Aanleg koi vijver voor een beginner.

Alle doe-het-zelf artikelen kunnen hier aan bod komen.
Plaats reactie
joris

Aanleg koi vijver voor een beginner.

Bericht door joris » 13 jan 2019, 22:33

Beste koi liefhebbers,

Allereerst mij even voorstellen, mijn naam is Joris P, woonachtig te Berlare (Oost-Vlaanderen), gelukkig getrouwd en papa van een zoontje van 18 maand. Sinds mijn jeugd (ondertussen ook al 20 jaar geleden) altijd aangetrokken geweest door het onder water leven. Al heel mijn leven gevist, op mijn 14e de eerste aquarium, enkele jaren geleden de eerste vijver van 1200l, en nu sinds aankoop van de nieuwe woning een kans om eens een deftige koi vijver aan te leggen.

irritantejoriswoueenfotoenkandiezelfnietopslaanSUL.jpg
irritantejoriswoueenfotoenkandiezelfnietopslaanSUL.jpg (67.4 KiB) 432 keer bekeken
Dit is de achterkant van de woning die we gekocht hebben. Ik zou graag van de linker bloembak een koi vijver maken. Die zou dan ongeveer 4,5m op 2.5m zijn, de diepte wil ik 1.8m hebben.
Het huis is volledig onder kelderd, die ook verwarmd is. Ik zou dus graag het filter systeem in deze ruimte plaatsen (koelte in de zomer, warmte in de winter).
Dat geeft dus als probleem dat de filter een goede meter onder het water niveau van de vijver zal komen te staan...
Het budget is ook redelijk beperkt (zeker naar koi standaard), maar heb het geluk dat ik zelf nog redelijk handig ben, en de nodige materialen en machinerie ter beschikking heb. De vijver zelf (liefst met raam in) kan ik wel zelf fabriceren, maar zit met grote vragen ivm het filter systeem. Ik zou liefst werken met een bodem drain, en een skimmer. Iets met een airlift was ook leuk en zuinig geweest maar ik denk dat dit uitgesloten is ivm opvoer hoogte.

Is het mogelijk voor een compleet filter systeem te maken voor ong 1000 euro, of iets 2de hands aan te schaffen, gelijk deze die er nu te koop staat voor 700e?

Graag jullie ervaringen en tips, want als nieuweling wil ik het direkt zo goed als mogelijk doen.

mvg Joris

mart-ang
Contacteer:

Re: Aanleg koi vijver voor een beginner.

Bericht door mart-ang » 14 jan 2019, 06:37

Hallo Joris,
Allereerst welkom bij koivrienden.

Om het filter lager te zetten dan vijverniveau is gevaarlijk, omdat bij bvb pompuitval de vijver leeg loopt en de kelder vol.
Geen idee of hier beveiliging voor bestaat

Kan je het filter niet hoger plaatsen ( tegen het plafond ongeveer ) ??

Zelf. Filter maken of tweedehands is een optie, kijk eens goed rond.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

jocca

Bericht door jocca » 14 jan 2019, 06:47

filter een meter lager zetten dan de vijver,
sla mij dood, maar is dit uberhaupt wel mogelijk ... water gaat toch altijd richting het laagste punt gaan en dat is in dit geval uw filter ...
uw vijver zal met andere woorden leeg lopen in uw kelder, wat niet direct de bedoeling is.

een filter zelf maken is best mogelijk, maar ik spreek wat uit ervaring, tegen dat je alles zelf hebt gekocht en alles in elkaar geflanst hebt, dan betaal je zeer vaak meer dan wanneer je een goede tweedehands filter op de kop kan tikken. Zeker als je met ruimte bv geen rekening moet houden zijn er echt zeer mooie zaakjes te doen op de tweedehandsmarkt. Momenteel is er weinig aanbod, maar in het voorjaar zal dit wel anders zijn ;OK;

Airlift werkt enkel gravitair (dus filter en vijver op hetzelfde niveau) tenzij je zo een halve raket als de lift van guyke gaat bouwen, dan kan je wel gaan opvoeren.

