Vloerverwarming

Als de behoefte ontstaat om eens over iets anders dan koi te praten zoals... koetjes en kalfjes ... bits en bytes ... voetbal of vrouwen ... je favoriet bier :-)
jocca

Re: Vloerverwarming

Bericht door jocca » 30 dec 2018, 10:34

ook iets wat soms over het hoofd gezien wordt is de uiteindelijke dikte van de chappe die op de VV moet komen.
hier hebben we bewust voor 90 mm gekozen (op sommige plaatsen zal dit minder zijn omdat de gespoten pur nooit 100% vlak is),
maar gemiddeld gezien is het 90 mm, ik weet nog dat de chapper vermeldde dat dit goed was dat het zo dik is, in veel huizen zien ze nl maar een dikte van 60 mm (trek daar de dikte van de vv buizen nog van af en je weet dat er paar 40 mm op ligt ...

het opwarmen duurt wat langer, maar eens de vloer warm is houd die ook de warmte goed vast, hier staat de thermostaat bv het ganse jaar op 22,5° ... we moesten eigenlijk geen regelbare hebben met dag/nacht/weekend/winter/zomer etc instellingen ... verwarmen met vv is gans anders dan verwarmen met radiatoren.

stefan.hemeryck

Bericht door stefan.hemeryck » 30 dec 2018, 10:47

Beste ,

Hier 6 cm PUR laten spuiten 14 jaar geleden.
Wij hebben geen vloerverwarming.
De vloer is natuursteen en geplaast in een met wapening versterkt mortelbed.

De vloer in haar geheel is wel 0,5 à 1 mm gezakt (zie je aan de voeg van de plint), maar we hebben geen last van scheuren: onze living is 5*9 dus toch een vrij groot oppervlak.

Met het oog op verzakking lijkt 10 cm me wat veel.

Een tip: wacht enkele maanden met het plaatsen van de plinten, zodat de vloer zich kan zetten.

Mvg,

Stefan

mario1

Bericht door mario1 » 30 dec 2018, 17:46

Hoi Paul,

Mooi filmpje welke je laat zien en duidelijk hoe ze te werk gaan.
Hier op de benedenverdieping ook 10cm pur voorzien en heb ik hier meer vertrouwen in dan in de 50mm op de verdiepingen gezien de pur na spuiten en drogen moet vlak geschuurd worden, wetende dat de afvoerleidingen en buizen van de ventilatie hoger uitkomen dan de opgegeven 50mm.
Heb dan ook schrik dat de buizen zullen beschadigd worden tijdens vlakschuren :CrossFingers:
Heb je nog een idee van de densiteit en firma welke dit hebben gedaan, mag gerust via pb.

De architect ga ik hier uiteraard over aanspreken, maar met de feestdagen lijkt me dit niet het moment ( verlof ) :dash:

