevoerd krijgen langs 1 x 110....
De pompcapaciteit zal dan wel moeten aangepast worden.
Wat er ook speelt is dat ik niet kan zien waar het waterpeil in de pf-bak komt te staan. En of de bakken waarin de planten komen dan al of niet onder water staan.

Ook de plaatsing van het pf tov van de vijver is mij onduidelijk ( boven of gravitair )
Boven de vijver ( of gedeeltelijk ) stelt zich de vraag wat betreft isolatie ( zowel in de zomer, oplopende temperatuur als in de winter, afkoeling of bevriezing.)

Wat betreft vulling ga ik mij niet echt uitspreken.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”