Hey,Guyke schreef: ↑22 apr 2019, 00:21 Hallo,
Ik heb aangehaald om groter keien te gebruiken.Tomkoi schreef: ↑21 apr 2019, 17:03 De werking van de beluchte drains trek ik dan weer in twijfel aangezien je dan toch al je “vuil” “blaast” op je keien en niet naar je bodem toe ? Neem nu bladafval, draadalgen ( zeker al met een rooster eronder)... gaat toch nooit maar ook nooit door je keien tot je drain gaan ?
Ik help maar mee “out of the box” denken hé guyke.
Gr Tom
Er mag gerust wat ruimte zijn tussen de stenen. ( moet zeker niet strak tegen elkaar. )
De rooster moet niet lava of substraat tegen houden en mag dus heel wat grotere mazen hebben.
Het is een zichtlaag en dus geen gestapelde lagen zoals met substraat of lava waar een biocultuur moet ontwikkelen.
"" Neem nu bladval "":
Om eerlijk te zijn is dat het werk van de skimmers en niet van de drains.
Ik heb bv geen drains en momenteel veel bloesem. Echter de skimmers werken naar behoren en skimmeren het wit tapijtje mooi weg.
"" Neem nu draadalgen "":
Ik denk zelfs dat de drains er dan minder last van zullen hebben dan met een ""open "" systeem.
En of de beluchte drain wel het beoogde effect geeft wat er van verwacht betwijfel ik ook want het water zou een een kerende werking moeten maken
volgens de tekening maar ik vraag mij af wat er daar van overblijft als je de stroming die de retoeren van de filters maken en stromingen van de skimmers
en wind eens mee op de tekening zou plaatsen.
Tot slot wil ik het niet liggen aanpraten om het te doen, daar is iedereen vrij in, ik heb enkel het eens op een ander manier bekeken of het wel kan.
"" out of de box ""
mvg
Guyke
Bedankt Guyke,
Het kan zeker, hier twijfel ik niet aan, maar of het visueel en praktisch ok is? Is voor mij toch een vraagteken.
Hierbij wat opmerkingen of waar ik mij serieuze vragen stel.
Praktisch:
- vijverlek, kan altijd -> vijver moet zowiezo leeg, zodat je kan beginnen sleuren met de keien en roosters, als je geen hernia zal hebben mag je van geluk spreken.
- je gaat een extra laag maken aan de onderkant in de vijver. Dan begin ik pas te twijfelen aan de invloed van de wind, skimmer, luchttoevoeging en de retouren op die onderste laag...
Visueel:
- welk verschil is er met een zwart zeil die groen zal aanslaan of een hoop keien ? ( moeite waard?)
- plaats tussen keien laten: zichtbaar rooster ? Dan hou ik het liever bij een groen zeil ;)
Dan het belangrijkste :
De vissen:
- Bij schuren op het rooster -> wondes
- zinkend voer bij koude temperaturen, helft van je voer zal als je geluk hebt op de keien belanden de rest eronder.
Ik zou niet weten waarom je drain in dit geval hier minder last zou hebben van draadalgen?
Ik lees graag jou visie(s)
Mvg Tom