mario1

Bericht door mario1 » 30 dec 2018, 18:32

jocca schreef:
30 dec 2018, 09:16
Je mag 1 iets niet uit het oog verliezen ook,
als je de platen gaat moeten insnijden dan kan je die nooit perfect doen passen op de leidingen, uw sleuf dat je gaat uitsnijden zal altijd breder en hoger zijn,
als je maar 50 mm hebt boven om dit te doen dan ga je bij sommige platen misschien maar 2 cm isolatie nog hebben waardoor de plaat
1 amper nog sterkte zal hebben op die plaats
2 je met een koudebrug zit (nogmaal op het verdiep is dit niet erg, maar beneden ga je plaatsen hebben waar dit bv 4 à 5 cm is en dit is wel een probleem daar.
Hoi Joachim,
Het klopt inderdaad dat waar de platen ingesneden zijn dat dit altijd ruimer zal zijn dan nodig is, bedoeling was dan ook om op de verdieping ( 50mm pur ) de platen in twee lagen te leggen zodoende de speling in de breedte eerst op te vullen met schuim uit vb een spuitbus vooraleer de tweede laag te leggen. de tweede laag dekt dan eigenlijk alles dicht hé ( op uitzondering van de buizen welke 50mm of dikker zijn ).
Het klopt ook dat ik op bepaalde plaatsen amper nog 2 a 3 cm zal hebben, maar dat heb ik met gespoten pur ook hé.
Op het gelijkvloers heb ik nergens buizen liggen op de vloerplaat, gezien deze reeds geplaatst zijn onder de vloerplaat hé.
jocca schreef:
Je mag 1 iets niet uit het oog verliezen ook,
ook nog even een bedenking voor boven, als je maar 50 mm hebt om isolatiechappe te plaatsen,
bedenk wel dat je die tackers ook nog in de pur moet steken en die gaan toch wel enkele cm diep, oppassen met leidingen en elek. kabels
Ik heb nergens vermeld dat ik maar 50 mm hebt om isolatiechappe te plaatsen :!:
Wel dat er 50mm pur schuim is voorzien en vervolgens een 8 a 9 cm chappe, in totaal heb ik dus een 12 a 13 cm dat ik mag verhogen.
In de ruimtes welke voorzien zijn van vloerverwarming heb ik maximaal een 25mm aan hoogte of dikte van leidingen en kan ik ook kiezen om een raster te leggen waar de buizen voor de vloerverwarming inkomen hé.
jocca schreef:
Wat betreft de radiator, indien het eentje is op warm water zou ik die ook weg doen en vervangen door een infrarood paneel.
Zoals guyke aanhaalt zal uw ketel anders constant liggen pendelen tussen water van 30° en water van 60-70° wat helemaal niet energie efficiënt is.
Zo een infrarood paneel, verbruikt niet zo gek veel en heeft meteen zijn volle warmte af (tov een elektrische radiater die moet soms nog opwarmen).
Op de verdiepingen ( 2 x ) is er gekozen voor radiatoren, buiten de badkamer nog 3 slaapkamers en traphal wat ga je hiermee aanvangen dan :?:
De lengte van de leiding voor de radiator in de badkamer is maximaal 4 meter ( hoogte muur 2.6 m + aansluiting radiator en collector, dus zie daar niet direct een probleem in naar tijdsduur om extra te verwarmen. Ook is er dan gekozen voor een radiator welke dienst kan doen als handdoekdroger.
jocca schreef:
Wat betreft de ontwerpfase:
de keuze tussen isolatieplaten of gespoten isolatie is iets wat je bespreekt bij de architect, net omdat het 2 verschillende systemen zijn naar opbouw.
De vloeropbouw is bij isolatieplaten normaal altijd dikker (omdat je een uitvulchappe nodig hebt), waardoor ook de waterkering in de snelbouw weer hoger moet zitten ...
Klopt inderdaad dat de opbouw anders is, maar gezien de woning gelijk moet opgetrokken worden met de aansluitende woning ( tweewoonst ) heb je ook al niet de vrije keus hé, tenzij je het plafond op 2.30 of 2.35 meter wilt hebben liggen ;cool;
jocca schreef:
misschien even rondkijken of er geen mogelijkheid is om een uitvulchappe met eps korrels te gebruiken, zeker op het verdiep is dit een mogelijkheid, je hebt nl he-le-maal niets aan een isolerende laag daar omdat die toch al binnen de isolatischil van de woning zit.
Is inderdaad een mogelijkheid om te bekijken en lijkt misschien de beste oplossing :?:
jocca schreef:

de dikte van de lagen die ze spuiten is normaal 3 à 4 cm om net geen krimp en verzakking te hebben.
de densiteit die je aanhaalt is vrij laag ... hier is dit tussen de 45 en 50 kg geweest.
De densiteit welke jij aanhaalt is inderdaad een stuk hoger dan deze welke de architect hier aanbeveelt.
Indien mogelijk graag even adresgegevens van de firma welke dit bij jou hebben geplaatst.

jocca

Bericht door jocca » 30 dec 2018, 19:33

hey,

bizar dat men in de huidige tijdsgeest nog aanraad om met radiatoren te werken ipv vloerverwarming ...
dit is ondertussen behoorlijk voorbijgestreefd, vroeger (tot 5à10 jaar terug) zag je dit frequent omdat de woning toen nog niet zo sterk geïsoleerd moesten zijn als nu.
Met de huidige isolatienormen ga je het boven niet koud hebben, het zal natuurlijk ook wel wat afhangen van hoe de woning gebouwd is.

naar diktes en opbouwhoogtes ben ik ondertussen niet meer mee vrees ik ...
wat betreft de 50 mm .... die 50 mm isolatiechappe is voor mij hetzelfde als de 50 mm pur schuim op het verdiep.
Als je 12à13 cm mag verhogen kan je dit doen met 50 mm isolatiechappe, daar kan je volgens mij met tackers de vloerverwarming op zetten en daar komt dan de eigenlijke chappe op.

Wat betreft het schuren, ik denk dat je hier een licht vertekend beeld van hebt, men gaat dit nl verre van biljard vlak gaan schuren hoor,
dit is eens vluchtig met een grote ronde vloerschuurmachine dat ze de hoogste oneffenheden er af gaan doen, dit is verre van biljarsvlak hoor.
Leidingen die wat hoger zitten gaan ze gewoon es over gaan zodat de grootste boebel weg is.

Maar misschien is het eens raadzamer om de plannen online te zwieren of je kan ze mij ook altijd mailen.
Wil je het eens komen doorpraten, dan mag je altijd langskomen bij ons.

mario1

Bericht door mario1 » 31 dec 2018, 07:41

Hoi,

Ik weet niet wat er zo bizar is aan radiatoren op de verdiepingen ( slaapkamers ) hoor.
Met de huidige isolatienormen zou je eigenlijk kunnen zeggen dat je geen verwarming nodig hebt op de verdiepingen.
Op het gelijkvloers en in de badkamer is er uiteraard wel vloerverwarming voorzien hé.
Je schrijft het eigenlijk zelf dat we het boven niet koud gaan hebben, waarom zou ik dan vloerverwarming leggen wat toch een aardig prijskaartje met zich meebrengt :?: De radiatoren op de slaapkamers zullen misschien nooit gebruikt worden, maar als je niets voorziet kan je in geval van nood ( ernstige ziekte ) ook niet gaan verwarmen hé, tenzij je dan een elektrisch vuurtje gaat zetten.

Naar dikte heb ik een 14 cm ( verdiepingen ) welke ik mag verhogen, namelijk 5 cm isolatie, de rest ( 9 cm ) is voor chappe en vloertegel.

Het schuren van de isolatie heb ik wel degelijk schrik van in de ruimtes waar vb de leidingen van de ventilatie zitten.
De reden van het vele eigen werk dat ik in het huis stop is niet alleen om wat centjes uit te sparen hé, maar eerder omdat ik al vaak heb gehad dat het uitgegeven werk wel vaker iets verkeerd loopt en een en ander naar de haaien wordt geholpen. In dit geval komen de leidingen van de ventilatie hoger dan de isolatie en deze zijn naar mijn mening niet zo sterk en snel stuk eens je daar met een schuurmachine tegen gaat zitten.

jocca

Bericht door jocca » 31 dec 2018, 07:57

brr, ik ben niet goed meer mee ...
te veel diktes en kamers en mm en cm's bij elkaar

kan je es opsommen wat op welke verdieping voorzien is aub
benedenverdiep: living, keuken, inkom
eerste verdiep: slaapkamers + badkamer?
tweede verdiep: slaapkamers + badkamer
met de opbouwdiktes van de vloer (isolatie pur + chape + vloertegel), dan wordt het meteen wat dudielijker

ik blijf het bizar vinden dat je 50 mm pur wil spuiten op de verdiepen ...
wat zegt de persoon hiervan die de energieprestatie van de woning moet berekenen ... niemand doet dit nl tenzij je er vloerverwarming gaat plaatsen, maar in uw geval is dit niet het geval, buiten de slaapkamers. Indien het gewoon radiatoren zijn moet je hier zelfs geen isolatie leggen maar kan je gewoon de leidingen van de radiatoren op de gegoten vloerplaat leggen samen met de elektriciteit, en dergelijke. De kostprijs van uw isolatie is dan in sé puur een verliespost wat betreft centen.

mario1

Bericht door mario1 » 31 dec 2018, 09:00

Allee omdat hij het zijt :D

Op het gelijkvloers ( benedenverdiep ) heb ik : living, keuken, inkom, wc en bijkeuken.
Vloeropbouw is hier 10 cm pur isolatie en hierop een 9 cm chape en vloertegel.
Keuken, living, inkom en bijkeuken is voorzien van vloerverwarming.

Op het eerste verdiep heb ik : overloop, 2 slaapkamers, wc ( apart ) en badkamer.
Vloeropbouw is hier 5 cm pur isolatie en hierop een 8 cm chape en vloertegel in de badkamer en wc.
Slaapkamers is voorzien van parket maar mogelijks gaan we de vloertegels hier ook doortrekken.
De badkamer is voorzien van vloerverwarming en 1 radiator.
Op de overloop en de 2 slaapkamers is er een voorziening van elk 1 radiator.

Op het tweede verdiep heb ik overloop, 1 slaapkamers en de technische ruimte
Vloeropbouw is hier 5 cm pur isolatie en hierop een 9 cm chape.
Op de chape komt parket.
Op de slaapkamer is er een voorziening van 1 radiator.
jocca schreef:
31 dec 2018, 07:57
ik blijf het bizar vinden dat je 50 mm pur wil spuiten op de verdiepen ...
wat zegt de persoon hiervan die de energieprestatie van de woning moet berekenen ... niemand doet dit nl tenzij je er vloerverwarming gaat plaatsen, maar in uw geval is dit niet het geval, buiten de slaapkamers. Indien het gewoon radiatoren zijn moet je hier zelfs geen isolatie leggen maar kan je gewoon de leidingen van de radiatoren op de gegoten vloerplaat leggen samen met de elektriciteit, en dergelijke. De kostprijs van uw isolatie is dan in sé puur een verliespost wat betreft centen.
Die 50 mm pur is voorgeschreven door de architect en goedgekeurd door de epb.
Ik denk zelfs eerder dat dit overal zo gebeurt.
Het houd in ieder geval de warmte tegen van de lager gelegen ruimtes en is op die manier volgens mijn denken geen verliespost.

paul1

Bericht door paul1 » 31 dec 2018, 09:22

mario1 schreef:
30 dec 2018, 17:46
Hoi Paul,

Mooi filmpje welke je laat zien en duidelijk hoe ze te werk gaan.
Hier op de benedenverdieping ook 10cm pur voorzien en heb ik hier meer vertrouwen in dan in de 50mm op de verdiepingen gezien de pur na spuiten en drogen moet vlak geschuurd worden, wetende dat de afvoerleidingen en buizen van de ventilatie hoger uitkomen dan de opgegeven 50mm.
Heb dan ook schrik dat de buizen zullen beschadigd worden tijdens vlakschuren :CrossFingers:
Heb je nog een idee van de densiteit en firma welke dit hebben gedaan, mag gerust via pb.

De architect ga ik hier uiteraard over aanspreken, maar met de feestdagen lijkt me dit niet het moment ( verlof ) :dash:
Hoi Mario,

Ik heb het factuur terug opgezocht. Van densiteit staat er niets op. Ik heb destijds €19 / m² betaald voor spuiten van 10 cm PUR op de benedenverdieping.
Bofa NV, Atealaan 18, 2270 Herenthout heeft de werken uitgevoerd.

Op de 1e verdieping was de situatie zoals bij u, met platte ventilatiekanalen van 6 cm, afvoerbuizen van 50 mm en een hoop kabels. Daar is eerst 8 cm Betopor chape (= EPS korrels + cement) gebruikt om alle leidingen en kanalen weg te werken, met daarbovenop nog 5 cm gewone chape.
Waarom je op het 1e en 2e verdiep met PUR wil gaan werken en dit dan nog eens vlak wil laten schuren begrijp ik ook niet zo goed?

