Membraanschotel of membraanbuis

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Plaats reactie
Peterj

Membraanschotel of membraanbuis

Bericht door Peterj » 08 jan 2019, 14:24

Bij membraan airlifts zie ik dat er voornamelijk membraan schotels (disks) gebruikt worden. Buiten @Guyke natuurlijk, die dit nog prachtig optimaliseert met een hand-made disk met eigen gaatjes.

Ik vermoed bij de membraan disks een nadeel dat alle water eerst rond de disk moet, en een hele beweging moet maken om met de belletjes mee omhoog gezogen te worden.

Is een membraanbuis al overwogen? Ik zie een voordeel. Zowel bij de harde buizen (waarschijnlijk vertikaal) als bij de flexibele die je in spiraal kan monteren zo dat er water tussen kan.

Maar zijn er ook nadelen? En is er al positieve of negatieve ervaring mee?
Helemaal gek van vijvertjes en water-ver-sier, liefst met enkele koi-diamantjes erin.
Plannen voor een vijver over een 2-tal jaar, nu is er al een put waar een trampoline in staat.

Guyke

Re: Membraanschotel of membraanbuis

Bericht door Guyke » 08 jan 2019, 15:40

Hallo,

Of het nu beter is laat ik in het midden.
Het is zo dat een membraamschotel inderdaad in de waterstroom zit.
Echter door een verdrijvingsring te monteren ( zoals bij mijn liften ) kan je de watertoevoer van de lift boven de disk
laten instromen en dan zit die disk niet meer in de waterstroom.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

polleke

Bericht door polleke » 08 jan 2019, 18:54

Tot een luchtpomp van 50L zou ik een gewone drukkamer gebruiken , ik heb het hier getest en bij mij gaf een membraanschotel minder opbrengst . Ik denk dat je druk verliest door de membraan .
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .

Peterj

Bericht door Peterj » 08 jan 2019, 19:51

Ik onthoud dat de remming bij een disk niet groot is met en ring met doorvoergaten.

En dat een membraan bij luchtpompen onder 50l eerder minder dan meer flow geeft. @polleke met welke diepte, lengte opvoerbuis en diameter opvoerbuis heb je dit vastgesteld?

@Guyke Ik dacht dat jij jouw kleine opvoer met heel klein lucht volume nu aan het maken bent met een schotel. Heb je bij die grootte al vergeleken met een drukkamer zoals @polleke aanraadt?
Laatst gewijzigd door Peterj op 08 jan 2019, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Helemaal gek van vijvertjes en water-ver-sier, liefst met enkele koi-diamantjes erin.
Plannen voor een vijver over een 2-tal jaar, nu is er al een put waar een trampoline in staat.

The digital hunter

Bericht door The digital hunter » 08 jan 2019, 19:51

polleke schreef:
08 jan 2019, 18:54
Tot een luchtpomp van 50L zou ik een gewone drukkamer gebruiken , ik heb het hier getest en bij mij gaf een membraanschotel minder opbrengst . Ik denk dat je druk verliest door de membraan .
Oei ! ik was net van plan om bij de uitbreiding van de vijver ook over te stappen naar airliften met membraamschotels en heb er alles al voor in huis :roll:
Aangezien ik het zou gaan proberen met luchtpompen van 30 of 40 liter gaat dit dan blijkbaar niet lukken dan :unknown:

Ik zal er dan nog maar eens best een nachtje over slapen read :hacker:

Groetjes,

Ronald
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/" onclick="window.open(this.href);return false;

