Misschien maakt het niet uit maar ....

Stel je vragen of suggesties betreft de levensomgeving van je koi hier!
Plaats reactie
The digital hunter

Misschien maakt het niet uit maar ....

Bericht door The digital hunter » 11 jan 2019, 12:59

Ik vraag het toch even :oops:

Is het van belang waar je het waterstaal neemt om de watertesten te doen :unknown:

Ik bedoel daarmee neem je de stalen best in de vijver zelf of in de filter of na de filtering.

En bijkomend, wat of welk systeem gebruiken jullie om het water te testen ?

Ik gebruik zelf momenteel een set van een merk dat een naam heeft dat aan een ontdekingsreiziger doet denken :wink:

Nu ben ik eventueel van plan om meer de digitale toer op te gaan om mijn water te controleren maar weet niet wat dan de beste prijs/kwaliteit optie is ? :unknown:

Hebben jullie daar ervaring mee en wat raden jullie eventueel aan?

Alvast bedankt voor jullie hulp/meedenken [thank_you

Groetjes,

Ronald
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/" onclick="window.open(this.href);return false;

Guyke

Re: Misschien maakt het niet uit maar ....

Bericht door Guyke » 11 jan 2019, 13:29

Hallo,

Ook het tijdstip ( 's morgens, 's middags, 's avonds )wanneer je de meting doet is van invloed.
Ook de weersgesteldheid op het moment van de controle is van invloed ( bv het heeft een tijd niet geregend, of juist wel, zon of geen zon, )
Dan heb je ook nog de periode van het voeren of niet voeren. Voor of na de waterwissel...
Wat doen de planten op het moment, is er paai geweest.
Dan heb je nog bladval, pollen van de bomen ......
Om het eenvoudiger te stellen is dat ik al jaren er mee gestopt ben ( ik werd er horendol van )
Ik zal wel bv meten als de noodzaak er is om te gaan behandelen, of er doet zich iets vreemd voor in de vijver....

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

The digital hunter

Bericht door The digital hunter » 11 jan 2019, 13:43

Guyke schreef:
11 jan 2019, 13:29
Hallo,

Ook het tijdstip ( 's morgens, 's middags, 's avonds )wanneer je de meting doet is van invloed.
Ook de weersgesteldheid op het moment van de controle is van invloed ( bv het heeft een tijd niet geregend, of juist wel, zon of geen zon, )
Dan heb je ook nog de periode van het voeren of niet voeren. Voor of na de waterwissel...
Wat doen de planten op het moment, is er paai geweest.
Dan heb je nog bladval, pollen van de bomen ......
Om het eenvoudiger te stellen is dat ik al jaren er mee gestopt ben ( ik werd er horendol van )
Ik zal wel bv meten als de noodzaak er is om te gaan behandelen, of er doet zich iets vreemd voor in de vijver....

mvg
Guyke
Tja, als je het zo bekijkt en alles in acht neemt is het inderdaad om :dash: :kez: :kez: van te worden.

Maar ik vind het toch wel een meerwaarde in het totaalbeeld van goed voor je visjes zorgen en daarom neem ik die 'last' er graag bij.

Ik neem nu bijvoorbeeld mijn water om te testen uit mijn bak met borstels en crielzeven maar vraag me af of dat wel zo een goede plaats is want daar zit natuurlijk juist het meest vervuilde water.

Aan de andere kant denk ik dan weer dat het water aan de uitgang,dus na de filter,nemen misschien een verkeerd beeld geeft van de kwaliteit van het water in de vijver zelf,kunnen jullie nog volgen :kez:

Groetjes,
Ronald
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/" onclick="window.open(this.href);return false;

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 11 jan 2019, 13:58

In het seizoen test ik normaliter 1x per 2 weken rond hetzelfde tijdstip, tenzij er iets "opmerkelijks" is. Bv. Ineens sneloplopende temperaturen of vreemd gedrag in de vijver.
Op dit moment test ik helemaal niet. De 2 bodemdrains flushen doe ik in het seizoen 1a 2x per week en momenteel 1x per 2 weken. Hierdoor heb je ook nog een behoorlijke waterwissel.

nick22

Bericht door nick22 » 11 jan 2019, 14:03

meten hoe ik digitaal met een assortiment hanna meters
waar je meet maakt in principe niet zoveel uit, heb alleen verschil gemerkt met de zuurstof meter

ik meet nu op een vaste plaatsen dat is altijd bij de retour in de vijver. temp/ph/tds
voor de ammo nitriet neem ik ook een glaasje water weg bij de retour
vijver 22kuub/AEM easydrum/ 700L BWB/200Lhelix.flowfriend.standard.12 koi

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 11 jan 2019, 20:09

Ik meet tegenwoordig zelden, en als ik iets meet dan is het de ph en zuurstofgehalte en dit met een HACH LDO HQ 20 ( Zuurstof en Ph meting ) waar ik zeer tevreden van ben

Kan dit toestel instellen zodat deze om x aantal minuten een meting uitvoert en net dit vind ik ook belangrijk

Bij een gewone controle neem ik altijd water uit de vijver zelf

Als ik nattigheid voel, dan controleer ik de waterwaardes bij ingang filter en vergelijk deze met de uitgang filter...

Groetjes
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

poutie

Bericht door poutie » 11 jan 2019, 21:23

Ik meet maar 3 dingen in mijn vijver en q-bak de Ph , ammoniak en nitriet en ik neemt gewoon water uit de vijver
En mijn vijver meet ik niet veel als je goed kijkt naar je vissen ieder dag zal je vlug iets zien als het niet in order met je vissen ,maar niet iedereen hebt tijd ervoor !
Grts Luc

riny42

Bericht door riny42 » 12 jan 2019, 13:45

Ik meet al jaren niet meer, kijk gewoon naar het gedrag van mijn vissen die vertellen meer dan een testje.
Tenzij er vreemd gedrag is.

The digital hunter

Bericht door The digital hunter » 12 jan 2019, 18:17

Marcje schreef:
11 jan 2019, 20:09
Ik meet tegenwoordig zelden, en als ik iets meet dan is het de ph en zuurstofgehalte en dit met een HACH LDO HQ 20 ( Zuurstof en Ph meting ) waar ik zeer tevreden van ben

Kan dit toestel instellen zodat deze om x aantal minuten een meting uitvoert en net dit vind ik ook belangrijk

Bij een gewone controle neem ik altijd water uit de vijver zelf

Als ik nattigheid voel, dan controleer ik de waterwaardes bij ingang filter en vergelijk deze met de uitgang filter...

Groetjes
Ik ben eens gaan kijken wat dat toestel allemaal kan en eventueel kost :shock: :kez: :kez: :kez:
Dan ga ik nog maar eventjes verder doen met mijn setje denk ik :oops: :wink:

Bedankt voor alle reactie's [thank_you als ik dat zo allemaal lees moet ik me precies meer in het observeren van mijn koi's hun doen en laten gaan verdiepen in plaats van water te meten :roll:

Ik dacht nu toch wel dat de watermetingen hoger ingeschat werden bij heel het koi gebeuren.

Dus weeral iets bij geleerd dank zij de koivrienden :good:

Groetjes,

Ronald

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 12 jan 2019, 19:54

The digital hunter schreef:
12 jan 2019, 18:17
Ik ben eens gaan kijken wat dat toestel allemaal kan en eventueel kost :shock: :kez: :kez: :kez:
Dan ga ik nog maar eventjes verder doen met mijn setje denk ik :oops: :wink:
Heb deze tweedehands kunnen kopen, want anders had ik kunnen buiten slapen van moeder de vrouw.... :lol:
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

wadapatja

Bericht door wadapatja » 13 jan 2019, 11:50

Ik meet hier met de Seneye en met Hanna Checkers. Voor de Hanna Checkers is het van belang om water zonder vaste deeltjes te testen.
Daarom neem ik daarvoor water rechtstreeks uit de retour, want dat is het schoonste water in de vijver.
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift. 22kuub/uur, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.

Plaats reactie

Terug naar “Waterkwaliteit”