Groeten,
Paul
https://www.facebook.com/renderssriwiset" onclick="window.open(this.href);return false;

mario1

Bericht door mario1 » 31 dec 2018, 09:30

Bedankt voor de toelichting Paul,

Heb deze morgen nog eens de meetstaat doorgenomen en het vlakschuren is enkel maar voorzien in de ruimtes waar vloerverwarming komt.
Op het gelijkvloers is dit dus de living en keuken.
Op eerste verdiep is dit enkel de badkamer.
Wel is er overal pur voorzien :!:

jocca

Bericht door jocca » 31 dec 2018, 09:53

hey,

zo bizar dat de architect dit gaat voorstellen en dit slaat werkelijk kant noch wal ... met de opstelling dat jullie wensen.
ook raar dat de EPB man hier in mee gaan, misschien een boertige vraag ... maar is dit een sleutel op de deurfirma die kasco woningen zet?
Of is zowel de architect als de EPB man 100% onafhankelijk (dus door jullie zelf telkens apart aangesteld?).

Uw EPB wordt nl berekend op de bouwschil (dus dakisolatie, muurisolatie en vloerisolatie van het gelijkvloers.
Of je dan in de vloeren van de verdiepen 0 of 20cm isolatie steekt maat voor de epb totaal niets meer uit.
Het enige wat het uit kan maken is een eventueel warmteverlies van het gelijkvloers naar de slaapkamers. Maar in de huidige bouwmethodiek is dit net juist goed.
Beneden staat de vloerverwarming aan en verwarm je op een zeer energiebewuste manier, het beetje warmte dat dan verloren gaat door het plafond komt rechtstreeks in uw slaapkamer terecht (we spreken niet over ettelijke graden é ...). Vloerverwarming heeft ook geen stralingswarmte zoals bij radiatoren, wat maakt dat het altijd het warmste is tegen de grond en de eerste anderhalve meter, tegen het plafond is het altijd een fractie kouder tov gewone verwarming waarbij de warmte hoofdzakelijk naar boven geblazen wordt.

komen we dus bij de vloeropbouwen :lol:
beneden is dit prima,
10 cm vloerisolatie is wel het minimum, misschien even kijken waar de waterkering zit in de snelbouws (de dorpels mogen er natuurlijk wel nog niet liggen), misschien kan je nog een paar cm extra plaatsen, kost niet zo gek veel extra. Je zal een stuk minder moeten stoken en het e-peil (wat veranderd dacht ik volgend jaar) zakt er wel wat door. Ik vindt 10 cm in de huidige tijdsgeest wat aan de nipte kant.

eerste verdiep en tweede verdiep:
en daar snap ik het niet meer ...
met voorziet 50 mm pur isolatie, wat op zich nog OK is (hier is het iets van 60 mm dacht ik, wat maakt dat de ventilatiekanalen van 90 mm hier ruim uitsteken, maar die liggen tegen de randen dus geen problemen mee hier).
MAAR waarom in godsnaam ga je PUR spuiten als je radiatoren gaat plaatsen? dit maakt toch dat de leidingen van uw radiator in de pur liggen? IPV dat die leidingen hun warmte nog kunnen af geven aan de vloer liggen ze in een geïsoleerde laag. Het zou een stuk logischer zijn dat je hier gewoon chappe over gaat leggen ipv nog eens extra met pur te gaan liggen spuiten.
Wil je toch persé gaan isoleren neem dan een EPS geisoleerde chape. Dit leg je ook in 1x ... en niets nada noppes kans op verzakken.
Voor de badkamer is het dan weer een ander verhaal, hier MOET je met een isolatie gaan werken omdat je anders de onderliggende vloerplaat gaat opwarmen en dan pas de kamer, uw warmte efficiëntie is hiervoor volledig verloren bij VV.
Ook hier zou de EPS chape een oplossing kunnen zijn en dan vloerverwarming plaatsen dmv kanaalplaten.