Guyke

Bericht door Guyke » 08 jan 2019, 21:09

Hallo,
Peterj schreef:
08 jan 2019, 19:51

@Guyke Ik dacht dat jij jouw kleine opvoer met heel klein lucht volume nu aan het maken bent met een schotel. Heb je bij die grootte al vergeleken met een drukkamer zoals @polleke aanraadt?
Ik heb reeds gemeld dat een buislift van 110 die in feite maar een stijgbuis heeft van ongeveer 75 cm alleen maar een debiet ( dat ik wenste ) haalde met
een te zware luchtpomp. Ik heb ook al gemeld dat ik liftjes van een meter in werking gezien heb met stijgbuis van 63 op het principe van een buislift.
Deze beide vaststellingen vertelden mij dat het veel beter kan. Uit ervaring met al mijn eerder gebouwde en geteste liften wist ik dat ik een ""kleintje ""
ging bouwen welke je nu in mijn topic kan terug vinden. Als je de bouw goed volgt dan zal je merken dat bij korte liftjes ( dus beperkt door de diepte van plaatsing ) het heel belangrijk is om iedere cm stijgbuis te kunnen benutten. De combinatie van een in verhouding groot opp aan luchtuitlaat met een overgang ( voor de drukopbouw ) en de wetenschap dat voor een kleinere luchtpomp je de lift evenredig kan verkleinen blijf ik bij mijn systeem van bouwen.
In de testen is er uit gekomen dat 1,45 m lengte voor een buislift met een 20 liter pomp het meeste opbrengst gaf. Ging men dieper dan verlaagde de opbrengst maar daalde ook het verbruik waardoor de verhouding verbruik/ opbrengst in feite gelijk bleef.
Echter werd de buis nog korter ging het verbruik omhoog maar steeg de opbrengst niet meer in verhouding.
In het geval van polleke klopt het daar dezelfde luchtpompen gebruikt worden op de buislift als op de membraamlift. In de testen is ook uitgekomen dat bij buisliften het kantelmoment ligt bij de 40/50 literpomp. Echter deze pompen hebben meer last van de tegenwerking van het membraam waardoor dus de opbrengst minder is dan bij de buislift. Bij grotere pompen veranderen dan weer de gegevens en moeten er ook waar grotere diameters aan stijgbuizen gebruikt worden.
De ontwikkeling van mijn soort liften heeft ook te maken met het verslijten van membramen en de toch vrij grote tegendruk er van wat met mijn schotels dus niet gebeurd.

mvg
Guyke

BDohmen

Bericht door BDohmen » 08 jan 2019, 21:44

de tegendruk ligt deels ook aan het merk membraamschotel.
ik heb het getest met een lift met 2 verschillende merken en merkte een duidelijk verschil.
Ik heb er gelukkig geen verstand van!

Ik word niet gehinderd door enige vorm van kennis!

Peterj

Bericht door Peterj » 08 jan 2019, 23:48

Ha, Guyke, ik lees jouw updates met veel interesse, maar denk dat ik een paar keer diameter en lengte verward heb. Ik moet er eens opnieuw doorlopen.

@BDohmen Dat lijkt super interessant. Kan je laten weten welke modellen/merken minder weerstand geven? Ik ben benieuwd.

BDohmen

Bericht door BDohmen » 09 jan 2019, 22:55

Ik heb goede resultaten met de schotels van het merk Jager.
Ik heb er gelukkig geen verstand van!

Ik word niet gehinderd door enige vorm van kennis!

polleke

Bericht door polleke » 26 jan 2019, 09:43

De diepte is hier getest op 1.45 m
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .

Peterj

Bericht door Peterj » 26 jan 2019, 10:31

Wat ik geleerd heb (niet alleen uit jullie nuttige bijdragen, ook uit wat opzoekwerk op dit forum):
- kleine luchtpompen (10l, 20l 30l) werken waarschijnlijk beter met ondiepe luchtinvoer rond 1m45 en compressieruimte
- vanaf 40l, 50l komt er een kantel moment waarbij het voordeliger wordt om de lucht op 1m75 in te voeren, en waarbij membraanschotels of buizen beter kunnen werken

En de grootste conclusie:
de "waarschijnlijk" is afhankelijk van veel factoren: weerstand, diepte uitvoer, diameter aanvoeren, ... : 
dat heeft mij laten begrijpen waarom @Guyke zijn liften modulair bouwt waarbij alles kan uitgewisseld en getest worden in eigen context.

Guyke

Bericht door Guyke » 26 jan 2019, 11:18

Hallo,
Peterj schreef:
08 jan 2019, 19:51

Vergelijken kan of doe ik niet. ( ik bezit geen buisliften of membraanliften.)
Wat ik wel weet is dat een ""te kleine "" luchtpomp niet voldoende lucht produceerd om het gewicht aan water in de stijgbuis van voldoende lift te voorzien.
Als ik bv om met iets te vergelijken een sll20 pomp op mijn 315 disk plaats met een stijgbuis van 160 dan heb ik minder opbrengst dan dat ik die sll20 op een disk van 250 zet met stijgbuis van 110. Dit in het achterhoofd houdende heb ik besloten om een liftje 110/63 met 1 m stijgbuis te bouwen.
Hier heb ik ook getest met een stijgbuis van 110 er op ( dus gewoon schotel 110 en omhoog ) en dat werkt wel maar met een te grote luchtpomp er op.
Het liftje werkt prima met dat 6 watt pompje en verzet water genoeg voor wat het moet dienen.
Ik ben nu met de puzzel van terugvoer en eiwit bezig want ook dat moet modulair en zeker naar eiwitafschuiming moet er met de stijgbuislengte in de pot, de terugvoer, en trefter voor de afschuiming moeten kunnen gevarieerd worden om goed te laten werken.

mvg
Guyke

Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”