Guyke

Bericht door Guyke » 14 jan 2019, 09:43

Hallo,

Als je een gesloten filtersysteem bouwt en de verbinding terug naar de vijver via een collector maakt dan is airlift ook mogelijk.
Om het technisch te verwezenlijken is wel een ander verhaal.
Wat ook mogelijk is dat is de vijver laten overlopen naar het filter. Als die overloop bv maar 1 of 2 cm bedraagt of via skimmer en je maakt de wanden van de filter zodanig van hoogte dat deze ingeval de pomp of elec uitvalt het overloopwater van de vijver kan opvangen dan is er geen gevaar dat de kelder vol water komt en de vijver leeg. Drains zijn alleen maar mogelijk dan als de buizen van de drains in het filter evenhoog komen als de laagste stand van de overloop of de min stand van de wandskimmers. Op de retoer van de pomp moet er ook een terugslagklep geplaatst worden voor in geval van dat de pomp stilvalt want anders zal de vijver leeglopen tot het punt waar de retoer terug in de vijver komt. Wil je geen terugslagklep dan kan de retoer ook gemaakt worden via een buis waarin je de retoer op dezelfde hoogte laat toekomen als de min overloop of skimmer en dan via de buis de retoer naar de vijver op de diepte en plaats die je wenst.
Al bij al een fikse uitdaging....

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

willem v d

Bericht door willem v d » 14 jan 2019, 10:43

De enige filter die onder water peil kan is een bead filter. Deze gaan niet hand in hand met een lift.
Ook zou ik geen filter in huis willen hebben.
Dit gaat condens geven met schimmel tot gevolg in uw kelder.

Guyke

Bericht door Guyke » 14 jan 2019, 16:27

Hallo,
willem v d schreef:
14 jan 2019, 10:43
De enige filter die onder water peil kan is een bead filter. Deze gaan niet hand in hand met een lift.
Ook zou ik geen filter in huis willen hebben.
Dit gaat condens geven met schimmel tot gevolg in uw kelder.
een beadfilter is niet de enige filter die onder waterpeil kan.
Volgens mij is er zelfs mogelijkheid om airlift te werken. ( misschien niet aangewezen maar toch )
Condensatie krijgt men ook in filterhuizen en filterputten die naast de vijver opgesteld staan en ventilatie is altijd aangewezen.
Of het aangewezen is om het zo te doen laat ik in het midden en is een keuze die men maakt.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 14 jan 2019, 22:08

Het kan, maar blijft moeilijk

Eventueel de bodemdrains en skimmer naar een ontvangst kamer brengen op hetzelfde niveau als de vijver om vandaaruit te laten overlopen naar het filter in de kelder
Na het filter met pompen naar de vijver en vanzelfsprekend met terugslagkleppen tussen :wink:
Moet zeker lukken op deze manier, maar dan hebt u inderdaad een ontvangstkamer nodig buiten de kelder, en deze hoeft zeker niet groot te zijn , zelfs een collecter zou voldoende kunnen zijn :D

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

joris

Bericht door joris » 15 jan 2019, 08:24

Goedemorgen allemaal.

Ik wist dat het niet evident ging zijn, en aan die condensatie had ik nog niet aan gedacht...
Ik kan het filter zo dicht mogelijk tegen het plafond van de kelder plaatsen, maar dat lijkt mij niet handig voor hem uit te kuisen.
Het wordt dus een gewone filter onder het afdak buiten.

Maar hoe doen jullie dat dan in de winter? Bevriest het filter/aanvoerleidingen niet?
De filter/pomp gewoon uitzetten tijdens de echte vriesdagen is waarschijnlijk geen optie?

De vijver zou aan een zijde een glazen wand krijgen. Nu heb ik al ergens gelezen dat de bovenkant van het glas steeds een 10tal cm onder het waterniveau moet zitten, dit om kapot vriezen te voorkomen. Maar als ik foto's bekijk hier zie ik veel vijvers waar het glas toch gelijk met de rand zit, wat ik het mooiste vind...

Alvast bedankt al voor de feedback.

willem v d

Bericht door willem v d » 15 jan 2019, 15:35

meestal staat een filter in een:
overdekte filter put die in de grond gegraven is
of een filter huis waar de wind niet doorheen waait waardoor het niet zal gaan vriezen.
een raam die tot de boven kant vijver komt, wordt meestal in de winter over dekt met een winterkap zodat de vijver niet dicht vriest en het raam beschadigd raakt.

mart-ang
Contacteer:

Bericht door mart-ang » 17 jan 2019, 17:54

Het filter en leidingen goed isoleren is nodig.

Een vijver overkappen is een pre en de vissen zullen dankbaar zijn hiervoor.
eigenwijs is ook wijs.

vijver
overkapping

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw”