Nieuwe vijver

De naam zegt het zelf...
Plaats reactie
Sandersz

Nieuwe vijver

Bericht door Sandersz » 09 jan 2019, 19:49

Goedenavond allemaal,

Afgelopen jaar zijn wij in ons nieuwe huis getrokken. Het huis is van binnen grondig verbouwd en aankomend voorjaar is buiten aan de beurt.

In ons vorige huis had ik een vijver, in de nieuwe tuin zou ik er ook weer een willen, alleen dan wat groter.

Ik had een 7.5m3 vijver. Ik. Had als filtersysteem een midisieve, een screenmatic 12 en als pomp aquaking red label 10000. En natuurlijk een UV lamp.

Deze vijver is altijd kraakhelder geweest met 7 vissen van ong 20 a 25 cm en 2 sturen.

Nu wil ik een vijver gaan maken van 4 a 5 meter lang, 1.5 breed en 1m5 diep (tenzij jullie over de diepte anders denken). Dit zal dus maximaal 11500 liter worden.

Nu heb ik gekeken voor een beadfilter. Ik heb een econobead 60 gevonden (2e hands). Ik vroeg me af of ik dit in combinatie kan gebruiken met mijn midisieve en de 10000l pomp.

Alvast bedankt

willem v d

Re: Nieuwe vijver

Bericht door willem v d » 09 jan 2019, 20:51

waarom de keuze voor een beadfilter? deze filters geven altijd veel weerstand, hierdoor zal je met een pomp van 10000 tekort komen en moet je denken aan 15 tot 20 m3 om voldoende stroming te krijgen.
Qua maat van de vijver zou ik kijken of je ook 2 meter breed kan gaan. 1,5x5 kijkt minder prettig als 2x5 of 2x4 plus je vissen kunnen wat makkelijker rond draaien.
Vooral steuren hebben moeite met smalle/kleine vijvers.

Je wilt een vijver maken voor koi en steur, dit zijn 2 totaal verschillende vissen uit 2 verschillende wateren.
Een steur (poolvis) houd van kouder water als een koi, hierdoor zal een diepte van 2M beter zijn voor jou steuren,
omdat je een stabielere temperatuur en betere water waardes behoud/krijgt.

Sandersz

Bericht door Sandersz » 09 jan 2019, 21:03

Bedankt voor je reactie. Ik had 't idee dat dit een goede filter is die makkelijker te onderhouden is. Ik heb mijn steuren inmiddels niet meer, alleen de koi's nog. Hier zal 't ook op gericht zijn.

Qua afmetingen kan ik nog alle kanten op. Volgens mij kan mijn huidige opstelling 5x2 ook aan.

Wat is je advies? Don't change a winning team?

willem v d

Bericht door willem v d » 10 jan 2019, 00:00

Als je geen steur en meer hebt niet meer aan beginnen.
Dit is ook fijner zou je ooit moeten behandelen tegen ziektes.
Wel een andere filter op of bij zetten.
Jou huidige is simpel weg te klein voor je aankomende vijver.
Er is niets op tegen om jou skimmer en bodemdrains op apparte filterlijnen te zetten.

Budeltje

Bericht door Budeltje » 10 jan 2019, 14:34

Ik zou ook gaan voor een bredere vijver dan 1,5m. Dat geeft de vissen wat meer bewegingsvrijheid en dan hoeven ze niet constant te draaien.
De 1,5m diepte is wat minimaal aangeraden wordt voor koi. Zelf zou ik, zeker als je nog geen grondwater tegenkomt, wel wat dieper gaan.

Qua onderhoudsvriendelijkheid kan een beadfilter prima. Een beadfilter heeft wel langer nodig om op te starten voor deze echt goed draait. Maar als deze eenmaal goed draait zijn er weinig betere filters op de markt. En het voordeel is dat veel mensen zijn overgeschakeld naar een trommelfilter, dus er zijn genoeg beadfilters voor een leuke prijs te krijgen.
Veel koidealers hebben hun filtering ook op de beadfilters, gewoon omdat het goed werkt.

Ik heb er zelf ook nog een te koop staan ;OK;

Wordt het een rechthoekige bak of ga je er iets anders van maken? En weet je al met wat voor materiaal je gaat werken?

Sandersz

Bericht door Sandersz » 10 jan 2019, 17:47

Ik heb je een privé berichtje gestuurd Budeltje.

Sandersz

Bericht door Sandersz » 18 jan 2019, 10:13

Qua filter systeem ben ik geslaagd. Het is een Ultrasieve met Econobead 60 geworden.
Nu ben ik aan het zoeken voor materiaal om de vijver te metselen. De vijver wordt 5x2x1.80 (of 2m diep).
Deze blokken heb ik gevonden: https://www.gamma.be/nl/assortiment/bet ... /p/B336610
Zijn die geschikt hiervoor?

Bedankt weer,

The digital hunter

Bericht door The digital hunter » 18 jan 2019, 11:02

Sandersz schreef:
18 jan 2019, 10:13
Qua filter systeem ben ik geslaagd. Het is een Ultrasieve met Econobead 60 geworden.
Nu ben ik aan het zoeken voor materiaal om de vijver te metselen. De vijver wordt 5x2x1.80 (of 2m diep).
Deze blokken heb ik gevonden: https://www.gamma.be/nl/assortiment/bet ... /p/B336610
Zijn die geschikt hiervoor?

Bedankt weer,
Ja die blokken kunnen dienen :good: maar veel te duur daar :kez:

Kijk hier eens :wink: https://www.bouwdepot.be/betonblok-hol- ... xh-cm.html

Groetjes,
Ronald
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandersz

Bericht door Sandersz » 26 jan 2019, 14:49

Bedankt Hunter, die ga ik zeker meenemen.
De vijver gaat definiteit 5x2x2 worden.
Ik ben van plan om 20cm beton over de hele vijver te storten. Hierin natuurlijk de bodemdrains verwerken.
Raden jullie 1 of 2 bodemdrains aan? En dan wel of niet belucht (Ik heb nog een beluchtte van 110mm).
Hierop zal ik gaan werken met bovenstaande blokken, de vijver zal 40 of 50 boven het maaiveld uitkomen. Moet ik er murfor oid in verwerken?
Hoeveel skimmers raden jullie aan op deze oppervlakte?

Nu zou ik ook graag een waterval willen, die zou uit mijn filterhok komen. Ik heb een tricklefilter gezien, waarop een waterval gemonteerd zit.
Wat zijn hier de voordelen/nadelen van? Mijn idee was om Sieve (met amalgaam lamp eventueel) --> Beadfilter --> eventueel lamp als ik geen amalgaam neem --> terug naar de vijver.
Hier achter zou ik dan de tricklefilter zetten. Alleen dan heb ik geen fatsoenlijke uitstroom in mijn vijver, klopt dat? Zou ik hem dan eventueel kunnen splitsen?

Ik heb ook wat gelezen over ozon, wat zijn hier de ervaringen over?

Groeten,

mario1

Bericht door mario1 » 27 jan 2019, 07:57

Persoonlijk zou ik niet gaan werken met holle blokken.
Zeker niet onderaan je vijver :!:
Kies voor een volle blok, dit kost amper iets meer maar ga je veel veiliger zitten naar kwaliteit en levensduur.
Eens boven het maaiveld vind ik het ok om met holle blokken te werken, onderaan liever niet.
Plaats ook murfor om de twee lagen stenen, boven maaiveld zelf per laag..... de druksterkte op zo een lange muur is veel te hoog.
Of je giet bovenaan een ringbalk.

Wat je skimmers betreft is dit een beetje afhankelijk van hoeveel retouren je plaatst en waar.
indien je maar één retour plaatst, en je plaatst deze aan de kopkant vb. halfweg de breedte zou ik in de tegenovergestelde zijde de skimmer plaatsen.

Plaats je 2 retouren, aan elke kopkant eentje kan je opteren om overhoeks ook elk een skimmer te plaatsen maar denk dat je voldoende hebt aan 1 skimmer met jou beschreven afmetingen.

Sandersz

Bericht door Sandersz » 01 feb 2019, 17:57

Hoi Mario,

Zie mijn tekening. Mocht ik deze opstelling gaan doen, dan zou het zijn zoals jij beschreef.
Uitvoer tegenover skimmer.
In mijn ultrasieve heb ik 3 ingangen. 2x origineel en 1x zelf geknutseld door vorige eigenaar. zie foto.
Op de twee ingangen onderin wil ik mijn bodemdrains gaan aansluiten en op de zelf gemaakte ingang de skimmer(s). Ik weet niet of ik er 2 nodig heb, of dat er 1 genoeg zou zijn. Kan ik de skimmers eventueel samen op 1 leiding van 110 door laten gaan?

Hoe zit het met de retouren als ze vanaf 1 EB60 komen, komt er dan nog genoeg water uit? Vooral die verste weg heeft ook nogal wat bochten natuurlijk..

Is het trouwens handig om op allebei de bodemdrains een schuifkraan te zetten om ze afzonderlijk dicht te kunnen zetten?
vijver opstelling.jpg
vijver opstelling.jpg (14.49 KiB) 119 keer bekeken
sieve.jpg
sieve.jpg (61.01 KiB) 119 keer bekeken

mario1

Bericht door mario1 » 01 feb 2019, 18:53

Zoals ik reeds in mijn vorig bericht melde denk ik dat je voldoende hebt met 1 skimmer.
Indien je toch kiest om 2 skimmer te plaatsen leg dan je leidingen liefst apart en zo ver mogelijk naar je filter eer je deze samenbrengt.
Zorg ervoor dat je alle leidingen kan spoelen.
Per leiding dus minimum 2 kranen.
Met een EB 60 heb ik geen ervaring, maar het is zo dat ook de pomp en de diameter van je reourledingen een beetje bepaald of je voldoende debiet zal verplaatsen.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”