KHV in japan vastgesteld bij een aantal kwekers

De naam zegt het zelf...
bjarne

Re: KHV in japan vastgesteld bij een aantal kwekers

Bericht door bjarne » 30 dec 2018, 13:51

Ik sluit me aan bij Marcje...

Volgens mij zit er in veeeel meer vijvers dan gedacht wel KHV, in slapende vorm. Israelische koi worden bijvoorbeeld ingeent, maar zijn ze dan niet meteen drager? In dat geval zijn er veeeel vijvers met KHV.
Ik denk ook dat dit een ziekte is die bij bepaalde factoren uitbreekt en dan een bestand kan vernietigen.
Maar om hier echt iets tegen te kunnen doen? Daar heb ik m'n twijfels bij, veel vissen gaan van vijver naar vijver en de kans bestaat dan ook dat er wel eens eentje met KHV tussenzit. Deze zomer met de zeer warme temperaturen is dat in meerdere vijvers gebleken, zelfs in de meest verzorgde.

Qua wat koi-dealers hieraan doen? Berichten over het inslapen van negatief geteste koi en het ruimen van de quarantainevoorzieningen lijkt me eerder om klanten gerust te stellen dan de waarheid. Duizenden euro's om je voorzorgen te nemen met negatieve testen? :unknown:

Guyke

Bericht door Guyke » 30 dec 2018, 17:37

Hallo,

Men zou ook moeten melden hoe het zit met de antilichamen.
Een vis die negatief test voor khv en die geen antilichamen heeft loopt in feite nog meer gevaar om het te krijgen.

De antilichamen zouden in feite bij alle vissen moeten gevonden worden juist omdat het een virus is.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

jocca

Bericht door jocca » 30 dec 2018, 19:25

ook koifarm fournier maakt nu melding op hun facebookpagina van de trubbels in Japan
denk dat het toch iets meer is dan klein voorvalletje ...
enfin iedereen moet zijn conclusies maar trekken ;-)

Beste klanten,
Wij vernemen dat er de voorbije weken Koi Herpes Virus is vastgesteld bij enkele kwekers in Niigata, Japan.
Bij Choguro en Katsumi werd er KHV vastgesteld. De getroffen koihuizen zouden inmiddels geruimd zijn.
Van Koda en Hoshikin zijn er vissen positief getest bij handelaars. Hun koihuizen worden nu ook verder onderzocht.
Op dit moment zijn er verhoogde controles bij alle andere kwekers.
Aangezien wij ieder jaar uitverkopen, onze bakken droogzetten en in het najaar geen vissen aankopen is er geen reden tot paniek.
Volgende week zijn we ter plaatse en zullen we meer informatie bekomen, we houden jullie zeker op de hoogte. Uiteraard zullen we uitermate voorzichtig zijn in onze aankopen en enkel kopen bij onze vaste kwekers. De koi worden getest vóór import en wij voeren ook per kweker testen uit met behulp van onze dierenarts.
In geval van problemen of zeer concrete vragen raden wij u aan om contact op te nemen met een koidokter (bvb. Tim Barbé).
Wij helpen u ook graag verder met eventuele vragen.
Prettig Nieuwjaar,
Alan Fournier

kelvin

Bericht door kelvin » 30 dec 2018, 19:50

jocca schreef:
30 dec 2018, 12:18
ik kan een dealer die voor iedere showbak een eigen net liggen heeft en elk hun eigen tricklefilter.
Hey Jocca, ik ken er zo ook wel eentje in Ridderkerk. Ik lachte altijd met de in mijn ogen overdreven maatregelen daar, maar zo zie je toch maar :kez:
Mijn reactie ging eerder over de meer algemene koizaken. In de meeste waar ik ga wordt gewoon eenzelfde net gebruikt in verschillende bakken en een koi kan er ook redelijk snel overspringen naar andere bakken.

Graniet

Bericht door Graniet » 30 dec 2018, 20:57

DEZE SITE IS DE MOEITE WAARD OM EENS AANDACHTIG TE LEZEN

https://koiquestion.com/nl/2018/12/30/k ... or-onrust/

jocca

Bericht door jocca » 31 dec 2018, 07:13

bedankt graniet ...
dus wat ik eerder aanhaalde klopt dus volledig

vooral het regeltje van quarantaine blijft bij mijn in het achterhoofd hangen ...
hoeveel dealers zie je niet (via facebook en zo) groots uitpakken met hun vers geleverde ladingen koi die nog in de zakken zitten en een week later reeds opendeur houden zodat je daar een lekker fris gestresste koi kan kopen.
Ik smijt het nu misschien allemaal op een hoop, maar het moet idd toch even tot nadenken stellen.

Men stelt wel dat ook particulieren maar een q-bak moeten hebben, jammer genoeg heeft niet iedereen hier de mogelijkheden toe, maar zo zie je maar dat het toch wel eens belangrijk kan zijn.

over het al dan niet latent aanwezig zijn van KHV in iedere vijver spreek ik mij niet uit en ga ik zelfs niet tegenspreken,
maar het is toch nog een verschil tov een dealer die eventueel al dan niet nog vissen verkoopt (of mengt) waarvan er met 100% zekerheid is dat er een khv uitbraak bij de kweker is.
Daar ging het mij eerder om, dat de dealers zelf redelijk stil zijn en blijven (enkel vanuit nederland komt er info, van de belgische dealers blijft het angstvallig stil).

VVB

Bericht door VVB » 31 dec 2018, 08:26

Kim heeft gisteren heel duidelijk zijn mening en visie op het onderwerp gegeven via FB.Het paniekvoetbal die momenteel bewust of onbewust gespeeld wordt is eigen aan huidig tijdperk van sociale media en fora.

Probeer daar wat door te zien aub.

Grz
Vincent

jocca

Bericht door jocca » 31 dec 2018, 08:59

klopt vincent,
maar als 1 kweker vrijwel alles gaat laten inslapen, een andere kweker al zijn tosai laat inslapen en er van die kwekers in het buitenland KVH gevallen bekend zijn bij dealers ...
dan weet ik niet of je van paniekvoetbal moet spreken of niet, het zijn gewoon keiharde feiten dat er problemen zijn. Moest dit bv mond en klauwzeerziekte zijn dan dan was er al een import of exportverbod gekomen ... (deze is bv ook niet besmettelijk voor de mens), dus extra attentie kan zeker geen kwaad.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 03 jan 2019, 20:33

Ik zit nauwelijks op Facebook en is totaal mijn ding niet, maar had dit graag gelezen, maar vind het niet :oops:
Kan iemand hier de link zetten waar deze discussie gevoerd is
Alvast bedankt
Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

jocca

Bericht door jocca » 03 jan 2019, 21:35

op de facebookpagina van koi hobbyisten,
je zal je wel even lid moeten maken en dan een bericht zoeken van 28 december, rond die periode zijn er redelijk wat berichten gezet geweest toen.
Verder ook op de facebookpagina's van verschillende dealers (voornamelijk uit nl, maar ook bv belgië - shinto)

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 03 jan 2019, 22:26

OK bedankt :D
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”