Veel bladval in trommel filter. Hoe los ik het op

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Dr3ver

Veel bladval in trommel filter. Hoe los ik het op

Bericht door Dr3ver » 31 dec 2018, 00:03

Hey allemaal,

Ik bezit een prachtige vijver van 25 M3 met een 7 tal koi. De vijver heeft 3 bodemdrains eentje belucht. En een skimmer. Alles 110 naar een OA 45 trommel van AEM. Ik ben zeer tevreden over de trommel echter valt er door een boom naast de vijver.

Een eik van 15 meter gigantische veel blad in. In de ergste weken doe ik een net over de vijver. Ik heb zelfs een bladvanger (een plastic roostertje) in de vuilgoot maar ben toch iedere dag bezig nu om blad er af te halen.

Niet het idee van een trommel. Ik zie veel berichten over een bezinkkamer maar kan ik deze kopen of laten maken? Denk aub mee in een oplossing. Dank alvast!

budoke

Re: Veel bladval in trommel filter. Hoe los ik het op

Bericht door budoke » 31 dec 2018, 06:46

Vijver overkappen in de winter?
Hier hetzelfde probleem, veel bladafval.
Eens de kap erop is het gedaan :D
heb soms heldere momenten,zijn wel schaars

jocca

Bericht door jocca » 31 dec 2018, 07:16

een net is en blijft de beste remedie... hier gaat er een net op vanaf midden september tot eind december (en met de reigers het laatste jaar zelfs non-stop).

goshiko

Bericht door goshiko » 31 dec 2018, 09:10

Als ik me niet vergis stond DSG in Hasselt met zo’n voorkamer. Je kan dit ook zelf maken. Gewoon bak voor je zeef zetten met daarin grof rooster.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

wadapatja

Bericht door wadapatja » 31 dec 2018, 09:52

Ik vind het nogal wat om een filter om te bouwen om 1x per jaar echt dienst te doen. Denk dat een net of iets anders over de vijver hangen (spannen) de beste oplosing is.
Hier zijn alle bladeren van de japanse esdoorn en populieren gewoon door de trommel gegaan zonder problemen.
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.

nick22

Bericht door nick22 » 31 dec 2018, 13:55

bandfilter bijzetten
of de boom snoeien. heb ik hier ook gedaan met 3 bomen
vijver 22kuub/AEM easydrum/ 700L BWB/200Lhelix.flowfriend.standard.12 koi

goshiko

Bericht door goshiko » 31 dec 2018, 15:01

nick22 schreef:
31 dec 2018, 13:55
bandfilter bijzetten
of de boom snoeien. heb ik hier ook gedaan met 3 bomen
Kost veel geld hè, zo’n bandfilter.
Dan ben je veel goedkoper af met kleine voorbak voor de trommel, waar je met wat knutselwerk een uitneembaar bakje in monteert en wat gemaakt is van heel grof gaas zodat je makkelijk de bladeren kan verwijderen.
Do-iT heeft zo’n bandfilters, filmpje te zien op hun site.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

koi.gin

Bericht door koi.gin » 31 dec 2018, 16:37

Hoi,

hier heb ik ook een voorbak, ben ik super tevreden over.
Bodemdrains en skimmer komen hier in toe om daarna naar de trommel te gaan. Skimmer is ook 110, in de doorvoer heb ik een pvc bocht geplaatst waar ik een filterzak over plaats, 1 keer per week maak ik die dan leeg. In bijhorend filmpje kan je de werking zien, kijk vanaf 2 min
ik weet niet of dit nog mogelijk is in uw geval?????
Is maar een idee. :wink:

Mvg Gino
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; https://www.koivrienden.com/phpBB/viewtopic.php?t=5309" onclick="window.open(this.href);return false;

Dr3ver

Bericht door Dr3ver » 31 dec 2018, 17:37

Dank voor alle berichten! De trommel kan het blad wel aan het is meer dat mijn riool gaat verstoppen. Is al gebeurd en drama want dan staat alles stil. Wat ik ook denk is dat ik na de vuilgoot een bypass maak waar eentje direct naar riool gaat en een andere naar een ingegraven regenton of collector met een dure vuilwaterpomp met versnijder. Deze kan ik dan in tijden met veel blad omzetten. Ik dacht nog eventueel een mandje in de put hangen waar het blad in blijft hangen. Dit is het makkelijkste aan te passen bij mij. Een net ga ik sowieso doen maar niet het hele jaar. :-) goed idee?