Maar ... en hoe jammer het misschien ook klinkt,
de architect (en zelfs de persoon die de epb berekend) hebben mijns inzien een inschattingsfout gemaakt naar de vloeropbouw toe.
Deze is veel en veel te nipt berekend, zeker als je met vloerverwarming gaat werken (op de gelijkvloers is deze nog niptekes OK, maar op de verdiepen ben je met 5+8 cm + 1,5 voor de tegel gewoon te zuinig ...), Je spreekt ook van eventueel parket, dit gaat tot 22 mm dikte + nog een onderlaag, waardoor uw chape laag nog dunner gaat worden.
Gelukkig is dit op het verdiep waardoor je eventueel wel nog eventueel 2 cm kan gaan zeuren ... niemand die gaat merken dat de ruimte 2 cm minder hoog is, maar naar kwaliteit van plaatsing voor de vloer zal dit wel zeer veel uit maken ... (kan je 70 mm pur isolatie laten spuiten - of zelf plaatsen - in de badkamers en in de slaapkamers een eps chape plaatsen of zelfs een gewone chape.

naar druksterkte toe van platen of pur, (bij platen kan je nog net iets makkelijk kiezen in druksterktes, wel is het zo - dacht ik - hoe hoger de druksterkte hoe minder ze isoleren.
kan je het met platen doen, doe het dan met platen maar ga ze wel schranken zoals je zelf aan geeft,
de kieren tussen de leidingen (en zeker bij de afvoer van 50 mm) spuit je dan zelf op met een pur schuim (ga meteen zo een pistool kopen, die 35 euro heb je er graag voor over) zodat je toch een iets of wat stevige structuur krijgt (en ook naar contactgeluid zal dit beter zijn, je hebt nl geen holle ruimtes tussen uw vloer en vloerplaat die anders serieus hol gaan klinken - zowel in de kamers als de ruimtes er onder.

o nog een goede link om af te sluiten:
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... risolatie/
Laatst gewijzigd door jocca op 31 dec 2018, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.

jocca

Bericht door jocca » 31 dec 2018, 09:55

nog 1 iets,
puur naar luxe toe ... leg vloerverwarming in het WC ook beneden ;-),
dit zijn maar 3 of 4 lussen die je extra plaatst op de kring van inkom, niets leuker dat een boekske lezen op een warm toilet :roll: :dance:

mario1

Bericht door mario1 » 31 dec 2018, 13:23

Als ik de laatste berichten zo lees ben ik eigenlijk beter af dat ik de woning terug ga slopen, de architect een wip onder zijn kont geef en de epb man idemdito ;cool;
En op op de boertige vraag te antwoorden, neen dit is geen sleutel op de deurfirma die kasco woningen zet.
Bedank allen voor de reacties allen, maar hiermee ben ik niet geholpen hoor.

Nog een prettig eindejaar :good:

jocca

Bericht door jocca » 31 dec 2018, 13:55

de architect in ieder geval ...
op de boertige vraag hebben we ook een antwoord
op uw vraag rond de platen ook al meerder antwoorden,

verder veel succes met de bouwwerken, informeer je zeer goed,
bezoek zeker eens batibouw, hoe meer je weet hoe slimmer je zal worden (en dan nog heeft het geen overschot soms - spreken we jammer genoeg uit ervaring).

wat betreft het afbreken, heb ik nooit of te nimmer gezegt, gewoon dat de vloeropbouw veel te nipt berekend is en iedere persoon die vloerverwarming gaat komen plaatsen zal dit bevestigen.
Wil dit zeggen dat het daarom niet kan? Zeker niet, voor alles bestaan er oplossingen maar dan moet je er ook voor open staan en compromissen sluiten. En gezien je nog maar amper de ruwbouw achter de rug hebt komen de duurste en moeilijkste projecten er nog aan :good:

ook voor u nog een prettig eindejaar en een stressloos 2019

Jef

Bericht door Jef » 31 dec 2018, 16:15

Mario, uitvullen op de verdieping zou ik zelf doen, met styrobet, Fim of dergelijke. Dat kun je gemakkelijk aanmaken en verwerken op het verdiep. En daar dan een cementchape op. PUR op de verdieping zou ik niet doen.
Verwarming boven is een moeilijke, zeker als je een combinatie van vloerverwarming en radiatoren op dezelfde ketel wil. Ik zou op de verdieping toch opteren voor vloerverwarming; nu even doorbijten maar later alle mogelijkheden om ook op lage temperatuur te kunnen werken.
Veel succes !
nog steeds aan het bouwen ...

Plaats reactie

Terug naar “koicafé”