Aanplanten vijverrand

De meest geschikte planten om de overgang te verzorgen van de droge naar de natte oever
Plaats reactie
deglasblazer

Aanplanten vijverrand

Bericht door deglasblazer »

Dag Koivrienden

Ik ga binnenkort mijn vijverrand aanplanten met plantjes die in de vijver doorgroeien. Welke planten raden jullie aan?

Reageren met foto's en mogelijk de naam van het plantje zou het leukst zijn.

Gr

Tim
Guyke

Re: Aanplanten vijverrand

Bericht door Guyke »

Hallo,

Op deze afdeling van het forum is er al wel een en ander te bekijken.
Ik had vroeger ook heel de rand van de vijver beplant ,maar met de vernieuwing van de bekleding ( nu epdm ) besloten om dat
niet meer te doen.
Doordat moeras en oeverplanten fiks kunnen woekeren en mekaar beconcurreren kwestie van plaats en daardoor ieder jaar
de opschoning een te groot werk werd heb ik nu alleen maar planten staan die ik echt wou. Ze staan in mandjes maar tussen
iedere plant is er een vrije ruimte opgevuld met maaskeien. Zo valt het direct op waar de plant naar toe wil en is opschonen en in
toom houden veel eenvoudiger.
Nog een tip:
plant alle planten met de bladknopen boven waterlijn.
Voor moerasplanten is dat een must anders gaan ze verslijmen en voor oeverplanten maakt het niet zoveel uit.
Oeverplanten kunnen zelfs groeien gewoon in de tuin.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
deglasblazer

Guyke schreef: 05 mar 2019, 11:04 Hallo,

Op deze afdeling van het forum is er al wel een en ander te bekijken.
Ik had vroeger ook heel de rand van de vijver beplant ,maar met de vernieuwing van de bekleding ( nu epdm ) besloten om dat
niet meer te doen.
Doordat moeras en oeverplanten fiks kunnen woekeren en mekaar beconcurreren kwestie van plaats en daardoor ieder jaar
de opschoning een te groot werk werd heb ik nu alleen maar planten staan die ik echt wou. Ze staan in mandjes maar tussen
iedere plant is er een vrije ruimte opgevuld met maaskeien. Zo valt het direct op waar de plant naar toe wil en is opschonen en in
toom houden veel eenvoudiger.
Nog een tip:
plant alle planten met de bladknopen boven waterlijn.
Voor moerasplanten is dat een must anders gaan ze verslijmen en voor oeverplanten maakt het niet zoveel uit.
Oeverplanten kunnen zelfs groeien gewoon in de tuin.

Mvg
Guyke
Hoi Guyke

Mercikes voor je reactie

In de vijver ga ik geen plantjes zetten enkel oeverplantjes welke over de vijverrand groeien en niet schadelijk zijn voor de vissen. Ik had vorig jaar wat kleinere plantjes gezet maar met de hitte zijn de meeste hiervan verbrand.
Ik dacht nu eerst aan campanula omdat deze mooie bloemetjes hebben maar mss zijn ze giftig voor de koi daarom de vraag aan zij die al een
beplantte rand hebben.
DVR heeft volgens mij penningkruid staan en vind ik wel mooi, polleke heeft ook veel planten in zijn vijver maar waarschijnlijk vanuit de plantenfilter zijn topic moet ik nog eens opzoeken.
Vroeger had ik waterdrieblad, dotterbloem, ... aan de rand van de matuurlijke vijver staan maar nu wil een laag plantje welke de rand goed bedekt en niet verbrand in de zon.

Een plantenfilter komt er ook nog wel maar waarschijnlijk nog niet deze zomer. (grootste gaat op kot dus eerst zien wat dit allemaal gaat kosten ;-))

groetjes

Tim
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Dan had ik het verkeerd begrepen.
Is het de bedoeling om randen te verbergen?
En als ik het zo hoor moeten ze nog zeer goed tegen de warmte en droge grond bestand zijn.

mvg
Guyke
deglasblazer

Guyke schreef: 06 mar 2019, 10:30 Hallo,

Dan had ik het verkeerd begrepen.
Is het de bedoeling om randen te verbergen?
En als ik het zo hoor moeten ze nog zeer goed tegen de warmte en droge grond bestand zijn.

mvg
Guyke
Ja rand is nu 5cm breed, idd veel zon, daarom het liefst plantjes die zowel in als uit het water groeien.

Ik zal straks wel eens een foto maken.

Gr

Tim
AVG

Bericht door AVG »

deglasblazer schreef: 06 mar 2019, 12:42 Ja rand is nu 5cm breed
Gr
Tim
Dat is wel heel smal om plantjes in kwijt te kunnen. ( U zal 50 cm bedoeld hebben ? )
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Ik ken weinig benamingen, maar wat ik wel weet is om geen woekerplanten zoals munt, of riet te planten

Niet omdat deze planten niet mooi zijn, maar na enkele jaren bestaat de vijverrand alleen maar uit munt en riet
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
deglasblazer

74013
Bijlagen
vijverrand 2019 20%.jpg
vijverrand 2019 20%.jpg (145.51 KiB) 709 keer bekeken
deglasblazer

Marcje schreef: 06 mar 2019, 20:27 Ik ken weinig benamingen, maar wat ik wel weet is om geen woekerplanten zoals munt, of riet te planten

Niet omdat deze planten niet mooi zijn, maar na enkele jaren bestaat de vijverrand alleen maar uit munt en riet
Ja idd geen munt, staat in mijn moestuintje en woekerd enorm. Het zouden plantjes moeten zijn die over de rand het water in groeien.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
dvrkoi schreef: 01 okt 2018, 20:18
72878

Voor de geïnteresseerden... :wink:
Ben kei tevreden over dit plantje! Vooral hoe het de border van de vijver bedekt, de schoonheid van het gele bloemetje in de lente, het mooie groen, de kracht van groei en het gemak van onderhoud. Ik scheur gewoon af waar het teveel word!

Groetjes
Je zal dit ook wel herkennen.
Ik heb dit ook aan de vijver staan. ( nadeel is dat het niet wintergroen is )
Wat ook zo een plantje is dat is bosaardbei. de kleine aardbeitjes zijn eetbaar.
penningekruid, vederkruid, zijn bv planten die vanuit de vijver over de rand de tuin in kruipen.
Met mandjes die je aan de boord hangt is dat simpel op te lossen. van die mandjes zie in de kortste keren niks meer.
Vind je de mandjes te groot kan je met wat vindingrijkheid de vijverrand een waterverbreding geven ( zoals drijfeilanden maar dan veel smaller )

hier nog een paar idea:
Witte mazus (Mazus reptans alba), Acaena (Stekelnootje), Ajuga reptans (kruipend zenegroen), Aubrieta (blauwkussen),
Geranium macrorrhizum (ooievaarsbek), Hypericum calycinum (hertshooi)

mvg
Guyke
Plaats reactie

Terug naar “Moerasplanten/oeverplanten”