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 01 jan 2019, 22:54

De skimmers zijn ook hier voorzien met leidingen 110mm, met zo kort mogelijk daarachter een ontvangstkamer waar de bladeren blijven drijven of kunnen bezinken :D

Bij dagen met hevige bladval kunnen daar op zijn minst enkele emmers bladeren uitgeschept worden :wink:

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Dr3ver

Bericht door Dr3ver » 02 jan 2019, 00:18

Marcje schreef:
01 jan 2019, 22:54
De skimmers zijn ook hier voorzien met leidingen 110mm, met zo kort mogelijk daarachter een ontvangstkamer waar de bladeren blijven drijven of kunnen bezinken :D

Bij dagen met hevige bladval kunnen daar op zijn minst enkele emmers bladeren uitgeschept worden :wink:

Groetjes

Marc
Hey Mark. Kan ik de skimmer op een ontvangstkamer zetten en daarna naar de trommel? Het ligt allemaal wel strak maar is nog wel ruimte. Hoe verkrijg ik een ontvangstkamer? Kan ik die kopen of moet ik die laten maken? Kan de de skimmer nog wel goed lopen dan? Hoor het graag. Sorry als ik als een amateur overkom! Ik doe het al een tijdje maar sinds 2 maanden een super trommel van AEM

giovanni

Bericht door giovanni » 02 jan 2019, 12:54

misschien eens contact opnemen met DSG- Filters die kan volgens mij u de perfecte oplossing geven voor uw probleem.
Die kan een bak op maat maken voor u.

MVG Giovanni
De koimicrobe heb ik al, nu nog de kennis ervan!

http://www.dameat.be" onclick="window.open(this.href);return false; Nieuwe Website

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 02 jan 2019, 18:14

Dr3ver schreef:
02 jan 2019, 00:18
Kan ik de skimmer op een ontvangstkamer zetten en daarna naar de trommel?
De skimmer zit volgens mij al op de trommel, dus gewoon een bak tussen deze leiding plaatsen met een tussenschot van eventueel een mattala mat :wink:
Hoe lang is de leiding van de skimmer ?
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Dr3ver

Bericht door Dr3ver » 02 jan 2019, 19:19

Marcje schreef:
02 jan 2019, 18:14
Dr3ver schreef:
02 jan 2019, 00:18
Kan ik de skimmer op een ontvangstkamer zetten en daarna naar de trommel?
De skimmer zit volgens mij al op de trommel, dus gewoon een bak tussen deze leiding plaatsen met een tussenschot van eventueel een mattala mat :wink:
Hoe lang is de leiding van de skimmer ?
Hey Marc,

De skimmerleiding is met bochten erbij ongeveer een meter of 4 denk ik. Ruimte is beperkt maar ik kan hem wel om leggen. Ik dacht ook nog om een Compactsieve na de skimmer te zetten en die pompgevoed maken naar de trommel. Zo kan ik makkelijk alle bladeren wegscheppen.

goshiko

Bericht door goshiko » 03 jan 2019, 11:46

compactsieve zelf is pompgevoed. Dat gaat nooit lukken met zoveel bladeren, uw pomp gaat vastlopen. Je hebt dus ander type zeef nodig (ultrasieve, cetus) waar water gravity binnenkomt en daarna via pomp naar trommel gaat.

Goshiko
koivijver 74 kuub

Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”